سخنان رهبری درباره دانشجویان

بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد دانشجویان

دانشجو اعتباری برای همه‌ی زمان‌ها

رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجو را اعتباری برای همه‌ی زمان‌ها دانسته و می‌فرمایند: ((درست است که دانشجو به اعتبار فردا، مورد توجه است و هیچ شکی در این موضوع نیست. اما باید بدانید دانشجو باید به اعتبار امروز هم مورد توجه قرار بگیرد. محیط دانشجویی یک محیط در حال تکاپو، زنده، پر از نشاط و تلاش، تپنده و در خیلی از زمینه‌ها راه گشا است. یعنی این محیط، باید اینطور باشد. اگر محیط دانشجویی فعال و زنده نباشد باید علتش را جویا شد. باید دنبالش رفت علت را فهمید و آن را از بین برد. اما چرا باید این کار را کرد؟ اول اینکه قشر دانشجو جوان است؛ دوم اینکه فضایی که دانشجو در آن فعالیت می‌کند فضای فرهنگی است. اگردر  این جامعه که دانشجو در آن است و زندگی می‌کند یک جهتگیری وجود داشته باشد؛ چون این مجموعه جوان بوده و احساسات جوانی هم دارد؛ و از طرفی در این محیط فرهنگی و روشنفگر و آگاه فعالیت می‌کند نسبت به آن سمت گیری یک مسئولیت اضافه پیدا می‌کند. قشر دانشجو یک مجموعه است. یک مجموعه‌ی فرهنگی و این یک خصوصیت اضافی در این قشر است که مورد توجه است.

*************************************

دانشجویان، این مجموعه‌ی جوان، با احساس، تلاشگر و روشنفکر، باید در وضع کشور، در وضع مردم و تلطیف جو عمومی، نقش داشته باشند. این نگاه به دانشجو، به اعتبار امروز است. حالا این تلطیف فضای عمومی که گفته شد؛ یعنی چه؟ گاهی ممکن است در جامعه‌ای، جوّ از بعضی جهات خیلی سنگین شود. تفاوتی نمی‌کند؛ هر منحرف شدنی می‌تواند؛ فضای فکری یک جامعه را آلوده کند. هر گونه کجی که باشد. انحراف یا کجی سیاسی همین‌ گونه است؛ گرایش به مادّیات زندگی مثل انحراف شهوانی و اخلاقی هم همینگونه است. خاصیت دانشجویی این است که با وارد شدن خود به هر فضایی، با حرکت خود، با فهم و استنباط خود، با گرایش خود، آن فضا را تغییر دهد. یک حرکت در مجموعه ایجاد کند. این چیز‌ها مربوط به اعتبار امروزِ دانشجو‌هاست و ارتباطی به اعتبار فردای دانشجو نیز ندارد. تمامی دانشگاه‌ها این خصوصیت درونی را دارند. من زمانی‌که در مشهد، کار مبارزاتی و فکری را آغاز کردم، یکسری مردم را که من نیز جزیی از آن‌ها بودم را وارد دانشگاه کردیم در انجا بحث‌های دینی، قرانی و روشنفکرانه را با مبنا‌های افکاری جدید بیان می‌کردیم. به تمام قسمت‌های کشور هم که می‌رفتیم بیشتر تماس‌های ما با دانشجو‌ها بود. من در محیط دانشگاه نسبت به انجام وظیفه حساس هستم. یعنی فکر می‌کنم؛ قدر و قیمت شما دانشجویان به واسطه‌ی مسئولیتی است که در این محیط فرهنگی بر عهده گرفته اید. به همین دلیل است که تمامی خصلت‌‌های ذهنی، فکری و عملی شما و رفتار و منشتان پر اهمیت است.

