مجموعه جملات زیبا و کوتاه از امام علی (ع)

امام علی علیه السلام سخنان و احادیث گوهربار و زیبای زیادی دارند که اگر آنها را بخوانید و به آنها عمل کنید، زندگی تان به بهترین شکل ممکن تغییر خواهد کرد. درس زندگی را می توان از همین احادیث و سخنان یاد گرفت. پس اگر نمیخواهید هزینه های زیادی برای کلاس های درس زندگی کنید، همین احادیث را بخوانید.

در این مطلب قصد داریم احادیث و سخنان حضرت علی علیه السلام را برایتان به اشتراک بگذاریم. همراه ما باشید.

سخنان زیبا و کوتاه امام علی (ع)

احادیث امام علی علیه السلام

در شگفتم از كسي كه عيب‏هاي مردم را بد مي ‏داند، در حالي ‏كه خودش از همه پرعيب‏تر است و آنها را نمي ‏بيند. ميزان الحكمه، ج ۹، ص ۴۲۱۷.

******************

برگزيدن راستي و دوري از دروغ، زيباترين خصلت و بالاترين ادب است. ترجمه غررالحكم و دررالكلم، ج ۱، ص ۴۱۴.

******************

حسن خلق بهترين همراه، و خودبيني مرضي است پنهان. همان، ص ۴۱۴.

******************

انديشيدن به خوبي‏ها، آدمي را به انجام دادن آنها بر مي ‏انگيزاند. ميزان ‏الحكمه، ج ۱۰، ص ۴۷۰۵، ح ۱۶۱۷۹.

******************

برتري و فزوني مرتبه به احسان و نيكويي به مردم است. ترجمه غررالحكم و دررالكلم، ج ۱، ص ۲۷۶.

******************

گناهي كه تو را پشيمان كند، نزد خدا بهتر است از كار نيكي كه به خودپسندي گرفتارت سازد. نهج البلاغه دشتى، حكمت ۴۶، ص ۶۳۵.

******************

چنان‏كه رحم كني، به تو رحم مي ‏شود. ترجمه غررالحكم و دررالكلم، ج ۱، ص ۵۸۱.

******************

بدترين شما سخن ‏چينان و تفرقه ‏اندازان ميان دوستان هستند. محمدبن يعقوب كلينى، كافى، بيروت، دارالاضواء، ج ۲، ص ۳۶۹.

******************

مجلسي كه با غيبت آباد شود، دين در آن تباه مي ‏شود. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۵۹.

******************

هر كس از خدا بترسد ترس او از غير خدا كم مي ‏شود. ترجمه غررالحكم و دررالكلم، ج ۱، ص ۴۳۲.

******************

رستگار نخواهد گرديد كسي كه خوشحال كند او را چيزي كه او را زيان رساند. همان، ج ۲، ص ۱۱۶۶.

******************

سخن همچون دوا است اندكش سودمند، و بسيارش كشنده است. همان، ج ۲، ص ۱۲۱۴.

******************

كبر ورزيدن عين حماقت و كم ‏عقلي است. همان، ص ۱۲۳۵.

******************

پرهيزكاري، اصل و پايه ايمان است. تحف العقول، ج ۱، صص ۳۷۹ ـ ۳۸۳.

******************

هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد در كارش بركت داده مى شود. تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ص 25

******************

بدانید آنان که در زمان غیبت حجت خدا در دین خود ثابت مانده و به خاطر طول مدت غیبت منکرش نشوند، روز قیامت با من هم درجه خواهند بود. بحارالانوار(ط-بیروت) ج51 ص109

******************

دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد ديد. غررالحكم، ج4، ص 521، ح 6825

******************

اخلاقت را خوب كن تا خداوند حسابت را آسان گرداند. اَمالى صدوق، ص 278؛ ميزان

******************

خشم هم‏نشين بسيار بدى است: عيب‏ها را آشكار، بدى‏ها را نزديك و خوبى‏ها را دور مى‏كند. غررالحكم، ج3، ص 257، ح4417؛ دانش‏نامه عقايد اسلامى، ج 9، ص 278

