معنی ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

ضرب المثل "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود" به این معناست که اگر کاری را با صبر و حوصله و بدون عجله انجام دهیم،  در نهایت به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. حتی اگر این کار در ابتدا کوچک و ناچیز به نظر برسد.

این ضرب المثل در مورد موضوعات مختلفی می تواند به کار رود. برای مثال ، می توان از آن برای تشویق افراد به صرفه جویی ، تلاش برای رسیدن به اهداف، یا حتی انجام کارهای خیر و نیکوکارانه استفاده کرد.

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

مثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود یعنی چه

ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» به این معناست که اگر کاری را با صبر و حوصله و بدون عجله انجام دهیم ، در نهایت به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. حتی اگر این کار در ابتدا کوچک و ناچیز به نظر برسد.

این ضرب المثل در مورد موضوعات مختلفی می تواند به کار رود. برای مثال ، می توان از آن برای تشویق افراد به صرفه جویی ، تلاش برای رسیدن به اهداف ، یا حتی انجام کارهای خیر و نیکوکارانه استفاده کرد.

در اینجا چند مثال از کاربرد این ضرب المثل آورده شده است:

اگر هر روز مقداری پول پس انداز کنید ، در نهایت به یک سرمایه قابل توجه خواهید رسید.

اگر هر روز مقداری وقت برای مطالعه بگذارید، در نهایت به یک فرد باسواد و دانشمند خواهید شد.

اگر هر روز مقداری به دیگران کمک کنید، در نهایت به یک انسان نیکوکار و محبوب خواهید شد.

این ضرب المثل در شعر و ادب فارسی نیز به کار رفته است. برای مثال ، شاعران در وصف صبر و استقامت ، از این ضرب المثل استفاده کرده اند.

در بیت زیر از دیوان فیض کاشانی ، شاعر قرن یازدهم هجری ، این ضرب المثل به کار رفته است:

آب چشم آخر بخواهد بردنم تا کوی دوست قطره قطره جمع گردد عاقبت دریا شود

در این بیت ، شاعر از قطره قطره جمع شدن آب چشم برای رسیدن به معشوق سخن می گوید. او معتقد است که اگر عاشقی با صبر و حوصله به دنبال معشوق خود باشد، در نهایت به او خواهد رسید.

ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» می تواند درس مهمی برای همه ما باشد. این ضرب المثل به ما یادآوری می کند که برای رسیدن به موفقیت، باید صبور باشیم و تلاش خود را ادامه دهیم. حتی اگر این تلاش در ابتدا کوچک و ناچیز به نظر برسد.


داستان درباره ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

روزی روزگاری ، روستایی فقیری بود که پسری به نام «علی» داشت. علی پسری باهوش و زحمتکش بود ، اما خانواده‌اش بسیار فقیر بودند. آن‌ ها خانه‌ ای کوچک و محقر در کنار رودخانه داشتند و پدر علی ماهیگیر بود.

علی هر روز صبح زود به همراه پدرش به کنار رودخانه می‌ رفت و به ماهیگیری می‌ پرداخت. آن‌ ها هر روز چند ماهی صید می‌ کردند ، اما درآمدشان بسیار کم بود و به سختی می‌ توانستند از پس مخارج زندگی خود برآیند.

علی همیشه آرزو داشت که روزی بتواند به یک مرد موفق تبدیل شود و خانواده‌ اش را از فقر نجات دهد. او می‌دانست که برای رسیدن به این هدف باید سخت تلاش کند.

یک روز، علی در کنار رودخانه نشسته بود و به ماهی‌ها نگاه می‌ کرد. او به این فکر می‌ کرد که اگر بتواند ماهی‌ ها را زنده نگه دارد و آن‌ ها را به بازار بفروشد، درآمد بیشتری خواهد داشت.

علی تصمیم گرفت که یک حوضچه کوچک در کنار رودخانه بسازد و ماهی‌ ها را در آن پرورش دهد. او هر روز صبح زود به حوضچه می‌ رفت و به ماهی‌ ها غذا می‌ داد.

علی با صبر و حوصله به پرورش ماهی‌ ها پرداخت. او هر روز به حوضچه سر می‌زد و از ماهی‌ها مراقبت می‌کرد.

کم کم ، ماهی‌ های حوضچه بزرگ شدند و علی توانست آن‌ها را به بازار بفروشد. او با درآمد حاصل از فروش ماهی‌ ها، توانست یک خانه بزرگتر و بهتری برای خانواده‌ اش بخرد.

علی با تلاش و کوشش خود توانست به آرزوی خود برسد. او نشان داد که با صبر و حوصله و پشتکار، می‌ توان به هر هدفی دست یافت.

داستان علی ، مصداق ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» است. این ضرب المثل به این معناست که با جمع کردن چیزهای کوچک و کم ارزش، می‌توان به چیزهای بزرگ و ارزشمند دست یافت.

در زندگی همه ما، نمونه‌های زیادی از این ضرب المثل وجود دارد. مثلاً اگر هر روز مقدار کمی پول پس انداز کنیم، در طول زمان به مبلغ قابل توجهی خواهیم رسید. یا اگر هر روز مقدار کمی مطالعه کنیم، در نهایت به دانش و مهارت زیادی دست خواهیم یافت.

پس بیایید با صبر و حوصله و پشتکار، قطره قطره جمع کنیم تا به دریا برسیم.


