چکار کنیم خورشت قیمه روغن بندازه؟

یکی دیگر از انواع خورشت های ایرانی، خورشت قیمه می باشد که نام دیگر آن خورشت لپه و یا در بعضی از شهر های مرکزی کشور مان خورشت قیمه را به نام خورشت سیب زمینی نام گذاری کرده اند شاید به این دلیل باشد که در این نوع خورشت از سیب زمینی استفاده می کنند. 

همچنین از این نوع خورشت در مراسم هایی همچون: مهمانی ها و نذری ها پخت می کنند چون که این خورشت طرفدار های زیادی دارد برای درست کردن این نوع خورشت از انواع گوشت ها استفاده می کنند اما بهترین گوشت مصرفی برای خورشت قیمه گوشت سر دست گوسفندی ویا مغز ران گوساله است البته می توانیم برای خوش طعم کردن خورشت مان از قلم یا آب قلم گوساله استفاده نماییم که هم باعث خوشمزه تر شدن خورشت می شود و هم مقوی و پر کالری می شود مخصوصا برای کودکان، زنان باردار و همچنین افراد میانسال چون باعث تقویت استخوان ها می شود. واژه ی قیمه یک واژه ی ترکی است به معنای گوشت ریز ریز شده در روایت ها آمده است زمانی که شاردن در دوره صفوی به ایران سفر کرده است این خورشت را معرفی می کند. معمولا بیشتر قیمه ها به یک شکل پخت و مواد اولیه ی یکسانی را دارند اما به جزء قیمه های محلی به نام های قیمه نثار و قیمه علاچی که نحوه ی پخت شان با خورشت قیمه ما متفاوت است.

خورشت قیمه جزء غذا های راحتی است که پخت آن زیاد درد سر ندارد:

چگونه خورشت قیمه خوشمزه درست کنیم؟

قبل از هر چیز باید بگویم که برای درست کردن یک قیمه خوشمزه به چند عدد پیاز بزرگ احتیاج داریم چون هر چه مقدار پیاز داغ در خورشت بیشتر باشد خورشت ما خوشمزه تر می شود. پیاز های تهیه شده را با رنده ی درشت رنده می کنیم و سپس در یک ماهیتابه مقداری روغن ریخته و پیاز ها را در آن سرخ میکنیم، سرخ کردن پیاز ها را تا زمانی ادامه می دهیم که آن ها به رنگ طلایی خوش رنگ در بیایند، بعد از سرخ شدن پیاز ها نوبت به این می رسد که گوشت هایی که از قبل به اندازه های مساوی به صورت حبه ای تکه تکه کرده ایم را داخل قابلمه ریخته و پیاز ها را همراه با روغن به گوشت داخل قابلمه اضافه نماییم و شعله ی گاز را خیلی زیاد نکنیم و گوشت را همرا با پیاز داغ مان تفت دهیم تا زمانی که رنگ گوشت تغییر نماید. 

به نکته ای که در این خورشت باید توجه نمود این است که گوشت ها باید خیلی ترد باشند و حالت سفتی نداشته باشد برای ترد بودن گوشت باید گوشت مان را از شب قبل در مقداری فلفل سیاه و روغن قرار دهیم و سپس لپه ها را که از یک الی دو ساعت قبل خیسانده ایم را درون آبکش ریخته تا آب آن گرفته شود و سپس درون قابلمه حاوی گوشت و پیاز ریخته و تفت می دهیم و حالا نوبت آن است که برای خوش رنگ شدن خورشت دو الی سه قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به مواد داخل قابلمه اضافه نماییم و تفت می دهیم تا حدی که رب گوجه فرنگی ما روغن انداخته و سرخ شود و سپس دو الی سه لیوان آب ولرم را داخل قابلمه می ریزیم. فلفلی که از شب قبل به گوشت زده ایم باعث می شود گوشت سریع تر پخته شود و در نیم ساعت آخر از پخت خورشت باید ادویه های مورد علاقه خود را به خورشت اضافه نماییم از قبیل: زرد چوبه، نمک، ادویه کاری، دارچین و .... . 

چکار کنیم خورشت قیمه روغن بندازه

اگر می خواهید در خورشت تان هل بریزید حتما از قبل آن را بجوشانید و با مقدار کمی آب به خورشت اضافه کنید. یکی از اجزای تشکیل دهنده ی خورشت قیمه سیب زمینی آن می باشد که از سیب زمینی می توانید برای تزئین خورشت تان استفاده کنید مثلا شکل و شمایل خاصی به سیب زمینی های تان بدهید (خلالی، گل یا هر شکل دلخواهی). شما می توانید به جای سیب زمینی نیز از بادمجان سرخ شده هم در کنار خورشت تان استفاده نمایید. خورشت قیمه پخته شده خود را می توانید بعد از زمان سه الی چهار ساعت از روی حرارت بردارید البته این زمان پخت بستگی به مقدار خورشت شما بستگی دارد.

