علت بالا رفتن شماره چشم کودکان

قطعا شما به عنوان والدین هموراه نگران این مسئله هستید که شماره چشم کودکتان بالا نرود یا چگونه از بالا رفتن شماره چشم  کودک می توانید جلوگیری نمایید؟ در ادامه ما به بررسی دلایل بالا رفتن شماره چشم کودک خواهیم پرداخت.

چشم های فرزند شما جواهرات نایابی هستند که در چهره او قرار داده شده اند. از این رو شناخت کافی از علت بالا رفتن شماره چشم کودک می تواند نقش بسیار مهمی در آینده کودک شما ایفا کند. کودک دلبند شما در سال های آغازین زندگی خود با استفاده از همین چشم ها به شناخت دنیای افرادش می پردازد و شما و خانه ای که در آن زندگی می کند را می شناسد.  از این رو شناخت علت  بالا رفتن شماره چشم کودک بسیار مهم است.

در سال های بعد آنها در مدرسه حضور پیدا می کنند و 80 درصد آنچه که می آموزند محتوای تصویری خواهد بود. دید کامل و قوی از اهمیت بسیار بالایی در زندگی و آینده فرزند دلبند شما برخوردار است و نگرانی های والدین از سلامت بینایی فرزندان خود بی دلیل نمی باشد چرا قوه بینایی نقشی سرنوشت ساز در آینده کودک شما ایفا خواهد کرد و علت  بالا رفتن شماره چشم کودک می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

امروزه اغلب کودکان خردسال در فواصل زمانی معینی توسط پزشک معاینه می شوند و معاینه چشم ها هم بخشی از این معاینات هستند. اما باید گفت که معایناتی که توسط پزشک کودک شما روی چشم های او انجام می شود از دقت کافی برخوردار نیست و شما برای اطمینان از وضعیت بینایی فرزند دلبندتان باید به یک چشم پزشک متخصص مراجعه کنید. در این راستا ما به شما توصیه می کنیم که برای بار اول کودک خود را در سن سه سالگی نزد چشم پزشک ببرید تا ضمن معاینه چشم های او از علت  بالا رفتن شماره چشم کودک هم اطلاع پیدا کنید.

علت بالا رفتن نمره چشم در کودکان

اگر دختر یا پسر کوچکتان را قبل از ورود به مدرسه مرتبا پیش چشم پزشک ببرید مطمئن خواهید بود که تا زمان آغاز مدرسه کودکتان فرصت دارید تا مشکلات احتمالی در بینایی فرزند خود را شناسایی کرده و علت  بالا رفتن شماره چشم کودک خود را بیابید و آنها را برای حضور در فضای آموزشی آماده کنید. چرا که دید ناکافی کودک شما را در کلاس درسی که پر از بچه های هم سن و سال اوست با مشکل روبرو می سازد.

اگر قبل از شروع مدرسه مشکلات بینایی او را شناسایی کنید او در محیط مدرسه شرایط نامطلوبی را تجربه خواهد کرد چرا که نه تنها در یادگیری محتوای تصویری با مشکل روبرو خواهد شد در تعامل با همسالان خود نیز با مشکلاتی روبرو خواهد بود. در بسیاری از مواقع ممکن است کودک شما به دلیل ضعف در انجام تکالیف و یا یادگیری مفاهیم تازه مورد سرزنش معلمان و همسالان خود قرار گیرد چرا که هیچ کس مشکل او را به خوبی درک نخواهد کرد.


همچنین بخوانید :

ایا ضعیفی چشم خوب میشود


این موضوع در خصوص کودکان کم سن و سالی که حتی قادر نیستند مشکل خود را بدرستی شرح دهند به وفور رخ می دهد. این کودکان گاهی خود نیز از مشکلی که دارند بی اطلاع هستند.

