چکار کنیم تا نوزاد آروغ بزند

یکی از مسائل مهمی که مادران بعد از تولد نوزاد با آن مواجه می شوند آروغ زدن نوزاد می باشد. مادران باید روش های آروغ زدن نوزاد را یاد بگیرند تا بتوانند باد گلوی نوزاد را خارج کنند، در غیر این صورت نوزاد شیری را که خورده است را بالا می آورد.

. بنابراین مادران باید بدانند آروغ زدن نوزاد یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهند. آروغ زدن نوزاد چندان کار آسانی نمی باشد و مادرانی که تجربه ای از فرزند داری ندارند به خوبی نمی توانند آن را انجام دهند. به همین دلیل مادران باید اطلاعات خود را در مورد آروغ زدن نوزاد بیشتر کنند تا بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

برای بسیاری از پدران و مادرانی که تجربه فرزند داری ندارند، گاهی اوقات تغذیه نوزادان برای آنها بسیار ترسناک می شود و مدام از این موضوع در هراس می باشند که آیا قادر به انجام وظیفه خود هستند و یا نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در ادامه بیشتر مطالبی را که برای شما آماده کرده ایم در این مورد است که به شما کمک می کند چگونه به  آروغ زدن نوزاد خود کمک کنید.

یکی از مسائل مهمی که در مورد آروغ زدن نوزاد باید بدانید که نوزاد پس از اینکه شیر مادر و یا شیر خشک خود را نوشید باید آروغ بزند و شما آروغ زدن نوزاد بعد از هر وعده غذایی را نباید فراموش کنید. به طور کلی آروغ زدن نوزاد با چندین روش انجام می شود و پدر و مادرها باید آگاهی لازم در مورد این سه روش را به دست آورند. و هریک از این روش ها را که برای آنها راحت تر می باشد و برای سلامتی نوزاد موثر است را انتخاب کنند و از آن استفاده نمایند. در ادامه برخی از این روش ها را معرفی می کنیم تا شما آگاهی بیشتری در مورد روش ها آروغ زدن نوزاد داشته باشید و همچنین یکی از این روش ها را انتخاب کنید.

آروغ زدن نوزادان ، روشهایی برای آروغ زدن نوزاد

روش هایی که به آروغ زدن نوزاد کمک می کند :

همانطوری که بیان کردیم روش های گونانی وجود دارد که در آروغ زدن نوزاد به پدر و مادرها کمک می کند، شما می توانید یکی از این روش ها را که برای شما راحت تر می باشد را انتخاب کنید و از آن استفاده نمایید. البته باید در مورد روشی که انتخاب می کنید دقت داشته باشید که برای کودک شما مفید باشد و او را آزار ندهد.

1. بنشینید و به آروغ زدن نوزاد خود کمک کنید :

شما باید راست بنشینید و نوزادتان را در مقابل سینه خود قرار دهید، به گونه ای که سر نوزاد روی شانه های شما باشد. شما باید با یک دست خود نوزاد را نگه دارید و با دست دیگر پشت نوزاد را مالش دهید تا آروغ بزند. با انجام این روش شما باعث آروغ زدن نوزاد می شوید و حباب های هوایی را که در اثر شیر خوردن در معده او به وجود آمده است را از بین می برید. در اصل کودک زمانی که از شیر مادر تغذیه می کند فقط شیر را درون معده خود راهی نمی کند بلکه هوایی را در اثر مکیدن پستان مادر به وجود می آید را راهی معده می کند و به همین دلیل است که آروغ زدن نوزاد بسیار مهمی می باشد. اگر کودک آروغ نزند حبای های معده او باعث می شوند که شیر را بالا بیاورد.

یکی دیگر از روش هایی که در حالت نشسته می توانید برای آروغ زدن نوزاد از آن استفاده کنید، این است که باید نوزاد را به صورت خوابیده روی شانه های خود بگذارید، به طوری او را باید روی شانه ها خود بگذارید که شکم نوزاد با شانه های شما فشرده شود. بعد از آن باید آرام پشت نوزاد را مالش دهید، شما با آرام مالش دادن پشت او باعث می شوید که فشار بسیار ملایمی در معده اش ایجاد شود و آروغ بزند.

