نمونه فرم قولنامه خرید و فروش ماشین

قولنامه خرید و فروش ماشین یکی از مواردی است که افراد زیادی ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شوند. اطلاع از موارد مهم و بندهای یک قولنامه خرید و فروش خودرو کامل و بدون عیب و نقص می تواند بسیار کارگشا تلقی شود. در ادامه به بررسی بندها و موارد مهم در مبایعه نامه خرید خودرو می پردازیم. 

خودرو یکی از وسایل ضروری است که هر فردی به آن نیاز دارد. امروزه داشتن یک خودرو برای هر خانواده امری عادی محسوب می شود. از طرفی برخی خانواده ها دارای دو یا بیشتر خودرو بوده که مورد استفاده افراد مختلف خانواده قرار می گیرد. از اینرو خرید و فروش خودرو امری است که خواه ناخواه افراد زیادی با آن مواجه هستند. قولنامه خرید و فروش ماشین یکی از مواردی است که برای خرید و فروش خودروهای دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد. قولنامه یک سند حقوقی بشمار می رود ولیکن سند رسمی نیست، بنابراین برای داشتن یک معامله بدون عیب و نقص که حقوق طرفین نیز رعایت شود باید یک قولنامه خرید و فروش ماشین دقیق و معتبر داشته باشید. اغلب نمایشگاههای خودرو، دفاتر خرید و فروش خودرو و شرکتهای فعال در این زمینه دارای یک قولنامه تعریف شده و آماده بوده که طبق مشخصات طرفین و مورد معامله که خودرو است، تکمیل می شود. اگر طرفین تمایل به نوشتن قولنامه خرید و فروش ماشین به صورت دستی دارند، توجه به برخی موارد و نکات حقوقی جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده ضروری است. با توجه به اینکه شرکتهای خودروسازی تیراژ تولید خود را به ناچار کم کرده اند، لذا خرید و فروش خودرو دست دوم نسبت به گذشته افزایش یافته است. بدین ترتیب اطلاع از موارد و بندهای ضروری در یک قولنامه خرید و فروش ماشین می تواند مفید واقع شود. در ادامه به بررسی بندهای موجود در قولنامه خرید و فروش خودرو می پردازیم.  


دانلود رایگان قولنامه خرید و فروش ماشین در فایل word

دانلود رایگان همین قولنامه در فایل pdf


بررسی بندهای موجود در قولنامه خرید و فروش ماشین

قولنامه خرید و فروش ماشین که مبایعه نامه و یا قرارداد خرید و فروش ماشین نیز نامیده می شود باید دارای چندین مورد ضروری در متن خود باشد. در ادامه بندهای یک قولنامه خرید و فروش خودرو استاندارد را بررسی می نمائیم.

طرفین قرارداد: هر قولنامه و مبایعه نامه در ابتدا با ذکر مشخصات فروشنده یا فروشندگان و خریدار یا خریداران شروع می شود. در قولنامه خرید و فروش ماشین نیز این بند الزامی و در ابتدای قولنامه آورده می شود. مشخصات کامل هویتی خریدار از جمله نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کدملی، محل صدور شناسنامه، نام پدر، محل تولد، تاریخ تولد، محل سکونت فعلی و تلفن ثابت و همراه جزو مشخصات هویتی مهم هر فردی محسوب می شوند. این مشخصات عینا برای خریدار و یا خریداران تکرار می گردد.

مونه فرم قولنامه خرید و فروش خودرو

صفحه ی اول

مشخصات مورد معامله: قولنامه خرید و فروش ماشین در این بند به ذکر مشخصات کامل مورد معامله که در اینجا خودرو است می پردازد. مشخصات خودرو شامل نام، مدل، رنگ، سیستم موتور، تعداد سیلندر، ظرفیت سرنشینان، شماره پلاک راهنمایی و رانندگی، شماره شاسی و شماره موتور جزو مشخصات هویتی خودرو بوده که می توان از روی کارت ماشین و یا شناسنامه خودرو آنها را مشاهده کرد. متعلقات و تجهیزات خودرو شامل جک، سیستم صوتی و تصویری، گارد و رکاب، باربند، دزدگیر، رینگ های اسپرت و سایر متعلقاتی که جزو آپشن ها و ملزومات اضافی خودرو بشمار می روند نیز بایست در این بند قولنامه خرید و فروش ماشین ذکر شوند.