مسلم است که هرچه مشکلات بینایی فرزند خود را از جمله بالا رفتن شماره چشم کودک زودتر ریشه یابی کنید به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد. بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان هستند. جای نگرانی نیست چرا که شما در کنار مراجعه مرتب به چشم پزشک می توانید با توجه به رفتارهای کودک خود و در نظر گرفتن عواملی که در اینجا به آن اشاره می شود مشکلات بینایی در کودک خود را در سریع ترین زمان ممکن شناسایی کنید و به علل این مشکلات پی ببرید.

به رفتارهای کودک خود دقت کنید تا علت بالا رفتن شماره چشم کودک را دریابید.

کودکان زمانی که در بینایی خود با مشکلی روبرو باشند این مشکل را با رفتار های متفاوتی بروز خواهند داد. همانطور که پیشتر هم گفتیم سوال پرسیدن از کودکان معمولا شما را به پاسخ مناسبی نمی رساند چرا که کودک از وضعیت خود ناآگاه است و در بسیاری از موارد حتی علت مشکل خود را درک نمی کند.

علت بالا رفتن شماره چشم کودکان

بنابراین توانایی توضیح دادن مسئله را هم ندارد. شما با زیر نظر گرفتن کودک خود می توانید علت  بالا رفتن شماره چشم کودک را دریابید و به کودک خود در یافتن مشکل کمک کنید. اکثر نوزادان زمانی که 4-5 هفته سن دارند به اشیا نگاه می کنند و اجسام متفاوت توجه آنها را جلب می کنند. زمانی که نوزادان به سن 6-8 هفتگی برسند به اشیا و چهره های آشنایی که می بینند لبخند می زنند.

اگر کودک شما چشم خود را به سرعت از سمتی به سمت دیگر می چرخاند، و یا با چشم خود شما را دنبال نمی کند و یا اینطور به نظر می آید که با اطرافیان ارتباط چشمی برقرار نمی کند، و یا به روشن شدن چراغ اتاق واکنشی نشان نمی دهد در همان دوران نوزادی وضعیت او را با پزشک در میان بگذارید تا او شما را از علت  بالا رفتن شماره چشم کودک آگاه ساخته و زمان مناسب برای انجام معاینات چشم کودک شما را تعیین کند

همواره رفتار کودکان خود را زیر نظر داشته باشید تا با مشاهده رفتار هایی از این قبیل برای درمان مشکل احتمالی چشمهایش از جمله بالا رفتن شماره چشم کودک اقدام کنید:

· آیا کودک شما در هنگام تماشای تلویزیون به تلویزیون نزدیک میشود؟ و یا برای تماشای تلویزیون چشم خود را باریک کرده و سرش را به طرفی کج می کند؟

· در زمان مطالعه کلمات را گم میکند و نیاز دارد با انگشت محلی که می خواند را نشانه بگیرد؟

· مدام چشم خود را می مالد؟

· برای تماشای بهتر تلویزیون و یا مطالعه یک چشم خود را می بندد؟

· آیا از خواندن و یا انجام دادن تکالیف مدرسه و هر فعالیتی که به دید نزدیک قوی نیاز دارد اجتناب می کند؟

· آیا کودک شما از خستگی چشم ها و سردرد شکایت می کند؟

· آیا از کار کردن با کامپیوتر طفره می رود و می گوید که چشم هایش درد می گیرد؟

· آیا نمره هایی که در مدرسه می گیرد از همیشه کمتر شده است؟

در صورت مشاهده هر یک از عوامل بالا کودک خود را نزد چشم پزشک ببرید. به یاد داشته باشید که تا زمانی که بینایی فرزند خود را زیر نظر دارید و برای یافتن مشکلات احتمالی او تلاش می کنید جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود و چشم پزشک کودکان شما را در حل مشکل راهنمایی خواهد کرد و علت  بالا رفتن شماره چشم کودک را تشخیص خواهد داد.