خصوصیات منفی دانشجو از نظر رهبر انقلاب اسلامی

 البته محیط دانشجویی علاوه بر آن خصوصیات مثبت چند خصوصیت منفی دارد. مثلا چون محیط دانشگاه یک محیط احساساتی است و چون جوان احساساتی است. یک سری کمین کرده اند و می‌خواهند از این سیل احساسات و آماده به حرکت، سو استفاده کنند. البته همیشه این اتفاق نمی افتد؛ چون محیط دانشجویی آن‌ها را قبول نمی‌کند. به آن‌ها راه نمی‌دهد. اما بعضی‌ها خیلی زرنگ و فریبکارند. فرض کنید یک حزب سیاسی یا اقتصادی، یک شخصیت یا یک مجموعه‌ی فرهنگی اگر بخواهد از محیط دانشجویی، برای اهداف و غرض‌های خود استفاده نماید، اگر توانایی و قدرت داشته باشد امکان پذیر است. یعنی می‌تواند به راحتی وارد محیط دانشجویی شده و از آن بهره ببرد. پس اگر خوب توجه کنید خواهید فهمید ایجاد فساد اخلاقی در محیط فرهنگی دانشجویی امکان پذیر است. البته اینگونه بی اخلاقی در جامعه‌ی ما خیلی کم است. رژیم پهلوی با اصرار می‌خواست که دانشگاه را آلوده سازد؛ به دلیل اینکه در دانشگاه، فکر‌های صحیح و درست شکل نگیرد. یا اینکه در آن زمان در دانشگاه گرایش‌های چپ بسیار معمول بود. البته از طرف دیگر گرایش‌های اسلامی هم در دانشگاه وجود داشت.

*************************************

حسّاس بودن، زود پذیر و قابل اشتعال بودن، لطافت روح و قلب جوان، به مانند یک شمشیر دو لبه برای او و برای جامعه است. از طرفی، افکار درست، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. به دانشگاه رفته و آن را تبدیل به یک بهشت کنند. ولی اگر روش‌ها، راه‌ها و افکار غلط راهی دانشگاه شوند؛ این می‌شود نقطه‌ی ضعف. پس باید در برخورد با دانشجو به آن توجّه نمود. دانشجو جوان است و افکار آزاد دارد. دانشجو احساساتی است. حساس است. این طبیعت جوان است. پس ممکن است یک حرف پر هیجان او را تحت تاثیر قرار دهد. این هم یک نقطه‌ی ضعف دیگر است. من نمی‌خواهم تمامی نقاط ضعف را بگویم و ردیف کنم. ولی این‌ها چیز‌هایی هستند که باید در محیط دانشجویی به آنها توجه داشت.

دانشجو و اهمیت ایجاد انجمن‌های دانشجویی

ایشان در مورد تشکیل انجمن‌ها و تشکلات دانشجویی می‌فرمایند: ((شما دانشجویان قصد دارید کیفیت محیط دانشجویی را در جهت اسلام و حرکت انقلابی ارتقا ببخشید. اگر دیده شد که تشکل‌های دانشجویی وجود دارند؛ اما این تشکل‌ها در جهت انقلاب و اسلام و دین نیست، این تشکل مخاطب حرف ما نیست و جایی در مجموعه ندارد حتی اگر نامش تشکل یا انجمن اسلامی باشد. چون حقیقتا این یک دروغی بیش نیست. من دیده ام که در گوشه کنار دانشگاه این اتفاق می‌افتد. باید بدانید که امروز، وضعیت سیاست‌ بسیار پیچیده است. در دوران اواین انقلاب و در 8 سال جنگ تحمیلی، مقابله و شناخت دشمن بسیار آسان بود؛ اما امروز به خاطر پیچیدگی و چندلایگی سیاست اغلب کشور‌ها این کار بسیار سخت شده زیرا لازمه‌ی درک دوست از دشمن دقت، عاقل بودن و تدبیر داشتن است. این وظیفه‌ی دانشجویان است که در مسائل فکری کشور همواره حضور داشته باشند و نا گفته نماند که در مسائل فیزیکی نیز در مواقع لزوم باید حاضر باشند. مسائلی همچون برجام، اقتصاد مقاومتی، آینده‌ی ‌ایران و ارتباط با کشور آمریکا از جمله مسائل بسیار مهمی هستند که باید دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی به موضع گیری در مورد آن‌ها بپردازند و برای استدلال خود ادله‌ی قوی بیان کنند.

