بهترین مراسم پذیرایی برای روضه

در ماه های خاصی همچون محرم و صفر و مناسبت های دیگر افراد زیادی هستند که به فکر برگذار کردند یک مراسم عالی در خور و شان ائمه اطهار می باشند؛ اما برای این که بتوان بهترین مراسم پذیرایی برای روضه را برپا کرد چه کارهایی باید انجام داد تا عزاداران عزیز از این روضه کمال رضایت را داشته باشند؟

شاید اگر از 90 در صد افراد روضه خوان سوال شود که برپایی روضه های زنانه از چه زمانی آغاز شد جواب درست و کاملی نداشته باشند، اما به خوبی می دانیم از گذشته تا به امروز عزادارای های مختلفی برای ائمه اطهار صورت می گیرد که بسته به محل برگزاری مراسم و نوع آداب و رسوم دارد که روضه را در چه زمان و  شهری برگزاری می کنید؛ و سوال مهم تر این که بهتر است این روضه چه زمانی باشد بهتر است؟ بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که ما در ادامه به جزئیات کلی آن می پردازیم و سعی می کنیم نکته های اساسی را برای شما بیان کنیم، که اولین نکته این است که شرایط خود اعم از مهمان ها، نوع پذیرایی، محل برگزاری و غیره  را مد نظر داشته باشید.

اولین گام مهم در مراسم روضه

مهمترین رکن برای برگزاری روضه مهمانان هستند، در درجه اول باید مشخص کنید قصد دارید مراسم روضه خود را به صورت خصوصی برگزار کنید یا عمومی؟ معمولا مراسماتی که مهمانان آن خانوادگی هستند قواعد خاصی برای پذیرایی دارند اما برای مراسمات عمومی مردم توقع چندانی ندارند و با کمترین هزینه نیز می توان این مراسمات را برگزار نمود؛ زیرا مردم عادی فقط قصد شرکت در مراسم برای همراهی صاحب مجلس را دارند.
نکته بعدی در دعوت از فامیل که بهتر است رعایت شود تاکید داشتن به کوچک بودن مراسم روضه است.

با این کار میزان توقع آن ها کمتر می باشد و با کمی هزینه می توانید پذیرایی بالاتر از توقع مهمانان داشته باشید.اگر برای یک مراسم روضه اولویت شما با پر شدن خانه است باید حدود 10 تا 20 درصد میهمانان دعوت شده را از لیست حذف کنید؛ با اینکار حداقل نفرات را می توانید دقیق تر تخمین بزنید و به جمعیت دلخواه برسید. البته در مورد دعوت کردن از مهمانان می توانید از دوستان و همسایگان خود که قبلا مراسم روضه را برگزار کرده اند کمک بخواهید تا شما را در بهتر برگزار شدن مراسم یاری دهند.

زمان برگزاری روضه

روضه را باید در زمانی برگزار کرد که تمام عزاداران در روضه دغدغه نماز یا کارهای شخصی امثال آن را نداشته باشند؛ اگر زمان روضه به نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء نزدیک باشد مسلما برخی برای رساندن خود به نماز دچار شک و تردید خواهند شد و تا پایان مجلس شما را همراهی نخواهند کرد، پس توجه داشته باشید زمان روضه خود را به گونه ای تنظیم کنید که با برنامه های این چنینی تداخل نداشته باشند.

 یا این که راه دیگری یعنی برگزاری مجلس خود را تغییر دهید و در خود مسجد و حسینیه آن را برپا کنید تا به نماز متصل شوید و برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که تا قبل از نماز روضه تمام شود، در این فاصله می توانید از قبل میوه و شیرینی مورد نظر خود را در بسته بندی های شکیلی بسته بندی کرده و به مهمان ها در حین ترک روضه به آن ها تحویل دهید که بسیار به صرفه و کار تمیزی می باشد.

یادگاری در مجالس روضه

در گذشته با برپایی یک مراسم روضه و خواندن چند سوره و با پذیرایی یک چای از مهمان ها مجلس را ختم می کردند، حال برنامه های زیادی وجود دارد که برای ماندگار شدن و استوار بودن مجالس از این شیوه کمک می گیرند که یکی از آن ها این است که همیشه باید از مجالس روضه خود چیزی به یادگار به عزاداران هدیه دهید تا بتوانید نظر بسیاری را به سمت خود بکشانید؛ این هدیه می تواند هر چیزی از جمله کتاب، مهر و تسبیح، سی دی و غیره باشد و این بستگی به خود و مهمانان دارد، سعی کنید مهمانتان دست خالی از روضه بیرون نروند.

اگر روضه در محله ای است که افراد سواد آن چنانی نداشته باشند به خوبی آماده شنوایی یک روضه خوب را دارند و به خوبی با سخن های امام صادق (ع) آشنایی داریم که فرموده اند: " هر كس درباره امام حسين (عليه السلام) شعری بگويد و گريه كند و ۱۰ نفر را بگرياند، برای او و آنان بهشت است؛ پس دقت داشته باشید باید مراسم روضه به بهترین نجو ممکن برگزار شود که برای همه مفید و بی عیب و نقص باشد.

بانی مجلس روضه

برای برگزاری هر چه بهتر روضه، بانی مجلس باید مجلس را به دست بگیرد و از ریز و درشت همه چیز را از قبل تهیه کرده باشد و برای این که چیزی کم و کسر نیاید خرید خود را باید بیشتر از تعداد در نظر بگیرد و این نکته را مد نظر داشته باشد آیا مجلس زنامه و مردانه مشترک است یا تفکیک شده است.

