چگونه سگی مطیع داشته باشیم؟

سگ ها یکی از شگفت انگیزترین همدم ها و شاید محبوب ترین حیوان خانگی در دنیای غرب هستند. با این حال، داشتن سگ در بعضی مواقع می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر تعداد زیادی از آنها را داشته باشید. اگر سگ شما درک صحیحی از موقعیت خود در خانواده ی موجودات خز دار نداشته باشد، مشکلات احتمالاً بیشتر است. به همین دلیل مهم است که خود را به عنوان یک رهبر و شخصی که به سگ ها آموزش می دهد، اثبات کنید. استفاده از آموزش های مبتنی بر پاداش باعث افزایش احساس اعتماد به نفس در سگ می شود و به یک رفتار آرام و پاسخگو منجر می شود. در این مطلب ما راهکار هایی را برای مطیع کردن سگ ها ارائه می نماییم. با ما همراه باشید:

شیوه های مطیع کردن سگ:

1. آموزش به سگ های شخصی: به عنوان یک اقدام موقت، سگ های خود را به طور جداگانه پناه دهید. پیش از اینکه حتی به آموزش سگ های خود بپردازید، مجبور هستید که آنها را به سرپرستی بپذیرید. با این حال، هنگامی که آنها را به سرپرستی پذیرفتید، حتماً آنها را به صورت جداگانه نگهداری کنید. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود تا آنها را آموزش داده و به صورت جداگانه در پناه خود قرار دهید.

_بهترین راه برای مطیع کردن این است که در ابتدا فقط یک سگ را به سرپرستی بپذیرید.

_اطمینان حاصل کنید که هر سگ در حالی که از هم نوعان خود جدا شده است، به اندازه ی کافی عشق و توجه از سوی شما دریافت می کند.

_مطمئن شوید که دوره انزوا سگ خیلی به طول نمی انجامد. جداسازی حداکثر بیش از دو هفته نباید طول بکشد و باید به صورت مرحله ای انجام شود.

_هرگز شرایط یک انزوا کامل را ایجاد نکنید. اگر سگ های خود را از سایر سگ ها جدا می کنید، امکانی را برای تعامل آنها با انسان ها ترتیب دهید.

سگ مطیع

2. سگ های جدید را به آرامی در گروهتان ادغام کنید: این موضوع اهمیت دارد که به تدریج سگ های جدید را در کنار سگ های خود پناه دهید. برای انجام این کار، می توانید از کارهایی مانند به کار بردن رایحه ای خوش بو در فضا استفاده کنید، این کار به آنها اجازه می دهد تا در فضای خانه شروع به پرسه زدن کنند و به سگ (های) جدید این امکان را می دهد که به سگ های مستقر و تحت نظارت بپیوندند.

_برای استفاده از رایحه ی معطر، حوله یا یک تی شرت قدیمی که معطر شده است را روی یکی از سگ ها مالش دهید، و سپس بگذارید سگ های دیگر آن را بو بکشند.

_اجازه بدهید که سگ های پناه داده شده توسط شما در بیشتر فضاهای خانه پرسه بزنند، اما در مورد سگ های جدید فقط در ابتدا اجازه ی دسترسی به یک یا دو اتاق را به آنها بدهید.

_هنگامی که شما آماده معرفی و اضافه کردن یک سگ جدید هستید، حتماً ضمن نظارت بر سایر سگ ها این کار را انجام دهید.

3. رهبری خود را ثابت کنید و به طور جداگانه با هر سگ کار کنید: اولین قدم برای مطیع کردن یک سگ این است که از یک سگ شروع کنید و رهبری خود را اثبات نمایید. شروع کار با یک سگ شما را قادر می سازد تا به روابط خود با آن سگ تسلط داشته باشید و ارتباطی برقرار کنید که در آن شما فرد غالب باشید.

_همیشه با یک لحن فرماندهی با سگ خود صحبت کنید.

_همیشه هنگامی که سگ را آموزش می دهید، آرام باشید (اما  در عین حال قاطع باشید).

_از تلاش برای آموزش چند سگ در یک زمان خودداری کنید ، زیرا ممکن است آنها سعی کنند خود را به عنوان رهبر تعیین کنند یا سلسله مراتبی را ایجاد کنند که موقعیت شما را تضعیف کند.

4. سگ خود را با دستورات کلامی آموزش دهید: در طی پروسه ی مطیع کردن سگ و پس از اینکه نقش خود را به عنوان رهبر تعیین کردید، باید آموزش دستور دادن به سگ را با دستورات کلامی شروع کنید. دستورات کلامی ابزاری بسیار مهم در آرام و مطیع ساختن سگ ها است.

_دستورات اصلی چیزهایی مانند "بنشین" ، "بایست" و "نه" می باشد.

_به تدریج به سمت دستورات پیچیده تری مانند "غلت بزن" ، "بدو" و "بازی بسه" پیش بروید.

_اطمینان حاصل کنید که سگ شما می تواند پاداش های کلامی و  مثبت مانند "پسر خوب" یا "دختر خوب" را درک کند.

برای داشتن سگی مطیع

5. مرزها را تعیین کنید: بعد از اینکه روابط خود را با یک سگ مبتنی بر اینکه شما رهبر هستید، آغاز کردید، باید به سرعت شروع به تعیین مرزها کنید. تعیین مرزها به پروسه ی مطیع کردن سگ ها کمک می کند.

_شاید مهمترین مرز نحوه عملکرد شما باشد. هر چقدر که شما آرام تر و راحت تر برخورد کنید سگ نیز بهتر و راحت تر مطیع می شود. آنها باید از نحوه رفتار شما تقلید کنند.

