تحقیق در مورد گرگ ها و ویژگی های آنها

گرگ که نام علمی آن Canis lupus)) می باشد جزو پستانداران گوشتخوار می باشد. این حیوان جزو حیوانات بومی اوراسیا و آمریکای شمالی می باشد و بالاترین نوع پراکندگی جغرافیایی را در بین سگ سانان دارد. گرگ نیای وحشی سگ است و این به این معنی می باشد که سگ از نسل نوعی گرگ است و آنها 18 الی 32 هزار سال پیش شروع به اهلی شدن کردند.

. تاکنون 37 زیرگونه از گرگ شناسایی شده است که عبارتند از: سگ اهلی، دینگو، گرگ خاوری، گرگ قرمز و گرگ ایرانی

آنها از رنگ های مختلفی تشکیل شده اند و بیشتر آنها به رنگ خاکستری دیده میشوند اما لکه هایی مانند سفید، سرخ، قهوه ای و هم چنین سیاه دیده میشود. هر چه عرض جغرافیایی بالاتر میرود جثه گرگ ها نیز بزرگتر خواهد شد. بزرگترین نوع گرگ، گرگ روسی می باشد که وزن آنها به صورت میانگین در حدود 90 الی 130 کیلوگرم می باشد و گرگ های آلاسکا و کانادا شمال روسیه بسیار بزرگ هستند. آنها ویژگی های بسیار بیشتری نسبت به کایوت ها و شغال زرد دارند بنابر این تخصص یافته ترند. علاقه آنها به زندگی اجتماعی غیرقابل انکار است و زبان رفتاری آنها بسیار پیچیده می باشد.

گروه اجتماعی گرگ ها شامل خانواده ای می باشد که زن و شوهر و فرزندانشان آن را تشکیل میدهند. آنها در راس یک هرم غذایی قرار گرفته است و فقط انسان و در برخی از مواقع ببر می تواند آنها را شکار کند. اصلی ترین غذای آنها از شکار سم داران بزرگ مانند گوسفند وحشی، بز وحشی، آهو و گوزن تامین میشود و در بعضی از مواقع به سراغ شکار حیوانات کوچکتر میروند. بعضی از انسانها از گرگ می ترسند و اگر آنها به انسان حمله کنند بیماری هاری را به او منتقل می کنند و اگر گرگی سالم به انسان بالغ حمله کند امری غیر طبیعی می باشد.

تحقیق درباره گرگ ایرانی ، مقاله کوتاه در مورد زندگی گرگ ها

آنها برای اینکه بتوانند غذا به دست بیاورند حدود 30 هزار سال پیش به حاشیه اردوگاه‌های محل سکونت انسان ها برای یافتن غذا نزدیک شدند. کم کم انسان ها شروع کردند به اهلی کردن آنها و تغییر در ژن و رفتار گرگ ها، سگ های امروزی را به وجود آورد.

محل سکونت گرگ ها

محل زندگی آنها متفاوت است و ممکن است که از بیابان شروع شود و تا علفزار و جنگل و توندرای قطبی کشیده شود. انتخاب محل زندگی گرگ ها به شکار، برف و وجود انسان ها و جاده ها و در واقع وضعیت توپوگرافی بستگی دارد. این حیوان برای استراحت ترجیح می دهد در محل سرپوشیده باشد که اگر باران، برف و یا طوفان اتفاق افتاد در امان باشد. این حیوان  بیشتر در هوای گرم و آرام و فضای باز می خوابد. آنها تنها در صورتی آشیانه واقعی درست می کنند که در فصل تابستان دارای توله باشند. آنها از پناهگاه های طبیعی برای ساخت آشیانه استفاده می کنند برای مثال آنها از گیاهان و در بعضی از مواقع از آشیانه حیوانات دیگر استفاده می کنند. لانه ای که استفاده می کنند گاه ممکن است کوچک باشد بنابر این آن را بزرگتر می کنند و در واقع دوباره بازسازی می کنند. لانه هایی که ممکن است گرگ ماده در بعضی از مواقع درست کند ۵۰۰ متر با منبع آب فاصله دارد و روبه جنوب است و علت آن این است که نور آفتاب به اندازه کافی بتابد. توله ها در نزدیکی لانه بازی و استراحت می کنند. آنها باقی مانده غذا را هم در نزدیکی لانه قرار می دهند. وجود غذای باقی مانده باعث میشود که بعضی از حیوانات لاشه خوار هم چون کلاغ و ... به آنجا کشیده شوند.