قطره قطره جمع گردد ، وانگهی دریا شود کلاس دوم

این ضرب المثل اشاره به این دارد که با جمع کردن چیزهای کوچک و کم ارزش، می‌توان به چیزهای بزرگ و ارزشمند دست یافت.

در این ضرب المثل، «قطره قطره» نماد چیزهای کوچک و کم ارزش و «دریا» نماد چیزهای بزرگ و ارزشمند است.

مفهوم کلی این ضرب المثل این است که برای رسیدن به موفقیت، باید صبور و شکیبا بود و از چیزهای کوچک و کم ارزش غافل نشد.

مفهوم اول

این مفهوم اشاره به این دارد که اگر کاری را با صبر و حوصله و بدون عجله انجام دهیم، نتیجه خوبی به دست می‌آید.

برای مثال ، اگر هر روز مقدار کمی پول پس انداز کنیم ، در طول زمان به مبلغ قابل توجهی خواهیم رسید. یا اگر هر روز مقدار کمی مطالعه کنیم، در نهایت به دانش و مهارت زیادی دست خواهیم یافت.

مفهوم دوم

این مفهوم اشاره به این دارد که با گذشت زمان و انجام کارهای روزانه، به مرور زمان چیزی قابل توجه می‌شود.

برای مثال، اگر هر روز مقدار کمی آب در یک ظرف جمع کنیم ، در نهایت آن ظرف پر می‌ شود. یا اگر هر روز مقدار کمی غذا به یک حیوان بدهیم، در نهایت آن حیوان بزرگ می‌شود.

مفهوم سوم

این مفهوم اشاره به این دارد که از همان ابتدا فکر کردن به هدف و ناامید شدن کار درستی نیست. بلکه باید آرام آرام پیش رفت و کارها را انجام داد و به نوعی از مسیر لذت برد تا وقتی به انتهای مسیر رسیدیم از به مقصود رسیدن هدف بزرگ خود، لذت ببریم.

برای مثال ، اگر یک دانش آموز از همان ابتدا فکر کند که قبولی در کنکور کار بسیار سختی است و از ادامه تحصیل ناامید شود، قطعاً به موفقیت نخواهد رسید. بلکه باید با صبر و حوصله درس بخواند و از مسیر تحصیل لذت ببرد تا در نهایت به هدف خود دست یابد.


یک بند درباره قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» به این معناست که اگر کاری را با صبر و حوصله و پشتکار انجام دهیم ، حتی اگر در ابتدا کوچک و ناچیز به نظر برسد، در نهایت به نتیجه بزرگ و ارزشمندی خواهد رسید.

برای مثال ، اگر هر روز مقدار کمی پول پس انداز کنیم ، در نهایت پس از مدتی مبلغ قابل توجهی جمع خواهد شد. یا اگر هر روز مقدار کمی مطالعه کنیم، در نهایت به دانش و مهارت زیادی دست خواهیم یافت.

این ضرب المثل در بسیاری از زمینه‌ های زندگی کاربرد دارد و می‌ تواند به ما کمک کند تا به اهداف خود برسیم.

در اینجا چند مثال دیگر از کاربرد این ضرب المثل آورده شده است:

یک دانش آموز اگر هر روز مقدار کمی مطالعه کند، در نهایت به دانش و مهارت زیادی دست خواهد یافت و می‌تواند در امتحانات موفق شود.

یک ورزشکار اگر هر روز مقدار کمی تمرین کند ، در نهایت به آمادگی جسمانی بالایی دست خواهد یافت و می‌تواند در مسابقات موفق شود.

یک کارآفرین اگر هر روز مقدار کمی کار کند، در نهایت به موفقیت تجاری دست خواهد یافت.

بنابراین ، اگر می‌ خواهیم به موفقیت برسیم ، باید صبور باشیم و با پشتکار و تلاش ، قدم‌ های کوچکی برداریم.


قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود برای کودکان

قطره قطره باران از آسمان می‌ بارد روی زمین می نشیند و کم‌کم جمع می‌ شود

قطره قطره آب در رودخانه‌ ها می‌ ریزد رودخانه‌ها به هم می‌ پیوندند و دریا را تشکیل می‌ دهند

دریا بزرگ است و آب زیادی دارد اما از قطره‌ های باران شروع شده است

معنی

این ضرب المثل به این معناست که اگر کاری را با صبر و حوصله و بدون عجله انجام دهیم ، در نهایت به نتیجه مطلوب می رسیم. حتی اگر کاری در ابتدا کوچک و بی اهمیت به نظر برسد، اگر ادامه دهیم ، در نهایت به نتیجه بزرگ و مهمی می رسیم.

مثال

اگر هر روز یک سکه در قلک بیندازیم بعد از مدتی سکه‌ های زیادی جمع می‌ شود و می‌ توانیم با آن‌ ها چیزی بخریم.

یا اگر هر روز یک ساعت درس بخوانیم بعد از مدتی درس‌هایمان را خوب یاد می‌گیریم و نمره‌ های خوبی می‌ گیریم.

نتیجه

هر کاری را با صبر و حوصله انجام دهیم و کم‌کم تلاش کنیم در نهایت به نتیجه‌ی خوبی می‌ رسیم ،  پس همیشه یادمان باشد که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود ، و یادت باشد چیزی را کوچک نبین ، قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود.

1 نظر

  1. سیناسیناsays:

    خزظي>يية