بهترین توصیه ها برای غذای کبوتر

کبوترها پرندگانی زیبا و جذاب هستند. کبوترها در تمامی قاره های جهان به جز قطب جنوب یافت می شود. اما مهم نیست که این حیوانات کجا زندگی می کنند، شما می توانید با مراجعه به برخی کشورها و سایر مناطق شهری، به آنها غذا دهید. علاوه بر نگهداری این پرنده باهوش و دوست داشتنی، غذای کبوتر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید بدانید چه مواد غذایی برای آنها مفید است و چه غذاهایی سلامتی شان را تهدید می کند. از هرگونه مقررات مربوط به تغذیه در منطقه خود آگاه باشید و به کبوتران غذای با کیفیت بدهید تا آنها را شاد و سالم نگه دارید.

روش اول : برای غذای کبوتر دانه های سالم را انتخاب کنید

بهترین غذا برای کبوتر چیست

مخلوط بذر تجاری یا گلوله ای را خریداری کنید. تمام غذاهای تجاری کبوتر ترکیبی از غلات مختلف هستند. اگرچه بیشتر مردم برای غذا دادن به کبوترهای وحشی به سمت نان می روند؛ ولی تفاوت در این است که بذرهای تجاری خام هستند و از نان های هات داگ شما مغذی تر خواهند بود. در نتیجه می توانید به جای خرید بذر از فروشگاه های حیوانات اهلی، این غذای کبوتر را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های خوراک بیابید.

 _گلوله های خوراکی نیز غذای ایده آلی برای کبوترها محسوب می شوند. زیرا مواد مغذی مانند کلسیم دارند که برخی دانه ها فاقد آن هستند. با این حال، اگر نتوانستید غذای گلوله ای کبوتر را پیدا کنید، مخلوط بذر خوب است.

_ هنگام خرید هر نوع غذای کبوتر مخلوط بذر یا گلوله، برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نظر حرفه ای فرموله شده و از نظر غذایی متعادل هستند.

بهترین غذا برای کبوتران

    اگر نمی توانید تغذیه کبوتر پیدا کنید، از مخلوط دانه کبوتر و گلوله استفاده کنید. با توجه به اینکه هر کبوتری ساکن شهرهای مختلف بوده و از یک خانواده مشابه هستند، رژیم های غذایی یکسانی دارند.

    _وقتی غذای کبوتر در دسترس نباشد، هر نوع تغذیه مغذی می تواند جایگزین سالم شود. البته دانه ها برای کبوتران بی خطر و به سلامتی آنها آسیبی نمی رساند.

    _ رژیم غذایی کبوترها تا حدودی مشابه هستند که در حقیقت برخی از ترکیبات تجاری برای هر کبوتر و قمری ایمن هستند.

    غذای کبوتر

      اگر دانه مخلوط تجاری ندارید، دانههای خام خانگی را مخلوط کنید. تهیه غذای کبوتر خود دشوار نیست، اگرچه باید چندین دانه خام را بشناسید و مناسب ترین آن را برای کبوتر یا قمری انتخاب کنید. اصلی ترین ترکیب غذایی کبوترها مقادیر مساوی از گندم، سورگوم، ارزن، ذرت، عدس قرمز و برنج است. با میکس کردن این دانه ها با هم می توانید غذایی بسیار سالم و لذیذ برای پرنده خود مهیا کنید. به راحتی می توانید این مواد غذایی را در فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید یا به صورت آنلاین سفارش دهید. بعد از تهیه این مواد می توانید اضافه آن را در ظروف پلاستیکی برای کبوترها ذخیره کنید.

      _نیازی به طبخ مواد نیست و غذای کبوتر به آمادگی زیادی نیاز ندارد. قطعاتی مانند هسته ذرت خام و برنج برای کبوترها کاملا بی خطر و مغذی هستند. هر ماده ی غذایی مقدار متفاوتی از چربی، پروتئین و ویتامین دارد بنابراین مخلوط کردن آنها باعث ایجاد غذای متعادل برای کبوترها می شود.

