چطور انگلیسی یاد بگیریم؟ + عکس

انگلیسی صحبت کردن در نگاه اول سخت به نظر می آید، اما تسلیم نشوید! با تمرین کافی و منابع آموزشی معتبر می توانید با اعتماد به نفس، انگلیسی صحبت کردن را آغاز کنید. بهترین راه برای یادگیری یک زبان خارجی این است که شروع به صحبت کردن با آن نمایید. مهم نیست پنج لغت انگلیسی می دانید و یا بیشتر. سریع ترین و موثرترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی این است که با سایر افراد انگلیسی صحبت کنید.

بخش اول: زبان گفتاری انگلیسی خود را تقویت نمایید.

هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید

هر روز مقدار کمی انگلیسی صحبت کنید. بهترین راه برای یادگیری یک زبان خارجی این است که شروع به صحبت کردن با آن نمایید. مهم نیست پنج لغت انگلیسی می دانید و یا بیشتر. سریع ترین و موثرترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی این است که با سایر افراد انگلیسی صحبت کنید.

-برای صحبت کردن، منتظر نمانید تا بر این زبان مسلط شوید، چرا که برای رسیدن به این مرحله زمان بسیار زیادی را لازم خواهید داشت. بنابراین با این فکر خود را محدود نکنید و همین امروز انگلیسی صحبت کردن را آغاز کنید. با این روش از پیشرفت خود در مدت زمانی کوتاه، شگفت زده خواهید شد.

-یک شخص انگلیسی زبان را بیابید که بتوانید با او برای مدتی زمانی به انگلیسی گفتگو داشته باشید. میتوانید با او یک تعامل دوستانه و آموزشی برقرار کنید. برای مثال 30 دقیقه با زبان انگلیسی و 30 دقیقه با زبان مادری خود با او صحبت نمایید. به این ترتیب هر دو به اهداف آموزشی خود خواهید رسید.

-اگر در کشوری انگلیسی زبان زندگی می کنید، از مکالمات کوتاه و ساده برای صحبت کردن استفاده نمایید. این مکالمه می تواند از سلام گفتن به یک مغازه دار باشد و یا پرسیدن آدرس از یک رهگذر.

روی تلفظ خود کار کنید

بر روی تلفظ خود کار کنید. اگر در زبان انگلیسی دایره لغت خوبی داشته باشید و گرامر را نیز به خوبی بدانید، اما تلفظ خوبی نداشته باشید، مردم به سختی می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و معنی کلمات را بفهمند.

-تلفظ درست و شفاف، تاثیر بسزایی در پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی خواهد داشت. با دقت به انگلیسی زبانان توجه داشته باشید تا تلفظ صحیح کلمات و آواهای آنها را درک کنید، سپس سعی کنید تا  تلفظ کلمات را دقیقا مانند آنها کپی کرده و به زبان بیاورید.

-به تمام آواها و صداهای که برای شما ناآشنا هستند و یا نظیر آنها در زبان مادری شما وجود ندارد، دقت کامل داشته باشید. برای مثال بسیاری از افراد در تلفظ r و یا ترکیبات صامت مانند th  به مشکل برخورد می کنند، چرا که صدای این حروف در زبان مادری آنها وجود ندارد.

-به این نکته توجه داشته باشید که زبان انگلیسی ،در کشورهای انگلیسی زبان به شیوه های مختلف صحبت می شود. برای مثال انگلیسی آمریکایی بسیار متفاوت از انگلیسی بریتیش است. اگر قصد دارید در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید و یا به سفری به آنجا داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید.

دایره لغت خود را افزایش دهید

دایره لغت خود را افزایش دهید و از اصطلاحات استفاده نمایید. هر چقدر دایره واژگان شما بیشتر باشد و هر چقدر از ترکیبات و اصطلاحات انگلیسی استفاده کنید، به همان میزان، انگلیسی صحبت کردن برای شما آسان تر خواهد شد.

