چگونه یک خرگوش را آموزش دهیم + عکس

خرگوش ها حیوانات اجتماعی بسیار باهوشی هستند که می توانند به راحتی آموزش داده شوند. متأسفانه ، بسیاری از انسانها به دلیل استفاده از روش نادرست ، یا نداشتن  آموزش کافی در مراقبت از خرگوش خود موفق نیستند و یا نمی توانند به خرگوش ها اموزش لازم را بدهند. اگر می خواهید با این حیوان دست آموز خود رابطه بهتری برقرار کنید و آنها را به درستی آموزش دهید ، باید ابتدا در این باره آگاهی های لازم را کسب کنید.

روش1: درک رفتار خرگوش

بفهمید چه چیزهایی آموزش خرگوش را تسهیل میکند

بفهمید چه چیزی باعث بهتر اموزش دادن به خرگوش شما می شود. خرگوش ها بسیار باهوش هستند و مشتاقانه پاسخگوی تشویق ها و تنبیه های شما هستند. این بدان معناست که تنبیه های شدید ، مانند کتک زدن یا فریاد زدن بر روی یک خرگوش ، باعث نمی شود هرکاری که شما می گویید انجام دهد. اگر به طور صحیح از تشویق  ها استفاده کنید ، خرگوش ها به شما بهتر پاسخ می دهند. به طور کلی از مواد غذایی به عنوان محرک استفاده می شود ، اما اسباب بازی ها نیز ممکن است پاداش خوبی برای تشویق خرگوش شما باشد.

درک حس بینایی و بویایی خرگوش ها

درک کنید که چگونه یک خرگوش از حس بینایی و بویایی خود استفاده می کند. بونی ها به طور مستقیم جلوی صورت خود را نمی بینند. چشمانشان با فاصله زیادی روی سر آنها قرار گرفته است و به همین ترتیب آنها از نزدیک بهتر می بینند و یا دید اطراف بسیار بهتر است.

خرگوش برای تشخیص هر چیزی در محیط بیشتر از دید بینایی ، از بازخود های رایحه ای و سبکی استفاده می کند ، بنابراین آنها بیشتر از بینی و دهان خود برای تشخیص استفاده می کنند. ممکن است متوجه شده باشید که خرگوش ها هر چه نزدیکتر می شوند حالت سر خود را تغییر می دهند، برای این است که شما را بهتر ببیند ، مانند شخصی که دارای عینک است است و می خواهد عینک و چشمانش را با همدیگر مطابقت دهد تا بهتر ببیند.

با خرگوش با مهربانی رفتار کنید

به یاد داشته باشید که مهربانی با یک خرگوش بسیار اهمیت دارد. خرگوش به مهربانی پاسخ می دهد و همراهان بسیار خوبی خواهد بود که اگر به خوبی با آنها رفتار کنید، به صدای و حضور شما پاسخ مثبت می دهد. در حالی که برای تربیت او باید با خرگوش با احترام رفتار کنید ، در صورتی که خرگوش با شما احساس خوب و راحتی داشته باشد ، موفق تر خواهید بود.

همه خرگوش ها از نوازش لذت نمی برند ، اما برخی از آن چنان لذت می برند که نوازش می تواند یک انگیزه بهتر از غذا باشد. وقت زیادی همراه با وسواس صرف خرگوش خود کنید و در تمام نیازهای اساسی آن ها شرکت کنید تا در خانه احساس امنیت و راحتی داشته باشد. هرگز گوش خرگوش خود را نکشید ، به خرگوش آسیب نرسانید. با دوست کرکی خود مهربان باشید تا به تمرینات شما پاسخ مثبت تری بدهد.

روش 2: آموزش خرگوش با پیروی از یکسری دستورات مشخص

اختصاص وقت زیاد برای آموزش خرگوش

وقت زیادی را برای آموزش اختصاص دهید. برای بهترین نتیجه برنامه ریزی کنید ، در ابتدا هر روز کمی وقت برای آموزش خرگوش اختصاص دهید. دو یا سه جلسه کوتاه 5 تا 10 دقیقه بطور همزمان باعث می شود خرگوش به یادگیری بیشتر علاقمند شود.

