چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره ؟

بسیاری از ما زمانی که کودکمان به دنیا می آید یکی از دغدغه های اصلی که دارید این است که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، و به همین دلیل به دنبال راه هایی برای جلوگیری از زردی کودک می باشیم. اگر می خواهیم بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید به دو سه روز اول که نوزاد به دنیا می آید اهمیت دهیم.

چرا که زردی کودک اصولا در دو سه روز اول به دنیا آمدن اتفاق می افتد.

اگر می خواهیم اطلاعاتی در مورد اینکه چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، داشته باشیم باید بدانیم که این بیماری به علت سطح بالای بیلی روبین در خون و ادرار نوزاد می باشد.، بیلی روبین محصولی زائد است که به وسیله جدایی سلول ها به وجود می آید. کبد انسان هایی که بالغ هستند این بیلی روبین هایی که در بدن وجود دارد را فیلتر می کند و قادر می باشد آنها را حذف نماید، اما از آنجایی که کبد نوزادان بسیار حساس می باشد باعث ایجاد زردی می شود. در واقع باید بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، ولی به طور کلی راهی برای جلوگیری از زردی گرفتن نوزادان وجود ندارد، فقط فاکتورهایی وجود دارد که با شناخت آن فاکتورها می توانیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از زردی انجام دهیم.

چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره و فاکتورهایی که آن را کاهش می دهد :

همانطوری که بیان کردیم اگر می خواهیم بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، روش هایی برای جلوگیری از آن وجو ندارند ولی باید با انجام دادن برخی از فاکتورها از زردی کودک جلوگیری کنیم. در ادامه برخی از فاکتورهایی که به ما کمک می کند تا به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره را بیان می کنیم.

چکار کنیم نوزاد زردی نداشته باشد

1. در طول بارداری آزمایش خون بگیرید :

یکی از مهمترین اقداماتی که باید در طول بارداری برای اینکه به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، گرفتن آزمایش خون می باشد. اگر خون مادر نامناسب باشد احتمال دارد سلول های خونی دچار شکستگی شوند و بیلی روبین هایی که در خون وجود دارند از بین بروند. در این مورد باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از :

- مادرهایی که دارای گروه خونی o+ می باشند باید مد نظر داشته باشند که نوزاد هنگام نیاز شدیدی به خون اضافی دارد و اگر با خون نوزاد با خون مادر ناسازگاری داشته باشد یکی از مهمترین فاکتورهایی می باشد که برای نوزاد بسیار خطرناک است.

- اگر آنزیم ژنتیک در بدن مادر کم باشد، گلوکز و فسفاتی که در خون مادر وجود دارد باعث می شود که نوزاد زردی بگیرد، چرا که خون در بدن از بین می رود و از بیلی روبین که در بدن مادر وجود دارد به مقدار بیشتری در خون پخش می شود.

- یکی از نکاتی که به خوبی باید به آن اهمیت دهیم و بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، این است که پزشک باید پیش از اینکه کودک را از بیمارستان مرخص کند آزمایش زردی را روی او انجام دهد تا از شرایط کودک اطمینان پیدا کند.

2. احتمال تولد زود هنگام نوزاد را باید کاهش دهید :

یکی دیگر از مهمترین کارهایی که باید بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، این است که از زودتر به دنیا آمدن نوزاد جلوگیری کنیم. نوزادی که قبل از 38 هفتگی به دنیا بیاید احتمال بیشتری وجود دارد که دچار زردی شود. در این مورد نکاتی وجود دارد که این نکات عبارتند از :

- از آنجایی که کبد نوزادی که نارس است نسبت به کبد نوزاد کامل رشد کمتری دارد، بسیار برای آن سخت است بیلی روبین را از خون حذف کند، به همین دلیل بهتر است جنین تمامی مراحل رشد را طی کند و بعد به دنیا بیاید تا قدرت بیشتری برای حذف بیلی روبین های خون داشته باشد.

- البته باید دقت داشته باشیم که برخی از فاکتورهایی که خطرناک هستند مانند تولد نوزاد چند قلو و یا زمان تولد را نمی توانیم کاهش دهیم، اما به خوبی می توانیم برخی از عوامل محیطی را که در تولد نوزاد خطرناک هستند را تغییر دهیم.

- یکی دیگر از نکاتی که می توانی به آن عمل کنیم و به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، ملاقات با پزشک است. مادران می توانند در جلسات مختلفی با پزشک ملاقات کنند. پزشک می تواند در این جلسات به مادر اطمینان دهد که جنین او در سلامت به سر می برد و یا اینکه برخی از عوامل خطرناک را برای مادر بیان می کند. اگر ملاقات با پزشک به صورت مداوم باشد زود به دنیا آمدن نوزاد را کاهش می دهد.

