چگونه برای کنکور ارشد مکانیک درس بخوانیم

کنکور ارشد مکانیک راهی بسوی تحصیل در رشته های پرطرفدار و کاربردی است. همه ساله تعداد زیادی از داوطلبان کارشناسی مکانیک و سایر رشته ها در کنکور ارشد مکانیک شرکت می کنند. مهندسی مکانیک دارای ۸ گرایش بوده که سه گرایش ساخت و تولید، طراحی کاربردی و تبدیل انرژی جزو گرایشات پرطرفدار آن محسوب می شوند.

کنکور ارشد مکانیک

در میان گرایشهای مختلف کنکور ارشد رشته های فنی مهندسی مقطع کارشناسی ارشد مکانیک از محبوبیت زیادی برخوردار است. همه ساله علاوه بر فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی مکانیک، تعداد زیادی از دانشجویان سایر رشته های فنی نیز در کنکور ارشد مکانیک شرکت می کنند. 

رشته مکانیک بدلیل تنوع زیاد و گرایشهای جذاب و کاربردی آن مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار دارد. از طرفی با توجه به محبوبیت این رشته و ظرفیت محدود دانشگاهها قبول شدن در کنکور ارشد مکانیک کار ساده ای نیست و نیاز به برنامه ریزی ویژه دارد. در این مطلب به بررسی دروس، ضرایب، گرایشها، نحوه برنامه ریزی و چگونگی مطالعه دروس برای شرکت در کنکور ارشد مکانیک می پردازیم.

روش درس خواندن برای کنکور ارشد مکانیک

گرایشها و ضرایب دروس در کنکور ارشد مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۸ گرایش است. همچنین در مجموعه مهندسی مکانیک گرایشهای دیگری وجود دارند که در بخش دیگری به آنها اشاره می شود. تمام گرایشهای مهندسی مکانیک بجز گرایش ساخت و تولید دارای دروش مشترک بوده و تنها ضرایب آنها تغییر می کند. 

گرایش ساخت و تولید علاوه بر دروس مشترک با سایر گرایشها دارای یک مجموعه درس تخصصی است که دارای ضریب ۴ بوده و اهمیت بالایی دارد. در ادامه ضرایب دروس کنکور ارشد مکانیک در گرایشهای مختلف را بررسی می نمائیم.

- گرایش طراحی کاربردی: دروس این گرایش در آزمون کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب ۱ در درس زبان عمومی و تخصصی، دروس ریاضیات، حرارت و سیالات، دینامیک و ارتعاشات ضریب ۲ و جامدات ضریب ۳ دارد.

- گرایش تبدیل انرژی: گرایش تبدیل انرژي دارای ضریب ۱ برای زبان عمومی و تخصصی، ضریب ۲ برای دروس ریاضیات، جامدات، دینامیک و ارتعاشات و ضریب ۳ در درس حرارت و سیالات در کنکور ارشد مکانیک است.

    - گرایش سیستم محرکه خودرو: این گرایش در کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب ۲ برای زبان عمومی و تخصصی و دینامیک و ارتعاشات و ضریب ۳ برای ریاضیات، حرارت و سیالات و جامدات است.

    - طراحی سیستم های دینامیکی خودرو: این گرایش مهندسی مکانیک دارای ضریب ۱ در حرارت و سیالات، ضریب ۲ در زبان عمومی و تخصصی، ضریب ۳ در ریاضیات و جامدات و ضریب ۴ در دینامیک و ارتعاشات است.

    - گرایش سازه بدنه خودرو: این گرایش در کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب ۲ برای زبان عمومی و تخصصی و حرارت و سیالات، ضریب ۳ در دروس ریاضیات و دینامیک و ارتعاشات و ضریب ۴ در درس جامدات است.

    - گرایش مواد مرکب: گرایش مواد مرکب در دروس زبان عمومی و تخصصی و دینامیک و ارتعاشات ضریب ۲ و در دروس ریاضیات، جامدات، حرارت و سیالات ضریب ۳ دارد.

      - گرایش طراحی و ساخت خودروهای نظامی: این گرایش در کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب ۱ در درس حرارت و سیالات، ضریب ۲ در درس زبان عمومی و تخصصی، ضریب ۳ در دروس ریاضیات و جامدات و ضریب ۴ در درس دینامیک و ارتعاشات است.

