چگونه به سگمان یاد بدهیم گاز نگیرد

آموزش به سگمان یکی از مهم ترین کار هایی است که از همان ابتدای پذیرفتن سرپرستی این حیوانات با وفا و دوست داشتنی باید بر اساس برنامه ریزی انجام بدهیم. گاز گرفتن در سگ ها رفتاری است که می تواند مشکلات فراوانی برای افراد ایجاد کند. هنگامی که فردی توسط یک سگ گاز گرفته می شود علاوه بر مشکلاتی که در خصوص سلامت جسمانی فرد ایجاد می شود دچار مشکلات روحی فراوانی نیز می شود.

این افراد تا مدت ها از وجود سگ ها احساس ترس می کنند و نمی توانند در محل هایی که سگ ها وجود دارند احساس آرامش و امنیت نمایند. به طور کلی آموزش به سگمان را باید بر اساس روش های استاندارد و برخی اوقات با کمک مربیانی که در این زمینه تجربه دارند انجام دهید. یکی از معضلاتی که سگمان ممکن است با آن درگیر شود گاز گرفتن های بدون دلیل است. این مشکل گاهی اوقات بسیار آزار دهنده می شود و باید راه کاری برای آموزش سگمان برای انجام ندادن این کار بیابیم. البته فراموش نکنید با توجه به همه آموزش هایی که به سگ ها می دهیم باز هم هرگز نمی توانیم همیشه مطمئن باشیم که این اتفاق نخواهد افتاد. به هر صورت سگ ها حیواناتی هستند با غریزه نگهبانی که گاهی برای حفظ داشته هایشان و دفاع از خود و حتی شما، علی رغم همه آموزش های داده شده ممکن است اقدام به گاز گرفتن نمایند. 

لازم است این نکته را مد نظر داشته باشید که سگ ها به طور کلی در سنین مختلف ممکن است شروع به گاز گرفتن کنند. گاهی اوقات علل این کار را باید در وضعیت سلامت سگمان جستجو کنیم.  به عنوان مثال توله سگ ها گاهی اوقات در زمانی که در حال در آوردن دندان هستند اقدام به گاز گرفتن می کنند. این کار می تواند تا حد زیادی درد ناشی از در آوردن دندان را کاهش دهد. اما د سگ های بالغ در صورتی که این موضوع بیش از حد طبیعی مشاهده شود ممکن است نشان دهنده وجود بیماری هایی در حیوان باشد. برای مقابله با گاز گرفتن سگمان می توانیم از راه کار هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم استفاده کنیم اما پیش از آن بررسی کوتاهی خواهیم داشت بر عللی که باعث می شود سگ ها گاز بگیرند.

چگونه به سگمان یاد بدهیم گاز نگیرد

آشنایی با علل گاز گرفتن سگمان

پیش از این که بخواهیم به سگمان آموزش های لازم در خصوص گاز نگرفتن را بدهیم باید بدانیم به طور کلی سگ ها چرا گاز می گیرند. پیش تر اشاره کردیم این موضوع می تواند در زمان تولگی و به علت در آوردن دندان باشد اما در کنار این موضوع علل دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال هنگامی که سگ ها به محافظت از وسایل خود می پردازند ممکن است گاز بگیرند. هنگامی که به سگمان وسایلی را اختصاص می دهیم حس مالکیت باعث می شود بخواهد از آن ها حفاظت کند. این حس مالکیت ممکن است در مقابل خود ما هم اتفاق بیفتد. گاهی اوقات علت گاز گرفتن سگمان ممکن است تنها ترس باشد. سگ ها در محل هایی که احساس آرامش نکنند و در کنار افرادی که با آن ها غریبه هستند می توانند رفتار های خشنی مانند گاز گرفتن را از خودشان بروز دهند. 

یکی دیگر از عللی که می تواند موجب گاز گرفتن در سگمان شود آلفا شدن سگ است. این اتفاق به ویژه در سگ های کوچک و خانگی بیشتر بروز می باید. همیشه در رفتار خود باید به سگ نشان دهید که شما صاحب او هستید. شاید به نظرتان عجیب باشد اما یکی از علل رایج گاز گرفتن در سگ های تنبیه های فیزیکی است که صاحبان آن ها در زمان آموزش انجام می دهند. سگ ها نیز مانند همه موجودات زنده به صورت غریزی از خودشان محافظت می کنند. حتی اگر شما به عنوان صاحب سگ برای او خطر آفرین باشید سعی می کند از خودش دفاع کند. تنبیه فیزیکی یکی از بدترین رفتار هایی است که می تواند از سگ شما یک سگ وحشی و خشن به وجود بیاورد.

راه کار هایی برای مقابله با گاز گرفتن سگمان

اگر می خواهیم سگمان به طور کلی گاز نگیرد باید اگر از زمان تولگی سرپرستی او را به عهده می گیریم نسبت به تربیت و آموزش او اقدام کنیم. سگ هایی که به صورت اجتماعی بزرگ می شوند کمتر حالت هایی نظیر گاز گرفتن را از خود نشان می دهند. اگر سگمان را از تولگی آموزش دهیم بسیار موثر تر خواهد بود. این کار نیاز به زمان و حوصله فراوانی دارد. باید به سگمان اجازه دهیم با آدم های جدید و حتی سایر حیوانات ارتباط بیشتری داشته باشد. گاهی اوقات رفتار گاز گرفتن سگمان به دلایلی نظیر ترس از محیط و موجودات اطراف است. سگ هایی که غریبه های کمتری را در زمان تولگی مشاهده می کنند ممکن است در بزرگ‌سالی به محض دیدم افراد غریبه اقدام به گاز گرفتن آن ها نمایند.

