راهکارهایی برای رسیدن به موفقیت در دبیرستان

دانش آموز دبیرستانی موفق بودن به صبر، حوصله و انگیزه نیاز دارد. متأسفانه ،دوران نوجوانی دورانی پر از استرس و هیجان است که موفقیت را دشوار می کند. برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق ، باید یاد بگیرید که با استفاده از ابزارهای از پیش تعیین شده و سازمانی مانند برنامه ها ، ضمن حفظ یک سبک زندگی سالم و همچنین متعادل کردن زندگی دانش آموزی  خود با زندگی اجتماعی و علاقه های خارج از برنامه ، به این هیجان ها و استرس ها "نه" بگویید. ممکن است در طول سال تحصیلی سخت و خسته کننده باشد ، اما کار سخت همیشه در پایان نتیجه خوبی دارد.

راهکارها و مراحل موفقیت در دبیرستان

برنامه ریزی

از برنامه ریزی خود استفاده کنید

    برنامه ریزی اولین گام در جهت موفقیت است. شما باید برای تمام روز خود از کارهای دبیرستان ، خانه و حتی شرکت در مهمانی ها برنامه ریزی کنید. شما باید مطمئن شوید، تا برنامه ریزی شما تمام جنبه های زندگیتان را در بر بگیرد. برای کنترل و انجام کارهایتان از برنامه ای که نوشته اید استفاده کنید. اگر شما برای حل تمارین خود زمانی را تعیین کردید، اما نتوانستید منطبق با آن عمل کنید، باید آن را رها کنید. مثلا اگر شما برای حل تمارین ریاضی یک ساعت زمان می گذارید، اما نمی توانید مسائلتان را حل کنید، بهتر است آن را کنار بگذارید و طبق برنامه درس های دیگر را ادامه دهید. مطمئن شوید در هر روز برای هر درس زمان گذاشته اید، حتی اگر مطلب را به درستی درک نکردید ، اشکالی ندارد. اگر در انتهای شب وقت اضافی پیدا کردید با کمک والدین یا به تنهایی مجددا درس هایتان را پی بگیرید. اگر نتونستید بازهم مشکلتان را حل کنید، بهتر است در یک فرصت مناسب از دبیر خود کمک بگیرید.

    سازماندهی کردن خودتان

     خود را سازماندهی کنید

      سعی کنید، دفاتر و لوازم مورد نیازتان را خریداری کنید. سازماندهی و آمادگی صحیح یک گام به سوی موفقیت است. اگر دوست ندارید، دفاتر متعددی داشته باشید، می توانید یک کلاسور با برگه های جداکننده را برای درس هایتان تهیه کنید. یک دفتر یادداشت داشته باشید تا از سخنان دبیر نت برداری کنید. نت برداری کردن در مقطع دبیرستان، یک گام در جهت تمرین برای نت برداری در دانشگاه می باشد. اگر دفترچه یادداشت شما پر شده، یک دفترچه نو تهیه کنید و ادامه مطالب را در آن یادداشت کنید. هر وقت به این یادداشت ها نیاز داشتید، دو یا چند دفترچه را با هم مطالعه کنید. نت برداری از سخنان دبیران به شما در جهت موفقیت و کسب نمرات بالا در آزمون های نهایی کمک قابل توجهی می کند.

      بدانید که مدرسه مهم است

      به یاد داشته باشید مدرسه مهم است.

        حضور در کلاس ها و تعامل با دبیران در دبیرستان از مهم ترین گام ها در کسب موفقیت می باشد. برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موفق لازم نیست، هر روز کتاب های سخت و قطور را بخوانید یا خود را از گشت وگذارهای روز جمعه محروم کنید. شما به عنوان یک دانش آموز باید طبق برنامه دبیرستان در کلاس ها حضور پیدا کنید و به خوبی از مطالب استفاده کنید. سعی کنید، تمارین و امتحانات را به سرعت انجام دهید. فراموش نکنید، داشتن تفریحات سالم نیز ضروری است. مدرسه امکان تجربه اجتماعات بزرگتر و داشتن یک رزومه عالی را تامین می کند. این امکانات به شما کمک می کند تا در آینده وارد دانشگاه شوید و به موفقیت برسید. حتی اگر قصد تحصیلات در مقاطع بالاتر را هم نداشته باشید، شما را به فردی اجتماعی تبدیل می کند.