-صحبت کردن با یک انگلیسی زبان، می تواند به شما کمک کند. با استفاده از این روش می توانید اصطلاحات رایج و لغات پرکاربرد را به راحتی یاد بگیرید. مطالعه، اخبار گوش کردن و تماشای برنامه های تلویزیون به زبان انگلیسی می تواند کمک موثری به یادگیری شما نماید.

-زمانی که لغت و یا اصطلاح جدیدی را یاد می گیرید باید سعی کنید آن را در قالب یک جمله به کار بگیرید. این روش بهترین راه برای تثبیت آن در ذهن است.

-یک راه آسان برای یادگیری استفاده از برچسب بر روی لوازم خانگی است. به این ترتیب هر بار که مثلا به سراغ کتری می روید و یا به آینه نگاه می کنید لغت در ذهن شما تکرار خواهد شد.

-می توانید اصطلاحاتی که انگلیسی زبانان استفاده می کنند در یک دفترچه یادداشت نمایید.

-برای مثال "it's raining cats and dogs" به معنای بارش باران سنگین است و یا اصطلاح   to be on "cloud nine"   به معنای شاد و سرحال بودن است ( تو آسمون هفتم هستم/ تو ابرها سیر می کنم) و یا  وقتی انجام دادن کاری     "piece of cake" است، یعنی انجام آن مثل آب خوردن آسان است. استفاده از این اصطلاحات و عبارات سطح سواد انگلیسی شما را افزایش خواهد داد.

شرکت در کلاس های انگلیسی

در کلاس های انگلیسی و یا بحث های گروهی شرکت کنید. حضور در کلاس های انگلیس و یا بحث های گروهی راه حلی موثر برای داشتن گفتگوهای بیشتر است. در این حالت به صورت برنامه ریزی شده مجبور خواهید بود ساعاتی را انگلیسی حرف بزنید و بفهمید.

-حضور در کلاس های انگلیسی روشی عالی و موثر است برای اینکه با جنبه های رسمی تر از مکالمات انگلیسی آشنا شوید. در این کلاس ها می توانید گرامر خود را تصحیح کنید. با یادگیری گرامر می توانید ساختار جملات و افعال را یاد بگیرید و به طور کلی ، زبان انگلیسی را به صورت کاملا سازمان یافته آموزش ببینید.

-با حضور در گروه های اجتماعی و گفتگو با آنها به شیوه ایی غیر رسمی و آرام تر می توانید، زبان انگلیسی را بیاموزید. در این نوع از مکالمات بیشتر بر روی ایجاد ارتباط و رابطه تاکید می شود تا صحبت کردن به شیوه صحیح. با این روش راحت تر می توانید با مردم ارتباط برقرار نمایید.

-هر دو روش ذکر شده معایب و مزایای خود را دارد. بسیار عالی خواهد بود اگر بتوانید از هر دو روش برای یادگیری استفاده نمایید.

یک دیکشنری تهیه کنید

یک دیکشنری داشته باشید. همیشه یک دیکشنری همراه خود داشته باشید. وجود دیکشنری بسیار مفید خواهد بود.

-زمانی که یک دیکشنری همراه خود دارید یعنی هیچ لغتی نمیتواند شما را گیر بیندازد. دیکشنری میتواند در موقعیت های حساس به کمک شما بیاید و شما را از شرمندگی و خجالت زدگی نجات دهد. زمانی که در حال صحبت کردن هستید و کلمات را فراموش می کنید. تنها کاری که باید در این زمان انجام دهید این است که نگاهی سریع به دیکشنری داشته باشید.

-استفاده از دیکشنری علاوه بر اینکه شما در چنین موقعیت هایی نجات می دهد، باعث می شود تا با پیدا کردن لغت و استفاده آن در جمله، معنی و کاربرد آن در ذهن شما تثبیت شود.

-استفاده از دیکشنری به شما کمک می کند تا در ساعات مختلف روز مطالعه داشته باشید. مثلا زمانی که در قطار( مترو) نشسته اید و در حال نوشیدن قهوه هستید و یا اینکه به عنوان عابر پیاده در پشت چراغ قرمز ایستاده اید. با استفاده از این تکنیک می توانید روزانه 20 تا 30 لغت در روز یاد بگیرید.