******************

براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن است كه كار انسان به بدبختى خاتمه يابد. معانى الأخبار، ص 345، ح 1؛ ميزان الحكمه، ج 5، ص 303

******************

پرهيزگاران، سروَرند و دين شناسان، پيشوا و همنشينى، با آنان مايه فزونى است. امالی طوسی: ص 225 ح 392 / حکمت نامه پیامبر اعظم: ج7 ص 466

******************

بدترين دشمن آدمى خشم و شهوت اوست، پس هر كس آن دو را در اختيار بگيرد، مقامش بالا مى‏رود و به هدفش مى‏رسد. غررالحكم، ح 3269 ؛ ميزان الحكمه، ج 8، ص 447

******************

بدترين مردم كسى است كه خود را بهتر از ديگران بداند. غررالحكم، ج 4، ص 168، ح 5701؛ ميزان الحكمه، ج 5، ص 499

******************

حاضر جواب‏ترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم، ج 2، ص 390، ح 2950؛ ميزان الحكمه، ج 8، ص 446

******************

علاقه و محبّت به ما بى گمان در سه جا، تو را سود خواهد بخشید: هنگام فرود آمدن فرشته مرگ، هنگام سؤال قبر و آن گاه که در پیشگاه خداوند بایستى. أعلام الدین، ص 461

******************

درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما هر چه خواستید بگویید. بحارالانوار ج10 ، ص 92 - خصال ج2 ، ص614

******************

اندكِ دنيا، بهتر است از بسيار آن و آنچه به قدر كفايت باشد، شايسته ‏تر است از آن مقدار كه به نابودى آدمى انجامد. غرر الحكم، ح10993

******************

صبر، كليد رسيدن است و كاميابی سرانجام كسی است كه شکیبایی می‌ورزد. بحار الأنوار، ج75، ص45

******************

نهایت عدالت آن است که آدمی با خودش به عدالت رفتار کند. غررالحکم و دررالکلم، ح 6368

******************

سیاست‌ورزی نیکو مایۀ استواری مردم است. غررالحکم و دررالکلم، ح 4818

******************

هر كس به خدا توكل كند، دشوارى‏ها براى او آسان مى‏شود و اسباب برايش فراهم مى‏گردد. غررالحكم، ح 9028 / ميزان الحكمه، ج 13، ص 458

******************

مؤمن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می گردد. تحف العقول، ص 408

******************

مستی در چهار چيز است: مستی از شراب (و خمر)، مستی مال و ثروت، مستی خواب، مستی رياست و مقام. بحارالأنوار، ج 73، ص 142، ح 18

******************

با مهدیِ ما حجّت‌ها گسسته می‌‌شود؛ او پایان‌بخش سلسلۀ امامان، نجات‌بخش امّت و اوج نور است و رازی پیچیده دارد. بحار الأنوار، ج 77، ص۳۰۰

******************

به كارى مشـغول باش كه از آن سؤال خواهى شد. غررالحكم: ج4، ص601

******************

كسى كه بدون بصيرت عمل كند، مانند كسى است كه به دنبال سراب بيابان راه پيمايد. او هر چه تندتر رود دورتر مى‏ افتد. امالی مفید: ص42، ح11

******************

آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561

******************

قلب دوستدار خدا، خستگى براى خدا را بسيار دوست دارد و قلب بى‏ خبر از ياد خدا، آسايش را دوست دارد. تنبيه الخواطر، ج2،ص 87

******************

گرسنگى كشيدن، چه نيكو يارى‏دهنده‏اى بر سركشىِ نفْس و شكستن عادت آن است. غرر الحكم، ح 9942

******************

روزه قلب از فکر کردن به گناه برتر از روزه شکم از خوردن است. میزان الحکمه ج۷ ص۳۲۱۰

******************

چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه از نمازش جز بیخوابى و سختى سودى نمى‏برد. نهج البلاغه، حكمت 145