چکار کنیم زردی نوزاد پایین بیاید

- باید از مواد شیمیایی دوری کنید، موادی مانند الکل، برخی داروها، تنباکو، مواد مخدر و ... را باید ترک کنید. اگر از این مواد استفاده کنید احتمال دارد که نوزاد زودتر به دنیا بیاید. شما باید برای اینکه این مواد را ترک نمایید با پزشک خود مشورت کنید چرا که آلاینده ها محیطی بسیار خطرناک می باشند.

- یکی دیگر از نکاتی که در مورد اینکه چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، بسیار کارآمد می باشد، استرس نگرفتن است. تنش های بی اندازه موجب زودتر به دنیا آمدن نوزاد می شود. همچنین برخی از عوامل دیگری مانند خشونت، نداشتن حمایت اجتماعی، نیاز فیزیکی و احساسی از جمله عوامل دیگر می باشد که باید از این تنش ها خودداری فرمایید.

- یکی دیگر از عواملی که باید بسیار به آن دقت داشته باشیم این است که احتمال عفونت را در بدن باید کاهش دهید. تبخال زدن، عفونت های انگلی و ... موجب می شود که کودک زودتر به دنیا بیاید و دچار زردی شود. پس بر این اساس باید بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، و از عفونت هایی که در بدن امکان دارد به وجود بیاید خودداری کنیم.

برای زردی نوزاد چیکار کنیم

3. زردی در نوزادانی که شیر مادر می خورند بیشتر است :

بسیاری از مادرانی که شیر خود را به نوزاد می دهند همیشه این دغدغه را داند که باید چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، به این دغدغه های مادران باید در پاسخ گفته شود که جای هیچ نگرانی نیست و زردی نوزادان در این حالت به راحتی درمان می شود. در این مورد نکاتی وجود دارد که مربوط به زردی کودکان می باشد. این نکات عبارتند از :

- شیری که مادر در پستان خود دارد معمولا پس از اینکه زایمان می کند تا چند روز تولید نمی شود. به همین دلیل باید در روزهای اولیه به نوزاد ماده ای به نام کولوستروم بدهند تا جایگزینی برای شیر مادر باشد این ماده بسیار مغذی است و از زردی نوزاد جلوگیری می کند. درست است که این ماده کم است ولی مواد مغذی که در آن وجود دارد بسیار کمک می کند که نوزاد زردی نگیرد.

- از آنجایی که نوزاد در روزهای اولیه چندان شیر نمی خورد، سیستم گوارش آنها قادر نیست که به زودی آن شیر را خالی کند، به همین دلیل است که در خون او بیلی روبین تشکیل می شود. ولی با تمام این اوصاف حتی اگر چنین شرایطی برای نوزاد به وجود بیاید پزشکان مصرف شیر مادر را به صورت جدی تایید می کنند. مادرانی هم که دغدغه دارند که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید بدانند که پزشکان راهکار آن را بیان خواهند کرد، پس در نتیجه به هیچ عنوان نباید مانع مصرف شیر نوزاد شوند.

- مادرانی که همیشه به دنبال این موضوع هستند که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید بدانند که همراه با شیر خود شیر خشک هم به آنها بدهند. بسیاری از پزشکان یکی از روش هایی که از زردی کودک جلوگیری می کند را این روش می دانند. همه ما به خوبی می دانیم نوزاد در در روزهای اولیه شیردهی دچار زردی می شود ولی با مصرف مقدار کمی شیرخشک زردی او کاهش پیدا می کند.

چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره و روش درمان آن به چه صورت می باشد ؟

اگر می خواهیم بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید از روش های درمان آن به خوبی آگاه باشیم. در ادامه برای اینکه با این روش ها آشنا شوید برخی از آنها را بیان می کنیم.

1. شیردهی را سریعا شروع کنید :

اگر شما از نوزاد خود مراقبت کنید ابتلای او به زردی کاهش پیدا می کند، شما می توانید نوزاد خود را که زردی دارد سریعا درمان کنید. نکاتی که در مورد سریع شیر دادن وجود دارد را در ادامه بیان می کنیم تا راحت تر بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره و به خوبی درمان شود.

- اصولا مادرهایی که بعد از چندین ساعت از زایمان شیردهی خود را شروع می کنند بسیار موفق تر از مادرانی می باشند که منتظر می مانند. وزن نوزاد در روزهای اولیه هرچه سریعتر تکامل پیدا کند به رشد کبد او کمک می کند و به همین دلیل عمکرد کبد او بهبود پیدا می کند. در نتیجه بهتر است مادران چند ساعت بعد از زایمان به نوزاد خود شیر بدهند.

