چگونه یک رژیم غذایی خام مخصوص سگ ها تهیه کنیم

هدف از تغذیه سگ ها با رژیم غذایی خام، استفاده از تمام مواد غذایی طبیعی خانگی به جای غذای کنسروی و یا بسته بندی سگ است. کسانی که برای سگ هایشان از رژیم غذایی خام استفاده می کنند می خواهند حیوان خانگی آنها از همان مواد غذایی که گرگ ها (اجداد سگ خانگی) در طبیعت می خورند، بهره مند باشد. علاقه مندان به رژیم غذایی خام معتقدند؛ با وجود اینکه مکمل های غذایی تجاری، ترکیبی از گوشت، کمی سبزیجات، میوه ها، برخی ارگان های حیوانات و استخوان های پخته نشده است، اما با این وجود سگ ها با رژیم غذایی خام خواری، سالم تر از مواقعی هستند که با مکمل تغذیه شوند.

حفظ تعادل در رژیم غذایی خام سگ ها

تعادل را در رژیم غذایی خام برای سگ رعایت کنید

 از معایب این روش را آگاه باشید؛

یکی از مشکلاتی که در تغذیه با رژیم غذایی خام ممکن است پیش بیاید، عدم تعادل مناسب در مواد مغذی دریافتی سگ است. مثلاً ممکن است رژیم غذایی در نظر گرفته شده، حاوی مقادیر خیلی زیادی کلسیم، چربی و یا ... بوده و یا بالعکس، تهی از این مواد باشد. از این رو، در صورتیکه آگاهانه برنامه ریزی نکنید و تنوع کافی برای دریافت همه ی مواد مغذی را رعایت ننمایید، سلامتی سگ شما به خطر می افتد.

-احتمال آلودگی غذاهای خام نسبت به غذای کنسروی و خشک، به باکتری هایی از جمله؛ سالمونلا، لیستریا مونوسیتوژنز بیشتر است. این باکتری ها می توانند سلامت سگ شما را تحت تأثیر قرار دهند.

-با این وجود، برخی از طرفداران رژیم غذایی خام، معتقدند که دستگاه گوارش سگ ها به طور طبیعی توانایی مقابله با این باکتری ها را دارد چرا که به اندازه دستگاه گوارش ما طولانی و اسیدی نیست.

صحبت با دامپزشک در مورد رژیم غذایی سگ

     با دامپزشک خود مشورت نمایید؛

    دامپزشک می تواند شما را برای رسیدن به یک رژیم غذایی متعادل کمک نماید. همچنین می تواند وضعیت بدنی سگ شما را بررسی نماید تا ببینید کاندید مناسبی برای رژیم غذایی خام خواری است تا خیر!

    -به عنوان مثال، اکثر دامپزشکان، رژیم غذایی خام را برای توله سگ ها مناسب نمی دانند چرا که تعادل کلسیم و فسفر مورد نیاز برای رشد آنها به هم خورده و موجب تغییرشکل ناهنجار استخوان بدن توله ها می شود. همچنین، برای سگ های مبتلا به سرطان نیز چنین رژیمی مناسب نیست.

    تحقیق در مورد رژیم غذایی خام برای سگ

     تحقیق کنید؛

    با توجه به اینکه سگ های مختلف، به مقادیر متفاوتی از پروتئین برای رشد و حفظ سلامت بدنشان نیاز دارند، بنابراین با مطالعه و تحقیق درمورد نیازهای غذایی سگ خود، می توانید از بروز مشکلات تغذیه ای در رژیم غذایی خام پیشگیری نمایید.

    -برای مثال، توله سگ هایی با وزن تقریبی 12 پوند (و در نهایت 33 پوند)، به 56 گرم پروتئین و حداکثر 21 گرم چربی در روز احتیاج دارند. در حالیکه سگ هایی با وزن بیشتر از 33 پوند، به 25 گرم پروتئین و حدود 14 گرم چربی در روز نیاز خواهند داشت.

