متن درباره خانه تکانی عید نوروز

عید نوروز را همه با خانه تکانی اش می شناسند. خانه تکانی عید نوروز به ما فرصتی می دهد که همه چیز را نو و تازه کنیم و از آنها حس و حال خوبی بگیریم. برای عیدی که در راه است، حتما خانه تکانی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید با یک حال خوب سال جدید را شروع کنید.

خانه تکانی، رقصی با گرد و غبار و خاطرات

بوی عید که می آید، دل ها هم جلا پیدا می کنند. خانه تکانی، رقصی با گرد و غبار و خاطرات است. رقصی که در آن، خانه از کهنگی و غبار زمستان رها می شود و روح ما از غم و اندوه.

هر کمد، هر قفسه، هر گوشه از خانه، داستانی برای گفتن دارد. با هر تکان، با هر دستمال کشیدن، خاطرات زنده می شوند. گویی خانه نفس عمیقی می کشد و نفس تازه ای به زندگی ما می دمد.

خانه تکانی فقط تمیز کردن نیست، آغازی دوباره است. آغازی برای نو شدن، برای تغییر، برای امید.

در این رقصِ پرهیاهو، هر کس نقشی دارد. مادر با عزم و اراده، پدر با قدرت و حمایت، کودکان با شوق و هیجان. همه در کنار هم، خانه را برای استقبال از بهار آماده می کنند.

خانه تکانی، تمرینی برای رها کردن است. رها کردن دلبستگی های کهنه، خاطرات غم انگیز، و افکار منفی. با هر وسیله ای که دور می اندازیم، به خودمان یادآوری می کنیم که زندگی در جریان است و باید به پیش رفت.

در نهایت، وقتی خانه برق می زند، روح ما هم جلا پیدا می کند. حس سبکی و آرامش در خانه و روح ما می نشیند. آماده ایم برای استقبال از بهار، استقبال از نو شدن، استقبال از زندگی.

خانه تکانی، فقط تمیز کردن نیست، یک رسم دیرینه است که نسل به نسل منتقل شده است. رسمی که ما را به هم پیوند می دهد، به گذشته و آینده. رسمی که به ما یادآوری می کند که زندگی در جریان است و باید به پیش رفت.

بیایید با هر بار خانه تکانی، خانه و روح خود را نو کنیم و آماده برای استقبال از بهار باشیم.

جملات کوتاه و زیبا درباره خانه تکانی عید نوروز


در این مطلب قصد داریم متن های فلسفی و طنز فوق العاده زیبایی را در رابطه با خانه تکانی عید نوروز 99 با شما به اشتراک بگذاریم. در ایامی که حال و هوای خانه تکانی دارد، اگر این متن ها را با هم به اشتراک بگذارید، می توانید از یکدیگر احساس بسیار خوبی بگیرید.

متن فلسفی درباره خانه تکانی عید نوروز

عید که می شود، دوست داری که همه چیز عطر و بوی فضای عید را به خود بگیرد؛ دوست داری که همه چیز تازه و نو شود. گاهی حتی با یک خانه تکانی هم دلت آرام می گیرد و احساس می کنی که همه چیز تازه و نو شده. حتی اگر نمی توانی وسایل جدیدی به خانه ات اضافه کنی، حتی اگر نمی توانی وسایل کهنه ی خانه ات را تغییر دهی، این خانه تکانی را انجام بده!  اینگونه می بینی که چقدر احساس خوشایندی به تو دست می دهد.

*******************************

خانه تکانی عید مرا به یاد خانه تکانی دل می اندازد. همه ی ما نزدیک ایام عید که می شویم، خانه مان را شروع به نظافت می کنیم و اگر تعمیراتی نیاز داشته باشد، تعمیر خواهیم کرد. ما همه ی این کارها را انجام می دهیم که احساس تازگی و نو بودن آنجا به ما دست بدهد. اما گاهی ما از خانه تکانی دل غافلیم. همانطور که خانه ی ما طی این یک سال ممکن است که مخروب شده و یا نیاز به نظافت داشته باشد، دل ما هم نیاز به نظافت دارد. گاهی باید آب عشق را بر روی زباله های نفرت و غم ریخت و آنها را از دل زدود. آن موقع حس و حال تازه ای به تو دست می دهد که تاکنون شاید آن را تجربه نکرده بودی.

