تاریخ و ساعت دقیق تحویل سال 99

لحظه ­ی تحویل سال در ایران حال و هوای خاصی دارد و می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. بسیاری از مردم در لحظات تحویل سال احساسات مختلفی را تجربه می کنند چرا که از یک طرف پایان سال گذشته و آغاز سال جدید را جشن می گیرند و از طرف دیگر برخی احساس دلتنگی را تجربه می کنند زیرا درباره­ی وقایعی که طی 12 ماه گذشته در زندگی آن ها اتفاق افتاده است تأمل می کنند. بسیاری از افراد در ساعات پایانی سال به فکر تصمیمات سال جدید می باشند. برخی از مردم با حضور در اماکن مذهبی سال جدید را جشن می گیرند و برخی در مکان های عمومی دور هم جمع می شوند تا شمارش معکوس را آغاز و ثانیه های پایانی را بشمارند.

برخی برای خداحافظی با سال گذشته در خانه­ی خود مهمانی­ها یا اجتماعات کوچک برگزار می کنند. در این میان اکثر مردم خانواده­ را در اولویت قرار می دهند و ترجیح می دهند لحظه­ی تحویل سال در خانه و کنار خانواده­ی خود باشند و لحظات آرامی را سپری کنند. بعضی افراد نیز در ساعات پایانی سال در آسایشگاه ها و خانه های سالمندان یا بیمارستان ها حضور پیدا کرده تا دید و بازدید عید خود را بدین گونه آغاز نمایند و در کنار افرادی باشند که احساس تنهایی می کنند. به علت اینکه روز اول سال جدید و عید نوروز در ایران تعطیل رسمی است بسیاری از افراد، لحظه ­ی تحویل سال در تدارک سفر هستند. معمولاً در ساعات اولیه پس از تحویل سال به دیدار اقوام؛ خصوصا بزرگتر ها می روند. دید و بازدیدهای اول سال از جمله سنت های قدیمی و پا برجای نوروز است.

حال و هوای مردم در لحظات پایانی سال

تحویل سال زمان آماده شدن برای سال جدید و  شروعی تازه است. اگر سال نو شب هنگام یا هنگام صبح آغاز شود، بسیاری از افراد شب سال نو را بیدار می مانند و شروع به محاسبه­ ی لحظات پایانی سال می نمایند.

تحویل سال پر از اتفاقات جالب و تماشایی است. حضور پر شور مردم و تکاپوی آن ها در بازار برای انجام آخرین خریدهایشان در فرصت باقی مانده تا تحویل سال، انبوه جمعیت که به سمت خانه هایشان در حال حرکتند. همه در حد توان خود از بهار و آغاز سال نو استقبال می کنند. در بیشتر میدان های شهر و بسیاری از اماکن عمومی سفره­ی هفت سین پهن می کنند.  همه جا بوی عید می دهد و همه چیز نوید آغاز سال نو را می دهند. شمارش معکوس برای تحویل سال یکی از لحظات مشترک در سراسر دنیاست. 


همچنین ببینید :

رنگ سال 99 یا همان رنگ سال 2020 چیست؟


مردم برای استقبال از سال جدید تلویزیون های خود را روشن می کنند. در گذشته با شلیک توپ و گلوله آغاز سال جدید را اعلام می کردند و امروزه صدای توپ و تیر به صورت سمبلیک از تلویزیون ملی پخش می شود. و سپس شمارش معکوس آغاز و لحظه­ی تحویل سال فرا می رسد. هنگام تحویل سال، افراد خانواده دور هم جمع می شوند و کنار سفره­ ی هفت سین می نشینند و دست به دعا بر می دارند. یکی از آیین های تحویل سال، دعای تحویل سال (یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ / یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ/ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ / حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ) است که پس از اعلام رسمی آغاز سال جدید خوانده می شود. پس از اعلام رسمی آغاز سال جدید شمسی اعضای خانواده با در آغوش گرفتن یکدیگر و  رو بوسی این رویداد بزرگ را به هم تبریک می گویند و آن را جشن می گیرند و این اتفاقات هر ساله تکرار می شوند.

