بازار کار رشته ی مدیریت بازرگانی برای خانم ها

با توجه به توانایی های خانم ها می توان بازار کار مناسبی را برای آن ها در رشته مدیریت بازرگانی پیش بینی نمود. آمار بالای سر کار رفتن خانم ها در این رشته در حوزه های مختلف مدیریتی در شرکت های مختلف گویای این مسئله است که آنان توانسته اند تاکنون در رشته های مدیریتی موفق عمل کنند و بازار کار مناسبی را برای خود دست و پا کنند.

مهارت های خانم ها در قیاس با آقایان در حوزه های کاری مختلف

پیش از آنکه به معرفی رشته مدیریت بازرگانی بپردازیم؛ بد نیست بدانید که سیستم زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد. به این منظور که هر یک از این جنس های بشری دارای ساختار مغزی متفاوتی بوده که در دیگری کاملا متفاوت می باشد. به عنوان مثال در زمینه شغلی و کارهای مختلف خداوند به گونه ای زن و مرد را آفریده است که معمولا مردها با توجه به سیستم ایمنی بدن خویش نسبت به زن ها از قوای بدنی قوی تری بهره مند بوده اند. این ویژگی و برتری مردان نسبت به زنان باعث گردیده است که در حیطه کاری آنان کاملا تأثیر مستقیمی گذارده و مردان بیشتر به مشاغلی روی آورند که بتوانند از قوای فیزیکی، مکانیکی و تکنیکی بیشتر خود نسبت به زنان بهره بیشتری برده و با روحیات آنان نیز هماهنگ باشد. 

این در حالی است که زنان که از قوای فیزیکی و تکنیکی و مکانیکی ضعیف تری برخوردار هستند، از مشاغلی خودداری ورزند که به نیروی بدنی خیلی قوی نیازمند است و بیشتر شغل هایی را برای خود برگزینند که از تمرکزی بیشتر خود نسبت به مردان بهره مند گردند. ضمن اینکه قشر بانوان بیشتر به کارهایی متمایل می شوند که از ظرافت بیشتری برخوردار بوده باشند. چرا که کارهای ظریف تر بیشتر بر عهده زنان بر می آید تا مردان به همین علت است که به هنگام انتخاب رشته دختران با پسران بایستی حتما به این مسائل دقت نظر خاصی ورزیده شود تا هر کسی بر حسب توانایی خویش، شغل آینده خود را انتخاب کند.

یکی از آن دسته مشاغلی که قشر بانوان می توانند در آن موفق شوند و نیازی به نیروی خاص فیزیکی در آن نیست؛ رشته مدیریت می باشد که این رشته از جمله زیرشاخه های رشته انسانی می باشد و خود نیز دارای گرایش های متفاوتی می باشد که یکی از گرایش های رشته مدیریت، مدیریت بازرگانی می باشد. در ادامه به معرفی این رشته پرداخته می شود و بازار کار رشته مدیریت بازرگانی را برای خانم ها به طور کامل مورد واکاوی و بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا با یکی از رشته هایی پرداخته شود که قشر بانوان می توانند در آن بسیار موفق ظهور پیدا کنند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از معدود رشته های علوم انسانی به شمار می آید که بعد از حقوق از جمله رشته های پر درآمد و پر طرفداری به حساب می آید که معمولا دانش آموزان رشته انسانی، این رشته را جزء اولویت های انتخابی خود برای دانشگاه بر می گزینند. مدیریت بازرگانی این آموزه را به تمامی دانش پژوهان و رهپویان علم و دانش می آموزد که چگونه در کسب و کار فردی موفق باشند و شیوه های جدید بازاریابی، مدیریت کسب و کار، مدیریت خرید و فروش محصولات مختلف، مدیریت سود و زیان شرکت های مختلف، تجزیه و تحلیل های کاربردی و مهارت ها و توانایی های بسیار زیاد دیگری را به طور کامل فرا می گیرند. به واقع می توان رشته مدیریت بازرگانی را یک رشته ای در علوم انسانی قلمداد کرد که در آن دانشجویان علوم مختلف مدیریتی را فرا گرفته تا پس از فارغ التحصیل شدن در رشته خود بتوانند در آینده ای نه چندان دور وارد شرکت های مختلف تجاری شده و بنا بر تجربه مدیریتی خود، شرکت مذکور را در دست گرفته و درآمدی خوبی را برای خود رقم بزنند.

خوشبختانه امروزه بازار کار رشته بازرگانی خوب می باشد و کلیه دانشجویان پسر و دختری که در رشته انسانی مشغول به تحصیل هستند، می توانند با انتخاب رشته مدیریت بازرگانی برای آینده کاری خویش، مسیر آینده خویش را تضمین کرده و خیلی زود وارد بازار کار شده و از آن منبع درآمدی را برای خود به دست می آورند. این رشته خاص قشر بانوان نیست و مردان زیادی نیز در این رشته موفق بوده اند و هم اکنون نیز مشغول به کار و فعالیت هستند. 

