دلنوشته کوتاه درباره شهادت امام علی

یا امام علی، هزار و چهارصد سال است که میگذرد اما هر سال با سالگرد شهادتت دل مؤمنان چنان غرق در ناراحتی و غم می شود که سابقه نداشته. در این روز گویی جهان را ناراحتی در بر میگیرد دیگر از مومنان نباید توقعی غیر از این داشت. این غم برای ظلمیست، برای ستمیست که بر تو و اهل بیت شده.

اگه دوست دارید متن ها و جملات دلنوشته هایی کوتاه درباره شهادت امام علی علیه السلام بخونید، توی این مطلب دلنوشته های متنوعی آوردیم که میتونه مسکن روح و روان شما در روز شهادت ایشان باشه. بیش از این سخن رو ادامه نمیدیم و به سراغ دلنوشته ها میریم. همراه ما باشید.

متن دلنوشته درباره شهادت امام علی علیه السلام

روز شهادت رسید، حسن و حسین پدرشان را از دست دادند و دنیای اسلام پایه و ستونش را. حضرت امام علی علیه السلام در 21 رمضان به شهادت رسید و دین اسلام فراق پدری بزرگ را برای همیشه از آن روز به بعد به جان خرید. گاهی حس میکنم که شهادت او پایه های دین اسلام را لرزاند. شخص کمی نبود، امام علی علیه السلام بود، همانی که از جلال و ابهتش جهان به لرزه در می آید. اسلام با شهادت او یتیم شد و ضربه ای که به فرق سرش اصابت کرد گویی به پایه و ستون دین اسلام هم آسیب رساند.

********************

باز دوباره کم کم به آن لحظات غم انگیز و ناراحت کننده روزهای شهادت نزدیک می شویم. همان نوزدهم تا بیست و یکم رمضان را می گویم. در این روزها اسلام پدرش را، حضرت علی علیه السلام را از دست داد. چقدر دلگیر است این روزها، گویی آسمان میخواهد بگرید و شروع به باریدن باران کند، گویی زمین میخواهد از درد این روزها به لرزه در بیاید و گویی کائنات در هم تنیده شده و جهان حال و روز خوشی ندارد. حق دارند، حق داریم، امام علی علیه السلام، همان منجی دین اسلام بود، همانی که با زادروز تولدش روز پدر را هم جشن می گیرند، این یعنی او پدری بود مهربان، پدری برای اسلام که از خود گذشت، از همه چیز گذشت تا اسلام زنده بماند و پایدار باشد.

********************

دین اسلام موقعیت شان را به خطر انداخته بود، آنها نمی دانستند چگونه اسلام را به لرزه در بیاورند اما، با یک تصمیم، بدترین ضربه را به دین زدند. آنها برای شهادت امام علی علیه السلام نقشه کشیدند. روزی که بر مسجد آمدند و به سجده رفتند نقشه شوم و شیطانی شان را اجرایی کردند و چه درد و زخم بزرگی به دین اسلام وارد نمودند. اما شاید آنها نمی دانستند که شهادت ها دین اسلام را بیش از پیش زنده نگه می دارد و بیش از پیش پایدار می کند. با شهادت امام علی علیه السلام اسلام عزادار شد اما دین استوارتر گردید چرا که چهره واقعی دشمنان اسلام بیشتر رو شد.

********************

امام علی علیه السلام قلب اسلام بودند. دشمنان می دانستند کجا را نشانه بگیرند، آنها می دانستند چطور بر اسلام ضربه وارد کنند اما از این آگاه نبودند که در کنار این قلب میلیون ها شاهرگ وجود دارد، شاهرگ هایی که حتی اگر قلب از بین برود، یاد و خاطرش را زنده نگه داشته و با همین یاد و خاطر اسلام را زنده نگه خواهند داشت. آنها امام علی علیه السلام را به شهادت رساندند، آنها قلب اسلام را نشانه گرفته و آن را به شهادت رساندند اما در پس این واقعه، مسلمانانی زنده شدند، مسلمانانی که دین اسلام را هنوز که هنوز است پار بر جا نگه داشته اند. از صدها سال پیش تا به کنون این دشمنان هنوز هم هستند و هنوز در حال از بین بردن شاهرگهای اسلام اند اما شاید نمی دانند که با این کارها نمی توانند به دین اسلام خدشه ای وارد کنند چرا که با هر اقدام شان ذات واقعی شان بیش از پیش برای مسلمانان رو می شود و آنها با شناخت دشمن واقعی، به ایمان شان هم افزوده خواهد شد.

