تعبیر خواب سست شدن اعضای بدن

بیشتر مردم دنیا خواب می بینند و با تصاویر و صحنه های عجیب ، صداها و احساسات مختلفی رو به رو می­شوند  که گاه در هنگام بیداری به یادشان می آید و یا هیچ گاه از یاد نمی برند. درعمیق ترین بخش خواب، درست زمانی که فرد کنترلی روی حواس خودآگاهش ندارد، قدم به دنیای شگفت رویا می گذارد،چیزهایی را می بیند که به او و نگرش او به زندگی اش مربوط است و پر است از نشانه و سمبل که بیشتر وقت ها از آن سر در نمی آورد اما آنچه می بیند برای او پیام هایی دارند که گاه بشارت دهنده­ی خبرهای خوبند و گاه نگران کننده اند.

رویاهای افراد یا بصورت معمولی و پیرو مشغولیت ذهنشان درباره ­ی رخداد های روزمره و یا پر از صحنه های باور نکردنی ، صداها و احساسات ضد و نقیض است. از این رو در طول تاریخ تعبیر ­خواب همواره یکی از قابل توجه ­ترین دغدغه­ های مردم بوده تا جایی­که و پادشاهان در دربارهای جهان افرادی را به عنوان خواب­گزار به کار می گرفتند تا آنها را در درک مفاهیم مبهم خواب هایشان یاری کنند .

رویاها همواره برای آدمیان پرسش های گوناگونی ایجاد می­کند. اینکه رویاها چه معنایی دارند و دلیل خواب دبدن چیست . با رویکرد علمی روانکاوی به این موضوع موضوع خواب و تعبیر خواب وارد پژوهش های علمی شد و روانشناسان به مدد مستنداتی که از ثبت احوال بیماران و خواب هایشان به دست آمد متوجه مفاهیم مشترکی بین همه­ ی انسان ها شدند و دربافتند رویاها حاوی تصاویری هستند که به عنوان نماد دارای پیام های خاصب هستند که از ناخوداگاه به ذهن منتقل می شود .

این بیام ها گاه برآمده از واکنش مغز به بیماری است و فرد را متاثر ساخته و آزار می دهد. روانکاوان رویا ها را به منزله بزرگراهی به ناخودآگاه می دانند. بنابراین با تحلیل خواب ها می توانند به آنچه در پس و پشت تاریک ترین نقطه های ذهن می گذرد، دست یابند.

فروید رویاها را امیال سرکوب شده ای می­دانست که به صورت نماد در خواب پدیدار می شوند .

اهمیت تعبیر خواب

حتما برای شما هم پیش آمده تا از خود با دیگران بپرسید تعبیر خواب چه اهمیتی دارد؟ خواب هایی که می بینیم همه اشاره به یک اختلال یا نیاز روانی یا جسمانی و یا تحریک های روزمره­ ی بیرونی دارند که ذهن در زمانی که به خواب می رویم برای بازسازی و التیام خود به تصویر می­کشد تا یا کمی از بار فشار وارد آمده بر خود بکاهد و یا اینکه به ما در خصوص مشکلاتمان هشدار دهد .

دریافتن پیام خواب ها رویاها به ما کمک ­می­کند تا با کشف نقاط ضعف ، قوت و نیازهای روحی یا جسمی مان و تلاش برای یافتن راه ­های چاره و حل مسائل به رشد و شکوفایی خود اقدام کنیم . البته چون بسیاری از رویاهای ما به زبان نمادین هستند نیاز به تعبیر رویا و یا تحلیل توسط یک متخصص (روانکاو) داریم .

در این نوشته قصدداریم به یکی از نمونه های رویا بپردازیم و تعبیر و تحلیل آن را چه در آثار تعبیرکنندگان سنتی و چه از منظر روانکاوی بررسی نماییم . موضوع بررسی ما تعبیر خواب سست شدن اعضای بدن است.

اندام آدمی در رویاها از دید روانشناسی

یونگ بر این باور است که از دید فرهنگ­ های کهن دیدن اندام آدمی، درخواب ، اشاره به دنیای مینوی دارد به ویژه که اعضای بدن غیر عادی یا متفاوت دیده شوند. دیدن بدنتان در رویا نشان از حس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس شمادارد. گاه قضاوت منفی شما به ظاهر فیزیکی­ تان سر از رویاهای شما درمی آورد . دیدن اعضای بدن در رویاها نشانگر وجود نگرانی مربوط به سلامتی آن بخش از بدن است .

اندام آدمی در رویاها در منابع اسلامی

در منابع اسلامی و در آثار مختلفی همچون ابن سیرین، جامع الاخبار، في کتاب التعبير عن الائمه، بحارالانوار، نفایس الفنون،کتاب « پنج رساله » از آيت الله شجاعي و پيام پيامبر نوشته مسعود انصاري به تعبیر خواب پرداخته اند. منوچهر مطیعی تهرانی یکی از صاحب نظران تعبیر خواب بر این باور است که :‌«دست، پا، دهان، چشم، ابرو، انگشت و بالاخره هر یک از اعضا و اندام ما تجسم چیزی هستند که به جای آن چیز در خواب ما شکل می گیرند و از رابطه ما با حوادث و اشخاص و اشیا اشاراتی می دهند.»