زمان تحویل سال 99 در ایران

لحظه­ ی تحویل سال هجری شمسی دقیق است

تحویل سال و آغاز سال نو برای ادیان و فرهنگ های مختلف اهمیت ویژه ای دارد و در همه جای دنیا تحویل سال را جشن می گیرند اما در بسیاری از تقویم های دنیا تحویل سال همیشه در یک روز مشخص و ثابت اتفاق نمی افتد و جشن ها و مراسم های تاریخی و مذهبی همواره به جلو و عقب می روند. به عنوان مثال تقویم یهودی و اسلامی قمری است و زمان سال نو می تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند. اما ایران و کشورهایی مانند افغانستان، نپال، عربستان، اتیوپی تقویم خاص خود را دارند. لحظه­ی تحویل سال هجری شمسی همزمان با اعتدال بهاری در نیمکره­ ی شمالی و اعتدال پاییزی در نیمکره ­ی جنوبی است و همزمان با لحظه ای است که برج  حوت (ماهی) وارد برج حمل (بره) می شود. این رویداد همیشه مصادف با اول فروردین و آغاز بهار است. در ایران اول فروردین به عنوان آغاز سال جدید به رسمیت شناخته شده است و نوروز نام دارد.

به وجود آمدن تقویم هجری شمسی

داستان محاسبه­ی روز و ماه و سال و لحظه ­ی تحویل سال در نوع خود شنیدنی و جالب است. 

همان طور که گفته شد تقویم هجری شمسی بسیار دقیق است و روز اول فروردین در ایران آغاز سال است. شاید برای شما جالب باشد که در گذشته آغاز سال لزوماً اول فروردین نبود و این اتفاق هر 4 سال یک بار می افتاد.  این مشکل ادامه داشت تا اینکه حکیم عمر خیام تقویم جلالی را به وجود آورد و به این صورت اول بهار به عنوان آغاز سال جدید در نظر گرفته شد. طبق تقویم جلالی هر یک از فصل های بهار و تابستان 93 روز و پاییز 90 روز و زمستان 89 روز بوده است. به دلیل این که  معمولاً یک واقعه ی تاریخی به عنوان مبدأ تقویم ها در نظر گرفته می شد، بعدها هجرت پیامبر از مکه به مدینه به عنوان مبدأ این نوع تقویم در نظر گرفته شد که مبنای آن گردش ماه یا قمر بود. بر اساس تقویم هجری قمری تغییر طبیعت و فصل ها با ماه ها هماهنگ نبود و رویداد ها تطبیقی با پدیده های طبیعی نداشتند.

تا این که فردی به نام عبدالغفار نجم الدوله اصفهانی که از دانش آموخته های دارالفنون بود و تقویم نویسی در خانواده­ی آن ها بسیار رایج بود در تقویم هجری قمری خود، به سال 1265 هجری شمسی اشاره می کند. پس از آن در فروردین 1304 استفاده از تقویم هجری شمسی به تصویب مجلس شورای ملی در می آید.  بدین ترتیب ماه های قمری که عربی بودند نیز به ماه های فارسی تغییر کردند. بنابراین شاید تصورش سخت باشد که تقویم هجری شمسی کمی بیش از 130 سال قدمت دارد و به طور رسمی استفاده می شود. تقویم هجری شمسی جزو دقیق ترین تقویم های جهان است که حساب روز و ماه و سال در آن دقیق و مطابق با تغییرات طبیعت می باشد.