******************

دور اندیشی آینده نگری است و رایزنی با خردمندان. شرح غرر الحکم ٢⁄٨٠

******************

کسی که با کتابها خود را آرامش دهد٬ هیچ آرامشی را از دست ندهد. شرح غرر الحکم۵⁄٢٣٣

******************

برتو باد به استفاده از حلال٬ و نیکی کردن به خانواده ٬و به یاد خدابودن در همه حال. شرح غرر الحکم۴⁄٢٩۴

******************

سخاوت زیاد دوستان را می افزاید ودشمنان را به دوستی می کشاند. شرح غرر الحکم۴⁄۵٩٢

******************

سر آمد فضیلتها علم است. نقطه پایان فضیلتها علم است. شرح غرر الحکم۴⁄۴٩و٣۵٧

******************

از کمال سعادت، تلاش در راه مصلحت عموم مردم است. شرح غرر الحکم۶⁄٣٠

******************

برآوردن حاجت نیازمند را به تأخیر مینداز؛ زیرا نمی‌دانی که فردا برای تو و او چه پیش خواهد آمد. عیون الحکم و المواعظ، ص 526

******************

سود کننده‏ترینِ مردم، کسى است که آخرت را به دنیا خرید. غرر الحکم، ح 3076

******************

هر گاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد، به او صرفه‌جویی و حسن تدبیر عطا کند و از بی‌ ‌تدبیری و اسراف دورش سازد. میزان الحکمه، ح 5364

******************

دل بستگى به دنيا، عقل را فاسد مى ‏كند، قلب را از شنيدن حكمت ناتوان مى ‏سازد و باعث عذاب دردناك مى ‏شود. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 12 ، ص41

******************

رساترین چیزی که به وسیله ی آن می توانی رحمت الهی را به خود جلب کنی این است که در باطن به همه ی مردم عطوف و مهربان باشی. غررالحکم ،ص212 و 271

******************

خداوند دوست دارد که مردم درباره ی هم خوب فکر کنند و خیرخواه یکدیگر باشند. غررالحکم ،ص212 و 271

******************

کسی که در برخورد با مردم از در الفت و محبت وارد شود، مردم دوستدار وی خواهند شد. غررالحکم ،ص622

******************

صله رحم نعمت ها را فراوان مى كند و سختى ها را از بين مى برد. غررالحكم، ج4، ص204، ح5836

******************

پیش از آنکه بدن‌های شما از دنیا خارج گردد، دلهایتان را از آن خارج کنید؛ چرا که در آن امتحان می‌شوید و برای غیر آن آفریده شده‌اید. بحار الأنوار، ج 75، ص 67

******************

در پی سرعت عمل مباش، بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش، زیرا مردم نمی پرسند در چه مدت کار را به سرانجام رساند، بلکه از کیفیت انجام آن می پرسند. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص267

******************

هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد. غررالحکم ح3888 ص197

******************

توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است. بحارالأنوار، ج78، ص79، ح56

******************

در انتظار فرج باشید و از رحمت و کارگشایی خدا ناامید نشوید ،زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است. بحار الانوار ،ج52،ص 123/خصال

******************

هیچ دشمنی برای انسان٬ ستمگرتر از نفس او نیست. غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ٨۶ (لا)٬حدیث٣٢۴

******************

برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را كه حقش نیست بگیرد. الامالی ج 1 ص 76

******************

چه بسیارند دانشمندانی كه جهلشان آنها را كشته در حالی كه علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودی نمی دهد. ارشاد ص144

******************

با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق ورزند. نهج البلاغه

******************

هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است. بحار الانوار،ج82،ص227

******************

علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه

******************

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست. اصول وافی،ج2،ص100

******************

بزرگترین عیب آن است كه آنچه را كه مانند آن در خود توست عیب بشماری. جهاد النفس

******************

محبّت دنیا عقل را فاسد می کند و گوش دل را از شنیدن مطالب حکیمانه ناشنوا میسازد. فهرست غرر،ص111