-به عنوان یک مبتدی در ابتدا باید از فرهنگ لغتی استفاده کنید که معنای کلمات را به زبان مادری ترجمه می کند و در مراحل پیشرفته تر باید از دیکشنری هایی استفاده کنید که توضیح و معنای کلمات را نیز به انگلیسی تشریح می کند.

بخش دوم: تقویت مهارت های نوشتاری، شنیداری و خواندن

به رادیو و پادکست های انگلیسی زبان گوش بدهید


به رادیو و پادکست های انگلیسی زبان گوش کنید. یکی از بهترین روش ها برا ی بالا بردن مهارت شنیداری و درک آن، گوش دادن به رادیو و پادکست های انگلیسی زبان است. شما می توانید پادکست ها و اپلیکیشن های رادیویی انگلیسی زبان را دانلود کرده و به وسیله گوشی همراه و یا MP3  به آنها گوش کنید.

-شما باید روزانه حدود 30 دقیقه برای گوش کردن به پادکست ها و یا برنامه های رادیویی زمان در نظر بگیرید، می توانید از آنها در باشگاه، هنگام رفتن و یا بازگشت از سرکار و یا زمانی که پشت کامپیوتر خود نشسته اید استفاده کنید.

-تلاش کنید تا آنچه را که می شنوید بفهمید. اجازه ندهید تا با انبوهی از کلمات انگلیسی مواجه شوید؛ به طوری که چیزی از آنها نفهمید. حتی اگر گوینده سریع صحبت می کند سعی کنید کلمات و عبارات کلیدی را بفهمید و مفهوم کلی متن را درک کنید.

-سعی کنید آن دسته از کلماتی را که می شنوید اما معنای آنها را نمیدانید یادداشت کنید و در دیکشنری به جستجوی آن بپردازید. سپس دوباره به متن گوش دهید و سعی کنید آن کلمه را دوباره بشنویید.

تماشا کردن فیلم و برنامه های تلویزیونی انگلیسی زبان

فیلم و برنامه های تلویزیونی انگلیسی زبان را تماشا کنید. یک راه حل سرگرم کننده برای تقویت درک زبان انگلیسی تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی است.

-برنامه ایی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این روش تمرینی باعث میشود تا از سختی کار کاسته شود. از فیلم هایی استفاده کنید که میتوانید با آنها رابطه قرار کنید مانند انواع فیلم های کارتونی و یا فیلم های پرمخاطب و جذاب. اگر اساس و پایه داستان فیلم را نیز بدانید، راحت تر می توانید آن را درک نمایید.

-در هر حال از تماشای فیلم هایی که زیرنویس آنها به زبان مادری است، اجتناب کنید. این زیر نویس ها کمکی به تقویت درک شنیداری زبان انگلیسی شما نخواهد کرد و درست مقابل هدف شما قرار خواهند گرفت.

مطالعه مجلات و کتب انگلیسی

مجله، روزنامه و کتاب های انگلیسی مطالعه کنید. مطالعه کردن و خواندن مهمترین قسمت یادگیری یک زبان خارجی است، بنابراین آن را فراموش نکنید.

-مطلبی را انتخاب کنید که خواندن آن برای شما جذاب باشد. مهم نیست داستان های مشهور انگلیسی باشد و یا مجله نیویورک تایمز و یا اینکه مجله مد. فقط شروع به خواندن کنید. اگر متن خسته کننده ایی را انتخاب کنید اشتیاقی برای ادامه خواندن آن نخواهید داشت.

-در این مرحله نیز تمام تلاش خود کنید تا مفهوم متن را بفهمید. از لغات به راحتی عبور نکنید. هر لغت و یا عبارتی را که نمی فهمید هایلایت کرده و معنی آن را دیکشنری جستجو نمایید.

-اگر تنها هستید سعی کنید متن را با صدای بلند بخوانید. به این طریق علاوه بر اینکه مهارت درک مطلب خود را افزایش خواهید داد، بر روی تلفظ صحیح کلمات نیز متمرکز خواهید شد.