در بین این دو روش که به صورت نشسته انجام می دهید، اگر از روش دوم برای آروغ زدن نوزاد خود کمک بگیرید مطمئن باشید که نوزاد شما به راحتی نفس می کشد. بسیاری از مادرانی که به فکر آسایش نوزاد خود هستند از این روش استفاده می کنند و در مقابل یک آینه می نشینند تا مطمئن شوند گردن و سر نوزاد راحت است و آزار نمی بیند.

برای آروغ زدن نوزادمان چه کارهایی انجام دهیم

2. آروغ زدن نوزاد روی پای مادر :

یکی دیگر از روش هایی که برای آروغ زدن نوزاد از آن استفاده می کنند این است که نوزاد را روی پاهای خود می گذارند، فقط باید دقت داشته باشید که محل قرار دادن نوزاد روی پاها صحیح باشد. در این حالت باید قفسه سینه او را تا زیر بغل هایش به صورت انبری با دست های خود نگه دارید. شما باید در این روش مطمئن شوید که دست هایتان مانند گهواره از قفسه سینه نوزاد مراقبت می کند.

بسیار مراقب باشید که در این روش برای آروغ زدن نوزاد گلوی او را بالا نیاورید بلکه باید چانه او را بالا بگیرید، و با دست دیگر خود به آرامی پشت نوزاد را مالش دهید، در این صورت حباب هایی که وارد معده کودک شده است خارج می شود. شما در این روش بادهای معده نوزاد را به طور کلی از بین می رود، به همین دلیل این روش بسیار در خالی کردن باد معده نوزاد تاثیر گذار است. فقط یکی از نکاتی که در این روش باید انجام دهید این است که دستمال و یا پارچه ای تمیز را روی پاهای خود قرار دهید تا آروغ نوزاد روی آن پارچه بریزد.

3. آروغ زدن نوزاد رو به پایین :

اولین شرطی که در این روش برای آروغ زدن نوزاد وجود دارد طرز درست نشستن مادر می باشد. مادر در این شرایط باید به صورت راست بنشیند و پاهای او در جلو بدن قرار بگیرد. در این حالت نوزاد را باید به گونه ای قرار دهید که گویا می خواهید او را تنبیه کنید.و بدن او باید به صورت عمود باشد. پس باید سراسر بدن نوزاد را در مقابل خودتان قرار دهید. بنابراین در این حالت باید سعی کنید فک و چانه نوزاد خود در یک دست قرار دهید و پشت او را با دست دیگر مالش دهید تا به آروغ زدن نوزاد کمک کنید.

زمانی که می خواهید از این روش استفاده کنید باید دقت داشته باشید سر نوزاد به هیچ عنوان نباید پایین تر از بدن او باشد، همچنین درجه زاویه ای که نوزاد را در این حالت قرار می دهید باید 45 درجه باشد. این روش برای آروغ زدن نوزاد بسیار موثر است و شما باید پارچه ای تمیز را در روی پاهای خودتان بیندازید تا زمانی که نوزاد آروغ زد تف و آب دهان او روی پاهای شما نریزد.

نوزادان چه زمانی آروغ می زنند؟

آروغ زدن نوزاد در چه زمانی می باشد ؟

بسیاری از مادرانی که می خواهند آروغ نوزاد خود را بگیرند، در مورد زمان آن دقیقا اطلاع ندارند، در صورتی که پدر و مادرها باید زمان دقیق آروغ زدن نوزاد را بدانند. شما اگر تمامی روش ها بالا را برای زدن آروغ کودک امتحان کردید ولی کودک آروغ نزد باید بدانید که نوزاد هنوز برای آروغ زدن آماده نشده است.

این بدین معنا نیست که کودک آروغ نخواهد زد و دیگر شما نباید تلاش کنید، بلکه به این معنی می باشد که شما باید چند دقیقه دیگر برای آروغ زدن نوزاد تلاش کنید، چرا که نوزاد بعد از چند دقیقه حتما آروغ می زند، در صورتی که کودک آروغ نزند مطمئنا شیری را که خورده است بی فایده می شود، چرا که به طور کامل آن شیر را بالا می آورد.

