تحقیق در مورد شهر شیراز و جاهای دیدنی

شیراز یکی از زیباترین و تاریخی‌ ترین شهرهای ایران است که به عنوان «پایتخت فرهنگی ایران» شناخته می‌ شود. این شهر در جنوب ایران و مرکز استان فارس قرار دارد و به دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی متعدد، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران و جهان است.

تحقیق درباره شیراز

از جمله جاذبه‌ های تاریخی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حافظیه: آرامگاه حافظ، شاعر بزرگ ایرانی، در شمال شهر شیراز قرار دارد. این بنا در دوران زندیه ساخته شده است و با معماری و فضای دلنشین خود، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

سعدیه: آرامگاه سعدی، شاعر بزرگ دیگر ایرانی، در انتهای خیابان بوستان قرار دارد. این بنا نیز در دوران زندیه ساخته شده است و با گنبد فیروزه‌ ای و نمای مرمری خود، زیبایی خاصی دارد.

آرامگاه شاهچراغ: آرامگاه شاهچراغ، فرزند امام هفتم شیعیان، در جنوب شهر شیراز قرار دارد. این بنا از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی شیعیان در ایران است.

تخت جمشید: تخت جمشید، پایتخت امپراتوری هخامنشیان، در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد. این مجموعه باشکوه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است.

مجموعه پاسارگاد: مجموعه پاسارگاد، محل دفن کوروش بزرگ، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مهم ایران است که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد.

از جمله جاذبه‌ های فرهنگی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خانه‌ های تاریخی: شیراز دارای خانه‌ های تاریخی متعددی است که هر یک از آن‌ ها جلوه‌ ای از معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد. از جمله معروف‌ ترین خانه‌ های تاریخی شیراز می‌ توان به خانه زینت‌ الملک، خانه نارنجستان قوام و خانه فخر الملوک اشاره کرد.

موزه‌ها: شیراز دارای موزه‌ های متعددی است که آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را در خود جای داده‌اند. از جمله معروف‌ ترین موزه‌ های شیراز می‌توان به موزه پارس، موزه سنگ و موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد.

تئاتر شهر شیراز: تئاتر شهر شیراز یکی از مهم‌ ترین مراکز فرهنگی ایران است که سالانه میزبان اجراهای متعدد تئاتر، موسیقی و هنرهای دیگر است.

از جمله جاذبه‌های طبیعی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ‌ های شیراز: شیراز به باغ‌ های زیبا و سرسبز خود معروف است. از جمله معروف‌ ترین باغ‌ های شیراز می‌توان به باغ ارم، باغ دلگشا و باغ جهان‌ نما اشاره کرد.

منطقه حفاظت‌ شده ارژن: منطقه حفاظت‌شده ارژن یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش در ایران است که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد.

شیراز شهری زیبا و تاریخی است که جاذبه‌ های متعددی را برای گردشگران ارائه می‌ دهد. این شهر با فرهنگ غنی و مردم مهمان‌ نواز خود، یکی از بهترین گزینه‌ ها برای سفرهای داخلی و خارجی است.


تحقیق در مورد شیراز برای درس آزاد 

شیراز، شهر شعر و ادب

شیراز، مرکز استان فارس و یکی از بزرگترین و زیباترین شهرهای ایران است. این شهر تاریخی و فرهنگی از دیرباز مهد علم، ادب و هنر بوده و به عنوان «عروس شهرهای ایران» شناخته می‌شود.

موقعیت جغرافیایی

شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در دشت شیراز قرار گرفته و از شمال به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از جنوب به شهرستان‌های کازرون و فیروزآباد، از شرق به شهرستان‌های جهرم و آباده و از غرب به شهرستان‌های کوه‌چنار و خفر محدود می‌شود.

آب و هوا

آب و هوای شیراز در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است. میانگین دمای هوا در تابستان به ۳۵ درجه سانتیگراد و در زمستان به ۱۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. میزان بارش سالانه در این شهر حدود ۳۰۰ میلی‌متر است.

جمعیت

جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۱٬۶۸۸٬۸۵۹ نفر بوده است. این شهر از نظر جمعیت، پس از تهران، مشهد و اصفهان، چهارمین شهر بزرگ ایران است.

زبان

زبان مردم شیراز فارسی است. همچنین، برخی از مردم این شهر به زبان‌های ترکی، لری و عربی نیز صحبت می‌کنند.

دین

بیشتر مردم شیراز مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. همچنین، برخی از مردم این شهر پیرو مذهب سنی هستند.