******************

بنده ی شهوت اسیری است که از اسارت رهایی نخواهد یافت. غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۵۵ ٬ حدیث١۵

******************

خوشا به حال آن که  همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد. غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل ۴۶ (طوبی)٬ حدیث٣

******************

هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. غرر الحکم٬ ج ٢ / فصل٧٧ ٬(مَن)٬حدیث۹-١۴۴٨

******************

نفوس خویش را به ترک عادت ها رام کنید. غرر الحکم٬ ج ١/فصل٣٢ ٬ حدیث٣٨

******************

خشم و غضب صاحبش را هلاک می کند و زشتی های او را آشکار می سازد. غرر الحکم٬ ج ١/فصل١ ٬حدیث ١٧٣٨

******************

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است. نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص٨٨۴ ٬نامه ٢۶

******************

زبان عاقل در پشت قلب او جای دارد و قلب احمق پشت زبان اوست. نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص١١٠۶ ٬کلمات قصار٬ شماره٣۹

******************

هیچ بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد٬ تا دروغ را، شوخی باشد یا جدّی، مطلقاً ترک کند. اصول کافی٬ج٢/ص٣۴٠ ٬ حدیث ١١

******************

بد ترین شما کسانی هستند که سخن چینی می کنند و میان دوستان جدائی می افکنند و برای افراد پاکدامن عیب جویی می کنند. اصول کافی٬ج٢/ص ٣۶۹ ٬ حدیث٣

******************

از مجادله و ستیزه جویی بپرهیزید ٬زیرا این دو، دل ها را نسبت به برادران دینی بیمار [و مکدّر] می کند و بذر نفاق را بر این دو پرورش می دهد. اصول کافی٬ج٢/ص ٣٠٠ ٬حدیث١

******************

بدترین مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند٬ در حالی که نابینای عیوب خود است. غررالحکم ج١ /فصل۴١ (شرّ)٬ حدیث۶٧

******************

ای مردم از دو چیز بیشتر از هر چیز بر شما بیمناکم: متابعت از هوای نفس و آرزو های دور و دراز . پیروی از هوای نفس٬ انسان را از مسیر حق باز می دارد و آرزوی دور و دراز آخرت را از یاد می برد. نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص ١٢٧ ٬ خطبه۴٢

******************

آن کسی که نهی ازمنکر را با دل و زبان و دست ترک کند٬ پس او مرده ای است در میان زندگان. وسائل الشیعه٬ جلد١١

******************

شجاع ترین مردم کسی است که بر تمایلات نفسانی خویش پیروز شود. سفینه البحر٬جلد٢

******************

ریاکار ظاهرش زیبا و باطنش بیمار است. غررالحکم

******************

بزرگترین مبارزه این است که آدمی با نفس سرکش خود پیکار نماید. غررالحکم(ص٢٢٠)

******************

قسم به کسی که جان فرزند ابی طالب در دست اوست هزار ضربه شمشیر بر من آسانتر از مرگ در بستر است. بحارالانوار(ج٩٧حدیث۴۴)

******************

بالاترین عبادت تفکر و تعقل است. فهرست غررالحکم(ص٢١۴)

******************

مؤذن ها در روز قیامت با سربلندی برانگیخته می شوند. بحار الانوار (ج٨١ص١۴٩)

******************

انسان نباید در نمازش با ریش خود یا هرچیزی که حواس او را از نمازش پرت سازد بازی کند. به انجام کار نیک مبادرت ورزید پیش از آنکه کار دیگری برایتان پیش آید و شما را از آن باز دارد. الخلاص٬ ٢⁄۶٢٠

******************

به قصد یادگرفتن بپرس٬ نه برای آزردن و خطاگرفتن؛ زیراجاهلی که درصدد آموختن باشد٬ همانند عالم است و عالمی که بیراهه رود٬ همچون جاهلی است که به قصد خطاگرفتن می پرسد. نهج البلاغه٬الحکمه٣٢٠