    -سگ های باردار و شیرده، در این مورد استثناء هستند. سگ 33 پوندی باردار و یا شیرده با 6 توله کوچک، در روز تقریباً به 69 گرم پروتئین و 29 گرم چربی نیاز خواهد داشت.

    اطلاع از رشد طبیعی و مورد نیاز سگ

      میزان رشد طبیعی مورد نیاز سگ خود را بدانید؛

      اکثر سگ ها روزانه به 2 تا 3 درصد از وزن خود برای پرورش و رشد طبیعی احتیاج دارند. بنابراین، یک سگ با وزن 30 پوند، به 0.6 تا 0.9 پوند غذا در روز نیاز دارد تا رشد طبیعی خود را داشته باشد.

      اطلاع از جزئیات غذایی که برای سگ تهیه کردید

       جزئیات غذایی که تهیه کرده اید را بدانید؛

      درباره میزان پروتئین و چربی موجود در غذایی که برای سگتان آماده کرده اید تحقیق کنید. برای حفظ تعادل مواد مغذی دریافتی حیوان خانگی خود، باید با اصول تغذیه ای و جزئیات محتوایی غذایی که تهیه می کنید آشنا باشید.

      -به عنوان مثال، 100 گرم مرغ (که معادل 3 اونس می باشد) حاوی 31 گرم پروتئین و 4 گرم چربی است.

      حفظ میزان برابری فسفر و کلسیم در رژیم غذایی خام

         نسبت برابر فسفر و کلسیم (نسبت 1:1) را در رژیم غذایی خام حفظ کنید؛

        گوشت ها از نظر فسفر غنی هستند، درحالیکه استخوان منبعی غنی از کلسیم است. انواع دیگر از غذاهای خام، مانند ماهی و تخم مرغ، نیز از نظر هر دو عنصر در تعادل هستند.

        -نسبت برابر کلسیم و فسفر به این معنی نیست که 50 درصد رژیم غذایی خام سگ را استخوان و 50 درصد را گوشت تشکیل دهد! بلکه اگر حدود 10 درصد رژیم مورد نظر را استخوان و 90 درصد را گوشت تشکیل دهد می توانید کلسیم و فسفر را به تعادل برسانید.

        تهیه ترازوی آشپزخانه

          یک ترازوی آشپزخانه داشته باشید؛

          برای اینکه بدانید چه مقدار از هر ماده غذایی را در رژیم غذایی خام حیوان خانگی خود گنجانده اید، بهتر است با یک ترازوی آشپزخانه همه مواد را اندازه گیری نمایید. اندازه گیری تقریبی و چشمی باعث می شود هر روز مقادیر متفاوتی از مواد غذایی را استفاده کنید و تعادل رژیم غذایی سگتان به هم بخورد.

          بخش دوم : سگ خود را به طور صحیح تغذیه کنید

          متنوع کردن مواد غذایی

          دایره مواد غذایی را متنوع تر کنید؛

          شاید سیرابی، سنگ دان و پای مرغ برای شما خیلی خوشایند نباشد، اما مطمئناً سگ شما نظر متفاوتی در این باره خواهد داشت! برای آنها همه ی گوشت ها، دلچسب هستند. از طرفی، چنین گوشت هایی از نظر اقتصادی به صرفه تر نیز می باشند. علاوه بر پای مرغ و سنگدان، می توانید از پای گاو، نای، بیضه و دم گاو نیز برای تأمین گوشت در رژیم غذایی خام استفاده کنید.

          دادن گوشت ماهیچه به سگ

           به سگ خود گوشت ماهیچه بدهید؛

          سعی کنید بیشترین حجم گوشتی که در رژیم غذایی خام سگ قرار دارد، از نوع گوشت ماهیچه باشد (حدود 4/3 ). گوشت ماهیچه را می توان از اغلب حیوانات، از گاو تا مرغ و بره، تهیه نمود. همچنین، می توانید از گوشت حیواناتی همچون؛ گوزن، اردک، بوقلمون، خرگوش، آهو و بزغاله نیز استفاده نمایید.