انجام رفتارهای مورد علاقه خرگوش

رفتارهای مورد علاقه خرگوش را انجام دهید. از آنجا که آموزش مبتنی بر مشوق ها است ، باید یک معالجه درمانی پیدا کنید که مثبت ترین پاسخ را ارائه دهد. اگر نمی دانید رفتار مورد علاقه خرگوش شما چیست آزمایش کنید تا متوجه شوید خرگوش شما چه چیزهایی را دوست دارد. مثلا برای جلوگیری از ناراحتی در هضم ، می توانید یک بار در روز غذای جدید تهیه کنید و پاسخ خرگوش را تماشا کنید. اگر آنها غذا را رها کرده و نخورند ، یعنی این نوع غذا را دوست ندارند و اگر پاسخ انها مثبت باشد یعنی شما موفق شده اید.

-اگر مطمئن نیستید که غذای خاصی که تهیه کرده اید برای خرگوش بی خطر است ، با دامپزشک خود مشورت کنید (آنها با خرگوش ها آشنا هستند). از سبزیجات یا میوه ای که درباره ان آگاهی ندارید که برای خرگوش مناسب است، استفاده نکنید. اگر خرگوش شما عادت زیادی به خوردن میوه یا سبزیجات دارد از نوع تازه استفاده کنید ، مقادیر آن را برای چند هفته مشخص کنید تا از ایجاد اسهال یا ناراحتی گوارشی جلوگیری کنید. خرگوش شما ممکن است از زغال اخته یا کلاله یا هویج (خرد کردن هویج) را با اشتها میل کند بنابراین باید این موارد را امتحان کنید.

قرار گرفتن در موقعیت خوب برای آموزش خرگوش

برای آموزش، خرگوش خود را در موقعیت خوبی قرار دهید. آموزش خود را در منطقه و وضعیتی که می خواهید و در آن زمان انجام دهید ، مرحله بندی کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید به خرگوش خود بیاموزید هنگامی که  اورا فرا می خوانید پرش کند ، ابتدا آن را در نزدیکی مبل قرار دهید. اگر می خواهید آموزش را شبانه روز در جعبه خرگوش انجام دهید ، آن را در زمان مناسب آموزش دهید و مطمئن شوید که جعبه آن در جایی قرار دارد که باید پرش انجام گیرد.

برای آموزش خرگوش برنامه داشته باشید

برنامه داشته باشید.  شروع ساده ای داشته باشید و با تنظیم یک برنامه به خرگوش خود بیشتر کمک کنید. در هر مرحله وظیفه خود را با دقت انجام دهید. می توانید در هر مرحله جدید که وارد می شوید از پاداش برای خرگوش استفاده کنید. منظم کار کنید و به خرگوش حس اعتماد به نفس را بدهید.می توانید حتی به او فرمان بدهید تا روند مراحل را یاد بگیرد.

تشویق خرگوش به هنگام انجام کار درست

وقتی خرگوش کاری را انجام داد به او پاداش دهید ، بلافاصله او را تشویق کنید. اگر خرگوش در حالی که دست خود را بالای سر خود بلند کرده است ، انگار که برای گدایی نشسته است ، بلافاصله به رفتار او پاسخ دهید تا رفتار "نشستن" در او تقویت شود. "پاداش لازم است در 2-3 ثانیه از رفتار اهدا شود.

-اگر خرگوش کاری که شما به او یاد داده اید را انجام نمی دهد و کار دیگری انجام می دهد ، شما به اشتباه رفتار نادرست او را تقویت می کنید.

-اگر می خواهید به خرگوش خود بیاموزید که هنگام فراخوانی فرا رسیده است ، آموزش او را با قرار گرفتنش در مکانی بسیار نزدیک به خود شروع کنید.وقتی او را فراخوانده و خرگوش به سمت شما می آید این رفتار او را با دادن پاداش تقویت کنید. با خرگوش دست آموز خود سازگار باشید تا متوجه شود شما چرا این رفتار او را تقویت می کنید.