اکنون می توانید خورشت خوشمزه تان را نوش جان کنید.

نکاتی درباره ی خورشت قیمه خوشمزه

1. همان طور که می دانید حبوبات نفخ دارند از این رو برای گرفتن نفخ لپه داخل خورشت آن ها را بهتر است از شب قبل خیسانده و تا گذاشتن خورشت چندین مرتبه آب لپه ها را عوض نماییم این کار باعث بهتر و سریع تر پخته شدن لپه ها نیز می شود.

2. برای خوش رنگ  و خوش طعم شدن خورشت تان می توانید از زعفران طبیعی استفاده کنید همچنین ریختن گلاب معطر مزه ی فوق العاده ای به خورشت شما می دهد و سعی کنید گلاب را در لحظات آخر پخت خورش اضافه نمایید.

3. بهتر است برای اینکه به خاصیت خورشت قیمه مان بیفزاییم خورشت را در قابلمه ی مسی بپزیم و بعد از آنکه خورشت مان آماده شد آن را در ظرف سفالی بریزیم تا چهره ی غذا دلنشین تر شود.

4. هرگز در خورشت قیمه از آبلیمو استفاده نکنید بلکه برای ترش کردن خورشت از لیمو عمانی و رب گوجه فرنگی استفاده کنید توجه داشته باشید که رب های خانگی ترش مزه تر می باشند همچنین ممکن است رنگ رب های گوجه با هم فرق داشته باشد پس ممکن است به میزان کمتر یا بیشتری به رب گوجه فرنگی احتیاج داشته باشید.

5. برای گرفتن بوی خام لپه بهتر است آن ها را قبل از اضافه کردن به مواد چند دقیقه در آب جوش بجوشانید و کف سیاهی که روی آب می آید را با کفگیر بردارید این کار باعث دادن طعم بهتری به خورشت می شود و همچنین شکل لپه ها تغییری نمی کند.

6. اضافه کردن دو عدد گوجه فرنگی تازه رنده شده به غذا رنگ و طعم بهتری می دهد.

7. از خلال های سیب زمینی آماده بر روی خورشت قیمه تان استفاده نکنید چون داغی خورشت باعث میشود خلال های آماده لعاب بیندازد و شکل و رنگ خورشت عوض شود پس حتما سیب زمینی های خورشت را خودتان سرخ کنید.

8. برای اینکه خورشت شما شکل زیبایی داشته باشد سیب زمینی ها را به یک اندازه خرد و سرخ کنید به سیب زمینی که در حین سرخ شدن است اندکی زرد چوبه اضافه کنید تا خوش رنگ شود.

9. در آخر پخت خورشت تان کمی دارچین اضافه کنید تا طعم خوبی به غذای تان بدهد البته زیاد ریختن دارچین باعث تیره شدن خورشت می شود.

10. گاهی این خورشت با مرغ نیز تهیه می شود در این صورت مرغ را تکه کرده، شسته و در آبکش می ریزید تا آب آن کامل گرفته شود سپس مرغ را همانند گوشت همراه با پیاز و لپه تفت می دهید.

11. در کنار این غذا معمولا از ترشی لیته یا سالاد شیرازی استفاده می کنند.

شما می توانید برای اینکه خورشت شما کمی ترش مزه شود از تعدادی لیمو عمانی یا مقداری قره قروت و یا تمر هندی استفاده کنید.

روغن انداختن خورشت قیمه ، خورشت قیمه روغنی ، نکاتی برای روغن انداختن خورشت قیمه

چکار کنیم خورشت قیمه روغن بندازه؟

یکی از روش های روغن انداختن خورشت قیمه اضافه کردن یک استکان آب سرد به خورشت در زمانی که ده دقیقه مانده به اینکه شعله گاز را خاموش کنیم با این روش یک شوک به خورشت اضافه می شود که باعث روغن انداختن است.

برای لعاب دار شدن و روغن انداختن خورشت قیمه می توانید از زعفران و همچنی رب گوجه فرنگی را در اواسط پخت سرخ کرده و به خورشت اضافه نمایید.

یکی دیگر از روش های روغن انداختن خورشت قیمه این است که بعد از اتمام پخت زیر غذا را خاموش واز هم زدن آن خودداری نمایید تا موقع سرو غذا اگر دیدیم که خورشت سرد شده غذا را بر روی شعله ملایم داغ می کنیم.

دارچین، زیره سبز و پودر گل محمدی از ادویه های مورد استفاده خورشت قیمه هستند.

لیمو عمانی ها را بیست دقیقه قبل از خاموش کردن خورشت به آن اضافه نمایید سریع انداختن لیمو عمانی باعث تلخ شدن خورشت شما می شود و دیر انداختن آن هم باعث می شود که طعم و مزه ی لیمو عمانی وارد خورشت نشود.