لحظه تحویل سال 99 چه ساعتی است

عید نوروز

نوروز، نخستین روز سال هجری شمسی و آغاز سال نو است که همزمان با اول فروردین و آغاز بهار است. نوروز در ایران و بعضی کشورهای آسیای میانه جشن گرفته می شود. جشن نوروز از جمله سنت های کهن ایران است و آداب و رسوم خاصی دارد. جشن نوروز همچنان چون گذشته با شکوه برگزار می شود و یکی از مهم ترین اعیاد ایرانیان است. هر چند نوروز آغاز بهار است اما سنت های نوروز از اواخر زمستان و  با شروع خانه تکانی آغاز می شوند. ایرانیان باستان در روزهای مانده به نوروز وسایل کهنه را دور می ریختند و اثاثیه ­ی جدید و نو را جایگزین آن ها می کردند. همچنین کوزه های کهنه ­ی خود را به روی بام خانه می بردند و می شکستند و کوزه ­ی نو جایگزین آن ها می کردند.


مطلب پیشنهادی :

سال ۹۹ چگونه سالی خواهد بود؟


مراسم کوزه شکستن در شب چهارشنبه سوری انجام می شد. ایرانیان باستان بر این باور بودند کوزه را نباید بیش تر از یک سال نگه داشت. پهن کردن سفره­ی هفت سین هنگام تحویل سال نیز از جمله سنت هایی است که پابرجاست و در لحظات تحویل سال پهن می شود. هر کدام از عناصر نمادین هفت سین معنایی در ایران باستان داشته اند. علاوه بر آن بر سر سفره ­ی هفت سین انواع میوه و شیرینی و سایر خوراکی ها برای پذیرایی از مهمان و همچنین آینه و شمعدان، آب، ماهی قرمز و تخم مرغ رنگی نیز قرار داده می شود. در بعضی از مناطق ایران همچون یزد زرتشتیان  بعد از تحویل سال و بامداد نوروز بر پشت بام ها آتش روشن می کنند.

زمان تحویل سال 1399 هجری شمسی

زمان تحویل سال 1399 هجری شمسی روز جمعه مورخ 1 فروردین 1399 هجری شمسی، مقارن با 25 رجب سال 1441 هجری قمری و 20 مارس 2020 میلادی است.

لحظه ­ی دقیق تحویل سال طبق ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران، ساعت 7 و 30 دقیقه و 30 ثانیه­ ی بامداد (30:30: 7) است که به وقت ساعت جهانی (UTC/GMT) ساعت 3 بامداد (03:00:00) می باشد.

طبق قانون رسمی جمهوری اسلامی ایران، ساعت رسمی ایران در ساعت 24 روز اول فروردین هر سال یک ساعت به جلو کشیده می شود و سپس در ساعت 24 روز سی شهریور به حالت قبلی بر می گردد.

سال 1399 هجری شمسی، کبیسه است یعنی 366 روز دارد و اسفند ماه، 30 روزه خواهد بود. در سال 1399، 29 روز تعطیل رسمی است که بیشترین تعطیلات در فروردین ماه قرار دارند. ماه تیر و آذر هیچ گونه تعطیلات رسمی ندارند. سال 1399 هجری شمسی، سال موش است و طبق طالع بینی چینی موش نماد ثروت و زیاد شدن فرزندان است.  با توجه به این که موسسه­ ی پنتون آمریکا طبق نظرسنجی های مردمی، رنگ مرجانی سفید را به عنوان رنگ سال 2020 انتخاب کرده است، رنگ سال 1399 نیز مرجانی سفید خواهد بود.

تهیه کننده : توپ تاپ

1 نظر

  1. ناشناسناشناسsays:

    سلام پیشاپیش عید نوروز رو به همه ی هموطنان عزیزم تبریک میگم انشاءالله سال جدید سالی توام با سلامتی و صحت برای همه ی مردم دنیا به خصوص مردم عزیز ایران باشه و همچنین امسال سالی باشد که امام عزیزو مهربانمان ظهور کنن و امسال رو برای همه ی ما با قدم مبارکشان پر خیر و برکت کنند و صلح و دوستی رو برای ما به ارمغان بیارن آمین یا رب العالمین الهم العجل لولیک الفرج