*******************************

ماه اسفند که از راه می رسد، دغدغه و شور و حال عید هم در بین مردم به وجود می آید. همه به دنبال خانه تکانی هستند تا برای عید خانه شان نو به نظر برسد. همین شور و شوق هاست که آدمی را زنده نگه میدارد؛ همین کارهای ساده است که به انسان حس زندگی می دهد. گاهی ما آدم ها فکر می کنیم که حتما باید یک درآمد خاص با یک شغل رویایی و یا هر چیزی دیگر به مانند این ها داشته باشیم که خوشبخت به حساب بیاییم؛ اما از همین کارهای ساده غافلیم. همین کارها هستند که به ما حس زندگی و زنده بودن می دهند.

*******************************

عشق در کارهای ساده خلاصه می شود. در همان خانه تکانی هایی که برای عید انجام می دهیم. همان نظافت هایی که باعث می شوند با حس و حالی تازه به استقبال عید نوروز برویم. حال بعضی ها می توانند و برای خانه تکانی وسایل جدیدی برای خانه شان می گیرند و بعضی هم همان وسایل قدیمی را تعمیر می کنند و یا آنها را تمیز می کنند. عشق همین کارهای ساده است. عشق نه مختص به افسانه هاست و نه هیچ چیزی دیگری مشابه به آن. عشق همین هاست که شاید به راحتی از کنارشان عبور کنیم.

*******************************

همانطور که شور و شوق دارید که برای عید و خانه تکانی آن آماده شوید و همه چیز را مثل اولش بکنید، برای دلتان هم یادتان نرود که این کار را انجام دهید. این کار برای دل، نسبت به هر کار دیگری با اهمیت تر است و باید آن را در اولویت قرار دهید. وقتی که دلتان را خانه تکانی می کنید، وقتی که دلتان را از غم ها و ناراحتی ها تمیز می کنید، آن موقع فقط در وجودتان عشق جاریست و نسبت به همه ی دنیا و همه ی مردم احساس خوبی دارید.


مطلب پیشنهادی :

جملات زیبا درباره خانه تکانی دل


عید به همان کارهای قبلش است که زیباست. به همان خریدهایی هول هولکی که می کنیم و به همان خانه تکانی هایی که انجام می دهیم! اگر کل سال را به کار مشغول بودی و اگر فرصت تفریح کردن نداشتی، حداقل برای این کارها وقت بگذار. مطمئن باشد که انگیزه و انرژی تو را دو چندان خواهند کرد؛ مطمئن باش که حس و حالی زیبا به تو خواهند داد که تا هیچوقت فراموشش نخواهی کرد.

*******************************

به استقبال عید نوروز می رویم! آیا برای خانه تکانی آماده شده ای؟ دست بردار از آن همه غم و غصه ای که برای زندگی ات خوردی. آن همه غم و غصه خوردی آخرش چه شد؟ فقط خودت را ناراحت تر از قبل کردی. اکنون برخیز و اولین کارت این باشد که خودت را برای خانه تکانی عید نوروز آماده کنی. با این خانه تکانی به نظافت دلت هم مشغول شو و آن را از آلودگی ها مبرا کن. وقتی که این کار را کردی، خواهی فهمید که چقدر دنیا جای زیبایی بوده و تو خودت را از آن محروم می کردی.

*******************************

می خواهم برای عید نوروز سنگ تمام بگذارم. یک سال تمام کار کردم، یک سال تمام به کار و فعالیت مشغول بودم و اکنون را می خواهم که به خانه تکانی مشغول شوم. این خانه تکانی خیلی مهم است! این خانه تکانی به من می آموزد که اگر می خواهی که زندگی ات به هم ریخته نشود، اگر می خواهی زندگی ات همیشه حس و حالی زیبا به تو بدهد و اگر می خواهی که زندگیت همیشه تمیز از هر گونه غم و ناراحتی باشد، پس باید برای آن کاری کنی و باید به مانند همین خانه تکانی که برای منزلت انجام می دهی، برای زندگی ات هم خانه تکانی کنی و چیزهایی که به عنوان زباله شناخته می شوند را از زندگی ات بیرون بیندازی.