******************

خداوند بزرگ٬ مومنی را که دانشمند و فقیه و پارسا و فروتن و باحیا و دانا و خوش اخلاق و میانه رو و با انصاف است دوست می دارد . البحار٧٨⁄۶

******************

مردم چیزی از امور دینی شان را برای بهبود دنیای خود وانگذارند٬ جز آنکه خداوند برایشان وضعی پیش آورد که زیانش از سودش بیشتر باشد. نهج البلاغه٬الحکمه١٠۶

******************

توبه بر چهار پایه استوار است : پشیمانی در دل٬ آمرزش خواهی به زبان٬ عمل کردن با اعضای بدن و تصمیم بر بازنگشتن [به گناه] البحار ٨٧/٨١

******************

کسی که به رعیت خود ستم ورزد٬ خداوند حکومتش را زایل سازد و در هلاکت و نابودی وی تعجیل کند. شرح غررالحکم ۵/٣۵٨

******************

بپرهیز از خونها٬ و ریختن آن بناروا٬ که چیزی چون ریختن خون بناحق٬ آدمی را به کیفر نرساند٬ و گناه را بزرگ نگرداند٬ و نعمت را نبرد٬ و رشته ی عمر را نبرد. نهج البلاغه الکتاب ۵٣

******************

امیرالمومنین علیه السلام خطاب به خاک کربلا فرمودند: چه خوش‌بویى اى خاک! در روز قیامت قومى از تو به پا خیزند که بدون حساب و بى‌درنگ به بهشت روند. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 4، ص 169

******************

یتیمان را عهده دار باش و کهنسالانی که چاره ای ندارند و دست سوال پیش نمی آورند٬ و این کار بر والیان گرانبار است و گزراندن حق همه جا دشوار٬ و بُوَد که خدا آن راسبک گرداند برمردمی که طالب فرجام [خوب]هستند. نهج البلاغه٬الکتاب۵٣

******************

بردباری پرده ای است پوشاننده و عقل شمشیری برنده، پس کمبود های اخلاقی خود را با بردباری بپوشان و هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش. نهج البلاغه الحکمه ۴٢۴

******************

هرکس بتواند نفس خویش را از چهار صفت باز دارد او سزاوار آن است که هیچ گاه حادثه ی نا خوشایندی بر او وارد نشود. گفته شد: ای امیر مومنان! آنها کدامند؟ فرمود : شتاب زدگی٬ لجاجت [و پافشاری بناحق]٬ عجب و غرور٬ سستی و تنبلی. تحف العقول ٢٢٢

******************

خداوند سبحان حقوق مردم را بر حقوق خود مقدم داشته است٬ پس هر کس حقوق مردم را ادا نماید٬ به ادای حقوق الهی می انجامد. شرح غرر الحکم ٣/٣٧٠

******************

ظلم قدم را می لغزاند و نعمتها را سلب می کند و امتها را به هلاکت می کشاند. شرح غرر الحکم ٢/٣۶

******************

دور اندیش کسی است که فریبندگی دنیا او را از کار برای آخرتش باز ندارد. غررالحکم ٢/١٠۴

******************

بهترین مطالبی که شایسته است نوجوانان بیاموزند٬ چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد [تا از آموخته های دوران جوانی بهره گیرند]. البحار ٧١/٩۴

******************

در دگرگونی احوال است که جوهر افراد شناخته می شود٬ و گذشت ایام اسرار نهفته ای را بر تو آشکار می سازد. تحف العقول ٩٧

******************

حضرت على (علیه السّلام) روزى گذرش از کربلا افتاد و فرمود: اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است. شهیدانى که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند. تهذیب، ج 6، ص73 / بحارالانوار، ج 98، ص 116.