      _ به عنوان مثال ذرت و گندم دارای مواد مغذی و چربی هستند، بنابراین مخلوط کردن آنها با غذاهایی مانند برنج کمک می کند تا پرنده های شما دچار چاقی نشوند.

      نکات مهم برای تغذیه کبوتر

        به عنوان میان وعده می توانید به کبوترها خود نان بدهید. در اکثر مکان های مختلفی که کبوترها جمع می شوند، دیده اید که مردم به آنها نان می دهند و این اصلا اشکالی ندارد. اما نه به تعداد دفعات زیاد.

        _پرندگان عاشق نان هستند، اما مشکل این است که نان برای آنها کالری خاصی نداشته و هیچ ارزش غذایی ندارد. علاوه بر این، به وسیله نان به راحتی موش ها به کبوترها حمله ور می شوند و آنها را از بین می برند.

        _ حتی اگر کبوترهای وحشی یا اهلی را تغذیه می کنید، تا حد امکان به غلات خام بچسبید. اگر به کبوتران نان می دهید، سعی کنید نان گندم سبوس دار و غیر تصفیه شده را انتخاب کنید. بهترین روش برای نان دادن به کبوترها، آن است که نان را در آب مرطوب کرده، آن را خرد کنید و به قطعات ریز تبدیل کنید. دادن نان های خشک و بزرگ جایگزین خوبی برای غذای کبوتر نخواهد بود.

        دادن پاپ کرون به عنوانه میان وعده غذایی به کبوتر

          پاپ کورن بدون نمک میان وعده ای جذاب برای کبوترها خواهد بود. مغز ذرت پخته نشده یک غذای مغذی برای کبوترها بوده و پاپ کورن جایگزین مناسبی به جای نان است.

          _اما شما باید مراقب باشید، چه نوع پاپ کورنی به آنها می دهید. پاپ کورن نمک و کره ای بدترین نوع آن است و باید کنار بگذارید.

          _ مقادیر زیاد نمک و سایر مواد افزودنی برای پرندگان سمی است و بسیاری از پاپ کورن های درست شده در مایکروویو دارای مواد مصنوعی مضر هستند. پس این مسئله را قبل از گرم کردن پاپ کورن به خاطر بسپارید و موارد موجود روی برچسب را بررسی کنید.

          روش دوم :  تغذیه مناسب دیگر برای کبوترها

          دادن میوه و سبزیجات به کبوتر

          برخی از میوه ها و سبزیجات را به عنوان غذای کبوتر انتخاب کنید. سعی کنید میوه و سبزیجاتی پیدا کنید که آب زیادی ندارد. بهترین نمونه ها شامل میوه ها و سبزیجات مانند سیب، نخود فرنگی، کاهو رومی، فلفل زنگ دار، توت فرنگی و هویج است.

          _از سبزی های کم رنگ با آب زیاد مانند کاهو و کرفس اجتناب کنید. بیشتر میوه و سبزیجات به جز آووکادو که ممکن است سمی باشد، برای پرندگان بی خطر هستند.

          _سعی کنید غذاهای متنوعی را برای کبوترهای خود تهیه کنید تا رژیم غذایی آنها متعادل شود.


            غذای کبوترها

            پوست میوه و سبزیجات را نکنید. اگر پوست میوه ها را نکنید، نیز می خورند و هیچ اشکالی ندارد. اما قبل از تکه کردن میوه و سبزیجات، حتما آنها را ابتدا زیر آب جاری بشویید تا مواد شیمیایی و مواد زائد پاک شوند. مراقب میوه های حاوی هسته کوچک باشید. برخی از میوه ها دارای هسته کوچک هستند و اگر کبوتر به همراه غذا آنها را ببلعد؛ دچار خفگی خواهند شد.