*******************************

اخلاقی که ما ایرانی ها داریم و هم می توان از آن به خوبی یاد کرد و هم به بدی، این است که ما در ایام خانه تکانی، وسایلی که مخروبه هستند یا وسایلی که دوست نداریم را در قسمتی می گذاریم که دیگر جلوی دیدمان نباشند! آن ها هستند، اما ما کاری می کنیم که دیگر به ما انرژی منفی ای که همیشه می دادند را ندهند و از چشم ما دور باشند. اینکار گرچه شاید بد به نظر برسد و این را برساند که ما فقط با نادیده گرفتن شان خودمان را گول میزنیم، اما باعث میشود که دیگر از آنها انرژی منفی نگیریم و همین خودش به دنیا می ارزد. گاهی در زندگی هم باید همین کار را انجام بدهی و برخی از مسائلی که نمی توانی آنها را تغییر دهی و فقط تو را اذیت می کنند را در گوشه ای از دنیایت قرار دهی که هیچوقت آنها را نبینی و چشمت به آنها نیفتد که مبادا حس بدی به تو دست بدهد.

*******************************

اگر من جای تو بودم، همین حالا برای خانه تکانی عید نوروز آماده می شدم. کار همیشه هست، مشکلات همیشه هستند و تو همیشه دغدغه هایی داری که تو را مشغول به خود کنند و نگذارند که تو از زندگی لذت ببری. اما چرا بخواهی خودت را مشغول به اینها کنی؟ یک بار به زندگی ات فکر کن! زندگی آنقدر کوتاه است که ارزشش را ندارد که دائما خود را مشغول کار و فعالیت کنی. گاهی به خودت مثل همین الان فرصت بده و به کارهایی که دوست داشتی انجام دهی، اما به هر دلیلی به خاطر مشکلات از آنها سرباز زدی، مشغول شو. مطمئن باش که این یعنی همان لذت بردن از زندگی و این یعنی همان استفاده کردن از زندگی ات.

*******************************

خیلی ها از خانه تکانی بدشان می آید و می گویند که چرا باید خانه تکانی کنیم؟ چرا باید خودمان را به خاطر چنین چیز کوچکی خسته کنیم؟ خانه تکانی که تاثیری ندارد! دو روز دیگر خانه به همان حالت اولش باز می گردد. خواستم بگویم که شاید این حرف ها درست باشند و شاید حق با آنها باشد، اما با این حال همین خانه تکانی روحیه و انگیزه ای در وجود آدم به وجود می آورد که هیچ کار دیگری به وجود نخواهد آورد. همین خانه تکانی احساسی در وجود آدم شکل می دهد که هیچ چیز دیگر نمی تواند آن احساس را به وجود آورد.


در ادامه ببینید :

متن تبریک پیشاپیش عید نوروز 99


وقتی که دلت پر از غم و غصه باشد، خانه تکانی برای عید هیچ فایده ای ندارد! چون تو آن را انجام می دهی که حالت بهتر شود. تو باید یاد بگیری که همان طور که منزلت را خانه تکانی می کنی، زندگی ات را هم خانه تکانی کنی. باید با هر بار آب و جارویی که به منزلت می کشی، آب و جارویی هم به زندگی ات بکشی و هر چه آلودگی دارد را در آن از بین ببری. آن موقع است که خانه تکانی ارزشش دار می شود؛ آن موقع است که تو واقعا خانه تکانی کرده ای و همه چیز را به مانند روز اولش نو و تمیز کرده ای. خانه تکانی زندگی ات از غم ها و ناراحتی را هیچوقت یادت نرود.

*******************************

ما دو مدل خانه تکانی داریم؛ یکی برای ایام عید است و یکی هم برای همه ی روزهای سال. خانه تکانی ایام عید که تکلیفش مشخص است و شما باید به تمیز کردن و بازسازی کردن منزل تان بپردازید. اما خانه تکانی ای که مخصوص همه ی روزهای سال است، از هر چیز دیگری مهم تر است و آن هم خانه تکانی زندگی و دل است. شما باید تلاش کنید که همیشه دل و زندگی تان را از هر ناراحتی ای که به وجود می آید پاک کنید و تمیز کنید. باور کنید که زندگی ارزشش را ندارد که شما هر روز بخواهید به خاطر چیزهای بیهوده ناراحت شوید و به جای از بین بردن این ناراحتی ها، روز به روز آنها را روی هم انباشته کنید.