علت بالا رفتن نمره چشم در کودکان

نمونه هایی از علت بالا رفتن شماره چشم کودک

برخی از عوامل به بالا رفتن شماره چشم کودک شما دامن می زنند. شما باید با مشاهده هر یک از این عوامل به سرعت وارد عمل شده و برای رفع علت  بالا رفتن شماره چشم کودک خود اقدامات لازم را بعمل آورید. از جمله عواملی که منجر به  بالا رفتن شماره چشم کودک می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از عینک نامناسب

اگر چشم های کودک شما از قبل دچار ضعف در بینایی بوده است و برای بهبود وضعیت آن مجبور به استفاده از عینک شده اند باید به شما بگوییم که تجویز عینک به معنای حل مشکلات بینایی کودک شما نمی باشد. بلکه شما بایستی در فواصل زمانی معینی کودک خود را نزد چشم پزشک ببرید تا از شماره چشم او اطلاع پیدا کنید در بعضی موارد نیاز است تا عینک کودک شما تعویض شود. در بعضی مواقع ممکن است وضعیت بینایی کودک شما در اثر استفاده از عینک اندکی بهبود پیدا کرده باشد اما در نتیجه استفاده مداوم از عینک قبلی شماره چشم فرزندتان بالا برود.

عدم استفاده از عینک با وجود ضعف در بینایی

کودکان بسیاری به دلایل مختلف از استفاده از عینک خودداری می کنند. ممکن است کسی از همسالان و یا خواهران و برادرانش او را مورد تمسخر قرار داده باشد و یا کودک ظاهر خود را با عینک نمی پسندد. در چنین مواردی که کودک با وجود نیاز به عینک از استفاده آن سرباز می زند احتمال بالا رفتن شماره چشم کودک به مراتب بالاتر می رود. مراقب کودک خود باشید و از اینکه که از عینک خود استفاده می کند اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد کودکان ممکن است حت یعینک خود را به عمد گم کرده و یا د رجایی پنهان کنند تا مجبور به استفاده از آن نباشند.

استفاده از عینک با وجود عدم ضعف در بینایی

از سوی دیگر کودکانی هم وجود دارند که کسی از افراد خانواده آنها از عینک استفاده می کند و بعضی مواقع عینک او را بر چشم میزنند. این کودکان در نقطه مقابل کودکانی که در دسته قبل به آنها اشاره شده بود قرار دارند. این رفتار هم می تواند از علت های  بالا رفتن شماره چشم کودک به شمار بیاید.

استفاده نادرست از موبایل و رایانه

اگر کودک شما زمان زیادی را صرف بازی های رایانه ای می کند و یا اوقات فراغت خود را در گوشی هوشمند خود می گذارند باید نگران شماره چشم کودک خود باشید. چرا که استفاده طولانی مدت از این قبیل وسایل در سال های اخیر علت  بالا رفتن شماره چشم کودک بسیاری بوده است. زمان استفاده از اینگونه وسایل را به حداقل برسانید و مطمئن شوید که کودک شما در محیطی با نور کافی اقدام به استفاده از این وسایل می کند و فاصله خود را با صفحه نمایش حفظ می کند.

چرا نمره ی چشم کودک بالا می رود ؟ علت بالا رفتن شماره چشم در کودکان

اختلال عصبی

یکی از عواملی که به بالا رفتن شماره چشم کودک کودک می انجامد اختلال در شبکه عصبی مربوط به بینایی فرد است. در صورت وجود هرگونه مشکلی در شبکه عصبی و یا غشای بینایی شماره چشم کودک بالا خواهد رفت. اصولا کودکانی که به افراد و مطالب آموزشی واکنش متفاوتی نشان داده و د ربرقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شده و در یادگیری مطالب درسی با مشکل روبرو می شوند عموما از این اختلال رنج می برند. برای آگاهی از وضعیت فرزند دلبندتان در اولین فرصت به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

عوامل ژنتیکی

علت  بالا رفتن شماره چشم کودک می تواند ریشه در پیشینه ژنتیکی کودک داشته باشد. برای مثال سابقه بیماری هایی همچون زالی و یا ورم رنگیزه ای شبکیه در خانواده می تواند احتمال اختلال در بینایی کودک را افزایش دهد. در صورتی که از سابقه چنین بیماری هایی در خانواده خود اطلاع دارید معاینه های چشم پزشکی را خیلی بیشتر جدی بگیرید.