            غذا برای کبوتر

            میوه ها و سبزیجات را به قطعات بسیار ریز خرد کنید. همه چیز را به قطعات کوچکتر از منقار پرنده ببرید. به خصوص هنگامی که از کبوتر بچه محافظت می کنید. هرچه پرنده بزرگتر باشد، می توانید قطعات را بزرگتر تکه کنید. هرگز میوه های بزرگ را در دسترس کبوترها قرار ندهید، حتما مقدار کم و خرد شده برای آنها بگذارید. در غیر این صورت صبح فردا کثیف کاری زیادی خواهید داشت.

            تغذیه کبوتر

            روزانه به کبوتران 1 اونس (28 گرم) میوه و سبزیجات بدهید. اگر قصد دارید در خانه غذای کبوتر را تهیه کنید، حتما در یک ظرف تمیز جداگانه میوه ها را قرار دهید. برای هر پرنده باید حدود 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) غذا تهیه کنید. تعداد میوه ها و سبزیجات را برابر با مقدار دانه ای که تهیه می کنید، مساوی نگه دارید. اگر هر کدام از مواد غذایی فاسد شده است، باقی مانده را دور بریزید.

            _حداقل باید 3 تا 4 بار در هفته به کبوتران میوه و سبزیجات تازه داده شود.

            _ مانند كودكان، كبوترها ممكن است از خوردن بعضی از غذاها امتناع ورزند، اما سعی خود را انجام دهید؛ سرانجام آن را می خورند. اگر متوجه شدید کبوتران شما غذای مورد علاقه ای دارد، بقیه غذاها را حذف کرده آن را جایگزین کنید.

            تغذیه کبوتر

              برای کمک به هضم غذا کبوتر، ریز دانه هایی که در مطالب بالا گفتیم را روی غذاهایش بپاشید. گفته می شود کبوترها مانند مرغ به دانه های مغذی علاقه دارند و هر روز مصرف می کنند. در برخی موارد نیز دیده شده برای هضم غذای کبوتر از  پوسته های تخم مرغ و صدف استفاده می شود.

              حتی می توانید دانه ها را به همراه پوست تخم مرغ پخته شده یا پوسته صدف آماده کنید. شما باید فقط مقدار 0.15 اونس (4.3 گرم) از دانه ها را به غذای کبوتر اضافه کنید.

              بعضی از مخلوط های بذر یا گلوله ها با همین روش مخلوط شده اند. در نتیجه نیازی نیست صدف یا پوسته تخم مرغ اضافه کنید.

              اضافه کردن مکمل غذایی به آب کبوتر

                اگر کبوتر شما به مکمل ها علاقه دارند، می توانید در آب آشامیدنی آنها اضافه کنید. یک دامپزشک دارای مجوز می تواند به شما بگوید، آیا کبوتر شما با کمبود مواد مغذی مواجه است یا خیر. بیشتر پرندگان همه چیز مورد نیاز خود را از یک رژیم متعادل دانه ها، میوه ها و سبزیجات دریافت می کنند. اگر کبوترتان به برخی مواد مغذی نیاز ندارد، می توانید یک پودر مکمل را بصورت آنلاین یا در فروشگاه خوراک خریداری کنید.

                _هرگز مقدار بیش از حد مکمل را درون آب آشامیدنی کبوتر نریزید. حتما قبل از استفاده دستورالعمل را مطالعه کنید.

                ویتامین ها و مکمل ها را می توان به مواد غذایی مرطوب اضافه کرد اما نباید مانند مخلوط دانه برای مواد غذایی خشک استفاده شود. به عنوان مثال، کبوترهای تخمگذار اغلب به گلوکونات کلسیم احتیاج دارند. این مکمل جایگزین کلسیم آنها در ایجاد تخم ها خواهد بود.

                  روش سوم : قوانین غذا دادن به کبوتران وحشی

                  تغذیه کبوتر وحشی

                  بررسی کنید که دادن تغذیه به کبوترهای وحشی در منطقه شما قانونی باشد. کبوترها در بسیاری از شهرها در سراسر جهان یافت  می شوند. برخی از دولت ها در مورد تغذیه کبوترها خیلی سخت گیر نیستند، اما مقررات خاصی دارند.