بی حسی در خواب

روانشناسان می گویند اگر در رویایتان دیدید که دچار سست شدن اعضای بدن شده ­اید نشانگر این است که به جای اینکه با احساساتتان روبرو شوید تلاش می کنید آنها را سرکوب کنید. شاید ممکن است شرایطی در زندگی شما را از رویارویی با علت مشکل باز دارد یا موجب آن شود که از پذیرش مسئولیت خود شانه خالی کنید .

گاه خواب دیدن اینکه احساس بی حسی در بدن می کنید گواه بر آن است که شما از بیم شکست دست به اقدام نمی زنید . آنلی بیتون بر این باور است که اگر در خواب دیدید اعضاى بدنتان بى حس شده است، به این معنا است که احتمالا دچار بیمارى مى شوید.

تعبیر خواب شل شدن اعضای بدن

ابراهیم کرمانی بی حسی بدن را نماد فقیر می‌شوی و رسوایی می داند .اگر کسی به خواب ببیند که از اعضای بدنش یکی شل شده و امکان حرکت ندارد، از عملی که خود می داند ، به توبه کند و از خداوند بخواهد تا رازش پوشیده بماند.

نظر ابن سیرین سست شدن پا ، سست شدن دست ، سست شدن کمر

ابن سیرین معتقد است :«هر کم و زیادی در آن (بدن انسان) ببینی به معیشت برمی‌گردد.» ، همچنین «اگرکسی بیند که اندام­ هایش آزرده بود، دلیل که بیمار گردد.... اگر اندامی از اندام های او تباه گشت دلیل بر اینکه بر راست نبود.»

تعبیر خواب سست شدن پا

پا نماد حرکت، استقلال و داشتن است . اگر در خواب دیدید که پایتان سست شده یا حس ندارد یا نمی توانید پای خود را در خواب تکان دهید، هشدار ناخودآگاه شما در خصوص از دست رفتن ثبات یا خارج شدن از مسیر درست است. اگر یکی از پاهایتان شل یا بی حس شده نشان از احساس تنهایی و نیاز شما به پشتیبانی فرد یا افرادی در زندگی دارد.

تعبیر خواب سست شدن دست

دست ها حکایت از کیفیت ارتباط با ما دیگران دارند و از کارافتادن دست ها ، شل شدن و بی حسی دست ها درخواب نشانگر مشکلات شما درارتباط با آدم هاست. شاید می ترسید که نتوانید نظر و عقیده تان را بیان کنید ِ ممکن است ناشی از احساس تنهایی باشد، شاید شما نیاز به کمک گرفتن یا درک شدن از طرف دیگران دارید یا از اینکه به عمد از کمک به کسی خودداری کرده اید، در عذابید. علاوه براین بی حس شدن دست راست (دست مردانه) نشانه­ ی نارضایتی باطنی شما از فعال نبودن و بی حسی دست چپ (دست زنانه) نماد عدم پذیرش و پس زدن ارتباط با دیگران است .

تعبیر خواب سست شدن سر

اگر خواب دیدید سرتان را نمی توانید بلند کنید یا سرتان سنگین است نشان از آن دارد که شما در مورد موضوعی در زندگی تان دچار تناقض شده اید یا مشکلات زندگی توان فکر کردن را از شما سلب کرده و دیگر قدرت اندیشیدن ندارید .ابن سیرین می­گوید در این حالت امانت مردم به گردن تو خواهد بود یا شان انسان کاهش می‌یابد و دچار نقص می‌شود.

تعبیر خواب سست شدن کتف (شانه)

کتف (شانه) نماد قدرت، مسئولیت و توانایی است و اینکه در خواب ببینید نمی توانید شانه خود را تکان دهید نشان از مشکلات شما از انجام مسئولیت ها است. بر اساس تعبیر ابن سیرین در این حال همسر آدمی دچار ناخوشی می‌شود یا دارای وقار و بزرگی نخواهید بود.

تعبیر خواب سست شدن کمر (پشت)

کمر (پشت) نماد نگرش ­ها، نقاط قوت،توانایی شما در پذیرش مسئولیت نسبت به جامعه است . اگر در رویا می بینید که نمی توانید کمر خود را راست کنید یا احساس سست شدن یا ناتوانی در پشت یا کمر خود می کنید به این معناست که در ذهن تان نگرانی نسبت به قوت خود نسبت به برادر، دوست یا فرزندتان دارید و ملال و اندوهي به آنها می رسد.


دیگر مطالب پیشنهادی :

تعبیر خواب اندام های بدن

احساسات بد در تعبیر خواب قرمز شدن بدن


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...