نکات مهم در مورد آروغ زدن نوزاد :

آروغ زدن نوزاد یک امر بسیار مهمی می باشد که در دوران نوزادی او باید بسیار به این امر اهمیت داده شود. بسیاری از پدر مادرها در این مورد اطلاعات کافی ندارند و برخی نکات را که بسیار واجب می باشد را رعایت نمی کنند. آنها باید دقت داشته باشند که برخی نکات وجود دارد که باید در مورد آنها آگاهی های لازم را به دست آورند. در ادامه برخی از نکات را بیان می کنیم تا آشنایی بیشتری در این مورد به دست آورید.

1. اگر می خواهید به کودک خود شیر خشک بدهید باید دقت داشته باشید که شیشه شیر را در حالت ایستاده نگه دارید، و سوراخ آن را کوچک تر کنید تا شیر کمتری در زمان بیشتر به کودک برسد و بتواند آن را هضم کند، در این صورت آروغ زدن نوزاد به خوبی انجام می شود. این نوع شیر دادن به نوزاد موجب می شود که هوای کمتری را نوزاد ببلعد و به همین دلیل هضم غذای او بهتر صورت می گیرد.

2. مادران و پدران باید برای اینکه گاز معده کودک را از بین ببرند، نوزاد را به آروغ زدن مجبور کنند. زمانی که نوزاد شما بی قرار است و مدام گریه می کنیم باری دیگر روش های آروغ زدن را امتحان کنید، چرا که بهترین درمان برای نوزاد آروغ زدن می باشد و به او آرامش خاصی می بخشد.

3. گاهی اوقات اگر مشاهده نمودید که نوزاد شما دارد و بیداد می کند و رفلاکس معده دارد بهتر است که از تغذیه دادن به او خودداری کنید و بعد از اینکه آروغ زدن نوزاد انجام شد باری دیگر به او شیر بدهید. اگر شما برای تغذیه کودک خود از شیر خشک استفاده می کنید باید بعد از اینکه 60 تا 90 میلی متر از شیر را خورد آروغ او را بگیرید تا نوزاد اذیت نشود.

چند نکته ی مهم در مورد آروغ زدن نوزاد

4. اگر مشاهده نمودید که نوزاد شما ناراحت است، معده گازداری دارد و به صورت مدام تف می کند، باید سعی کنید زود به زود به او شیر بدهید و مدام آروغ او را بگیرید تا معده او به روال اولیه بازگردد. دقت داشته باشید که شیر ندادن شما به نوزاد اصلا روش مناسبی نمی باشد و شما باید برای آروغ زدن نوزاد به صورت مداوم به او شیر بدهید.

5. بسیاری از نوزادان هستند که گریه طولانی مدتی در طول روز دارند. نوزادانی که بیشتر از سه ساعت در طول روز گریه می کنند، هوای زیادی را به درون معده خود راه می دهند که این وضعیت موجب می شود نوزاد قولنج کند. در این صورت برای درمان قولنج نوزاد باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را پیش روی شما بگذارد. هنوز قطره یا دارویی برای اینکه قولنج نوزادان را از بین ببرد تولید نشده است و به همین دلیل بسیاری از مادران به صورت خودسرانه برای از بین بردن قولنج نوزاد خود تلاش می کنند، در صورتی که این امر بسیار نادرست می باشد و شما باید حتما با پزشک در مورد قولنج نوزاد خود مشورت نمایید.

6. در نوزادانی که از 6 ماه بزرگتر شده اند آروغ زدن نوزاد کمتر می باشد، چرا که آنها به خوبی می آموزند در هنگام تغذیه از شیر مادر هوای کمتری را درون معده خود راه دهند. مادران باید دقت داشته باشند هنگامی که می خواهند به نوزاد شیر دهند با دو انگشت خود نوک پستان را نگه دارند تا از ریختن شیر جلوگیری نمایند . پس بنابراین مادران در آروغ زدن نوزاد تا 6 ماهگی بسیار باید دقت داشته باشند و نکاتی را که در بالا بیان کردیم را به خوبی انجام دهند.