تاریخ

شیراز از دوران باستان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران بوده است. این شهر در دوران هخامنشیان، پایتخت تابستانی پادشاهان بود. شیراز در دوران ساسانیان نیز اهمیت خود را حفظ کرد و به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری ایران شناخته می‌شد.

در دوران اسلامی، شیراز به یکی از بزرگترین شهرهای ایران تبدیل شد و به عنوان پایتخت برخی از سلسله‌های اسلامی از جمله سلسله آل بویه، سلسله زندیه و سلسله قاجاریه انتخاب شد.

آثار تاریخی

شیراز دارای آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخت جمشید، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران که در دوران هخامنشیان ساخته شده است.

آرامگاه حافظ، یکی از بزرگترین شاعران ایران که در قرن هشتم هجری می‌زیست.

آرامگاه سعدی، یکی دیگر از بزرگترین شاعران ایران که در قرن هفتم هجری می‌زیست.

مسجد وکیل، یکی از زیباترین مساجد ایران که در دوران زندیه ساخته شده است.

بازار وکیل، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران که در دوران زندیه ساخته شده است.

جاذبه‌های گردشگری

شیراز علاوه بر آثار تاریخی، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی نیز می‌باشد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ ارم، یکی از زیباترین باغ‌های ایران که در دوران زندیه ساخته شده است.

باغ عفیف‌آباد، یکی دیگر از زیباترین باغ‌های ایران که در دوران قاجاریه ساخته شده است.

کوهستان‌های شیراز، از جمله کوه‌های سبزپوشان، کوه‌های باباکوهی و کوه‌های چله‌خانه که مناظر طبیعی زیبایی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

فرهنگ

شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی ایران شناخته می‌شود. این شهر دارای دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و هنری و موزه‌های متعددی است. همچنین، شیراز به عنوان مهد شعر و ادب ایران، سالانه میزبان جشنواره‌های فرهنگی و هنری متعددی از جمله جشنواره شعر فجر، جشنواره موسیقی فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است.

اقتصاد

شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی ایران است. این شهر دارای صنایع متعددی از جمله صنایع نساجی، صنایع غذایی، صنایع فلزی و صنایع خودروسازی است. همچنین، شیراز به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری ایران، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

نتیجه

شیراز شهری تاریخی، فرهنگی و گردشگری است که از جاذبه‌های متعددی برخوردار می‌باشد. این شهر سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.


معرفی شهر شیراز برای کودکان :

سلام بچه ها! امروز می خواهیم در مورد شهر شیراز با شما صحبت کنیم. شیراز یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. این شهر در استان فارس واقع شده است و پایتخت فرهنگی ایران محسوب می شود.

شیراز به خاطر آثار تاریخی و فرهنگی خود بسیار مشهور است. یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شیراز، آرامگاه حافظ است. حافظ یکی از شاعران بزرگ ایران است که اشعار او در سراسر جهان شناخته شده است. آرامگاه او در باغی زیبا قرار دارد و مکانی عالی برای آرامش و لذت بردن از طبیعت است.

آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز است. سعدی نیز یکی از شاعران بزرگ ایران است که اشعار او بسیار زیبا و دلنشین هستند. آرامگاه او در باغی دلگشا قرار دارد و مکانی عالی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران است.

شیراز همچنین به خاطر باغ های زیبا و سرسبز خود مشهور است. یکی از معروف ترین باغ های شیراز، باغ دلگشا است. این باغ در دوران حکومت زندیه ساخته شده است و دارای معماری بسیار زیبا و چشم نواز است.

شیراز شهری زنده و پر جنب و جوش است. در این شهر بازارهای سنتی زیادی وجود دارد که می توانید در آنها صنایع دستی و سوغاتی های ایران را خریداری کنید. شیراز همچنین دارای رستوران های زیادی است که می توانید در آنها غذاهای خوشمزه ایرانی را نوش جان کنید.

اگر فرصتی برای سفر به شیراز داشتید، حتما از این شهر زیبا و تاریخی دیدن کنید. مطمئناً از سفر خود پشیمان نخواهید شد.

در اینجا چند جاذبه گردشگری دیگر شیراز برای کودکان آورده شده است:

موزه پارس: این موزه دارای مجموعه ای غنی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران از جمله کتیبه های هخامنشی، مجسمه ها و اشیای دوره های مختلف تاریخی است.

پارک ارم: این پارک بزرگ دارای امکانات تفریحی و ورزشی زیادی برای کودکان و بزرگسالان است.

شهربازی کوه نور: این شهربازی دارای وسایل بازی متنوعی برای کودکان در تمام سنین است.

امیدوارم از این اطلاعات لذت ببرید!

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...