با در نظر گرفتن این موارد می توانید به راحتی مشخص کنید که روضه شما در یک روز است یا یک دهه خاص می باشد و ساعت ها را برای زنانه مردانه جدا کنید و با توجه به شرایط برنامه پذیرایی خود را اعم از غذا و نذری تنظیم کنید و متناسب با آن پذیرایی خود را انجام دهید یا برای مدیریت و بهتر شدن روضه می توانید از یکی از آشنایان که قصد روضه گرفتن را دارد کمک بگیرید و مراسم خود را به صورت مشترک در یک محل آن را برپا کنید.

حذف هزینه های گزاف

هدف از برگزاری روضه در اصل کنار هم قرار گرفتن و کسب ثواب می باشد؛ متاسفانه بسیار دیده شده است که افراد برای چشم و هم چشمی دست به هزینه های گرافی می زند و خرج های آنچنانی می کنند، سعی کنید با هزینه ای حداقلی بهترین مراسم را برگزار کنید و سعی کنید مداح و سخنرانی را انتخاب کنید که از کار و روضه خوانی آن آشنایی کاملی دارید تا بتوانید یک روضه گرم و مفیدی داشته باشید.

روضه خوانی از اصلی ترین برنامه های یک روضه می باشد که بدون آن روضه معنا و مفهومی ندارد، مسلما اگر برپایی روضه شما به مدت یک دهه باشد رفت و آمد این مداح و روضه خوان کمی پر هزینه می شود پس سعی کنید آن را با ماشین شخصی در رفت و آمد کمک کنید تا هزینه تاکسی یا امثال آن را نپردازید.

کدام مکان مناسب با روضه شماست؟

این که مجلس را در چه مکانی می گیرید بسیار مهم است مخصوصا اگر مهمان های شما زیاد باشد نمی توان آن را در خانه برگزار کرد و باید حتما از حسینیه و مسجد محل کمک گرفت که بسیار به صرفه و بهتر می باشد؛ که با وارد شدن هر کدام می توانید با یک تسبیح یا یک جزء قرآن از آن ها پذیرایی کنید و در طول مراسم به صرف شیرینی و خرما یا حلوا باشد.

هزینه های حداقلی آن برای این که بتوان یک مراسم روضه را به بهترین نحو برگزار کرد و آن را مدیریت کرد بسیار گزینه عالی می باشد که افراد می توانند با تعیین ساعتی مشخص از تمام میهمان های خود در راس آن ساعت آن پذیرایی کنند و مراسم خود را اجرا کند و پس ار قرآن و روضه خوانی می توانند هنگام بدرقه با غذا یا شیرینی و میوه و هر چیزی که خود مد نظر دارید آن ها را هنگام خروج بدرقه کنید، در چنین شرایطی حتما نیاز به چند نفر دارید که به شما کمک کنند تا کارها را راحت تر اجرایی کنید.

توجه به پذیرایی کردن

به این موضوع خوب توجه کنید که بتوانید از مهمان ها اعم از کوچک و بزرگ به خوبی پذیرایی کنید؛ اگر کنترل این موضوع برای شما سخت است دو نفر مورد اطمینان را برای این کار انتخاب کنید تا از بدو ورود مهمان ها به آن ها خوش آمد بگویند و از آن ها به نحو احسن پذیرایی شود.

برای این که کار خودتون رو راحت تر کنید از قبل بسته های میوه و شیرینی را آماده کنید و به آن ها در بسته بندی های تحویل بدهید و برای شیرینی آن را کنار پذیرایی کردن چایی به آن ها تعارف کنید.

اگر مجلس روضه در آپارتمان

بسیارند کسانی که آپارتمان نشین هستند و قصد دارد یک روضه عالی را بر پا کنند؛ این افراد باید توجه داشته باشند که برای دیگران ایجاد مزاحمت نکنند؛ اولین چیزی که در این شرایط باید به آن توجه کرد کنترل بچه ها می باشد که بسیار دیده می شود در روضه ها بچه ها به همراه پدر ها و مادرها در این مجالس حضور پیدا می کنند.

برای بچه ها باید یک محل جدایی از روضه در نظر گرفته شود تا علاوه بر رضایت خاطر پدر و مادر ها از سر و صدای بچه ها نیز جلوگیری شود، هیچ گاه بچه ها را از آوردن به چنین مجالسی منع نکنید؛ سعی کنید در کنار روضه خود یک قسمت خاص را به کودکان اختصاص دهید تا از همان بچگی در ذهن آن ها این آداب و رسوم شکل بگیرد.

مدت زمان مفید مجلس

مجلس شما نباید به گونه ای باشد که مهمان ها را خسته کنند و آن کیفیت روضه را از بین ببرد، سعی کنید مراسم روضه خود را با تمام عوامل بیشتر از 1 ساعت و نیم بیشتر نشود چرا که بعد از آن دیگر افراد تک تک عزم رفتن می کنند.

در طول مراسم روضه پذیرایی خود را داشته باشید اما مهم ترین پذیرایی حین بدرقه می باشد که شخص را برای حضوری دوباره وسوسه خواهد کرد؛ پس در هنگام بدرقه با غذا و التماس دعا از تک تک آن ها را قافل نشوید و سعی کنید نظر آن ها را در مورد مجلس خود جویا شوید و اگر پیشنهادی از سوی آن ها وجود دارد پذیرا باشید و آن را اجرایی کند.


مطالب پیشنهادی :

متن دعوت برای روضه های خانگی و زنانه

از ثواب روضه های خانگی چه می دانید ؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...