                  _به عنوان مثال، تغذیه کبوترها در شهر نیویورک قانونی است اما از سال 2018 در سانفرانسیسکو غیرقانونی شد. غذا دادن به کبوتر می تواند آنها را به انسان ها وابسته کند در نتیجه زیاده روی نکنید.

                  _ مراقب باشید کبوتر را در پشت بام ساختمان تغذیه نکنید. بیش از حد غذا دادن به پرندگان در ارتفاع باعث ایجاد کثیف کاری شده و در برخی کشورها جریمه خواهد داشت.

                  چگونگی تغذیه کبوتر وحشی

                    با فاصله به کبوترهای وحشی غذا دهید. همچنین لازم نیست مقدار زیادی مواد غذایی به آنها بدهید. سعی کنید مواد غذایی را به بیش از 1 اونس فراتر نبرید.

                    _غذای کبوتر از نوع وحشی آن مشکلی ایجاد نمی کند. مگر یک کیسه بزرگ از بذر را به پارک ببرید و آنها به شما حمله ور شوند.

                    _ مخلوطی از دانه های تجاری یا گلوله ای برای کبوترهای وحشی ببرید. پاپ کورن و برنج ساده هم گزینه خوبی هستند، اما نان غذایی نامناسب و ناسالم برای کبوترهای وحشی است.

                    چند بار در روز به کبوتر غذا بدهیم

                      بیشتر از دو روز یکبار به کبوترها غذا ندهید. تهیه مقدار زیادی غذا برای کبوترها، می تواند برای مردم محله مشکل ایجاد کند. برای جلوگیری از مشکل، غذای کبوتر را به بیش از 2 یا 3 بار در هفته محدود کنید.

                      _تغذیه کبوتر می تواند به یک آیین تبدیل شود. قابل درک است، اما سعی کنید خیلی به آن وابسته نشوید.

                      _محیط اطراف خود را به خاطر بسپارید. پارک ها و خیابان های شهر مکان هایی هستند که کبوتران جمع می شوند. اما از غذا دادن به کبوترانی که در محدوده املاک خصوصی قرار دارند خودداری کنید.

                      روش های تغذیه کبوتران وحشی

                        از مکان های مختلفی که کبوترها حضور دارند دیدن کنید. همانطور که گفتیم کبوترها حیوانات باهوشی هستند و به سرعت افرادی که به آنها غذا میدهند را شناسایی می کنند. در نتیجه آنها را به خود وابسته نکنید و سعی کنید در مکان های مختلفی که کبوترها هستند، غذا بدهید.

                        _ اگر هر روز در یک نیمکت نشسته باشید، به زودی سر و کله یک گله کبوتر پیدا خواهید کرد. این موضوع برای آنها بد است زیرا آنها به شما وابسته می شوند.

                        _ اگر غذای کبوتر را در زمان خاصی برای آنها می برید، برای جلوگیری از این وابستگی روال معمول خود را تغییر دهید.

                        تغذیه کبوترها

                          در زمان های مختلف به دیدن کبوتران بروید. در یک زمان مشخص به دیدن و غذا دادن کبوترها نروید. همچنین هرگز در یک روز چندین بار به آنها در پارک غذا ندهید.

                          _کبوترها در ساعات مشخصی در یک مکان حضور پیدا می کنند. می دانید چرا؟ چون برخی افراد در همان ساعت به آنها غذا داده و موجب عادت کبوترها شده است. به عنوان مثال، کبوتران را با ساعت های متغیر صبح به جای بعد از ظهر، غافلگیر کنید.

                          _ اگر همراه خود غذای کبوتران را نمی برید و به آنها غذا نمی دهید، رفتن به همان مکان در همان ساعت روز مشکلی نخواهد داشت. با این حال، چهره های گرسنه کبوترها ممکن است به شما حس بدی بدهد. اما بهتر است در برابر وسوسه غذا دادن به آنها مقاومت کنید!