******************

برتری مردم بر یکدیگر به دانشها وخرد هاست٬ نه به ثروتها و تبارها. شرح غرر الحکم۶ ⁄۴٧٢

******************

با نفسهایتان در ترک عادتها بستیزید تا بر آنها چیره آیید، با هوسهایتان مبارزه کنید تا مهار آنها را در اختیار بگیرید. شرح غرر الحکم ۴⁄٣٨۵

******************

شایسته ی مردعاقل آن است که نظرخردمندان را بر نظرخود بیفزاید و علم خویش را به علوم فرهیختگان پیوند دهد. شرح غرر الحکیم۴⁄۴٠٨

******************

خدمت [ظاهری] به جسم آن است که هر چه لذت و شهوت و توشه می خواهد به او بدهی و حال آنکه همین ها موجب نابودی نفس می گردند. غرر الحکم76/1

******************

دل جوان نوخاسته مانند زمین آماده ایست که از هر سبزه و گیاه خالی است، هر بذری که در آن افشانده شود، می پذیرد و در خود می پرورد. فیض الاسلام، نهج البلاغه، ص 903.

******************

کسی که برای خود شخصیت قایل است و عزت و کرامت نفس دارد، تمایلات پست جوانی و شهوات در پیش او خوار و ذلیل است. همان، دشتی، حکمت 449

******************

با خردمندان مشورت کن٬ تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی. شرح غرر الحکم ۴/١٧٩

******************

خداوند مردم را به آبادانی زمین دستور داده تا به وسیله ی آنچه از زمین بیرون می آید از حبوبات و میوه ها و مانند آن معاش زندگانی مردم تامین گردد. المستدرک ٢/۴٢۶

******************

هر چه دانش آدمی زیادتر گردد٬ توجهش به نفس خویش فزونی می یابد و در راه تربیت و اصلاح آن کوشش خود را به کار می گیرد. المستردک ٢/٣١٠

******************

از جمله حقوق واجبی که  خدا بر بندگان خود قرار داده است نصیحت و خیرخواهی تا حد توان٬ و همکاری در جهت بر پایی حق٬ در میان آنان است. نهج البلاغه الخطبه ٢١۶

******************

خویشتن را به فضایل اخلاقی آراسته سازید٬ از ستم خودداری کنید٬ به حق و درستی عمل نمایید و میان خود و مردم انصاف داشته باشید. شرح غرر الحکم ٣/٣٠٠

******************

خدا رحمت کند آن کس را که حقی را زنده کند و باطلی را از میان بردارد٬  ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد. شرح غررالحکم ۴/۴۵

******************

غایت و هدف نهائی دین٬ امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود [الهی] است. شرح غررالحکم ۴/٣٧۴

******************

آگاه باشید که دنیا خانه ی فریبنده ی گول زننده ای است٬ در هر روز شوهری می گیرد و هر شب اهلی را یه قتل می رساند٬ و در هر ساعت جماعتی را پراکنده می کند. البحار ٧٧/٣٧۴

******************

در راه خدا با دستتان جهاد کنید٬ اگر نتوانستید به وسیه ی زبان و گفتار جهاد کنید٬ و اگر قدرت و توان نداشتید پس با دلهایتان جهاد کنید. البحار ١٠٠/۴٩

******************

ای مردم! شما را از دنیا و فریفتگی به آن هشدار می دهم؛ که دنیا به زودی از دستتان رود٬ آن سان که از دست پیشینیان شما برفت. پس در دنیا تلاش خویش را در راه توشه گرافتن از عمر کوتاه آن٬ برای عمر دراز آخرت قرار دهید٬ که دنیا سرای عمل است و آخرت سرای بقا و سزا. مجموعه ورام ٢/١۴٩

******************

ظاهر قرآن زیباست، باطن آن ژرف نا پیداست، عجایب آن سپری نگردد و غرایب آن به پایان نرسد؛ وتاریکیها جز بدان زدوده نشود. نهج البلاغه٬ الخطبه ١٨