          دادن استخوان به سگ

           به سگ خود استخوان بدهید؛

          سگ ها توانایی جویدن استخوان را دارند و با خوردن آن، کلسیم مورد نیاز بدن خود را تأمین می کنند. تقریباً 10 درصد از رژیم غذایی خام سگ شما باید از استخوان تشکیل شده باشد.

          -به جای استخوان، می توانید از پوسته های خشک شده تخم مرغ استفاده نمایید. پوست های تخم مرغ را خشک و پودر کنید، سپس به ازای هر پوند گوشتی که به سگ خود می دهید نصف قاشق چای خوری از این پودر را به غذای او اضافه کنید.

          -برای دادن استخوان به سگ، می توانید از استخوان هایی که هنوز کمی گوشت روی آنها باقی مانده نیز استفاده نمایید.

          استفاده از گوشت سار اندام ها

            از گوشت اندام های مختلف نیز استفاده کنید، اما نه اغلب اوقات!

            استفاده از گوشت سایر اندام های بدن، مانند جگر، می تواند برخی از مواد مغذی ضروری بدن سگ را تأمین کند. با این وجود، نباید بیش از اندازه مصرف شوند. تنها 10 تا 15 درصد از رژیم غذایی خام حیوان شما می تواند از این نوع گوشت ها تشکیل شود. این مقدار را می توانید در طول یک هفته به یک یا دو وعده تقسیم کرده و به سگ خود بدهید، یا می توانید آن را به چندین بخش کوچکتر تقسیم کنید و طی چند روز در هفته مصرف نمایید.

            -5 درصد از مقدار گفته شده را باید جگر تشکیل دهد و مابقی آن (5 تا 10 درصد باقیمانده) می تواند مجموعه ای از سایر اندام ها، همچون؛ دل، کلیه، سنگدان، طحال و ... باشد.

            اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی خام سگ

               به رژیم غذایی خام سگ، مواد مغذی اضافه کنید؛

              5 درصد از مواد رژیم مورد نظر می تواند حاوی سبزیجات، میوه ها و غلات باشد. فقط یادتان باشد که غلات را پیش از مصرف حتماً بپزید.

              -اگر گوشتی که برای تغذیه سگ خود استفاده می کنید مربوط به حیواناتی باشد که گیاه خوار بوده اند، باید برای جبران کمبود اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی خام حیوان، از روغن دانه کتان و یا مکمل روغن ماهی کمک بگیرید. همچنین، برای جبران این مشکل، می توانید دو بار در هفته ماهی های چرب را در رژیم غذایی او جای دهید.

              -سبزیجات تیره و پر برگ گزینه های بهتری هستند. شما می توانید پیش از دادن سبزیجات به سگ، آنها را تا حدی فرآوری کنید. خرد کردن سبزیجات و یا تهیه آب تازه ی آنها، باعث می شود تمام مواد مغذی آنها بهتر آزاد شود و سگتان مواد مغذی بیشتری در رژیم غذایی خام دریافت کند. بخار پز کردن سبزیجات نیز می تواند مفید باشد.

                بخش سوم : بایدها و نبایدهای رژیم غذایی خام سگ ها

                منجمد ساختن برخی از گوشت ها

                برخی از گوشت ها را منجمد کنید؛

                به ویژه در رژیم غذایی خام خواری، برخی از گوشت ها را پیش از دادن به سگ، باید برای مدت مشخصی فریز نمود. این فرآیند باعث از بین رفتن انگل های مضر داخل آنها خواهد شد که می توانند به حیوان خانگی شما آسیب بزنند.

                -گوشت خوک و ماهی سالمون باید حداقل 3 هفته پیش از دادن به سگ منجمد شوند. با این وجود، برخی از محققان معتقدند که ماهی سالمون و قزل آلا کلاً نباید به صورت خام به سگ داده شود.

