تب در نوزادان، آنچه در این مورد نمی دانید

تب دمای رکتال از 100.4 درجه فارنهایت بالاتر است:

کودک شما با گونه های سرخ از خواب بیدار می شود ، پوست او کاملا گرم است. شما دمای بدن او را با دماسنج دیجیتال رکتال می گیرید ، و دما 99.9 درجه فارنهایت را نشان می دهد. آیا وقت آن نیست که دارو بگیرید یا با پزشک تماس بگیرید؟ احتمالا نه هنوز وقت مراجعه به پزشک نیست. از نظر فنی ، این نوع تب در یک نوزاد طبیعی است: دمای رکتال کمتر از 100.4 درجه حتی در کوچکترین نوزادان کاملا طبیعی به نظر می رسد.

دمای بدن نوزادان - مانند درجه حرارت بزرگسالان نیست – اما به دلایل مختلف می تواند اندکی افزایش یابد ، از فشار فیزیکی گرفته تا یک حمام گرم گرفته تا کمی تحت فشار قرار گرفتن باعث می شود دمای بدن آنها بالا برود. با افزایش درجه حرارت بدن در اواخر بعد از ظهر و افت در اوایل صبح می توانید درجه حرارت بدن نوزاد را با دستگاه رکتال اندازه بگیرید. بنابراین ، مگر اینکه دماسنج رکتال 100.4 درجه یا بالاتر را نشان دهد ، که نشان از تب در کودک شما باشد در غیر اینصورت اگر از دمای 100 پایین تر باشد یعنی گرمای بدن کودک شما نرمال است.

توجه: گرمازدگی گاهی اوقات با تب اشتباه گرفته می شود. این حالت هنگامی اتفاق می افتد که دمای بدن به سطح خطرناکی می رسد (مثلاً فشار آوردن به کودک در هوای گرم و مرطوب). هنگامی که هوا گرم است ، کودک خود را خنک کنید ، لباس نازک بپوشانید و هرگز او را حتی در مدت یک دقیقه در ماشین در بسته قرار ندهید.

چگونه درجه حرارت نوزاد خود را بگیرید:

دمای دستگاه رکتال دقیق ترین درجه حرارت بدن نوزاد را نشان می دهد:

ممکن است تمایل به استفاده از دماسنج دیجیتال رکتال برای گرفتن درجه حرارت کودک خود را نداشته باشید ، اما این بهترین روش برای به دست آوردن خواندن دقیق دما در کودک کوچکتر از 3 سال است. (هرگز از دماسنج شیشه ای استفاده نکنید. اگر شیشه آسیب دیده باشد ، جیوه سمی داخل بدن می تواند به کودک شما آسیب برساند.)

Tyeese Gaines ، پزشک اورژانس در نیوجرسی می گوید: "فقط یک دماسنج رکتال دمای بدن کودک را به شکل واقعی نشان می دهد." "دستگاه های زیر بغل ، دماسنج های پیشانی و حتی دماسنج های گوش تقریباً دقیق نیستند." نوع دماسنج های دیگر می توانند  در جه حرارت بدن را خیلی کم یا خیلی زیاد نشان دهند ، بنابراین عدم استفاده از یک دماسنج دیجیتال رکتال می تواند شما را در تشخیص تب سردرگم شوید و باعث استرس شود .

تب باکتریایی یا ویروسی؟ تفاوت این دو بسیار مهم است:

کری براون ، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان آرکانزاس در لیتل راک ، آرکانزاس ، توضیح داد: تب ویروسی هنگامی نتیجه می گیرد که بدن کودک شما در حال مبارزه با بیماری ناشی از ویروس باشد ، خواه عفونت روده ، آنفولانزا یا سرماخوردگی باشد. تب های ویروسی در طی سه روز فروکش می کنند. آنتی بیوتیک ها ضروری نیستند زیرا هیچ تاثیری بر ویروس ها ندارند.