ثمن معامله: پس از معرفی طرفین و مورد معامله نوبت به قیمت معامله می رسد. قولنامه خرید و فروش ماشین معتبر مبلغ خودروی مورد معامله را بطور کامل و دقیق ذکر و نحوه پرداخت و تسویه آن را مشخص می نماید. اگر مبلغ بصورت نقدی پرداخت می شود، مبلغ بصورت عددی و حروفی نوشته می شود، اگر طی چک پرداخت می شود مشخصات کامل چک و تاریخ آن در این بند آورده می شود. در نهایت اگر مقداری از مبلغ خودرو در زمان انتقال سند رسمی در دفترخانه پرداخت خواهد شد، نیز مشخص می شود.

شرایط معامله: پس از مشخص شدن موارد فوق، شرایط معامله در قولنامه خرید و فروش ماشین ذکر می شود. در این بند تمام شرایط حاکم بر معامله بطور روشن و واضح تشریح می شود. اگر پرداخت و تسویه حساب بصورت اقساطی است، مشخصات کلیه چکها، زمان پرداخت، تعداد اقساط و میزان خسارت قابل پرداخت و سایر اقدامات از سوی فروشنده عنوان می شود. زمان دقیق و مکان مرکز تعویض پلاک و موعد حضور در دفترخانه، آدرس و مکان دفترخانه در قولنامه خرید و فروش ماشین در بند شرایط معامله بطور دقیق قید می شود. تعهدات طرفین معامله، اقدامات قابل اجرا در صورت عدم حضور در دفترخانه و مرکز تعویض پلاک از سوی دو طرف، خسارات و اقدامات احتمالی قابل اجرا و در نهایت شرایط فسخ معامله از دیگر بندهایی است که در بند شرایط معامله قولنامه خرید و فروش ماشین ذکر می گردد. نحوه پرداخت هزینه های انتقال سند، هزینه شهرداری، دارایی و عوارض مربوطه باید مشخص گردد.

نمونه فرم قولنامه خرید و فروش خودرو ، صفحه ی دوم

صفحه ی دوم

موارد مهم در قولنامه خرید و فروش ماشین

همانطور که اشاره شد، بندهای الزامی هر مبایعه نامه از جمله قولنامه خرید و فروش ماشین شامل ۵ بخش اصلی به شرح فوق است. هنگام خرید خودروی دست دوم باید به اصالت خودرو، بررسی صحت و سلامت خودرو، وضعیت مالکیت و نحوه پرداخت عوارض و هزینه های انتقال سند دقت کافی نمود. از آنجائیکه اطلاع از مباحث فنی خودرو یک کار تخصصی است، از اینرو قبل از خرید خودرو و هر گونه نوشتن قولنامه خرید و فروش ماشین با یک کارشناس فنی خودرو مشورت نمائید. بازدید خودرو توسط کارشناس فنی خودرو، منجر به بررسی عملکرد فنی موتور و قسمتهای مختلف و وضعیت بدنه خودرو می شود. این کار موجب می شود عیب و ایراد موتوری خودرو یا تصادفات بدنه مشخص شود. در اینصورت چنانچه فروشنده مواردی را ذکر نکرده و یا از دید شما پنهان مانده است متوجه آن خواهید شد. در اینگونه مواقع دو حالت اتفاق می افتد. یکی اینکه خریدار موارد را قبول کرده و یا در صورت عیب و نقصان بزرگ تخفیف بر روی قیمت خودرو می گیرد و یا اینکه از خرید خود منصرف می شود. در هر صورت مشورت با کارشناس فنی و صافکار و یا نقاش خودرو بسیار بکار می آید.

در مرحله بعد، زمان دقیق حضور در دفترخانه و مراکز تعویض پلاک باید مشخص و در قولنامه خرید و فروش ماشین ذکر شود. کلیه هزینه ها از جمله عوارض سالیانه، شهرداری، خلافی و نظیر آن تا لحظه تحویل خودرو و تنظیم قولنامه بر عهده فروشنده و پس از آن بر عهده خریدار خواهد بود.