درمان زردی نوزاد ، برای رفع زردی نوزاد چکار کنیم

- کلستروم که در شیر مادر وجود دارد موجب می گردد که سیستم گوارش نوزاد موادی را که زائد هستند را حذف کند. یکی از موادی که حذف می شود و به راحتی از روده خارج می شود بیلی روبین است. به عبارتی دیگر اگر می خواهیم بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید به فکر دفع مدفوع او باشیم. اگر مدفوع نوزاد هرچه سریعتر دفع شود به هیچ عنوان زردی نمی گیرد و یا کمتر دچار زردی می شود.

- مادرانی که می خواهند خودشان به نوزاد شیر بدهند باید با یک متخصص که در این زمینه آشنایی های لازم را دارد مشورت کنند تا آنها را با روش های درست شیردهی آشنا کند. مادران اگر به خوبی آموزش ببینند و به راحتی بتوانند به نوزاد خود شیر بدهند نوزاد به طور کامل شیر را دریافت می کند.

2. نوزاد باید به صورت مرتب تغذیه کند :

 اگر نوزاد به صورت مرتب از شیر مادر تغذیه کند کبد او سریعتر رشد می کند و بنابراین بیلی روبین را که در خون وجود دارد را به راحتی حذف می کند. اگر می خواهیم به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، باید روانه دوازده بار به او شیر بدهیم. اگر احتمال زردی در نوزاد وجود داشته باشد باید حتما روزانه دوازده بار شیر بخورد تا هرچه سریعتر بیماری او بهبود پیدا کند. در ادامه برخی از نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید را بیان می کنیم.

- اگر ما روزانه هشت الی دوازده بار به نوزاد خود شیر بدهیم به خوبی می دانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، چرا که منبع تغذیه نوزاد که همان شیر مادر می باشد زودتر تولید می شود و کبد او هرچه سریعتر رشد می کند. به همین دلیل مادران باید دقت داشته باشند که منبع تغذیه خود را همیشه بری نوزاد خود غنی نگه دارند.

3. نوزاد باید در معرض نور قرار بگیرد :

زمانی که شما نوزا خود را در معرض نور قرار دهید به خوبی بیلی روبین های خون او تحت تاثیر نور ماورای بنفش قرار می گیرد و از بین می رود. در واقع در این واکنش بیلی روبین از کبد خارج نمی شود و به طور کلی در خون از بین می رود. اگر شما نوزاد خود را در عرض نور خورشید قرار بدهید خطر بیماری زردی در او کاهش پیدا می کند. برای اینکه با این عامل آشنایی بیشتری داشته باشیم و به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، در ادامه برخی از نکات آن را بیان می کنیم.

- نوزاد خود را باید هر روز یا یک روز درمیان لخت و یا با پوشک در معرض نور خورشید قرار دهید، فقط باید دقت داشته باشید که بیشتر از پنج دقیقه نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد، چرا که پوست نوزاد بسیار حساس است و امکان دارد آسیب ببینید. یکی دیگر از نکاتی که در این مورد باید بسیار به آن دقت داشته باشید این است که تعداد دفعاتی که می خواهید نوزاد را در معرض نور خورشید قرار دهید نباید بیشتر از یک بار باشد و فقط همان یک بار در روز او را در معرض نور خورشید قرار دهید.

هنگامی که نوزاد خود را در این حالت قرار می دهید باید دمای اتاق را بالا ببرید تا نوزاد به بیماری سرماخوردگی دچار نشود و یا اینکه خودتان او را در آغوش بگیرد. چرا که اگر نوزاد مبتلا به سرماخوردگی شود دردسر شما دوچندان می شود.

- تخت نوزاد خود را در مکانی قرار دهید که نزدیک پنجره باشد، ولی دقت داشته باشید که این پنجره باید پرده داشته باشد. اگر شما از پرده در اتاق استفاده کنید باعث می شود پوست نوزاد آسیب نبیند و در واقع وجود پرده فیلتری می باشد که از پوست نوزاد مراقبت می کند.

چگونگی شناسایی زردی نوزاد ، علائم زردی گرفتن نوزاد

چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره و آن را بشناسیم ؟

بسیاری از ما می خواهیم بدانیم باید چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، و یا اینکه علائم آن را در هنگامی که دچار آن شد بشناسیم تا بتوانیم از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. بنابراین باید علائم این بیماری را در نوزاد به خوبی بتوانیم تشخیص بدهیم. به همین دلیل برای اینکه به خوبی بدانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، و علامت های آن را به خوبی بشناسیم به برخی از علامت های آن اشاره می کنیم.