از طرف دیگر تب باکتریایی در اثر عفونت باکتریایی مانند عفونت گوش (که می تواند باکتری یا ویروسی باشد) ، یک عفونت ادراری ، مننژیت باکتریایی یا ذات الریه باکتریایی ایجاد می شود. عفونت های باکتریایی کمتر از ویروس ها متداول هستند - و نگران کننده تر هستند زیرا در صورت عدم درمان ممکن است منجر به بیماری جدی شوند. معمولاً آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های باکتریایی مورد نیاز هستند.

اگر با اینگونه مواردی مواجه شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید ، اطمینان حاصل کنید:

کودک شما از 3 ماه جوان تر است و دمای رکتال آن 100.4 درجه فارنهایت یا بالاتر است.

کودک شما از 2 سال جوان تر است و تب او بیش از 24 ساعت طول می کشد.

فرزند شما 2 سال یا بیشتر است و تب او بیش از سه روز ادامه دارد.

فارغ از سن او ، تب فرزند شما به طور مکرر از 104 درجه بالا می رود.

برای نوزادان کمتر از 3 ماه ، در صورت داشتن تب به پزشک مراجعه کنید:

به گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP) ، در نوزادان کمتر از 3 ماه ، دمای رکتال 100.4 درجه یا بالاتر باید در اسرع وقت مورد توجه پزشک قرار گیرد.

فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید تا به او اطلاع دهید که کودک شما از 3 ماه کمتر است و تب دارد. اگر نمی توانید به پزشک کودک خود مراجعه کنید ، حتی اگر اواسط شب است فوراً به کلینیک مراقبت فوری یا اورژانس بروید. برای کاهش تب از خود درمانی برای کودک خودداری نکنید مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند.

دو دلیل برای فوریت وجود دارد. ابتدا ، براون توضیح می دهد ، لایه محافظ سلولهای بین جریان خون و سیستم عصبی مرکزی در نوزادان جوان بسیار نازک است. این بدان معناست که در عفونت های باکتریایی ، باکتری ها می توانند این وارد این قسمت ها شوند و به سرعت آسیب وارد می کنند.

همچنین ، همانطور که پزشک اورژانس گاینز توضیح می دهد ، "نوزادان مانند کودکان بزرگتر علائم عفونت شدید را نشان نمی دهند." یک نوزاد می تواند دچار عفونت کامل خون (سپسیس) شود و علائم معمولی را نشان ندهد.

اگر تب ویروسی است ، دیگر نیازی به نگرانی از بیماری سپسیس نیست. اما مسئله این است که تشخیص یک تب باکتری و تب ویروسی فقط با معاینه فیزیکی غیرممکن است. به همین دلیل ممکن است یک نوزاد مبتلا به تب ، به آزمایش خون ، ادرار ، اشعه X یا آزمایش مدفوع نیاز داشته باشد تا مشخص شود که آیا یک عفونت باکتریایی وجود دارد یا خیر. (آزمایش های دقیق دستور داده شده بستگی به سن و علائم کودک شما دارد). یک نوزاد مبتلا به تب نیز ممکن است برای تست مننژیت به نوار نخاعی نیز نیاز داشته باشد ، یک عفونت غیر معمول اما جدی که باعث التهاب غشاهای محافظ پوشاننده مغز و نخاع می شود.

علائم را درمان کنید:

بسیاری از والدین معتقدند که هر چه تب بیشتر باشد ، کودک بیمارتر است ، اما همیشه اینگونه نیست. کودک با دمای 103 درجه ممکن است کاملاً سالم به نظر برسد ، روی بالش بازی کند ، در حالی که کودک با دمای 101 ممکن است دچار بی حوصلگی ، خستگی و نیاز دارد به شکل مداوم نگه داشته شود.

آیا این بدان معنی است که اگر کودک تب دار شما راحت باشد ، نیازی به کاهش دهنده تب ندارد؟ درست است. همانطور که جنیس سالیوان ، سخنگوی کودکان و سخنگوی AAP می گوید ، "به جای تب باید ناراحتی را درمان کنید."

به خاطر داشته باشید که تب در حقیقت به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. تب باعث می شود بدن از میکروب ها عاری شود و باعث ایجاد دفاع ایمنی بدن مانند سلول های سفید خون شود که با ویروس ها و باکتری ها مبارزه می کنند.