      - گرایش ساخت و تولید: گرایش ساخت و تولید دارای ضریب ۱ در دروس زبان عمومی و تخصصی‌، حرارت و سیالات، دینامیک و ارتعاشات، ضریب ۲ در دروس ریاضیات و جامدات و ضریب ۴ در دروس تخصصی ساخت و تولید است.

        مجموعه مهندسی مکانیک دارای ۸ گرایش فوق بوده ولیکن در کنکور ارشد مکانیک در مجموعه مهندسی مکانیک گرایشهای دیگری مانند مهندسی پزشکی و مکاترونیک وجود دارند که در بخش جداگانه معرفی می گردند.

        برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک

        برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور ارشد مکانیک

        دانشجویان شرکت کننده در کنکور ارشد مکانیک با تعداد دروس زیاد و کتابها و منابع حجیم روبرو هستند. جهت کسب رتبه خوب و قبولی در دانشگاههای معتبر نیاز به برنامه ریزی دقیق است. دانشجویان در سال آخر دوره کارشناسی باید بطور روزانه دروس کنکور را مطالعه داشته باشند. با توجه به اینکه تمامی دروس در گرایشهای مختلف مهندسی مکانیک دارای ضریب هستند از اینرو برای کسب نمره خوب باید تمامی دروس را مطالعه نمود. 

        دانشجویان و داوطلبان باید تعداد ۱۴ درس را برای شرکت در کنکور ارشد مکانیک امتحان دهند. البته این بجز دروس تخصصی گرایش ساخت و تولید است. در گرایش ساخت و تولید علاوه بر دروس فوق دانشجویان باید به مجموعه دروس تخصصی ساخت و تولید شامل ۵ مبحث ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک نیز پاسخگو باشند. بدیهی است که این تعداد دروس تخصصی و با حجم بالا را تنها از طریق برنامه ریزی می توان مطالعه نمود.

        دانشجویان برای موفقیت در کنکور ارشد مکانیک باید برای هر روز خود برنامه داشته باشند. در هر روز تعداد ۳ تا ۴ درس را مطالعه نمائید. بدین ترتیب هر ۴ روز بطور متوسط یکبار دروس را مطالعه کرده اید. پس از اتمام هر بخش شروع به حل مسایل و تمرینات آن نموده و تست های مربوط به کنکور سالهای گذشته را حل نمائید. اگر در تستی مشکل داشتید به حل تشریحی آن رجوع کنید. پس از یادگیری نکته نهفته در تست آنرا علامت گذاری نموده تا در مرتبه بعدی که کتاب را مرور می کنید دوباره آن تست را حل کنید. 

        پس از اتمام کلیه دروس و حل تست های مربوطه به مرور یادداشت ها، خلاصه برداری، نکات مهم و حاشیه نویسی های هر درس بپردازید. سپس تست های مشکل دار در مرتبه قبل را دوباره حل کرده و سراغ دیگر تست های کنکور ارشد مکانیک در سالهای مختلف بروید. همواره در حال مطالعه و مرور کلیه درسها باشید تا ارتباط شما با آنها حفظ شود.

        چرا دانشجویان سایر رشته های مهندسی هم در کنکور ارشد مکانیک شرکت می کنند

        رشته مکانیک در مقطع ارشد دارای گرایشهای جذابی مانند ساخت و تولید، طراحی کاربردی و تبدیل انرژی بوده و بازار کار مناسبی نیز دارد. فارغ التحصیلان مقطع ارشد مکانیک قادر به طراحی و ساخت تمامی قطعات و ماشین آلات صنایع مختلف بوده و در طیف وسیعی از صنایع مختلف اعم از نظامی، نیروگاهی، تولیدی، مهندسی پزشکی، لوازم خانگی و غیره قادر به فعالیت هستند. دانش کاربردی این رشته مورد نیاز تمام صنایع بوده لذا علاوه بر دانشجویان کارشناسی مکانیک، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی نیز تمایل به شرکت در کنکور ارشد مکانیک دارند.