                            روش چهارم : مراقبت از کبوتر در خانه

                            بهترین زمان و ساعت برای غذا دادن به کبوتر

                            بهترین زمان برای غذا دادن به کبوتر صبح ها است. کبوترها فقط باید یک بار در روز تغذیه شوند. تا زمانی که تمام مواد غذایی مورد نیاز آنها را برای کل روز تأمین کنید، دیگر لازم نیست کارهای دیگری انجام دهید.

                            _ غذا را در یک کاسه تمیز یا یک ظرف پلاستیکی تهیه کنید.

                            چه مقدار دانه به هر کبوتر بدهیم

                              به هر پرنده حدود 1 اونس (28 گرم) دانه بدهید. یک کبوتر تقریبا به 2 قاشق غذاخوری از مخلوط دانه یا گلوله نیاز دارد. این فقط یک تخمین است، بنابراین کبوتر شما ممکن است در پایان روز مقدار زیادی غذا را در کاسه بگذارد.

                              _ این تخمین در هر کبوتر است. اگر چند کبوتر دارید، هر پرنده باید این مقدار غذا را دریافت کند. ولی می توانید تمام غذای کبوتر را در یک کاسه ی واحد قرار دهید.

                              بهترین توصیه ها برای غذای کبوتر

                                کاسه را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار غذا تا غروب آفتاب مانده است.

                                _غروب آفتاب زمانی است که می توانید انتظار داشته باشید کبوترهای شما از خوردن دست کشیدند. در این زمان، شما باید مواد غذایی را از قفس بیرون بیاورید، آن را بیرون بریزید و کاسه را تمیز کنید. با این حال، اگر متوجه غذای زیادی در کاسه شده اید، احتمال دارد غذای کبوتران بیش از حد تعیین شده بوده است.

                                _ کبوترها بسیار دقیق و کنجکاو هستند، بنابراین به انتخاب خوشمزه ترین قسمت های مواد غذایی خود تمایل دارند. آنها اجزای پر چربی مانند بذر گل کلم را در مخلوط خود دوست دارند، اما اگر مابقی مخلوط را نخورند، تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

                                روش های درست برای غذا دادن به کبوتر

                                  هر روز صبح غذای کبوتران را تازه کنید. شما باید هر روز کاسه غذا را با مخلوط دانه پر کنید. صبح زود این کار را انجام دهید تا کبوتران شما تمام مواد مغذی مورد نیاز روز را بدست آورد.

                                  _از دادن غذاهای قدیمی که شب گذشته در کاسه مانده خودداری کنید. با تهیه غذای تازه، از خطر ابتلا به بیماری های مختلف که به درون دانه وارد می شوند جلوگیری می کنید.

                                  بهترین توصیه ها برای غذای کبوتر

                                    در روزهای بعد مقدار غذا را پایین بیاورید. اگر یک روز به کبوتر بیش از حد معین غذا داده اید؛ باید در روز بعد مقدار غذا را کاهش دهید.

                                    _هر روز مقدار مواد غذایی خود را کم کنید تا تمام شود. این کار باعث می شود کبوترها بدون اینکه غذای اضافی مصرف کنند، سالم بمانند.

                                      4 نظر

                                      1. SahandHsSahandHssays:

                                        سلام و تشکر به خاطر اطلاعات مفید شما کبوتری که روی تخم می‌خوابه نر یا ماده در روز چه مقدار غذا باید بدیم و چه ساعاتی

                                      2. امیر والهامیر والهsays:

                                        عالیه

                                      3. امیر والهامیر والهsays:

                                        عالیه

                                      4. حامد محمودزادهحامد محمودزادهsays:

                                        سلام ما یه کبوتر پیدا کردیم که غذا نمی خوره و پرواز نمی تونه بکنه چکار کنیم؟