******************

هر روزی که بر انسان وارد شود گوید: من روز جدیدی هستم. من بر اعمال و گفتار تو شاهد هستم٬ سعی کن سخن خوب و مفید بگویی. کار خوب و نیک انجام دهی، من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود و بدان امروز که پایان  یابد دیگر مرا نخواهی دید. الکافی ٢ ⁄۵٢٣

******************

هر کس می خواهد بداند که منزلت او نزد خداوند چگونه است ٬بنگرد که در هنگام رو به رو شدن با گناهان منزلت خداوند نزد او چگونه است؟ منزلت وی در پیشگاه خداوند تبارک وتعالی نیز چنین است. الخصال۶١٧

******************

عدالت، متضمن پیروی کردن از سنت خدا و یاری دولتهاست. شرح غرر الحکم۴ ⁄۴٠٣

******************

هر یک از شما٬ همان گونه که خود را برای غریبه ای که دوست دارد وی را در بهترین حالت ببیند٬ آراسته و مرتب می کند٬ برای رفتن نزد برادر مسلمانش نیز خود را بیاراید. البحار٧٩ ⁄ ٢٨٩

******************

بهترین دانش آن است که به کار هدایت و رستگاری تو آید٬ و بدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی. شرح غرر الحکم٣ ⁄ ۴٣۴

******************

روزه ی دل بهتر از روزه ی زبان است و روزه ی زبان بهتر از روزه ی شکم است. شرح غررالحکم ۴/٢٢٣

******************

خوشخویی در سه چیز است : دوری کردن از کارهای حرام٬ طلب حلال ٬ و فراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده. ٧١/٣٩۴

******************

اگر صبر کنی مقدّرات الهی بر تو جاری می شود. مأجور خواهی بود. و اگر بی تابی٬ کنی باز هم مقدّرات خداوند بر تو جاری می شود٬ ولی گناهکار خواهی بود. البحار ۶٨/٩٢

******************

جانهای خویش را با حکمت های نو [لطیفه های پند آموز] بیاسایید؛ زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند. الکافی ١/۴٨

******************

به کارهای تجاری پردازید که بازرگانی٬ شما را از مال دیگران بی نیاز می کند. خداوند عزّوجلّ پیشه ور درستکار را دوست دارد. وسائل الشیعه ١٢/۴

******************

هر کس پدر و مادر خویش را اندوهگین سازد در واقع آن دو را نافرمانی کرده است. با صدقه دادن روزی را فرود آورید. موجهای بلا را٬ پیش از در رسیدن بلا٬ با دعا از خود بگردانید. الخصال ٢/۶٢١

******************

در علم و ادب بکوشید چه آنکه عالم ، عزیز و گرانقدر است ، اگر چه خاندان بزرگی منتسب نباشد ، اگر چه فقیر بی بضاعت باشد ، و اگرچه جوان باشد. شرح ابن ابی الحدید ، جلد 20 ، ص 332،کلمه ی 814

******************

به هر نسبت که دانش آدمی زیادتر میشود توجه خود را بنفس خویش افزون میکند و برای نیل بسعادت و صلاح سعی و کوشش خود را بکار میاندازد. مستدرک 2،ص310

******************

عقل که غریزه ی اختصاصی انسان و از سرمایه های طبیعی بشر است با علم آموزی و تجربه اندوزی افزایش می یابد. غررالحکم ،ص67

******************

تحصیل علم و دانش مایه ی تقویت و تأیید عقل آدمی است. مستدرک 2،ص287

******************

هر آن علمی که مورد تأیید و امضاء عقل نباشد گمراهی و ضلالت است. غررالحکم ،ص546

******************

چه بسا مردم عالمی که عملشان باعث قتل و نابودی آنان شد. فهرست غرر،ص269

******************

علمی که با آنان هدایت خود را فاسد و تباه سازی بدترین علم است. غررالحکم ،ص444

******************

هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا میشود، کسی که بصیرت و بینائی پیدا کرد می فهمد و آنکس که فهمید عالم میشود. سفینه ((عبر))ص146