آروغ زدن نوزاد چه تعداد می باشد ؟

بسیاری از مادران برایشان این سوال پیش می آید که نوزاد بعد از خوردن شیر چند آروغ باید بزند. در پاسخ باید بگوییم که آروغ زدن نوزاد متفاوت می باشد برخی از نوزادان دو یا سه بار آروغ می زنند و برخی دیگر از آنها فقط یک بار آروغ می زنند. تعداد آروغ زدن نوزادان به سرعت شیر خوردن آنها و میزان تکامل پیدا کردن دستگاه گوارش نوزادان باز می گردد.

اگر مادران می خواهند متوجه تعداد آروغ زدن نوزاد شوند باید به نحوه خوردن شیر آنها توجه کنند و اگر می دانند نوزادشان دو یا سه بار آروغ می زند، نوزاد را در همان حالت نگه دارند تا آروغ هایش تمام شود، در غیر این صورت نوزاد نیمی از شیری را که خورده است بالا می آورد.

تعداد طبیعی آروغ نوزاد چند تاست ؟ تفاوت آروغ زدن در شیر مادر و شیشه شیر

آروغ زدن نوزاد در شیشه شیر و شیر مادر چه تفاوت هایی دارد ؟

نوزادی که از سینه مادر خود شیر می خورد آروغ کمتری را نسب به نوزادی که از شیشه شیر تغذیه می کند می زند، چرا که آنها بادگلوی کمتری دارند و بیشتری چیزی که می بلعند شیر مادرشان می باشد. در واقع وقتی نوزاد درست مقابل سینه مادر قرار بگیرید میزان بیشتری از سینه مادر را در دهان خود فرو می برد و به همین دلیل هوای کمتری به درون معده او می رود و در سریعتر آروغ زدن نوزاد تاثیر زیادی دارد. اما شیشه شیر به هیچ عنوان قابلیت هایی که سینه مادر دارد را در خود ندارد و کودک با مکیدن آن میزان زیادی هوا هم می بلعد.

در حال حاضر بسیاری از افرادی که شیشه های شیر نوزاد تولید می کنند در تلاش هستند شیشه شیرهایی را تولید کنند که شبیه نوک سینه مادر باشد، ولی با این وجود هم باید بدانید هیچ چیزی نمی تواند جایگزینی سینه مادر شود و در واقع بهترین و مفیدترین تغذیه ای که کودک می تواند داشته باشید شیر از سینه های مادر است.

آروغ زدن نوزاد دقیقا چه زمانی می باشد ؟

اینکه آروغ زدن نوزاد چه زمانی می باشد به نوزاد شما بستگی دارد که شما بعد از چند بار شیر دادن به خوبی آن را متوجه خواهید شد. بیشتر نوزادان بعد از اینکه شیر مادر را می خورند آروغ می زنند، برخی از نوزادان هم در حین شیر خوردن آروغ می زنند، البته اگر نوزادی بخواهد در حین شیر خوردن آروغ بزند مادر به خوبی متوجه می شود.

این کودکان زمانی که شیر مادر یا شیشه شیر می خورند آن را پس می زنند و سر خود را کج می کنند، بعد از آن احتمال دارد کمی نق بزنند و یا گریه کنند. در این حالت مادر باید روشی را که برای آروغ زدن نوزاد به کار می برد را به کار ببرد تا نوزاد آروغ بزند، بعد از اینکه نوزاد آروغ زد مادر باری دیگر باید به فرزند خود شیر بدهد.

چگونه متوجه شویم در آروغ زدن نوزاد مشکلی به وجود آمده است ؟

گاهی اوقات امکان دارد مادران متوجه نشوند که آیا نوزادشان آروغ زده سات و یا اینکه آروغ نزده است، در این صورت مادران باید از حالت ها کودک موتوجه این موضع شوند. اصولا نوزادانی که هنوز آروغ نزده اند، سر خود را این طرف و آن طرف می برند و بسیار ناراحت می باشند، به طور مرتب در حال تکان خوردن هستند و یکی دیگر از حالت های هم آن این است که نوزاد سینه مادر و یا شیشه شیر را پس می زند و دیگر میلی به شیر ندارد.