ولی می توان اذعان داشت با توجه به تفاوت مردان و زنان در نوع برخورد و مدیریت با امور مختلف شاهد سر کار رفتن تعداد بالایی از خانم ها هستیم که در این رشته امروزه مشغول به کار و فعالیت هستند. به همین علت در پی واکاوی بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها در این برگ نوشته بودیم. حال مجال آن فرا رسیده است تا برای اطلاعات بیشتر این قشر از جامعه به معرفی برخی از مشاغلی بپردازیم که آن ها می توانند با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی آینده شغلی خویش را در آن ها متصور شوند. پس با ما همراه باشید تا با مشاغل مربوط به مدیریت بازرگانی بیش از پیش آشنا گردیم.

گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی و دروس تخصصی آنان

در صورتی که بخواهید رشته مدیریت بازرگانی را برای آینده کاری خویش برگزینید، لازم است که دروس عمومی و تخصصی آن را به خوبی پاس نموده و همه آن ها را با موفقیت پشت سر بگذارید. از جمله دروس تخصصی این رشته که کلیه دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در طول دوران تحصیلی خویش موظف به پاس کردن آن هستند، می توان به دروسی نظیر: شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت، داد و ستد، معاملات بین الملل، صادرات و واردات، اصول حسابداری، اقتصاد خرد، مبانی سازمان و مدیریت، اقتصاد کلان، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، حقوق بازرگانی بین الملل، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان و... اشاره کرد که هر یک از این دروس از جمله دروس تخصصی کلیه این دانشجویان بوده و علاوه بر دروس دیگری نیز وجود دارد که همگی در حیطه مدیریت و بازرگانی با شاخه ها و تخصص های گوناگون می باشند که می تواند پیش زمینه ای برای ورود به بازار کار مدیریت بازرگانی برای خانم ها و آقایان مختلفی باشد که پشت میز نشستن را بر هر کار دیگری ترجیح می دهند.

ضمن اینکه این رشته تا مقطع دکتری نیز در دانشگاه های ایران تدریس می شود و با گرایش های مختلفی از جمله: بازاریابی، بازاریابی بین الملل، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی می توان وارد مقاطع بالاتر شد و در هر یک از این حوزه های مختلف کسب تخصص کرد تا در نهایت وارد بازار کار در این رشته شد.

آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی

پس از آنکه با رشته مدیریت بازرگانی آشنا گشتیم، در این بخش سعی بر آن است تا به معرفی  برخی از مشاغلی بپردازیم که ممکن است آینده شغلی فارغ التحصیلان این رشته را تضمین نماید. بنابراین در صورتی که در رشته مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل هستید و یا می خواهید در آینده این رشته دانشگاهی را ادامه دهید ولی نمی دانید که در چه اموری می توانید مشغول به فعالیت و کار شوید و به شکل کلی تر آینده شغلی شما پس از اتمام تحصیل شما به چه منوال است؟ می توانید با خوانش ادامه متن و معرفی برخی از مشاغل در این حیطه کاری به سوالات و ابهامات ذهن خویش پایان داده و با فراغی بال مسیر تحصیلی خویش را دنبال نمایید. به طور کلی تمامی دانشجویان و کسانی که دوره های لازم را در مدیریت بازرگانی به طور کامل دیده اند، می توانند در یکی از مشاغل زیر مشغول به کار و فعالیت گردند:

1- مدیر اجرایی

    کلیه فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می توانند پس از اتمام تحصیلات خود به عنوان مدیر اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول به کار و فعالیت شوند و لقب مدیریت را برازنده نام خود بدانند. این دسته از افراد می توانند با تدبیر، روال زندگی خویش را به پیش برده و در هر سازمان و موسسه ای که مشغول مدیریت آن هستند، بنا بر تجربه و درسی که آموخته اند، بتوانند تمامی دانش های خویش را پیاده سازی نموده تا در کار خویش فردی موفق شوند.

    2- مشاور مدیریت

      مشاور مدیریت نیز از دیگر مشاغلی به شمار می آید که فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می توانند به عنوان شغل آینده خویش آن را با آغوش باز پذیرا باشند و در آن انجام وظیفه نمایند.

      3- انجام امور سازمانی مختلف

        با توجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در طول مسیر تحصیلی خود مهارت ها و توانایی های زیادی به دست می آورند، از آن ها می توانند در امور مختلف سازمانی نهایت بهره را ببرند. به همین منظور شغل های مختلفی را می توانند در امور سازمانی برای خود دست و پا کنند و آینده شغلی خویش را در این موارد جستجو نمایند.

        4- بازاریابی

          بازاریابی نیز یکی از مشاغلی به شمار می رود که درآمد مناسبی دارد و کلیه فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بازاریابی شرکت های مختلف استخدام شده و توانایی های خود را در این رشته به رخ همگان بکشانند و از این منظر نیز دست به سودآوری بزنند.