نوشتن اتفاقات روزمره به زبان انگلیسی

اتفاقات روزمره خود را به زبان انگلیسی بنویسید. در کنار تقویت مهارت خواندن و شنیدن باید زمانی زمانی را برای تقویت و پیشرفت قدرت نوشتاری خود نیز در نظر بگیرید.

-احتمالا تقویت مهارت نوشتن از سخت ترین مراحل یادگیری زبان خارجی است. اما باید بدانید که نوشتن امری واجب و مهم است. یادداشت کردن اتفاقات روزمره به انگلیسی به شما کمک می کند تا دیکته کلمات، قواعد گرامری و ساختار جمله بندی را به درستی رعایت کنید و آنها را به درستی بیاموزید.

-سعی کنید تا یک دفترچه به زبان انگلیسی داشته باشید و هر روز تعدادی جمله به انگلیسی یادداشت کنید. لازم نیست فقط در مورد اتفاقات شخصی خود یادداشت برداری کنید می توانید راجع به هوا، شام و یا برنامه های روزانه مطالبی را بنویسید.

-اگر امکان دارد می توانید از یک دوست انگلیسی زبان بخواهید تا جملات شما تصحیح کند. با این تمرین به راحتی متوجه اشتباهات خود شده و دوباره آنها را تکرار نمی کنید.

یک دوست مکاتبه ایی انگلیسی زبان داشته باشید

یک دوست مکاتبه ایی انگلیسی زبان داشته باشید. وقتی قدرت نوشتاری شما تقویت یافت می توانید با یک دوست انگلیسی زبان به صورت مکاتبه ایی گفتگو کنید.

-ارتباط با یک دوست مکاتبه ایی علاوه بر اینکه کار با ایمیل را برای شما لذت بخش و هیجان انگیز می می کند، تمرینی عالی برای تقویت مهارت نوشتاری شما نیز است.

-ممکن است دوست مکاتبه ای شما، شخصی باشد که مانند شما در حال یادگیری زبان انگلیسی است و یا اینکه انگلیسی زبانانی هستند که می خواهند زبان مادری شما را به عنوان یک زبان خارجی بیاموزند.

-داشتن یک دوست مکاتبه ایی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، ایرلند، استرالیا، نیوزلند، آفریقای شمالی به شما این فرصت را می دهد با فرهنگ، آداب و رسوم آنها نیز آشنا شوید.

بخش 3: نسبت به یادگیری زبان انگلیسی متعهد باشید.

مشتاق باشید

مشتاق باشید. زمانی که می خواهید یک زبان خارجی مانند انگلیسی را بیاموزید باید مشتاق باشید و به راحتی تسلیم نشوید.

-نسبت به یادگیری زبان و اهداف خود تعهد داشته باشید و همواره به خود یادآوری کنید در ابتدا چقدر دسترسی به این هدف سخت بود. در مورد همه موقعیت و تجربه های جذابی که در این راه با آن مواجه شدید فکر کنید که چطور باعث شدند تا در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشید.

-شما می توانید با انسان های مختلفی در سراسر جهان به زبان انگلیسی صحبت و رابطه برقرار کنید.

-شما می توانید با فرهنگ انگلیسی بیش از هر زمان دیگری تعامل داشته باشید و به طور بالقوه این امکان را دارید تا از دانش انگلیسی خود برای فعالیت و شغل آینده خود استفاده نمایید.

روزانه تمرین کنید

هر روز تمرین کنید. اگر میخواهید بر زبان انگلیسی تسلط پیدا کرده و آن را روان صحبت کنید، باید هر روز تمرین داشته و نسبت به انجام آن متعهد باشید.

-تکرار و تمرین، پایه و اساس یادگیری زبان خارجی است. اگر بین آموزش های خود وقفه های طولانی بیاندازید، هر آن چیزی که از قبل یاد گرفته اید را فراموش خواهید کرد و باید دوباره همه چیز را از ابتدا شروع کنید. با این کار تنها زمان ارزشمند خود را از دست خواهید داد.