دانشجو و توجه به معنویات

دانشجویی که با خدا مانوس نیست، خیلی ناقص است. چه چیزی به جز  اُنس و الفت با خدا می‌تواند روح تشنه‌ی انسان را سیر کند؟ چه کسی می‌خواهد این معنویت‌ها را به جوانان آموزش و تعلیم دهد؟ این بر عهده‌ی شما دانشجویان است و البته که وظیفه‌‌ای بسیار بزرگی نیز هست. البته ابتدا نسبت به خودتان حساس باشید. و از خود مراقبت نماید. مواظب باشید به دام گناه نیفتید. و کار‌های درست انجام دهید. کار شما بسیار آسانتر از ما‌هاست. در سن شما، کار خیلی راحت است. بنابراین ابتدا این کار را برای خود بکنید؛ بعد هم در محیط دانشگاه و دانشجویان این مهم را،  این نیاز را احساس کنید. اثر گذار باشید و از کسی نا امید نشوید. روی دشمنان و منحرفان اثر بگذارید نه اینکه اثر بپذیرید.

دانشجو باید مسئولیت سیاسی داشته باشد.

مسؤولیت دوم، مسؤولیت سیاسی است. در مبحث سیاسی بحث عوام و خواص وجود دارد. اما یعنی چه؟ این موضوع عبارت است از این‌که بعضی خواص خیانت کرده و بسیاری از عوام بدون آگاهی، به دنبال آنها به حرکت حرکت می‌کنند. این مشکلی است که در هر زمانی ممکن است؛ پیش بیاید.
عزیزان من! بعضی از خواص، می‌دانند، می‌فهمند و خیانت می‌کنند. راه را گم می‌کنند؛ به دنبال هوای نفس کج می‌روند؛ این‌ها خواص هستند. و اما عوام فریب می‌خوردند و عده‌ی آنها هم زیاد است. از خواص تبعیت می‌کنند.حال اگر این خواص کج رفته باشند؛ وای به حال عوام!

اکنون در برابر این مشکل راه حل شما چیست؟ پس وقتی که من گفته ام دانشگاه باید سیاسی شود؛ به همین معنی است. یعنی وظیفه‌ی شما این است که نگذارید در جامعه مردم عوام وجود داشته باشند. باید در تمامی عناصر دانشجو قدرت تحلیلگری وجود داشته باشد. چه بسیار هستند مردمی که حتی به پست بالای دولتی هم میرسند اما جز مردم عوام‌اند. یعنی نمی‌توانند موضع بگیرند. نمی‌توانند یگ راه درست انخاب کنند. قدرت تحلیل ندارند. اگر کسانی که در دانشگاه  پرورش می‌یابند قرار است فردا در منصب‌ها و مقام‌ها و مراکز حساس مشغول به کار شوند؛ باید انسان‌هایی باشند؛ که قدرت تحلیل دارند. باید جهت‌گیری درست داشته باشند. در آن زمان این مشکل عوام کم تر خواهد شد. این بر عهده‌ی شما دانشجویان است. البته باید این را بدانید که در دانشگاه‌ها کسی منتظر تشکل‌های سیاسی نیست؛ تا کار سیاسی انجام دهد. شاید دشمن وارد دانشگاه شود و ستاد جنگی درست کند. در اوایل انقلاب درست کرد. ول امام تمام انها را جمع کرد.
شما باید خودتان پیشقدم شوید و راه را بر دشمنان ببندید. باید تحلیل سیاسی منطقی و مطابق با نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشید. شما باید تمامی مسائل جهان را با همین معیار و با دید روشنفکرانه تحلیل کنید. ابتدا روی خورتان کار کنید. سپس به دانشگاه و محیط دانشجویی بروید و کار سیاسی بکنید.

دانشجو و چگونگی ارتباط با همدیگر

مساله‌ی سومی که درباره شما دانشجویان باید بگویم؛ این است رابطه‌ی شما با همدیگر چگونه است. متأسّفانه گاهی دیده می‌شود که بچه‌های مسلمان در دانشگاه، آن‌قدر با هم اختلاف دارند که فرصتی برای کار سیاسی پیدا نمی‌کنند.