اگر این حالت ها را در نوزاد خود مشاهده کردید باید چند دقیقه بنشینید و با دست خود گردن او را نگه دارید و به آرامی پشت او را مالش دهید. با استفاده از این روش شما به آروغ زدن نوزاد کمک می کنید و همچنین نوزاد آرامش پیدا می کند.

درباره ی آروغ زدن نوزاد قبل از خواب ، آیا آروغ زدن نشانه ای از سیر شدن است؟

آروغ زدن نوزاد قبل از خواب بسیار مهم است :

بسیاری از مادرانی که تجربه ای از فرزند داری ندارند بر این تصور می باشند که نوزاد بعد از اینکه شیر خورد باید بخوابد. ولی این تصور بسیار اشتباه می باشد، چرا که اگر آروغ زدن نوزاد قبل از خواب انجام نشوداو خوابی پریشان و ناآرام خواهد داشت و به صورت مداوم از خوابی بیدار می شود.

شما بعد از اینکه تغذیه کودک را دادید باید او را تا چند دقیقه در آغوش خود نگه دارید تا آروغ بزند، بعد از اینکه نوزاد آروغ زد و باد گلوی خود را به راحتی از بین برد می تواند در آسایش و آرامش بخوابد.

آیا آروغ زدن نوزاد نشانه سیر شدن او می باشد ؟

از آنجایی که کودک در ماه های اولیه نمی تواند منظور خود را بیان کند و قدرت تکلم ندارد، مادر و پدرها باید در مورد برخی از نشانه های رفتاری کودک اطلاعاتی را به دست آورند تا راح تر بتوانند با نوزاد خود ارتباط برقرار کنند. یکی از آن ارتباط ها آروغ زدن نوزاد می باشد. مادران باید در مورد نشانه های گرسنگی و دلیل آروغ زدن نوزاد خود اطلاعات کافی داشته باشند

گاهی اوقات امکان دارد نوزاد بعد از اینکه شیر خود را نوشید آروغ بزند ولی دلیل بر این امر نمی باشد که او گرسنه نیست، بلکه شاید میزان هوایی که درون معده نوزاد بوده مانع از ورود شیر به معده او شده است. در این شرایط نوزاد حالت هایی دارد که مادر باید متوجه آن حالات شود و باری دیگر به نوزاد خود شیر بدهد.

1. یکی از مهترین نشانه های آن لیسیدین لب ها و ملچ ملوچ کردن می باشد که گرسنگی خود را نشان می دهد.

2. دهان خود را به طور مدام باز و بسته می کند.

3. گاهی اوقات که کودک بسیار گرسنه می شود، شروع به مکیدن انگشت های دست خود می کند، البته گاهی اوقات هم به مکیدن انگشتان پاها خود مشغول می شود.

4. در صورتی که با وجود این علامت ها مادر متوجه گرسنگی نوزاد خود نشود، او سر خود را به این طرف و آن طرف می چرخاند تا سینه مادر خود را پیدا کند و یا اینکه به قفسه سینه مادر چنگ می اندازد.

5. صورت خود را به سمت قفسه سینه مادر می برد.

6. گاهی به قدری کلافه می شود که شاید نفس نفس بزند، البته این شرایط به ندرت پیش می آید، چرا که مادر با مشاهده همان نشانه های اولیه به نیاز فرزند خود پاسخ می دهد.

نتیجه گیری در مورد آروغ زدن نوزاد :

بر طبق توضیحاتی که ارائه دادیم بیشتر شما متوجه شدید که آروغ زدن نوزاد امر بسیار مهمی می باشد که مادران و پدران باید به این امر توجه بسیاری داشته باشند. آروغ زدن نوزاد بعد از تغذیه نشان دهنده سلامی او می باشد، برخی از نوزادان که در این امر مشکل دارند و به خوبی نمی توانند آروغ بزنند مشکلات تنفسی دارند و باید آنها را هرچه سریعتر درمان کنند.

آروغ زدن نوزاد موجب می شود شیری که از سینه مادر یا شیشه شیر تغذیه کرده است به خوبی هضم شود و تمامی باد گلو که در سینه او مانده است خارج شود و اگر آروغ زدن نوزاد به تاخیر بیفتد نوزاد تغذیه خود را بالا می آورد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...