_اطمینان حاصل کنید که سگ های شما به فضای شخصی شما نیز احترام می گذارند. پرش از روی شما ، نشستن روی شما و ... از نشانه های رفتار بد و تمرین ناکافی است.

_سگ ها باید علاوه بر درک دستورات کلامی شما، قادر به خواندن زبان بدن شما نیز باشند. آنها باید بتوانند درک کنند که شما ناراضی هستید که آنها از مرزهایی که شما تعیین کرده اید عبور کرده اند.

6. به طور کلی ارتباط گروهی برقرار کنید: ارتباطات برای پروسه ی آرام و مطیع ساختن یک امر مهم است. شما باید بتوانید از هنر ارتباط با سگ های فردی و یا گروهی به طور کلی برخوردار باشید. اطمینان حاصل کنید که:

_به سگ های خود طیف گسترده ای از دستورات کلامی را که آنها می توانند یاد بگیرند را آموزش می دهید.

_چقدر می توانید که به صورت غیر کلامی به سگ خود سیگنال دهید.

_به سگ های خود گوش کنید و آنها را نگاه کنید. غالباً ، سگ های شما نیز به صورت کلامی و غیر کلامی با شما ارتباط برقرار می کنند. دریافتن شیوه های ارتباطی که سگ به کار می برد، درست به همان اندازه ی درک شیوه های ارتباطی که شما استفاده می کنید اهمیت دارد.

چگونه سگی مطیع داشته باشیم؟

7. یک گروه موفق ایجاد کنید: هنگامی که هر سگ را به صورت جداگانه آموزش دادید، باید آنها را کم کم به یک گروه اضافه کنید. شما به عنوان رهبر، هسته اصلی گروه هستید. اطمینان حاصل کنید که سگ ها را تک تک به گروه اضافه می کنید. این یک روش مطمئن برای حفظ رهبری شما است.

_ادغام کردن سگ ها در یک گروه یک پروسه ی آهسته و با فکر است. سگ ها نباید به سمت هم پارس کنند یا دچار ترس و تنش شوند. پروسه ی رهبری شما نباید با دردسر های شدیدی همراه باشد.

_پس از آموزش هر سگ به صورت جداگانه، به آموزش دو سگ به صورت گروهی بپردازید.

_پس از تسلط به آموزش به دو سگ ، رفته رفته سگ های دیگر را به گروه برای آموزش گروهی اضافه کنید.

_اگر یکی از سگ هایتان در آموزش بدقلق است، آن را در آخر به گروه اضافه کنید.

8. دقت کنید که چگونه سگ ها با یکدیگر تعامل می کنند: اگر شما با کاراکتر ویژه ی هر سگ آشنایی نداشته باشید، نمی توانید شرایط را مدیریت کنید و تسلط خود را به عنوان آلفا اعمال کنید.

_گروه خود را مشاهده کنید و ببینید که چگونه با یکدیگر تعامل می کنند. شما می توانید تمام مشاهدات خود را در یک لیست بنویسید: Sawyer سگ دیگری را نگاه می کرد، ناگهان شروع به پرخاشگری می کند. سپس هاك از روی حصار پريد. Bella به طور مداوم پارس می کند.

_به یاد داشته باشید که گاهی شرایط می تواند تشدید شود زیرا هر سگ می تواند باعث ایجاد رفتارهای تحریک کننده برای سایر سگ ها شود.

_با هر سگ به طور جداگانه وقت بگذارید تا از شخصیت هر سگ ایده بگیرید.

_در مورد سگ های خود نه تنها به عنوان یک گروه بلکه به عنوان اعضای درون یک گروه فکر کنید.

چگونه سگ مطیع داشته باشیم

9. به سگ بابت رفتار خوبش پاداش بدهید: پاداش دادن به رفتار خوب در ایجاد یک گروه آرام و مطیع ضروری است. اگر به سگ های خود پاداش ندهید، در این صورت سگ ها درمورد رفتارهای قابل قبول و رفتار های غیرقابل قبول دچار سردرگمی می شوند. آنها همچنین سعی نمی کنند که شما را به عنوان رهبر خوشحال کنند.

_یکی از شیوه های پاداش دادن به آنها، دادن غذا و خوراکی می باشد.

_از نظر فیزیکی به سگ های خود پاداش دهید. بعد از اینکه سگ های شما کاری خوب انجام دادند، به آنها بگویید که "خوب" هستند و سپس به عنوان تشویق آنها را نوازش کنید یا به پشت آنها بزنید.

_تشویق های مثبت بسیار موثرتر از تشویق های منفی است.

10.  یک سلسله مراتب ایجاد کنید: پس از اینکه خود را به عنوان رهبر ثابت کردید، باید در گروه سگ های خود یک سلسله مراتب ایجاد کنید. سلسله مراتب به شما کمک می کند تا یک گروه آرام و مطیع را حفظ کنید.

_ایجاد سلسله مراتب شامل آموزش خاصی نمی شود، اما نتیجه آن در نحوه برخورد با سگ و پویایی طبیعی در گروه قابل مشاهده است.

_تغذیه دادن به سگ با یک الگوی مشخص، روشی مناسب برای ایجاد سلسله مراتب است.

_به سگ اصلی خود اجازه دهید تا اول یا جلوتر از سگ های دیگر راه برود.

_ابتدا سگ اصلی خود را تحسین کنید.


مطلب پیشنهادی :

چگونه بهترین اسم را برای توله سگ انتخاب کنیم


    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...