چگونه به سگمان یاد بدهیم گاز نگیرد

نکته بسیار مهمی که در خصوص آموزش به سگمان باید مد نظر قرار دهیم این است که هرگز نباید با عصبانیت و پرخاش با آن ها رفتار کنیم. سگمان به سرعت متوجه حالات عصبی و خشن در ما می شود و همین موضوع عملیات آموزش به سگمان را با مشکل مواجه خواهد نمود. در آموزش به سگمان باید تداوم داشته باشیم و هرگز خسته نشویم. ممکن است برخی از سگ ها در مقایسه با سایرین دیرتر آموزش های ما را بپذیرند اما در هر صورت بالاخره می توانید با صبر و حوصله به آن ها آموزش بدهید که گاز گرفتن کار خوبی نیست. 

گاهی اوقات ما به اشتباه سگمان را به گاز گرفتن ترغیب می کنیم. برخی از بازی هایی که صرفا به عنوان سرگرمی انجام می دهیم برای سگ ها حکم آموزش دارند و به آن ها رفتار های خشن را آموزش می دهد. در صورتی که سگمان احساس کند رفتار هایی مانند گاز گرفتن برای ما جذاب است و می تواند ما را خوشحال کند این کار را بیشتر از قبل تکرار خواهد کرد. اگر حتی به صورت اتفاقی سگمان ما را گاز گرفت باید به او نشان بدهیم که این کار درد داشته و ما را آزار داده است.

با توجه به این که گاز گرفتن در سگمان یک رفتار غریزی به شمار می آید می توانیم برای آن ها وسایل و اسباب بازی های مخصوصی را تهیه کنیم که در صورتی که نیاز به گاز گرفتن داشتند به سراغ آن ها بروند. البته این کار نیز مستلزم آموزش به سگمان است.

یکی از راه های مرسوم که می تواند میزان رفتار های خشن مانند گاز گرفتن را در سگ ها کاهش دهد عقیم کردن آن ها می باشد. سگ ها به ویژه سگ های خانگی در صورتی که عقیم شوند تا حد زیادی آرام تر خواهند شد. بر اساس آمار و بررسی های انجام شده اگر سگمان را عقیم کنیم میزان درگیری او با سایر سگ ها و همچنین احتمال رفتار هایی مانند گاز گرفتن در حدود 5/4 برابر کمتر خواهد شد.

گرفتن شناسنامه برای سگمان و مراجعه مداوم به دامپزشک برای بررسی وضعیت سلامت و زدن واکس ها می تواند از دیگر روش هایی جلوگیری از گاز گرفتن در سگ ها باشد. زدن واکس هاری و اطمینان از سلامت سگ ها موضوع مهمی است. گاهی اوقات ممکن است سگمان بیماری خاصی داشته باشد و یا حتی درد داشته باشد و همین امر منجر به بروز رفتار های عصبی و غیر قابل کنترل در  آن ها شود.

چگونه به سگمان یاد بدهیم گاز نگیرد

چگونه با سگمان در صورت گاز گرفتن برخورد کنیم؟

اگر سگمان طی دوران آموزش ما را گاز گرفت بهترین رفتاری که با او باید انجام بدهیم چگونه است؟ پاسخ به این سوال اهمیت بالایی دارد زیرا رفتار ما می تواند در گام های بعدی آموزش نیز اثر گذار باشد. برخی از افراد هنگامی که سگشان اشتباهی می کند شروع با داد و فریاد می کنند که این کار می تواند نتایج منفی زیادی بر تربیت سگ داشته باشد. اگر سگمان به اشتباه یا طی دوره آموزش ما را گاز گرفت تنها کافی است او را با روش های استاندارد تنبیه کنیم.  

به عنوان مثال می توانید ضربه ای با نوک انگشت به بینی او بزنید. یا سگ را داخل باکس و محل خواب بگذارید و با او بازی نکنید. همین رفتار می تواند به سگ شما بفهماند که رفتار اشتباهی کرده است و دیگر این رفتار را تکرار نمی کند. اگر نتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید و شروع به داد و فریاد کنید سگ شما می ترسد و دیگر به آسانی نمی توانید آموزش های بعدی را شروع کنید. گاهی اوقات می توانید تنبیه کردن را با غذا ندادن در زمان هایی که سگ گاز می گیرد انجام دهید.

اگر سگمان فرد دیگری را گاز گرفت در اولین گام باید او را از محل دور کرده و در جایی حبس کنیم. سپس به بررسی وضعیت فردی بپردازیم که گاز گرفته شده است. باید اطلاعاتی در خصوص وضعیت سگمان و تاریخ هایی که واکسن هاری زده را در اختیار پزشکان قرار دهیم. در صورت بروز چنین حادثه ای حتما باید در خصوص یافتن مشاور و مربی برای تربیت مجدد سگ اقدام نماییم زیرا در این شرایط ممکن است کنترل رفتار سگ را دست داده و حوادث مشابهی تکرار شود. حوادثی که می تواند مشکلات بزرگی برای شما و سایرین ایجاد نماید.


مطلب پیشنهادی :

چگونه عادت گاز گرفتن سگ خود را ترک دهیم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...