ایشان با تکیه بر برخی آیات با محتوای انحطاط نسل‌های با ایمان با ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات فرمودند: من به این علت بر مسئولان تاکید میکنم که جلوی اردو‌های مختلط داشجویی را بگیرند؛ چون ضعف ایمانی در نتیجه‌ی رعایت نکردن مرز‌های دینی است. رهبر انقلاب اسلامی دانشجویان را فرصتی ارزشمند، ثروتی بزرگ دانسته و میفرمایند دانشجویان نقاط قوت نظام هستند؛ دانشجویان امروز در قیاس با دانشجویان آغاز انقلاب دارای فکر‌های عمیق‌تر اسلامی و انقلابی هستند و از کحاظ کمیت و کیفیت نیز از آنها بهترند. دانشجو باید بینا باشد و بصیرت داشته باشد. باید به تحولات جهان، کشور، منطقه با دید باز نگاه کند. اگر بینایی وجود نداشته باشد، امکان دارد؛ دانشجو در تشخیص دشمن و دوست دچار اشتباه شود.

دانشجو باید مطالبه‌گر باشد.

ایشان همواره بر مطالبه گری دانشجو اشاره کرده و آن را پر اهمیت می‌دانند؛و می‌فرمایند: (( از بین بردن مشکلات بزرگ کشور بر عهده ی مسئولان است اما اگر دانشجو مطالبه گر باشد قطعا نتیجه‌ی بهتر اصل خواهد شد. اگر این مطالبه گری با دقت و اطلاعات کافی باشد باعث تلاش بیشتر مسئولات برای رفع مشکلات خواهد شد.
بعضی مشکلات داخلی کشور باید با راه حل هایی که توسط انجمن های دانشجویی ارائه می‌شود حل شود. دانشجو باید در موضوعات مهم کشوری موضع بگیرد و این امر ممکن نیست مگر با ایجاد تشکل‌های دانشجویی.

البته هر چه مضع گیری تشکل‌ها قوی تر و عمیق تر باشد؛ دوستان نظام قوی تر و با استحکام تر خواهند بود و در عوض آمریکا و دشمنان نظام به این جوانان دلخوش کنند.

دانشجو و اردو‌های جهادی

رهبر معظم انقلاب، همواره بر حضور دانشجویان و تداوم وجود اردو‌های جهادی در مناطق محروم را تاکید کرده و می‌فرمایند: ((در اردو‌های جهادی علاوه بر اینکه دانشجو نوعی خودسازی می‌کند؛ بلکه با فضای واقعی کشور بیشتر آشنا شده و به مناطق محروم و روستا‌های دور خدمت رسانی نیز می‌کند. وقتی گفته می‌شود دفاع از نظام، منور دفاع از رهبری نیست؛ شما باید از ارش‌هایی است که انقلاب به وسیله‌ی آن به بالندگی رسید است.))

دانشجو و تشکیل جبهه‌ی ضد آمریکایی

ایشان همواره بر تشکیل یک جبهه در سطح دانشجویی بر علیه آمریکا و اسرائیل را لازم و ضروری داسته و می فرمایند: ((دانشجویان باید یک جبهه‌ی واحد علیه دشمنان اسلام تشکیل دهند و این لازمه‌ی جهان اسلام است؛ زیرا در مواقع ضروری و لازم این دانشجویان به صورت میلیونی می‌توانند؛ حرکتی بزرگ را در جهان اسلام به راه بیندازند.)).

نباید به دیگران از جمله دانشجویان دیگز تهمت ضد انقلابی بودن زد. ضد انقلابی بودن مراتب و مراحلی دارد که باید به آن توجه نمود. هر کسی دیدگاه و نظری دارد؛ نباید به کسی که نظرش با نظر شما مطابق نبود؛ یا دیدگاهی خلاف دیدگاه شما داشت بگویید ضد انقلابی است.

توجه دانشجو به رسانه‌های خارجی

دانشجو باید همیشه نسبت به جریان‌های راسنه‌ای دشمن سو ظن داشته باشد. شما باید همواره بدانید که دشمنان نظام و اسلام با هزینه‌های بسیار زیاد و رسانه‌های پیچیده و گسترده، و تبلیغات عظیم می‌خواهند به اسلام ضربه بزنند. آن‌ها می‌خواهد نقاط ضعف ما را بسیار برجسته نشان بدند و از طرف دیگر نقاط قوت و پیشرفت ما را کوچک و با این کار بذر نا امیدی را در دل جوانان ما بکارند.


دیگر مطالب پیشنهادی :

سخنان رهبری درباره بسیج

سخنان رهبری درمورد فضای مجازی


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...