برای مشخص کردن وضعیت بیماری وی به علائم و رفتار کودک خود توجه داشته باشید و براساس آن علائم از پزشک خود بخواهید که مشاوره درمانی داشته باشد. گاینز می گوید: "دیدن علائم بسیار مهمتر است." وی افزود: "بی نظمی و خستگی ، به عنوان مثال ، نشانگرهای بهتر برای تشخیص بیماری نسبت به تب است.

تب یک پاسخ سالم  بدن است:

علی رغم آنچه شنیده اید ، تب به مغز فرزند شما آسیب نمی رساند.

گاینز می گوید: "به خودی خود ، تب هیچ آسیبی به همراه ندارد." حتی تشنج های تب که برخی از کودکان در پاسخ به افزایش ناگهانی دمای بدن دارند ، تقریباً همیشه بی ضرر است. (در موارد نادر ، کودکان می توانند بزاق یا استفراغ را در هنگام تشنج تنفس کنند و پنومونی آسپیراسیون ایجاد کنند ، کاهش دهنده تب می تواند به کاهش تب کمک کند ، اما از بروز تشنج تب جلوگیری نمی کند.

وقتی کودک را در آغوش می گیرید و بدن او گرم است ، شما مضطرب می شوید ، سعی کنید به یاد داشته باشید که تب در واقع علامتی است که سیستم ایمنی بدن او به درستی کار می کند. البته تماس با پزشک بسیار مهم است ، اما اکثریت قریب به اتفاق نوزادان با تب بهبود می یابند.

همانطور که گاینز توضیح می دهد ، خواه از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد یا عوارض جانبی ایمن سازی ، افزایش دما یک پاسخ ایمنی طبیعی است. بنابراین اطمینان داشته باشید که سیستم ایمنی کودک شما دقیقاً همان کاری را که قرار است انجام دهد ، را به درستی انجام می دهد.

از داروها با احتیاط استفاده کنید:

داروهایی مانند ایبوپروفن (برای نوزادانی که حداقل 6 ماه سن دارند) و استامینوفن به طور موقت تب را کاهش داده و می توانند به رفع ناراحتی کمک کنند. اما قبل از استفاده از این موارد ، سعی کنید دمای کودک خود را با یک حمام اسفنجی پایین بیاورید. از آب کمی گرم (85 تا 90 درجه) برای پاک کردن پوست کودک به خصوص پیشانی و زیر بغل استفاده کنید. این روش درمانی خانگی می تواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد.

راه دیگر برای کمک به کودک بهتر احساس سیر نگه داشتن اوست ، بنابراین شیر به او بدهید. لباس های سبک به کودک خود بپوشانید و محیط را به راحتی خنک نگه دارد. به عنوان مثال ، اگر اتاق گرم و پر از آب است ، از هواکش استفاده کنید تا جریان هوا حرکت کند.

اگر هنوز کودک شما ناراحت به نظر می رسد ، ممکن است داروهای کاهش دهنده تب راه خوبی باشد. بدون تأیید پزشک به کودک کم سن تر از 3 ماه دارو ندهید و هر زمان که به کودک کاهش دهنده تب بدهید ، این دستورالعمل های مهم ایمنی را رعایت کنید:

اگر فرزند شما از 2 سال کوچکتر است ، در مورد دوز مناسب با پزشک متخصص اطفال یا داروساز خود مشورت کنید.

اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه است ، می توانید به او استامینوفن بدهید اما نه ایبوپروفن.

با شروع سن 6 ماهگی ، بیشتر نوزادان می توانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنند.

دوز آن با توجه به وزن كودك شما تعیین می شود ، نه سن او.

به فرزند خود آسپیرین ندهید زیرا این بیماری با سندرم ریه همراه بوده است ، یک بیماری نادر اما جدی (و گاهی اوقات کشنده).

اگر کودک شما در خواب آرام است ، نیازی به بیدار کردن او برای تجویز داروی تب نیست. درعوض ، بگذارید او بخوابد - و خودتان کمی استراحت کنید.

منبع: babycenter

ترجمه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...