1. چگونگی پیشرفت زردی :

همه ما به خوبی می دانیم زردی در روزهای دوم یا سوم پس از اینکه نوزاد به دنیا می آید ایجاد می شود و آن یک الگویی می باشد که قابل پیش بینی است و باید به علامت های آن توجه کنیم. به برخی نکاتی که در این مورد وجود دارد اشاره می کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

- این موضوع را باید به خوبی بدانید که وجود بیلی روبین در بدن انسانی که نورمال می باشد بسیار طبیعی است و بیلی روبین ها زمانی تشکیل می شوند که گلبول های قرمز از هم پاشیده می شوند. بیلی روبین بعد از اینکه در بدن پخش می شود به کبد انتقال پیدا می کند و از طریق مدفوع دفع می شود. نوزادانی که زردی می گیرند و ما نمی دانیم باید چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، عملکرد کبد به درستی نمی باشد. و به همین دلیل به جای اینکه بیلی روبین به صفرا انتقال پیدا کند در خون و کبد باقی می ماند و همین امر موجب زردی نوزاد می شود.

- زردی نوزاد در بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد و پزشکان به این نتیجه می رسند که حدود شصت درصد از نوزادان به بیماری زردی مبتلا می شوند. پزشکان برای اینکه میزان زردی نوزاد را مشخص کنند بر کف پای او سوزن می زنند و خونی که از کف پا خارج می شود را مورد بررسی قرار می دهند.

- اگر می خواهیم به خوبی بدانیم که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، از میزان بیلی روبین در خون آن باید آگاهی داشته باشیم. نوزادانی که کمتر از 5 میلی گرم در خون خود بیلی روبین دارند بسیار نرمال می باشند اما اگر این اندازه بیشتر شود نشان دهنده این موضوع می باشد که نوزاد زردی می گیرد.

- بسیاری از نوزادانی که میزان کم و یا متوسطی از زردی را در بدن خود دارند و از آن رنج می برند، نیازی نیست آنها را درمان کنید چرا که بعد از یک یا دو هفته اثرات زردی در بدن آنها از بین می رود و بهبود پیدا می کنند.

- گاهی اوقات اگر اندازه بیلی روبین در خون نوزاد بالا باشد به سرعت بالاتر می رود و امکان دارد بعد از دو هفته پایین نیاید. اگر در این وضعیت به خوبی نمی دانیم چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، و یا اینکه آن را درمان کنیم باید به پزشک مراجعه کنیم و بدون شک پزشک نور درمانی را برای نوزاد توصیه می کند. این روش اصلا دردآور نمی باشد و در واقع نوزاد از این درمان لذت می برد.

- گاهی اوقات در مواقع بسیار نادری امکان دارد که نوزاد به تزریق خون نیاز داشته باشد تا زردی خون او از بین برود. این شرایط بیشتر برای نوزادانی رخ می دهد که میزان بیلی روبین خون آنها بیش از اندازه می باشد.

2. علائم زردی نوزادان در بیمارستان مورد آزمایش قرار می گیرد :

بسیاری از ما که دغدغه بهبودی نوزاد خود را داریم و نمی دانیم که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، پزشک در بیمارستان به ما کمک می کند تا اندازه بیلی روبین خون را بدانیم و آن را برای ما بیان می کند. اگر نوزاد امکان داشته باشد که به بیماری زردی بتلاش ود پزشک علائم آن را شرح می دهد که این علائم به شرح زیر می باشد.

- یکی از رایج ترین و مهمترین نشانه هایی که در زردی نوزادان وجود دارد این است که پوست صورت آنها زرد می شود و سفیدی چشم بیشتر می گردد.

- کم خوراکی و بی خوابی یکی دیگر از نشانه های آن می باشد. اگر اندازه بیلی روبین خون زیاد باشد موجب می گردد که نوزاد خواب آلود شود و به خوبی نتواند تغذیه کند. در این حالت مادران به سختی می توانند به نوزاد شیر دهند. اگر نوزاد این علائم را داشته باشد باید لباس ها او را در بیاورید تا او را برای شیردهی بیدار کنید.

3. چه زمانی زردی نوزاد مشکل آفرین است :

یکی از بیماری هایی که در بین بیشتر نوزادان رایج می باشد و به خودی خود از بین می رود زردی می باشد، اما در برخی از مواقع این بیماری بسیار پیچیده می شود. اگر ما دغدغه این را داشتیم که چکار کنیم تا نوزاد زردی نگیره، حال با زردی نوزاد خود به بدترین شکل ممکن مواجه می شویم. این شرایط به شرح زیر می باشد :

- اگر مقدار بیلی روبین خون افزایش پیدا کند، به مغز انتقال پیدا می کند و مشکلات جدی را به وجود می آورد.

- این بیماری اگر خطرناک شود امکان دارد که به مغز آسیب وارد کند و موجب بیماری هایی مانند فلج شدن و یا آسیب رسیدن به مینای دندان شود.

- گریه های بی دلیل، ناراحتی ، آشفتگی، زردی کف پا و ضعف عضلانی از دیگر نشانه های شدید بودن این بیماری می باشد، که اگر این علائم را مشاهده نمودید باید هرچه سریعتر نوزاد خود را نزد پزشک ببرید تا به زودی بهبود پیدا کند.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...