        از مدرسه لذت ببرید

         از مدرسه لذت ببرید

          با ایجاد یک برنامه ریزی صحیح و تعادل در بین کلاسهای دبیرستان و کلاس های خصوصی از دبیرستان لذت ببرید و به موفقیت برسید. شما می توانید همان کسی باشید که نمره بیست در تمام درس ها گرفته است. با سایر دانش آموزان در تعامل باشید و طی سال های دبیرستان در چند آموزشگاه شرکت کنید. سعی کنید، هدف اصلیتان را روی درس های مدرسه بگذارید و در چندین کلاس فوق برنامه با هم شرکت نکنید. شرکت در چند کلاس به طور همزمان، وقت شما را می گیرد و شما به جای یادگیری بهتر و موفقیت تنها زمان خود را هدر داده اید. شرکت در آموزشگاه ها می تواند، در دوران دانشگاه برای شما مفید باشد و به شما امکان فعالیت بهتری را بدهد.   

          شرکت در فعالیت های دبیرستان

           شرکت در فعالیت های دبیرستان

            همانطور که شرکت در انتخابات و دانستن نام نمایندگان مسئله ای ضروری است، آگاهی از فعالیت های دبیرستان و قرار گرفتن در صدر آن ها نیز ضروری می باشد. سعی کنید در فعالیت های شورای دانش آموزی، گروه های سرود و نمایش شرکت داشته باشید و همیشه خود را در حد یک تماشاگر نگه ندارید. البته باید اعتدال را رعایت کنید و گاهی اوقات سن را به دیگران بدهید. سعی کنید، دانش آموزی فعال باشید و با شرکت در برنامه های مدرسه حمایت خود از مدرسه را اثبات کنید. به همگان میزان علاقه خود به دبیرستانتان را به نمایش بگذارید و با این بهانه خود را به موفقیت برسانید. شرکت در این گروه ها باعث بهبود وضعیت دانش آموزان در دبیرستان و تقویت روحیه ی همکاری شما می شود.

            شرکت در ورزش

             دریک ورزش شرکت کنید.

              وقتی شما وارد دبیرستان می شوید، جم درس ها افزایش می یابد. با سخت تر شدن درس ها شما نیاز به یک برنامه ریزی منسجم تر دارید. اگر این برنامه ریزی ها فقط بر پایه درس خواندن باشد، به راحتی تناسب اندامتان را فراموش خواهید کرد و برنامه ریزی برای آن را به سه ماه تعطیلات موکول می کنید. شما باید برای سه ماه تحصیلی نیز برنامه ای داشته باشید و یکی از تیم های دبیرستان را انتخاب کنید. سخت کوشی در درس و ورزش می تواند برای شما شادابی را همگام با موفقیت به ارمغان بیاورد. سعی کنید، انتخاب مناسبی داشته باشید که با برنامه ریزی شما تناسب داشته باشد.

              گشتن به دنبال آموزشگاه مرتبط به علاقه تان

               به دنبال آموزشگاهی مرتبط با علایقتان باشید

                اگر به ورزش علاقه ندارید، مشکلی نیست. سعی کنید به دنبال هنرهای دیگر مثل نقاشی و موسیقی بروید و در آن ها موفقیت کسب کنید. حتی اگر در دانشگاه به سراغ رشته هنر نروید، این مهارت ها به شما کمک خواهد کرد. اگر مدرسه شما دارای گروه های در این زمینه نیست، از مدیر خود بخواهید در این زمینه گروه تشکیل دهد. این روش روشی سریع برای ادامه فعالیت شما ست و به شما امکان عضویت در حداقل یک گروه را می دهد. اگر مدیر تان چنین اجازه ی را به شما ندادند، به آموزشگاه ها بروید. هرگز علایقتان را فراموش نکنید، شاید در رشته دانشگاهی خود به موفقیت نرسید و روزی همین علایق به شما کمک کنند.

                فکر کردن به دانشگاه

                 به دانشگاه فک کنید

                  هدف اصلی از تحصیل در مقطع دبیرستان و موفقیت در این دوره راهیابی به دانشگاه است. از شروع سال تحصیلی دانشگاه های منطقه یک و منطقه خودتان را بررسی کنید. شما نیازی به انتخاب ندارید، اما دانستن شرایط و سهمیه ها به شما در انتخاب دانشگاه کمک خواهد کرد. پس از بررسی به کمک مشاوران و با توجه به توصیه آن ها یکی از دانشگاه ها را به عنوان هدف فرضی در نظر بگیرید. با تمام توان برای رسیدن به دانشگاه مورد علاقه تان تلاش کنید. با فکر به دانشگاه مورد علاقه تان تمام افکار بد را کنار گذاشته به سوی موفقیت گام بردارید.