        چگونگی قبولی در کنکور ارشد مکانیک

        چگونه برای قبولی در کنکور ارشد مکانیک درس بخوانم

        با توجه به وجود رقابت شدید در کنکور ارشد مکانیک دانشجویان باید با برنامه ریزی صحیح، به مطالعه دروس بطور کامل مشغول شوند. با توجه به اینکه تمامی دروس در کلیه گرایشهای کنکور ارشد مکانیک دارای ضریب است بنابراین تمام دروس از اهمیت برخوردار بوده و باید مطالعه شوند. توصیه می شود با توجه به گرایش انتخابی و مورد علاقه خود، ضرایب دروس کنکور را مد نظر قرار داده و بر روی دروس مهمتر وقت زیادتری صرف نمائید. 

        حل مسایل و تست های سالهای مختلف کنکور ارشد مکانیک کمک زیادی به تسلط بر دروس می نماید. این درست است که موفقیت در کنکور ارشد مکانیک کمی دشوار است ولی این را در نظر بگیرید که دست نیافتنی نیست. پس از هم اکنون برای موفقیت خود گام بردارید.

        نحوه مطالعه دروس تخصصی مشترک کنکور ارشد مکانیک چگونه است؟

        جهت مطالعه دروس تخصصی مشترک کنکور ارشد مکانیک باید در درجه اول کتب درسی و جزوات خود را مطالعه نموده و سپس به سراغ منابع اصلی و مهم هر درس بروید. در کنار مطالعه منابع مهم آزمون از تست های سالهای گذشته کنکور نیز غافل نشوید.

        - زبان عمومی و تخصصی: برای این درس باید دارای دانش عمومی زبان انگلیسی بوده و اصطلاحات تخصصی رشته مکانیک را نیز یاد بگیرید. درس زبان انگلیسی درسی است که باید جدا از دوره تحصیل به یادگیری آن پرداخت. دانش زبان انگلیسی برای موفقیت در تحصیل و آینده شغلی الزامی است. تعداد سوالات این درس در کنکور ارشد مکانیک ۳۰ عد است.

        - مجموعه ریاضیات: این مجموعه دروس به سه درس ریاضی عمومی ۱ و ۲، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی تفکیک می شود. داوطلبان باید به تعداد ۲۰ سوال ریاضی در کنکور ارشد مکانیک جواب دهند.

          - مجموعه حرارت و سیالات: دروس حرارت و سیالات شامل سه درس مکانیک سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت بوده و تعداد ۲۰ سوال از این دروس مطرح می شود.

          - مجموعه مجموعه جامدات: تعداد سه درس شامل استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزاء در این مبحث قرار می گیرند. دانشجویان باید به تعداد ۲۰ سوال جامدات در کنکور ارشد مکانیک پارسه دهند.

          - مجموعه دینامیک و ارتعاشات: در این گروه تعداد چهار درس شامل دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین و کنترل است. تعداد ۲۰ سوال در کنکور ارشد مکانیک از مجموعه دینامیک و ارتعاشات مطرح می شود.

            همانطور که مشاهده نمودید تعداد دروس زیاد و منابع درسی حجیم در کنکور ارشد مکانیک وجود دارند و جز با مطالعه صحیح و برنامه ریزی دقیق نمی توان آنرا با موفقیت پشت سر گذراند.

            روش مطالعه دروس کنکور ارشد مکانیک

            چگونه دروس تخصصی ساخت و تولید کنکور ارشد مکانیک را مطالعه کنم

            دانشجویانی که تمایل به انتخاب گرایش ساخت و تولید را دارند باید علاوه بر دروس تخصصی مشترک که در مبحث فوق به آن اشاره شد مجموعه دروس اختصاصی ساخت و تولید را نیز پاسخ دهند. این مجموعه تنها برای گرایش ساخت و تولید و دانشجویانی که قصد انتخاب رشته ساخت و تولید را دارند الزامی بوده و ضریب ۴ دارد. مابقی گرایشات نیازی به پاسخگویی به این سوالات ندارند. 

            در مجموعه ساخت و تولید در کنکور ارشد مکانیک تعداد ۸ درس شامل ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشین های کنترل عددی، اندازه گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک و مدیریت تولید قرار دارد. داوطلبان کنکور ارشد مکانیک که تمایل به انتخاب این گرایش را دارند باید به تعداد ۲۰ سوال این مجموعه پاسخ دهند.

            بهترین منابع آموزشی دروس کنکور ارشد مکانیک را بشناسیم

            جهت اطلاع دانشجویان و داوطلبان کنکور ارشد مکانیک در این بخش به معرفی برخی از منابع مهم و اصلی دروس کنکور ارشد مکانیک می پردازیم.