********************

از همان زمان شهادت امام علی علیه السلام تا به همین امروز افراد جاهلی بوده اند که به عنوان دشمن اسلام بخواهند به این دین خدشه وارد کنند. از همان زمان تا به امروز می توانی دشمنان مختلفی را بیابی. عده ای آن زمان به سوی پیامبر و امام علی سنگ پرتاب میکردند و عده ای هم امروزه کاریکاتور میکشند و با این کار میخواهند به اسلام توهین کنند. آنها به شهادت می رسانند، آنها ظلم میکنند و با این کارها میخواهند اسلام را از یادها ببرند. روزی امام علی علیه السلام را به شهادت می رسانند و روزی هم امثال سلیمانی ها را اما شاید نمی دانند که با این کار فقط تیشه به ریشه خود می زنند چرا که ذات حقیقی شان برای مردم بیشتر رو می شود.

********************

روز بیست و یکم رمضان فرا می رسد. از همان ابتدای این روز گویی جهان در غمی بزرگ فرو می رود. نمی دانم چطور ولی حس و حالی که در مابقی روزها داشتیم را نداریم، حال و هوا آنقدرا هم خوب نیست و گویی حال هیچ کسی آنطور که باید تعریفی ندارد. انگار که تمام دنیا و کائنات می دانند چه بلایی بر سرمان آمده، انگار دنیا می داند که پدرش را از دست داده. در این روز که روز شهادت امام علی علیه السلام است تمام دنیا به غمی عمیق فرو می رود.

********************

حس و حالم بد است، دوست دارم به آن زمان ها بروم، دوست دارم بدانم چطور، چگونه حاضر شدند امام علی علیه السلام که مانند پدری مهربان برای امت اسلام بود را به شهادت برسانند. وقتی که انسان های بزرگ را میبینی، عظمت شان تو را در بر میگیرد، انگار نوری در چهره دارند که آن نور به قلب تو هم می تابد و وجودت را سرشار از مهر و عاطفه می کند. دوست دارم به آن زمان ها بروم تا ببینم که چطور حاضر شدند این چهره نورانی را به شهادت برسانند، چطور دشمنان اسلام توانستند پدر امت اسلام، پدر تمام دنیا را به شهادت برسانند.

********************

حرفی ندارم، حرفی نمی توانم به زبان آورم، امشب ندای الغوث الغوث تمام دنیای اسلام را در بر میگیرد. پدر اسلام، حضرت امام علی علیه السلام به شهادت رسیده اند. حالا گویی تمام دنیا در غمی عمیق فرو رفته، غمی که کمر شکن است. در این لحظات جز غم چیزی در چنته نداریم، غم مان به خاطر ظلمیست که به مولایمان شده، ضربتیست که ایشان خورده اند.

********************

در سالروز شهادت امام علی علیه السلام هستیم. در این روز با غمی که در جان داریم بیاییم از او درس آزادگی، شجاعت، دلیری و ... را هم بیاموزیم. به یقین تنها گریه نمی تواند غم شهادت ایشان را از دلمان برچیند، بیاییم با قدم گذاشتن در مسیر ایشان در مسیر بندگی هم قدم بگذاریم و با این کار هدف اصلی ایشان یعنی زنده نگه داشتن دین اسلام را زنده و پاینده گردانیم. آزادگی، شجاعت، دلیری و بخشایندگی، صفتیست که امام علی علیه السلام داشتند و هر کدام از ما مومنانی که اشکی برای ایشان ریخته ایم، موظفیم تا این صفات را که صفات مولایمان، پدر دین مان بود در خود به وجود آوریم.

********************

این قلب شکسته، این قلب هوای مولایش حضرت امام علی علیه السلام را دارد. چگونه می توانم آرام گیرم و به گریه هایم پایان دهم وقتی که غم تمام وجودم را در بر گرفته؟ من اکنون زندانی غم شده ام، خودم میخواهم زندانی شوم آخر فکر میکنم اینگونه حق خویش را در برابر مولایم ادا کرده ام. من جز اشک ریختنی ساده و قدم گذاشتن در مسیر ایشان کاری از دستم بر نمی آید پس تا با تمام وجودم بر این کارها پایبندم. اکنون اشک میریزم و فردا در مسیر امام علی علیه السلام قدم می گذارم و دشمن بترسد از روزی که همه مسلمانان با هم در این مسیر قدم گذاشته و اسلام را پاینده تر از هر وقتش می کنند.

********************

یا علی، امروز حال و هوای مومنان خوب نیست، حق بده، سالروز شهادت توست. شهادتت چیز کمی نبود، شهادتت غمی بزرگ برای همه مسلمانان است، غمی بزرگ که نمی توانند آن را فراموش کنند بلکه فقط با گریه سعی می کنند که با آن کنار بیایند. یا علی، می گویند برای زنده نگه داشتن نام تو می بایست در مسیرت قدم بگذاریم اما من میخواهم که در این روزها فقط بگریم، بگریم بر غمی که دینم دیده، بگریم بر غمی که بزرگ است، غمی که کمر شکن است و دین اسلام آن را به جان خریده.