                  توجه به معدلتان

                  به معدلتان توجه کنید

                    معدل یکی از عواملی است که بر تصمیم گیری های خانواده تاثیر بسزایی دارد. اگر شما در دبیرستان موفقیت کسب کنید و معدل بالایی داشته باشید، از نظر والدینتان جایگاه خوبی پیدا می کنید. معدل، اعتبار شما در نزد خانواده تان است و برای آن ها مثل خودتان حیاتی است. سطح معدل و نمرات نهایی می تواند، درهای خوشبختی را باز یا بسته کند. داشتن یک معدل بالا و موفقیت در دوره دبیرستان نبض حیات شما است. شما با یک معدل بالا می توانید روی دانشگاه های زیادی بگذارید، اما با یک معدل پایین چنین چیزی مقدور نیست. معدل بالایی کسب کنید و با شادی در مسیر هدفتان گام بردارید.

                    دوست یابی

                     دوست یابی

                      همه از والدین تا مشاورین از خطرات دوست یابی نادرست با دانش آموزان دبیرستانی صحبت می کنند. بهترین روش برای یک دوستیابی صی داشتن روابط دوستانه با همه است. اعتماد به نفس داشته باشید و خود باشید. عادت  گفتن "سلام" به دیگران را در خود تقویت کنید و از دوستی و هم صحبتی با همکلاسی های جدید نترسید. هرچقدر بیشتر با افراد متنوعی تعامل داشته باشید، محبوب تر خواهید بود و هنر تعامل و سازش با انسان های بیشتری را یاد می گیرید.

                      عدم مقایسه خود با دیگران

                       عدم مقایسه

                        هرگز خود را با دیگری مقایسه نکنید. شما با موفقیت های متعدد به مقطع دبیرستان رسیده است و این خود بیانگر هوش و توانایی شماست. دختر های عزیز، هرگز لباس و سطح زندگی دوستانتان را با خود مقایسه نکنید. ذهن خود را با این مسائل که خانمی که در ردیف جلوی شما نشسته یک نامزد خوب، نمرات بالا یا لباس های برند می پوشد، مشغول نکنید. مطمئنا تمام این زرق و برق ها تا ده سال دیگر از بین می رود. روی اهداف زندگی خود تمرکز کنید و برای رسیدن به خواسته هایتان مداوم تلاش کنید تا به موفقیت برسید. شما تنها باید امروز خود را با دیروزتان مقایسه کنید.

                        تعلل نکنید

                         تعلل نکنید

                          مطمئنا این شعار برترین دانش آموزان مدرسه است. برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی صحیح یک مسئله حساس است، اما گذاشتن همه کارها برای لحظه ی آخر درست نیست. شما باید از دبیرستان خود را برای دانشگاه آماده کنید. دانشگاه محیطی است که شما همواره مجبورید در آن رقابت کنید و مقاله بنویسید، بنابراین برای المپیادها و مسابقات مقاله نویسی برنامه ریزی کنید و خیلی زودتر از آنچه باید شروع به حرکت کنید. اگر این کار را نکنید تنها خودتان پشیمان می شوید. به جای منتظر ماندن برای آخرین لحظه پیش از همه شروع کنید.

                          صبحانه و ناهار بخورید

                            صبحانه و ناهار بخورید

                            بسیاری از دانش آموزان در مقطع دبیرستان از وعده ناهار و صبحانه چشم پوشی می کنند. نخوردن ناهار و صبحانه یک عادت نادرست در تغذیه می باشد. وقتی صبحانه یا ناهار نمی خورید با کاهش انرژی، افت تحصیلی و به هم خوردگی متابولیسم بدن رو به رو می شوید. اگر شما برای وعده صبحانه در خانه زمان کافی ندارید، از بوفه مدرسه یا مغازه یک خوراکی سالم تهیه کنید و پیش از اولین کلاس میل کنید. پرش در وعده های غذای متابولیسم بدن را کند و شما را از موفقیت دور می کند. شاید غیر قابل باور باشد، اما پرش در وعده ها نه تنها شما را لاغر نمی کند، بلکه چاقتر نیز می شوید.

                            مراقب سلامتی تان باشید

                             در داخل وخارج از مدرسه سلامتی خود را حفظ کنید

                              میان وعده ها به اندازه وعده های اصلی مهم هستند. شاید به نظر رابطه ای با موفقیت نداشته باشد، اما دارد. سلامتی شما در گرو تغذیه شما ست و یک فرد بیمار نمی تواند به حد بالایی از موفقیت دست یابد. اگر والدینتان به شما پول تغذیه می دهند، بهتر است به دنبال غلات کامل بروید. آبمیوه ها و نوشابه ها با ظاهر زیبایی که دارند، پر از شکر می باشند. شکر دندان های شما را خراب و بدنتان را از تناسب خارج می کند. این مدل از تغذیه بیشتر برای افرادی که ورزش می کنند مناسب است. بعد از پایان مدرسه بین وعده ناهار و شام حتما یک میان وعده سالم بگنجانید. انواع میوه ها، آجیل ها و خشکبار را امتحان کنید و از تنقلاتی با ارزش غذایی پایین اجتناب کنید. خوردن میان وعده ها با چربی و شکر بالا موجب سیری موقت و کاذب می شوند، پس چیزی بخورید که واقعا به شما نیرو بدهد.