-با این حال نباید در امر یادگیری و مطالعه نیز زیاده روی نمایید. سعی کنید هر روز یک کار متفاوت و جالب را انجام دهید. یک روز بر روی مهارت خواندن تمرکز کنید، یک روز به تقویت مهارت شنیدار بپردازید، روز دیگر به سراغ مهارت نوشتاری خود و نکات گرامری بروید و به این ترتیب تنوع را در برنامه آموزشی خود داشته باشید.

-به هرحال شما نباید فرصتی را برای انگلیسی صحبت کردن از دست بدهید. چرا که در حال حاضر این مهم ترین کاری است که می توانید انجام دهید.

انگلیسی فکر یا تصور کنید

 سعی کنید انگلیسی فکر (تصور، خیال) کنید. یکی از راه هایی که می تواند به شما در امر یادگیری زبان خارجی مانند انگلیسی کمک کند این است که سعی کنید در ذهن به مسائل روزمره، با زبان انگلیسی فکر کنید.

-ترجمه لغات و مفاهیم از زبان مادری به زبان انگلیسی و استفاده از آن باعث اتلاف انرژی و وقت شما خواهد شد. هر زبانی تفاوت ها و ظرافت های خاص خود را دارد و رعایت همین نکته باعث می شود تا یک ترجمه دقیق از یک زبان به زبانی دیگر انجام شود.

-فکر کردن به مسائل با زبان انگلیسی باعث می شود تا شما طبیعی تر انگلیسی را درک کنید، بشنویید و حرف بزنید. وقتی قرار است انگلیسی یاد بگیرید بهتر است یک تغییر در مغز خود ایجاد کنید و قسمتی از آن را که مربوط به زبان مادری تان است را خاموش کنید.

دوست شدن با انگلیسی زبانان

 با انگلیسی زبانان دوست شوید. یکی از شیوه های موثر برای روان صحبت کردن زبان دوم، این است که در اتاقی باشید که همگی به زبان دوم(خارجی) صحبت می کنند و در این شرایط این فرصت را دارید که بفهمید آیا آنها می تواند شما را درک می کنند یا خیر؟

-اگر می خواهید در یادگیری زبان انگلیسی به این حد از توانایی و تسلط برسید باید با دوستان انگلیسی زبان خود در محیط های اجتماعی مانند کافه و یا بار قرار ملاقات بگذارید و در جمع آنها حضور داشته باشید.

-اگر تمایل دارید با هم سن و سال های خود ارتباط برقرار کنید، با این روش مجبور خواهید شد انگلیسی صحبت کنید. البته باید بدانید که این روش جایگزینی برای کار و تحصیل نیست و به عنوان یک سرگرمی به حساب می آید.

از اشتباهات خود نترسید

از اشتباهات خود نترسید. مهم ترین مانع برای یادگیری زبان دوم ترس از اشتباه است.

-در ترس چیزی به دست نمی آید. ترس فقط باعث می شود شما از رسیدن به هدف خود باز بمانید.

-از اشتباه کردن نترسید و خجالت نکشید. این امری عادی است که شما در ابتدا نمی توانید زبان دوم را به خوبی صحبت کنید. با هر سختی و دشواری که هست سعی کنید منظور خود را بیان کنید.

-همواره به یاد داشته باشید هر کسی که اشتباه می کند به این معنی است که در حال یادگیری است. این شرایط موقتی و گذرا است. زمانی که واژه هایی را نادرست استفاده می کنید و یا به طور کاملا اتفاقی عبارتی را بیان می کنید که  نشان از بی ادبی باشد، ممکن است ترس و خجالت برای لحظاتی بر شما غالب شود، اما همه این ها گذار است و با خوشی و سرگرمی به پایان می رسد.

-همچنین به یاد داشته باشید که شما زبان انگلیسی را با هدف عالی بودن در آن نمی آموزید، بلکه با هدف پیشرفت اقدام به یادگیری آن کرده اید. خطا و اشتباه لازمه هر فرآیند و پیشرفتی است. اشتباهات به شما کمک می کنند تا هر روز بهتر و بهتر شوید، بنابراین آنها را با آغوشی باز پذیرا باشید.