نوع تغذیه گرگ

اعضای آسیب پذیر گله های سم داران مانند بچه ها، بیمارها و پیرها بیشتر در معرض شکار این حیوان هستند. در اوراسیا بعضی از آنها به علت اینکه با کمبود شکار مواجه میشوند دست به شکار انسان ها و دام های اهلی میزنند و حتی گاهی زباله های انسان را نیز مصرف می کنند. در بعضی از مناطق غذای اصلی آنها شامل گوسفند های وحشی، بز وحشی و گراز و انواع گوزن مانند مرال و شوکا میشود. در بعضی از مناطق مانند آمریکای شمالی این حیوان به صورت کم جمعیت زندگی می کنند و در نتیجه مواردی مانند حمله گرگ و زباله خواری بسیار نادر است.

آنها ممکن است که در رژیم غذایی خود گیاهان و میوه ها را قرار دهند. درختی که میوه آن بسیار مورد استفاده گرگ ها قرار می گیرد شامل درخت زبان گنجشک، موگه، سیب، گلابی، تاجریزی، بلوبری، و زغال اخته از گیاهان مورد علاقه آنها می باشد. البته ممکن است که در فصل تابستان خربزه و هندوانه را بخورند.

رابطه ای که بین انسان و گرگ وجود دارد

گرگ ها جزو حیواناتی هستند که در مورد آنها تحقیق بسیاری شده است و انسان برخورد نزدیکی با آنها داشته است به همین دلیل است که گاهی آنها از نظر انسان بسیار منفور بوده و شکار میشدند البته بعضی از جوامع بسیار آنها را مورد احترام قرار میدادند.

بسیاری از انسان ها از این حیوان وحشی می ترسند اما باید بگوییم که برخورد با انسان به تجربه گرگ بستگی دارد اگر حیوان از انسان واکنش منفی ندیده باشد و از او غذا دریافت کرده باشد از آدم ها نمیترسد و به آنها حمله نمیکند اما در صورتی که از جانب انسان تهدید شده باشد نسبت به آن واکنش منفی نشان میدهد و حمله های گرگ به انسان به چند گاز سریع خلاصه میشود و دیگر ادامه پیدا نمیکند، مواردی که این حیوان انسان را شکار کرده اند بسیار نادر است و معمولا به کودکان منتهی شده است و اگر گرگ ها به انسان بزرگسال حمله کرده باشند بیشتر به زنان ختم شده است در طول این نیم قرن تا سال 2002 تنها فقط 8 مورد حمله مرگبار آنها به انسان گزارش شده است که در روسیه و اروپا اتفاق افتاده است و درجنوب آسیا بیش از 200 مورد اتفاق افتاده است و در سال 2005 تا 2010 در آمریکای شمالی دو نفر جان خود را از دست داده اند.

مواردی که در آن این حیوان به هاری مبتلا شود در مقایسه با دیگر حیوانات بسیار کم است و به علت اینکه آنها ناقل طبیعی این بیماری نیستند نمی توانند که آن را به انسان منتقل کنند و ممکن است که آنها این بیماری را از سگ، شغال و یا روباه بگیرند. علائم هاری در گرگ ها نسبت به سگ بسیار بیشتر است و آنها را بسیار عصبانی تر و خشمگین تر از سگ هار میکند.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...