متن کوتاه و طنز درمورد خانه تکانی عید نوروز

جملات طنز درباره خانه تکانی عید نوروز

پیام یک دختر به دختر دیگه توی عید نوروز: برای خونه تکونی عید آماده شدی؟ امسال حتما تمام تلاشت رو بکنی ها! چون وقتی که واسه عید دیدنی بیان خونتون و مامانت بگه اینا همش کار دخترم بوده، یک امتیاز به امتیازات اضافه میشه که زودتر بیان خواستگاریت.

*******************************

عزیز دلم، فدات شم، امروز چی میخوری برات درست کنم؟ با تو بودن واسه من همیشه تازگی داره و میخوام کنار باشم تا ابد و تا قیامت. اصلا تو بهترین مرد روی کره ی زمینی و غیر از تو هیچ مرد قدرتمند دیگه ای توی زندگیم ندیدم. عزیزم .... هیچی نیست یه زن برنامه ریخته شوهرشو واسه خونه تکونی عید آماده کنه، حرفاش همینجور ادامه داره شما بی خیالش شید.

*******************************

تو خونه هر چی جاساز دارید و هرچی رو که قایم کردید رو فوراً بردارید و در دور ترین نقطه ای که به نظرتون میرسه مخفی کنید؛ ترجیحا اگه داخل خونتون هم نباشه که چه بهتر. چون به ایام خونه تکونی داریم نزدیک و نزدیکتر میشیم و هیچ چیزی از دید مامانا خارج نیست. نگید که نگفتم.

*******************************

چه موقع ای هست که مادر شوهرا خیلی عاشق عروسشون میشن و اونو حلوا حلوا می کنن؟ آفرین درست گفتی! دقیقاً موقع ای که خونه تکونی نزدیک باشه. عروس های عزیز، در این ایام، هر گونه محبتی از جانب مادر شوهر، پلن و برنامه ایست که قبلا چیده شده که شما را برای خانه تکانی خام کند. هشدار ما را جدی بگیرید.

*******************************

این روزا خیلی مواظب مادر شوهر و خواهر شوهرتون باشید. مخصوصا اگه تازه عروس هستید. اونا طبق یک پلن و برنامه طراحی شده شما را برای ایام خونه تکونی خیلی دوست می دارند!

*******************************

دوست داشته شدن شما از طرف مادر شوهر و خواهر شوهر تو ایام خونه تکونی، خیلی بی ریاست هاااا. مدیونی اگه فک کنی تو رو برای خونه تکونی کردنشون عزیز کردن. نه اصلا. اونا عشق و محبت نسبت به عروسشون در وجودشون موج میزنه.

*******************************

این روزا یک جواب برای مادرا و مادر شوهرتون آماده کنید. اگه این کار رو نکردید، خونه تکونی عید شون میفته گردنتون ها.

*******************************

امسال قرار است که مانند هر سال دیگر، مردانی از دیار ایران زمین برای خانه تکانی آماده شوند. هر گونه ممانعت و هر گونه پاسخ منفی آنها برای انجام این کار، برابر است با دو چندان شدن کارها و وظایف شان.

*******************************

از خدا میخوام که امسال آخرین سالی باشه که توی خونه مامانت داری خونه تکونی میکنی. دخترا این حرف رو خیلی دوست دارن! توی این ایام حتما از این جنس حرفا بهشون بزنید. اون وقت ببینید چطوری مثل بنز براتون خونه تکونی عید رو انجام میدن.

*******************************

ما مردا از خونه تکونی عید و تمیزی بدمون نمیاد، اما میگیم چرا چیزایی که قراره کثیف بشن رو تمیز کنیم؟ این یک مسئله ی خیلی منطقی هست که خانوما درکش نمیکنن.

تهیه کننده : توپ تاپ

1 نظر

  1. شقایقشقایقsays:

    گر می نخوری طعنه مزن مستانرا بنیاد مکن تو حیله و دستانرا تو غره بدان مشو که می می نخوری صد لقمه خوری که می غلام‌ست آنرا