نتیجه گیری:

-سعی کنید با یک شخص انگلیسی زبان ارتباط داشته باشید. کسی که فقط انگلیسی صحبت نکند. بلکه توانایی آموزش آن را نیز داشته باشد. نکات گرامری و لغات را از طریق روش های دیداری، شنیداری و گفتاری بیاموزید. چرخه یادگیری را با جدیت و پشتکار ادامه دهید و حفظ کنید.

-شکل های مختلف افعال انگلیسی را بیاموزید. برای این منظور کافی است تا در اینترنت یک جستجوی کوچک و سریع داشته باشید. بسیار مهم است که فعل فاعل را متناسب با هم بکار ببرید. اگر افعال را نادرست استفاده کنید جملات نامفهوم خواهند شد و افراد انگلیسی زبان قادر به درک شما نخواهند بود. از سویی دیگر اگر بتوانید فعل و فاعل را درست و بجا بکارببرید، افراد انگلیسی زبان را تحت تاثیر خود قرار خواهید داد.

-اگر هدف خود را برای یادگیری زبان انگلیسی آمریکایی تنظیم کرده اید. بهتر است از برنامه آموزشی آنها استفاده کنید. این برنامه ها اغلب رایگان هستند. تلاش کنید تا دوستانی پیدا کنید که انگلیسی زبان، مادری آنهاست.

-مردم آمریکا افرادی را دوست می دارند که می گویند من میتوانم. در حالی که در انگلستان مهارت تواضع کلید موفقیت است.

-در یک کلاس آموزش زبان انگلیس شرکت کنید.

-روزنامه و مقالات انگلیسی و دو زبانه مطالعه کنید

-به انگلیسی آواز بخوانید و بنویسید. داستان های کوتاه با زبان انگلیسی بنویسید.

-علائم فونتیک را یاد بگیرید. این علایم به شما کمک می کنند تا کلمات را با تلفظ صحیح بخوانید و با لحن و گفتار صحیح با دوستان انگلیسی زبان خود صحبت کنید.

دیکته، روشی عالی برای تقویت مهارت های شنیداری و نوشتاری( هجی کردن کلمات) است. از یک دوست بخواهید تا یک پاراگراف از یک کتاب و یا روزنامه را بخواند ، سپس آنچه را که شنیده اید را بنویسید. در نهایت متن خود را با متن اصلی مقایسه کنید تا متوجه شوید تا چه حد توانسته اید مفهوم را به درستی یادداشت کنید.

-به دنبال یادگیری فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان باشید.

-به موزیک و ترانه های انگلیسی گوش دهید تا حدی که در یادگیری خود پیشرفت حس کنید.

-اگر مبتدی هستید و حرف b را با d  اشتباه می گیرید، به کلمه bed فکر کنید. ساقه b سر تخت است و ساقه d پای تخت است.

-در گروههای اجتماعی مانند فیس بوک فعالیت داشته باشید. با این روش برای نوشتن و خواندن زبان انگلیسی اشتیاق خواهید داشت. روزی حدود 20 تا 30 دقیقه از زمان خود را برای حضور در شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید.

-اگر از نوشتن صحیح کلمه و نکته ایی مطمئن نیستید سعی کنید آن را در فضای مجازی جستجو کنید و عبارت صحیح آن را یاد بگیرید.

-نرم افزار هایی برای کنترل تلفظ لغات بر روی گوشی و یا کامپیوتر خود نصب کنید. در صورتی که تلفظ کلمه ایی ندانید با استفاده از این نرم افزارها به راحتی می توانید تلفظ صحیح آن را یاد بگیرید.

-سعی کنید کلماتی که باعث گیج شدن شما میشوند را به درستی جستجو کرده و آنها یادداشت نمایید مانند: write / right  .

-هر روز سعی کنید یک کتاب آموزشی زبان انگلیسی را مطالعه کنید و یا به یک موزیک انگلیسی گوش دهید.

هشدار:

بسیاری از افراد قدیمی از لهجه های مبهم و قدیمی در زبان انگلیسی استفاده می کنند که فهم آن برای انگلیسی زبانان نیز دشوار است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...