********************

دیگر اسلام کسی به مانند علی علیه السلام را به خود نخواهد دید، پیشرو و مولایمان امام علی علیه السلام همان نور هدایت بودند که با وجودشان انسان ها مسیر را شناختند و در آن قدم گذاشتند. سهم ایشان از تمام زحماتی که کشیدند ضربه ای بر فرق سرشان شد، سهمی که دشمنان برای او در نظر گرفته بودند. دشمنان با این کار نور هدایت را از اسلام گرفتند اما گویی نمی دانستند که پرتوهای نور دیگری هستند که مسیر را روشن نگه میدارند. ممکن است به روشنی علی نباشند اما در آن حدی هستند که با این نور قدم در مسیر خواسته های دشمنان نگذارند و مسیر حق را از باطل بشناسند. اکنون دین اسلام مانند علی را به خود نخواهد دید اما هر مومن و مسلمان جانشینی برای امام علی علیه السلام است که در نوع خود نور هدایتی می شود بر مسیر اسلام و اکنون دشمن در برابر ما و دین مان ضعیف گشته چرا که ما هر کدام الگوی مان امام علی علیه السلام است و هر کدام سعی میکنیم نور وجودمان را بیشتر کنیم تا بیشتر در مسیر حق بمانیم.

********************

شهادت امام علی علیه السلام را به خودم و تمام مومنانی دلشکسته ای که امشب با ندای الغوث الغوث غم وجودشان را ابراز میکنند تسلیت می گویم. این تسلیت آرام بخش جان نیست، آرام بخش روح نیست اما اندکی وجودمان را تسلی می دهد. بیاییم امشب همه در کنار هم با ندای الغوث الغوث به دشمنان زمان حال اسلام بفهمانیم گرچه سالروز شهادت پدر اسلام است اما فرزندان اسلام که ما باشیم هرگز نخواهیم گذاشت که او به اهدافش برسد و هر فرزند اسلام نور هدایتی می شود که دیگر مومنان و مسلمانان را به راه حضرت علی علیه اسلام هدایت کند. آری ما فقط بر غم خویش نمی گریم، ما مسیر درست را هم در پیش میگریم و هر کدام چراغ راهی می شویم تا به کمک هم در این مسیر درست ثابت قدم بمانیم.

********************

امروز روز شهادت مولایم است، امروز روز شهادت امامم است، همان امامی که حامی ضعیفان بود، همان امامی که دست یاریگر مستضعفان بود. امروز روز شهادت امام علی علیه السلام است. یا امام علی، مگر تو حامی ضعیفان نبودی؟ پس من حالا در غم شهادت مولایم ضعیف شده ام، تسکینم ده! مگر تو دست یاریگر مستضعفین نیستی؟ پس دستم را در این روزی که از غم تو جهان بر من تیره و تار گشته بگیر و رها نکن. یا امام علی قلبم به درد می آید در این روزهایی که تو ضربت خوردی و به شهادت رسیدی.

********************

امروز روز شهادت امام علی علیه السلام است. بیاییم در این روز از ایشان درس زندگی بگیریم. بیاییم در کنار اشک ریختن و گریه کردن اندکی مسیر ایشان را در پیش بگیریم. تنها گریه کردن دوای دردمان نیست، تنها اشک ریختن مرهم غم مان نیست، ما باید در راه ایشان قدم بگذاریم، ما باید به دستورات ایشان عمل نماییم تا در نهایت بتوانیم بگوییم که یک یک پیرو واقعی هستیم، پیرویی که بعد از هزار و چهارصد سال هنوز هم دستورات رهبرش را اطاعت میکند و آنها را با جان و دل می پذیرد.

********************

یا امام علی، امروز روز شهادتت است و امروز دل های مومنان از غم لبریز شده. امروز در قلب تک تک ما غمیست که نبود مولایش را فریاد میزند. یا امام علی، هر ساله این غم را به یاد می آوریم، هر ساله با این غم رشد میکنیم و در کنارش بیشتر مسیرت را می شناسیم و در آن قدم می گذاریم تا به این واسطه مشتی محکم بر دهان دشمنان بزنیم، همانی هایی که در آن زمان به تو ضربت زدند و حالا با کشیدن کاریکاتورهایی قصد توهین و اهانت به اهل بیت را دارند.

********************

قلبم آکنده از اندوه هست. چگونه می توانم اینطور نباشم؟ امروز سالگرد شهادت مولایم امیر مومنان است. در این روز حتی زمین و آسمان هم خون می گیرند پس من چگونه می توانم این اندوه را فراموش کرده و نادیده بگیرم؟ اندوهی که به جان تمام دنیا و کائناتش افتاده؟ نه این شدنی نیست. من در این روز باید بگریم، اشک بریزم. امروز روز اشک ریختن است، امروز روز گریه کردن است پس نمی خواهم خودم را از آنها دریغ کنم، میخواهم آنقدر بگریم که اشکی برایم نماند و غمی در دلم برای این روز سنگینی ننماید.


شاید علاقمند باشید :

عکس نوشته در مورد امام زمان (عج)

متن خداحافظی از حرم امام رضا

دلنوشته کوتاه درباره شهادت امام علی


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...