-هر بار از همان دستورات دقیقی بخواهید مانند "بنشینید ، (نام خرگوش شما)" یا "بپرید ((نام خرگوش شما))" استفاده کنید ، بنابراین خرگوش یاد می گیرد که درخواست های شما را بشناسد و او با کلمات دقیق شما ارتباط برقرار می کند. او را ستایش کنید. به عنوان مثال هر وقت کاری مطابق برنامه شما انجام می دهد به او بگوید.آفرین، بسیار خوب.

ادامه دادن رفتار درست و دریافت پاسخ صحیح از خرگوش

رفتار درست را ادامه دهید تا خرگوش تقریباً هر بار به درستی پاسخ دهد. هنگامی که می خواهید مهارت جدیدی را آموزش دهید ، از پاداش ها دریغ نکنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که خرگوش را کاملاً تشویق می کنید.

-اگر در حال آموزش خرگوش خود هستید تا بتوانید به او مهارت هایی را یاد بدهید و او را مطیع خود کنید ، از پاداش دادن به حیوان دست اموز خود بخاطر غلط خوردن بر روی زمین و خرخر کردن یا لمس کردن او شروع کنید. پشت حیوان را مالش دهید تا پاداشی برای او باشد و به راحتی بخوابد. برای اینکه به او آرامش بدهید یک پای او را بالا بیاورید و او مالش دهید تا بتوانید او را مطیع خود کنید، این موارد پاداشی است برای خرگوش دست آموز شما تا مطیع شما شود. خرگوش را نترسانید یا عجله نکنید. او را در اطراف خانه بچرخانید.

در نظر گرفتن آموزش کلیک کردن

آموزش کلیک کردن را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد برای تقویت رفتار از Clickers استفاده می کنند. هر بار که به خرگوش غذا می دهید ، روی زنگ کلیک کنید تا خرگوش زمان غذا خوردن را با کلیک کردن متوجه شود. سپس ، هنگامی که شما این مورد را به او آموزش می دهید ، صدای زنگ با کلیک کردن یک رفتار را برای او تکرار می کند.

-سعی کنید با کلیک کردن نشان دهید رفتار مورد نظر اتفاق می افتد ، بنابراین حیوان می داند برای به دست آوردن پاداش چه کاری انجام داده است. با هر بار کلیک کردن به خرگوش چیزی را بدهید که از آن لذت می برد و می توانید از تعدد کلیک کردن استفاد کنید. خرگوش یاد می گیرد که یک کلیک به معنای یک رفتار خاص است و سعی می کند با هر نوع کلیک نوع رفتار را یاد بگیرد.

کم کم از دادن پاداش خودداری کنید

به تدریج از دادن پاداش خودداری کنید. هنگامی که خرگوش شما مهارت کمتری دارد ، رفتارهای های کمتری را به او یاد بدهید. پاداش خود را یک بار به او بدهید و بعد دیگر این پاداش را تکرار نکنید ، یا فقط هر چند بار برای انجام دادن انچه یاد گرفته است پاداش بدهید.به تدریج از اسباب بازی ها برای دادن پاداش استفاده کنید و فقط گاهی اوقات از مواد غذایی استفاده کنید تا رفتار را قوی نگه دارید.

-خرگوش ها از نوازش های ملایم روی سرشان خوششان می آید. دست خود را بر روی پوست خرگوش نکشید، برای یک خرگوش نگران کننده است. صبور باشید و کارهای خود را به آرامی انجام دهید تا از ایجاد ترس در خرگوش جلوگیری کنید.

تقویت آموزش خرگوش در صورت نیاز

آموزش را در صورت لزوم تقویت کنید. هر از گاهی ممکن است خرگوش شما نیاز به یادگیری مهارت جدید داشته باشد، یعنی شاید لازم باشد به او انگیزه بدهید. از انجام این کار نترسید. هرگز در طول آموزش ، تنبیه نکنید ، فریاد نزنید و حتی به خرگوش "نه" نگویید. زیرا باعث می شود خرگوش شما ترسیده و آموزش را به تاخیر بیاندازد.

روش 3: آموزش خرگوش خود برای استفاده از جعبه:

آموزش خرگوش برای استفاده از جعبه

بدانید خرگوش کجای قفس می نشیند. آنها به طور طبیعی یک نقطه خاص در قفس را برای از نشستن انتخاب می کنند. از آنجا که آنها به طور مکرر از همان نقطه استفاده می کنند ، می توانید از این امر به نفع خود استفاده کنید.