            مجموعه ریاضیات: برای مطالعه دروس این مجموعه منابع متعددی وجود دارند. برخی از منابع مهم شامل کتب ریاضی مهندسی انتشارات پارسه و ریاضی مهندسی انتشارات نصیر، کتابهای سیمونز و بویس در معادلات دیفرانسیل و ریاضی عمومی ۱ و ۲ توماس آدامز می شود. همچنین انتشارات مدرسان شریف و گاج نیز مفید هستند.

            مجموعه حرارت و سیالات: در این مجموعه کتابهای مدرسان شریف و راهیان ارشد برای مکانیک سیالات، کتاب ترمودینامیک تالیف سنجل و انتقال حرارت هولمن، پوران پژوهش و مدسان شریف منابع خوبی محسوب می شوند.

            مجموعه جامدات: در این مجموعه کتابهای استاتیک جانستون و مریام، کتابهای مقاومت مصالح نیرجانسون و دکتر عادلی و کتاب اصول طراحی ماشین تالیف آرالف جزو منابع اصلی بشمار می روند.

            مجموعه دینامیک و ارتعاشات: در کنکور ارشد مکانیک می توانید از کتاب دینامیک مریام، ارتعاشات تامسون، دینامیک ماشین مارتین، کتابهای کنترل اوگاتا و بنجامین کو به عنوان منابع اصلی مجموعه دینامیک و ارتعاشات استفاده کنید.

            مجموعه ساخت و تولید: در این مجموعه منابعی مانند توانایی ماشین کاری رازفر، قالبهای پری دکتر ملایی، اصول علم مواد تویسرکانی، ماشین های کنترل عددی تالیف پناهی اندازه گیری دکتر امیر عبدالله، تولید مخصوص امیر عبدالله، هیدرولیک و نیوماتیک مدینه و کتاب برنامه ریزی تولید ماکویی به عنوان منابع اصلی و مهم شناخته می شوند.

            سایر گرایشهای مجموعه مهندسی مکانیک در کنکور ارشد مکانیک کدامند

            در مجموعه مهندسی مکانیک در کنکور ارشد مکانیک علاوه بر ۸ گرایش مهندسی مکانیک گرایشهای دیگری نیز وجود دارند. از جمله این گرایشات می توان به رشته مهندسی مکاترونیک، رشته مهندسی پزشکی، رشته مهندسی تسلیحات با گرایش سلاح، رشته مهندسی سیستم های انرژی، رشته مهندسی انرژی های تجدید پذیر، رشته مهندسی فناوری ماهواره، رشته مهندسی ماشین های ریلی و رشته مهندسی هسته ای اشاره نمود. 

            در رشته مهندسی پزشکی گرایشهای بیومکانیک، توان بخشی و ورزش وجود دارند. کلیه گرایشهای فوق در مجموعه مهندسی مکانیک قرار گرفته و علاقه مندان به تحصیل در این رشته ها از طریق شرکت در کنکور ارشد مکانیک و پاسخگویی به سوالات مربوطه می توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

            توصیه مهم به داوطلبان شرکت کننده در کنکور ارشد مکانیک

            دانشجویان و داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون کنکور ارشد مکانیک را دارند، به این نکته توجه نمایند که شما تصمیم به ادامه تحصیل در یکی از بهترین رشته های دانشگاهی را دارید. بازار کار این رشته در مقایسه با دیگر رشته های مشابه مطلوب بوده و دامنه کاربرد وسیعی دارد. 

            از اینرو با وجود رقابت شدید برای قبولی در کنکور ارشد مکانیک با یک برنامه ریزی دقیق و مطالعه اصولی می توان کلیه دروس را مطالعه و مرور نمود. با توجه به اینکه اکثر دروس از جمله ریاضی و غیره دارای مسایل و تمرینات زیادی هستند بهترین روش برای نتیجه گیری مطلوب حل تمرینات زیاد است. 

            در کنار حل تمرین و مسایل کتاب اقدام به حل تست های سالهای قبل کنکور ارشد مکانیک نموده و نکات هر تست را بیاموزید. هر چقدر بیشتر تست بزنید بیشتر به دروس و مطالب تسلط پیدا خواهید کرد پس از آن غافل نشوید.

            گردآورنده : توپ تاپ

            مطالب مرتبط...

            هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...