******************

تجربه های زندگی، دانش مفید و ثمر بخشی است. غررالحکم، ص35

******************

تجربیّات، به مردم دانش تازه می آموزد. بحار 1،ص43

******************

سزاوار است انسان عاقل رأی خردمندان را به رأی خود بیفزاید و دانش علماء را بر دانش خویش اضافه نماید. غررالحکم ،ص384

******************

کسی که در آموخته های خود بسیار بیندیشد دانش خود را استوار ساخته و بفهم مطالبی که نمی فهمد نائل میگردد. فهرست غرر، ص 316

******************

تملّق گفتن و حسد بردن از خلقیات مردم با ایمان نیست مگر در راه فرا گرفتن علم و دانش. تحف العقول ص207

******************

کسی که چیزی را نمی داند حیا نکند از اینکه آن را بیاموزد. بحار، جلد 1 ،ص57

******************

البته هیچ کس حیا نکند از اینکه اگر چیزی را نمیداند یاد بگیرد. نهج البلاغه فیض ص 1113

******************

در خردسالی علم بیاموزید تا در بزرگسالی به برتری و سیادت نائل آئید. شرح بن ابی الحدید 20، کلمه ی 98 ، ص 267

******************

کسی که در کوچکی تحصیل علم نکند در بزرگی تقدّم اجتماعی نخواهد داشت. غررالحکم ، ص 697

******************

علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد نمی تواند بر همه ی آنها واقف گردد پس از هر علمی بهتر و شایسته ترش را فرا گیرید. فهرست غررالحکم، ص 265

******************

هوای نفست دشمن ترین  دشمنان تو است. کوشش کن که بر آن غالب و پیروز گردی وگرنه هلاکت خواهد کرد. غررالحکم ،ص797

******************

عادت بد، دشمنی است که با قدرت بر صاحبش حکومت می کند. غررالحکم ،ص 33

******************

آن کس که با روزگار دشمنی کند، هلاک خواهد شد. تحف العقول ، ص85

******************

کسی که از خود راضی و خویشتن پسند باشد، غضب کننده به وی بسیار خواهد بود. نهج البلاغه ،کلمه ی 6

******************

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به فرزند خود محمد حنیفه فرموده اند: فقر و بی چیزی، زمینه ی مساعدی برای شکست دین و حیرت زدگی خرد و جلب عداوت و دشمنی است. نهج البلغه ، کلمه ی 311

******************

هزار دوست و همنشین بسیار نیست. ولی یک دشمن برای آدمی البته زیاد است. امالی صدوق،ص397

******************

حسد جسم را فرتوت و فانی می کند و کینه توزی آدمی را افسرده می کند و سرانجام همه چیزش را بر باد می دهد. غررالحکم، ص 29

******************

غم و اندوه سال نیامده را بر امروز خود تحمیل منما که هر روزی هر آنچه در آن هست برای تو کافی است. نهج البلاغه فیض ،ص864 و 1265

******************

کسی که ناسنجیده با دیگران پیمان دوستی می بندد ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن دهد. غررالحکم،ص695

******************

هیچ یک از اصحاب رسول خدا ازدواج نمی کرد مگر آنکه نبیّ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)درباره ی او می فرمود دینش کامل شد. مستدرک 2،جلد2،ص530

******************

عقل برای بشر دین داخلی است ، چنانکه دین برای عقل خارجی است. مجمع البحرین ،(عقل)

******************

چه بسا عزیزانی که اخلاق ناپسند ، آنها را به ذلّت و خواری انداخته و چه بسا مردم پست و کوچکی که صفات پسندیده ، آنان را عزیز و محبوب ساخته است. سفینه ، خلق ص411

******************

بنده شهوت اسیری است که هرگز آزادی نخواهد داشت . غرر الحکم ،ص49


سایر مطالب پیشنهادی :

آلبوم عکس نوشته احادیث زیبا از امامان معصوم + متن حدیث

عکس نوشته در مورد امام زمان (عج)

جملات کوتاه مذهبی برای بیو تلگرام و اینستاگرام


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...