قرار دادن ملافه کثیف در جعبه خرگوش

کمی از ملافه های کثیف را در جعبه خریداری شده برای قفس آنها قرار دهید. این کار خرگوش را ترغیب به استفاده از جعبه می کند. حتماً بعد از جابجایی ملافه های کثیف ، بقیه قفس را تمیز کنید.

صحیح قرار دادن جعبه در محل نشستن خرگوش

جعبه را در محلی که خرگوش برای نشستن انتخاب کرده است قرار دهید. جعبه های برای خرگوش ها ساخته شده است که در گوشه قفس ها قرار می گیرند یا اگر قفس به اندازه کافی بزرگ باشد می توانید از نسخه مستطیلی استفاده کنید. اگر موقعیت شما درست باشد ، به طور طبیعی خرگوش باید از همان نقطه استفاده کند ، فقط این بار در جعبه قرار می گیرد. البته ، استفاده از جعبه های بستر بزرگتر هنگامی امکان پذیر است که خرگوش در خارج از قفس بخواهد بماند.

روش4: جلوگیری از پرخاشگری خرگوش

چگونه از پرخاشگری خرگوش جلوگیری کنیم

اطمینان حاصل کنید که خرگوش می دانند چه کسی مسئول او است. شانس شما این است که خرگوش مطیع است. در حالی که شما نمی توانید این نوع مطیع بودن  را از سگ انتظار داشته باشید ، برای آموزش به او باید به خرگوش خود احترام بگذارید.

-شایع ترین کارهایی که انجام می دهد به طور مثال ترک کردن محل نشستن خود است و یا گاز می گیرد. او به بالا و پایین می پرد و بلند بلند جیغ می زند اگر احساس خطر کند بنابراین او را روی زمین قرار دهید و بگذارید حرکت کند، به آرامی این کار را انجام دهید.

-شما نمی خواهید به خرگوش صدمه بزنید یا از ترس از شما به سمت شما نیاید و دور شود ، بلکه باید ثابت کنید  که مسئول او هستید. اگر خرگوش رفتار خود را ادامه می دهد ، او را "آخر وقت" در قفسه خود قرار دهید.

اهمیت دادن به پرخاشگری خرگوش

اگر خرگوش پرخاشگری می کند به او اهمیت دهید. ابتدا با آرامش به خرگوش خود نزدیک شوید تا از شما نترسد. با خرگوش روی زمین خود را جمع می کند، او برخی از رفتارهای را انجام می دهد که ناآرامی او را نشان می دهد. به او پاداش بدهید ، مثلا او را لمس کنید، اگر خرگوش به سمت شما آمد و به نظر نمی رسد که ترسیده یا سعی نکرد شما را گاز بگیرد ، سعی کنید فقط چند ثانیه سر خرگوش را به آرامی مالش دهید.

-عقب نمانید و از رفلكس رفتار او "فرار" نکنید ، اگر حیوان دست اموز به شما حمله کرد ، از او نترسید، این رفتار را او یاد می گیرد. هرگز به خرگوش را نکشید. با دستان خود به او غذا بدهید تا لذت ببرد. اگر از آسیب دیدگی می ترسید ، در صورت لزوم شلوار بلند ، کفش ، آستین بلند و دستکش بپوشید تا خود را از گزش محافظت کنید.

علت پرخاشگری خرگوش را بررسی کنید

بررسی کنید که آیا پرخاشگری خرگوش دلیل خاصی دارد یا خیر. تغییر در رفتار خرگوش ، از جمله پرخاشگری ، باید مورد بررسی قرار گیرد تا بر اساس وجود یک مشکل پزشکی نباشد. با یک دامپزشک که با خرگوشها آشنا است مشورت کنید تا اگر دارای بیماری یا درد است مشخص شود و خرگوش درمان شود. هورمون ها همچنین می توانند بر رفتار این حیوان دست اموز تأثیر می گذارد ، مثلا ممکن است خرگوش عقیم باشد و بر رفتار پرخاشگری او تاثیر بگذارد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...