توصیه می کنیم به جای روغن جامد و مایع از روغن زیتون طبیعی استفاده کنید تا این خورشت قیمه خوشمزه به کاهش چربی خون شما کمک کند.

گرفتن تلخی لیمو عمانی در خورشت قیمه

یکی از بهترین طعم دهنده های غذایی لیمو عمانی می باشد که در پخت خورشت قیمه خوشمزه و همچنین قرمه سبزی استفاده می شود که علاوه بر طعم دهندگی عالی خواص خوبی نیز دارد که ممکن است استفاده غلط از این طعم دهنده باعث دادن مزه ی تلخ به غذا شود.

یکی از روش های گرفتن تلخی لیمو عمانی بیرون آوردن هسته یا تخمه های آن است برای این کار لیمو عمانی را از وسط باز نموده و هسته های آن را در می آوریم. می توانیم به جای شکستن لیمو عمانی قبل از انداختن آن ها در غذا چند سوراخ به لیمو ها بزنیم.

با خیس خوردن لیمو عمانی در آب ولرم علاوه بر بیرون آوردن هسته ها می تواند تلخی آن را بگیرد.

روش دیگر جوشیدن لیمو عمانی در آب جوش به مدت پنج الی ده دقیقه می باشد یا اینکه می توانیم به جای استفاده از لیمو عمانی از پودر لیمو استفاده نماییم.

لیمو عمانی می تواند در هضم غذا به بدن کمک و همانند یک اسفنج به کار می آید که وقتی وارد بدن می شود تمام مواد مضر را به خود جذب می کند لیمو عمانی به دلیل داشتن ویتامین c به جذب کردن آهن بیشتر گوشت خورشت قیمه کمک می کند.

خواص خورشت قیمه ، طرز تهیه خورشت قیمه روغنی

خواص خورشت قیمه

خورشت قیمه دارای ویتامین هایی از قبیل: A , C , E است به همین دلیل می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بشود و همچنین خورشت قیمه دارای مواد مغذی زیادی می باشد که می تواند برای باز سازی استخوان های شکسته شده بدن موثر و مفید باشد. افرادی که کم خونی دارند خورشت قیمه بخورند این غذای مفید و خوشمزه حاوی مقادیر زیادی از آهن است از این رو توصیه می شود به خانم ها که اکثرا دارای کم خونی هستند بیش از قبل این غذا را درست کنند. یکی دیگر از خواص این خورشت جلوگیری از ریزش شدید مو می باشد این غذا باعث افزایش قوای جنسی در مردان، جلوگیری از یبوست و بیماری اوتیسم، تقویت و افزایش انرژی بدن و بینایی، کمک به جلوگیری از داشتن استرس.

استفاده از بادمجان در خورشت قیمه خیلی مفید و پر خاصیت است: بادمجان غنی از آهن و همان طور که در بالا اشاره نمودیم برای کم خونی مثمر ثمر می باشد. از این ماده غذایی برای از بین بردن ورم استفاده می شود. بامجان ضد سکته های قلبی است و باعث باز شدن رگ ها می شود تهیه جوشانده برگ بادمجان برای درمان اسهال خونی و جوشانده ریشه آن برای بیماری آسم مفید می باشد اما متاسفانه بعضی از افراد به این غذای خوشمزه حساسیت دارند.

لپه موجود در خورشت قیمه حاوی فیبر، آهن، کلسیم، منیزیم اسید چرب است و برای بیماران دیابتی، جلوگیری از یبوست و به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

_ توصیه میکنیم به جای استفاده کردن از گوشت قرمز گوساله، از گوشت بوقلمون که چربی کم تری دارد برای درست کردن خورشت قیمه استفاده نمایید و بهتر است با این غذای خوشمزه از دوغ و سبزی خوردن مخصوصا شوید استفاده کنید چون باعث کاهش چربی خون افرادی که دارای چربی خون بالا هستند میشود.

_ اگر شما جزئ آن دسته از افرادی هستید که دارای فشار خون بالا می باشند از کم ترین مقدار نمک در این خورشت استفاده کنید و برای طعم دار کردن این خورشت از آبغوره های بی نمک استفاده نمایید و سعی کنید همراه این غذای خوشمزه کاهو، کلم بروکلی وکرفس بخورید و همچنین جوانه گندم در کاهش فشار خون به شما کمک می نماید.

_اما اگر شما وزن کمی دارید و می خواهید به وزن ایده آل خود برسید خورشت قیمه با داشتن چربی بالا، کالری و مواد مغذی زیاد شما را به این وزن دلخواه می رساند.


مطلب پیشنهادی :

از کجا بفهمیم خورشت قیمه جا افتاده


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...