                              به اندازه کافی خوابیدن

                               به اندازه کافی خوابیدن

                                اینکه به دانش آموزان دبیرستانی بگوییم شب ها به موقع بخوابید، کار آسانی است، اما عملی کردن آن دشوار است. داشتن هشت تا نه ساعت خواب در روز برای هر دانش آموز یک مسئله ضروری است. اما در سال پیش دانشگاهی که درست ها به شدن سخت می شوند، خوابیدن کم و بیدار ماندن تا ساعت یک نصف شب و حتی بعد از آن نیز طبیعی می باشد. این بیداری غیر عادی به شما در کسب موفقیت هیچ کمکی نمی کند. فرضا شما به باشگاه می روید و به خاطر همین مسئله شب ها تا دیر وقت مشغول حل مسئله هستید. فردای آن شب شما هم در باشگاه و هم در دبیرستان چرت خواهید زد. وقتی خودتان را از خواب به شدت محروم کنید، جذابیت خود را برای دیگران از دست می دهید. خواب روی میزان هوشیاری، موفقیت و زیبای صورت شما موثر است. چرت زدن و مصرف کافئین برای جبران کم خوابی بسیار مفید است اما عوارضی مانند اعتیاد به کافئین و انرژی زا ها می تواند در آینده دور یا نزدیک به شما آسیب برساند. سعی کنید برای جبران کم خوابی از انرژی زا ها استفاده نکنید، مگر آنکه مجبور باشید و سلامت آن آگاهی کامل داشته باشید.

                                الگوی خودتان باشید

                                 الگوی خودت باش

                                  شما نیاز به هیچ الگوی برای موفقیت ندارید، شما باید خودتان باشید. البته منظور این نیست شما مجازید شلوارتان را جای بلوز و بلوز تان را جای شلوار بپوشید. منظور از الگوی خود بودن، ایجاد یک سبک و هویت خاص برای خود در محیط دبیرستان می باشد. شما نباید کپی همکلاسی تان باشید. بهتر است خود را با استعداد ها و علایقتان به دیگران معرفی کنید و در همه جا بدرخشید تا دیگران به دوستی با شما ترغیب شوند و حتی شما را الگوی خود بدانند. از این که خود اصلیتان را نشان دهید نترسید، هر چند این سخن خیلی کلیشه ای است اما یکی از رموز موفقیت می باشد.

                                  تفریح در روزهای تعطیل

                                    در روزهای تعطیل تفریح کنید

                                    شما روزهای دردناک مدرسه را به پایان رسانده اید. چه این روزها پر از موفقیت بوده باشند، چه پر از شکست شما مستحق داشتن تفریح هستید. سعی کنید تمرین هایتان را در همان بعد از ظهر چهارشنبه انجام دهید و پنج شنبه و جمعه را برای تمرین بیشتر و تفریح نگه دارید. در این روز با دوستان و خانواده خود به محل های مورد علاقه تا بروید و از کارهای مورد علاقه خود لذت ببرید. البته همیشه استثنا های وجود دارد. اگر امتحان دارید یا تمرین های شما خیلی زیاد استريال یک هفت تفریح نکردن در پایان هفته برای کسب نمرات بهتر در هفته بعد، خیلی هم بد نیست.

                                    تسلیم نشدن

                                     هرگز تسلیم نشوید

                                      تسلیم نشدن در برابر موانع و شکست ها از جمله کلیشه ای ترین ارکان موفقیت است. چه برای موفق بودن در دبیرستان و چه در سایر مراحل زندگی باید این کلیشه را به گوشتان آویزان کنید. از صفر تا بیست برای دانش آموز است. خاطر نمره زیر ده خودتان را تنبیه و ناراحت نکنید. ناراحتی و تنبیه نه تنها نتیجه مثبتی ندارد، بلکه شما را از موفقیت در آزمون های بعدی نیز محروم می کند. هرگز نگویید من احمق هستم، بگویید هیچکس کامل نیست و همه دچار اشتباه می شوند. سعی کنید شکست را بپذیرید، اما تسلیم نشوید و برای عبور از آن دوستان خوبی پیدا کنید.


                                      شاید علاقمند باشید :

                                      راهکارهایی برای دانش آموزان لازم التوجه

                                      چطوری در ریاضی نمرات خوبی کسب کنیم

                                      راهکارهایی برای دانش آموزان ضعیف


                                      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...