          5- امور مالی

            امور مالی شرکت ها نیز از دیگر مشاغلی به حساب می آید که می تواند بازار کار مناسبی برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی به شمار آید. بنابراین اگر رویای مدیر بودن را در سر می پرورانید، می توانید با وارد شدن در این رشته آینده شغلی خویش را در رشته مدیریت بازرگانی تضمین نمایید تا به یکی از این شغل های مختلف روی آورید و پشت میز اداری نشسته به کار و فعالیت خود پرداخته تا به این منظور بتوانند منبع درآمدی برای خانواده خویش به دست آورند و با کسب روزی حلال روز خود را به شب رسانند.

            غیر از مواردی که در بالا ذکر شد؛ رشته مدیریت بازرگانی می تواند مشاغل دیگری را برای شما فراهم کند که با وارد شدن به سازمان ها و موسسه های مختلف می توانید به هر یک از مشاغل مختلفی روی آورید که با حیطه کاری و تخصصی شما در ارتباط می باشد. به طور کلی اگر بخواهیم در خصوص آینده شغلی این قشر از جامعه سخن به میان آوریم، می توان تا حدودی به دوستداران این رشته و علاقه مندان و دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی نوید تضمین شغلی آن ها را بدهیم تا با خیالی راحت و آسوده به شغل مورد علاقه خویش روی آورده و دروس مربوط به آن را با شور و شعف فراوانی طی کرده تا در نهایت آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند و در کار خویش فردی موفق و سربلند تلقی گردند

            بازار کاری مدیریت بازرگانی برای خانم ها

            با ارائه توضیحاتی که در قسمت بالا گفته شد؛ می توان گفت بازار کاری مدیریت بازرگانی برای خانم ها بسیار مطلوب و مناسب است و خانم هایی که می خواهند با پشت میز نشستن در ادارات و کارخانه جات و شرکت ها و حتی بانک ها مشغول به کار و فعالیت شوند، می توان با پشت سر نهادن دروس عمومی و تخصصی خود در رشته مدیریت بازرگانی و اتمام درس و تحصیل خویش آینده کاری خود را در هر یک از زیرشاخه های نامبرده شده تضمین کنند. با توجه به آمار بالایی که امروزه از خانم ها در ادارات و سازمان های مختلف در این رشته وجود دارد، این مسئله خود می تواند گویای اعتماد به نفس بالای دانشجویان دختر رشته مدیریت بازرگانی باشد تا آنان نیز راه سایر هم جنس های خود را طی کرده و پس از موفقیت های لازم راهی شرکت های مختلف شده تا یکی از صندلی های ادارات مختلف را برای خویش رزرو کرده و با پشت میز نشستن اعتماد به نفس زیادی گرفته و علاوه بر آن برای خود و خانواده خویش کسب درآمد کنند.

            از طرفی دیگر ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که قشر بانوان کشور معمولا قدرت مدیریتی بیشتری نسبت به آقایان دارند و آن ها حتی در مواقعی می توانند بهتر از آقایان در کارهای مدیریتی شرکت ها و سازمان های مختلف امور مربوطه را به خوبی صورت داده و در کار خویش با توجه به توانایی ها و استعداد هایی که دارند، می توانند مدبرانه شرکت و سازمان های مختلف را مدیریت کنند. کاری که شاید از عهده برخی از آقایان خارج باشد. بنابراین به دخترانی محصلی که نمی توانند بازار کار کدام یک از رشته های مختلف برازنده آنان است و با توجه به توانایی های خود نمی دانند که در چه رشته ای می دانند وارد شوند و از آن موفق خارج شوند؛ می توان رشته مدیریت بازرگانی را پیشنهاد کرد که این رشته مناسب برای حال آن ها می تواند باشد و نیازهای آنان را به خوبی می تواند تأمین کند.


            مطلب پیشنهادی :

            بازار کار کدام رشته ها بهتر است


            5 نظر

            1. علیعلیsays:

              سلام و خسته نباشید میشه با دیپلم تجربی مدیریت بازرگانی خوند ؟ بدون کنکور در دانشگاه های پیام نور

            2. سمیرسمیرsays:

              مطالب کاملا جنسیت زده 👎

            3. Arefe CheloieArefe Cheloiesays:

              من هنرستانم رشته ی انیمیشن برای اینکه دانشگاه رو مدیریت بخونم و کنکور بدم باید چیکار کنم؟

            4. رومینا طیبیرومینا طیبیsays:

              ممنون از توضیحات عالی و کامل👌🏽💛

            5. صابر علمصابر علمsays:

              من کارشناسی ارشد در رشته پالیسی واداره عامه دارم ، میخواهم مقطع دکتری خودرا دررشته مدیریت داشته باشم ، مناسب ترین رشته مدیریت را میشه برایم معرفی کنید