تولد سخت

اگر کودک شما در ماه های اولیه زندگی با بیماری هایی دست و پنجه نرم کرده است و یا در هنگام تولد به مشکلاتی دچار بوده است لازم است تا اقدامات لازم را برای آسودگی خاطر خود و اطمینان از سلامت بینایی فرزندتان بعمل آورید و به پزشک چشم پزشک مراجعه کنید.

عفونت در دوران بارداری

اگر کودک شما در دوران جنینی دچار عفونت شده باشد احتمال بالا رفتن شماره چشم کودک شما بالاتر می رود . این عفونت ها می تواند ناشی از بیماری های گوناگونی باشد از قبیل ابتلا شدن مادر به ویروس سرخجه، سیتومگالوویروس و یا توکسوپلاسموز و یا ویروس های متفاوت دیگری. با خواندن نام این ویروس ها دچار وحشت نشوید چرا که اگر این نام ها برای شما آشنا نیستند مطمئنا هرگز به آنها دچار نشده اید. اگر سابقه ابتلا به این ویروس ها را دیرید هم نباید دچار اضطراب شوید چرا که کودک شما را میزان آگاهی شما از وضعیتی که به آن دچار شده است نجات خواهد داد. پس اگر از ابتلا به هرگونه ویروسی در دوران بارداری خود اطمینان دارید این موضوع را با پزشک کودک خود در میان گذاشته و او شما را برای انجام اقدامات بعدی راهنمایی خواهد کرد.

اشکال در ساختار چشم ها

در صورتی کودک شما مبتلا به بیماری هایی است که به واسطه آنها یکی از چشم ها به لحاظ ساختاری با چشم دیگر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد ممکن است همین عامل علت  بالا رفتن شماره چشم کودک شما باشد. و یا درموارد مردمک چشم به اندازه ای که باید تیره نسیت و کمی کدر و سفید به نظر می آید که همین موضوع می تواند علت  بالا رفتن شماره چشم کودک باشد.

آسیب چشم

اگر بر اثر یه سانحه به چشم کودک آسیبی وارد شده باشد و یا به مغز کودک آسیبی وارد آمده باشد میتواند منجر به بالا رفتن شماره چشم کودک شود. اگر کودک شما در زمان نوزادی تشنج های پی دی پی را تجربه کرده است که به بافت مغز کودک صدمه رسانده است احتمال بالا رفتن شماره چشم کودک وجود خواهد داشت. این مطلب را باید پزشک چشم پزشک کودک خود در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که این شما هستید که کودک خود را بهتر از هرکس دیگری می شناسید. فارغ از علت ها و عواملی که در این مقاله مطرح شد شما باید معاینات چشم پزشکی را جدی بگیرید و اگر هرگز اختلالی در رفتار کودک خود هم ندیده اید در فواصل معین او را نزد چشم پزشک ببرید. کودک شما شاید قادر به تشریح مشکل خود نباشد اما عملکرد او در خانه و مدرسه گویای همه چیز خواهد بود.

به رفتار او در زمان بازی و یا تماشای تلویزیون و یا زمانی که تکالیف مدرسه اش را انجام می دهد دقت کنید و با مشاهده اختلالاتی که در اینجا بدان اشاره کردیم به چشم پزشک مراجعه کرده و مشکلات کودک خود را با زبان خود شرح دهید تا پزشک درک بهتری از وضعیت کودک شما بدست آورد.


مطلب پیشنهادی :

شماره چشم تا چه سنی بالا می رود


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...