                گوشت منجمد را در یخچال آب کنید

                  آب کردن گوشت منجمد در یخچال؛

                  سالم ترین مکان برای ذوب شدن یخ گوشت، داخل یخچال است. فقط برای جلوگیری از ریختن آب ذوب شده و آلوده شدن داخل یخچال، یک سینی یا ظرف مناسب در زیر گوشت قرار دهید.

                  خودداری کردن از شستن گوشت

                   از شستن گوشت خودداری نمایید؛

                  با توجه به اینکه در رژیم غذایی خام، گوشت ها پخته نمی شود، شاید فکر کنید که با شستن گوشت می توانید باکتری های آن را از بین ببرید اما در اصل، این کار باعث پخش شدن باکتری ها به اطراف خواهد شد. هنگام شستن گوشت، آن را به داخل و اطراف سینک مالیده و بیشتر موجب آلودگی و نامناسب شدن آن می شوید تا اینکه تمیز شود!

                  رعایت نکات بهداشتی

                   نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت کنید؛

                  تمام وسایلی که برای تهیه ی غذاهای خام استفاده می کنید را از سایر وسایل آشپزخانه جدا کنید. پس از هر بار استفاده، آنها را با آب داغ و صابون بشویید و یا جدا از سایر ظروف، داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. تمام سطوحی که با مواد غذایی خام تماس داشته اند را با کمک مواد ضد عفونی کننده تمیز نمایید.

                  اجتناب در مورد برخی از غذاها

                   از برخی غذاها اجتناب کنید؛

                  برخی از میوه ها و سبزیجات را نباید هرگز در رژیم غذایی خام سگ به کار ببرید. محصولاتی مانند؛ پیاز، ذرت کامل با چوب، میوه ها با هسته آنها، هسته آووکادو، رازک، کشمش و یا انگور. همچنین، به هیچ وجه نباید به سگ خود گردو، آجیل ماکادمیا (فندق استرالیایی)، خمیر نپخته، الکل و نیز شکلات بدهید.

                  عدم استفاده از استخوان ها پخته شده

                   از استخوان های پخته شده استفاده نکنید؛

                  سعی کنید از استخوان های خام استفاده نمایید چرا که استخوان های پخته ممکن است موقع خوردن بشکنند و برای سگ شما مشکل ایجاد کنند.

                  عدم استفاده از استخوان های سنگین حیوانات

                   از استخوان های سنگین حیوانات بزرگ استفاده نکنید؛

                  به عبارت دیگر، استخوان های بزرگ مانند استخوان ران گاو را در رژیم غذایی خام سگتان استفاده نکنید چرا که علاوه بر مشکلات هضم و گوارش، می تواند موجب شکستن دندان سگ شود.

                  برداشتن باقیمانده وعده غذایی سگ

                   باقیمانده های وعده های غذایی سگ را بردارید؛

                  اگر سگ شما همه ی غذایش را تمام نکرد، باقیمانده غذایش را به درستی جمع آوری کرده و با کاور بپوشانید و در یخچال نگه داری کنید تا دوباره برای وعده بعدی قابل استفاده باشد.

                  شستشوی دست ها

                   دست های خود را بشویید

                  پس از هر بار دست زدن به غذای سگ، به ویژه بعد از تهیه غذای خام، دست های خود را کاملاً بشویید.

                  -پس از دست زدن به غذای سگ، دستانتان را حداقل به مدت 20 ثانیه در محلول آب گرم و صابون قرار دهید. زیر ناخن های خود را با دقت تمیز کنید.


                  دیگر مطالب پیشنهادی :

                  کامل ترین نکات برای پیشگیری و درمان کم آبی بدن سگ

                  چطور خونریزی سگ را متوقف کنیم؟

                  چطور جلوی خونریزی گوش سگ را بگیریم؟


                    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...