چنانچه فروش خودرو بصورت اقساطی است، کلیه موارد شامل زمان پرداخت اقساط، نحوه پرداخت و پرداخت خسارات احتمالی در صورت تاخیر و یا عدم پرداخت از سوی خریدار باید در قولنامه خرید و فروش ماشین مشخص گردد. حق فسخ معامله از سوی هر یک از طرفین در صورت عدم رعایت تعهدات و یا فاش شدن حقیقتی که کتمان شده است از دیگر مواردی است که باید در قولنامه خرید و فروش ماشین ذکر شود. 

نمونه فرم قولنامه اتومبیل ، صفحه ی سوم

صفحه ی سوم

نکات حقوقی در قولنامه خرید و فروش ماشین

هر معامله ای که صورت می گیرد و در هر خرید و فروش کالا و خدمات، توجه به نکات حقوقی از اهمیت زیادی برخوردار است. قولنامه خرید و فروش ماشین باید در موارد حقوقی مانند قیمت خودرو، نحوه پرداخت، زمان انتقال سند، زمان حضور در دفترخانه، پرداخت هزینه ها، تعهدات طرفین و اقدامات قابل اجرا در صورت عدم اجرای تعهدات، فسخ قرارداد و پرداخت جریمه تاخیر در حضور بطور شفاف و واضح تعیین تکلیف نماید. مشورت با یک وکیل آگاه و خبره قبل از تنظیم قولنامه و هنگام امضای آن می تواند در حکم ضمانت معامله و سرمایه شما باشد. نکته قابل ذکر در خصوص حق فسخ قولنامه خرید و فروش ماشین این است که در صورت رضایت طرفین حق فسخ از طرفین ساقط شود. در عوض بجای آن می توان پرداخت خسارت و جریمه را منظور نمود. در اینصورت طرفین با اطمینان کامل برای معامله اقدام کرده و مشکلات احتمالی بعدی به وجود نخواهد آمد. معمولا عبارت طرفین حق فسخ قرارداد را از خود ساقط نموده و هر یک از طرفین تا قبل از زمان انتقال سند رسمی و تعویض پلاک که از معامله منصرف شود باید مبلغ تومان را بابت خسارت به طرف دیگر پرداخت نماید در متن قولنامه خرید و فروش ماشین ضمانت لازم برای اجرای معامله و تعهدات را به انجام می رساند.   

اقدامات لازم بعد از امضای قولنامه خرید و فروش ماشین

بعد از امضای قولنامه خرید و فروش ماشین، طرفین باید در موعد مقرر در دفترخانه اسناد رسمی حاضر شده و انتقال رسمی سند را به انجام رسانند. مراجعه به مرکز تعویض پلاک نیز از دیگر مواردی است که باید هر چه سریعتر توسط خریدار انجام گیرد. پس از فک پلاک و تعویض پلاک خودرو، صدور کارت و شناسنامه سبز مالکیت خودرو در همان مرکز تعویض پلاک صورت می پذیرد. در این زمان خودرو به طور رسمی بنام خریدار منتقل خواهد شد. فک پلاک و تعویض پلاک خودرو یکی از موارد ضروری است که باید هر چه سریعتر توسط خریدار انجام گیرد. توصیه می شود جهت اطمینان از تعویض پلاک به موقع، زمان تنظیم قولنامه خرید و فروش ماشین، موعد مراجعه به مرکز تعویض پلاک تعیین شده و دو طرف یعنی فروشنده و خریدار با هم به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند. در اینصورت مشکلات ناشی از تخلفات احتمالی با پلاک بنام فروشنده منتفی می شود. نکته قابل ذکر این است که یک قولنامه خرید و فروش ماشین باید حاوی تمام نکات و موارد حقوقی مذکور بوده و توسط دو شاهد امضا و تائید گردد. قولنامه در دو نسخه تنظیم و به طرفین معامله تحویل می شود. هر دو مبایعه نامه در حکم قولنامه واحد بوده و دارای ارزش یکسانی هستند.   

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...