تحقیق درباره ی شهید باهنر

در این مقاله از توپ تاپ  قصد داریم تا با نگاهی به زندگی شهید باهنر، راه و روش آن شهید، شما را با یکی دیگر از نامی ترین، پر آوازه ترین و بزرگ منش ترین انسان ها آشنا نماییم. انسانی آزاده و خدا ترس که بدون شک شیوه زندگی آن بزرگوار، الگویی مناسب برای افراد می باشد. انسانی فداکار و ایثارگر که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

تحقیق درباره ی شهید باهنر

بدیهی است که این روز ها تحقیق درباره شهید باهنر و راه و روش آن بزرگوار، یکی دیگر از تحقیق های رایج در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیران آن ها می باشد. تحقیقی که بدون شک هدف و غایت اصلی آن، آشنایی دانش آموزان با یکی دیگر از انسان های آزاده، متدین، خدا ترس و چهره ای برتر و سیاسی می باشد. انسانی دانشمند و عالم که موفقیت های او تنها به دوران انقلاب اسلامی باز نمی گردد. زیرا او در دوران حکومت پهلوی، سال ها به عنوان معلم، به تدوین و تعلیم دروس دینی و مذهبی پرداخت.

از این رو ما در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی جامع و همه جانبه به زندگی نامه، شیوه زندگی و از همه مهم تر دغدغه های فکری و سیاسی شهید باهنر، شما را در تهیه و گردآوری تحقیق و مقاله ای هدفمند و مفید درباره شهید باهنر همراهی نماییم. از این رو همراه ما باشید!

نگاهی بر زندگی نامه شهید باهنر

محمد جواد باهنر، دومین نخست وزیر ایران پس از رفراندوم و انقلاب سال 1357، هنگام تأسیس حکومت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

وی که در 13 شهریور ماه سال 1312 هجری شمسی در یکی از مرحله های قدیمی و فقیر نشین استان کرمان دیده به جهان گشود، در سال 1317 هجری شمسی، زمانی که وی تنها کودکی 5 ساله بود، روانه مکتب خانه گشت و از همان زمان به آموزش و یادگیری قرآن پرداخت. آموزشی که بدون شک گامی مهم و موثر و آغازگر اندیشه های سیاسی و متفاوت او بود. چرا که شهید باهنر در سال 1323 هجری شمسی، زمانی که به سن 11 سالگی رسید، به مدرسه معصومیه کرمان پا نهاد و به آموزش دروس حوزوی پرداخت. او که از هوشی بالا برخوردار بود، علاوه بر دروس حوزوی به آموزش دیگر علوم گوناگون پرداخت و از این رو موفق به شرکت در امتحانات دروس گوناگون دوران دبیرستان گشت.

شهید باهنر ، مقاله کوتاه راجع به شهید باهنر ، تحقیق در مورد زندگی نامه ی شهید باهنر

سر انجام او در سال 1332 هجری شمسی موفق به ورود به حوزیه علمیه قم گشت و در مدرسه فیضیه قم سکونت گزید. ورود به حوزه علمیه قم و شرکت در کلاس های متعدد و یادگیری زیر نظر بزرگ ترین علما سبب گشت تا در نهایت محمد جواد باهنر در دوران طلبگی خود، وارد دانشکده الهیات شود. دورانی پر فراز و نشیب برای او که در هایی از فلسفه و معرفت به سوی وی گشود و در نهایت موفق به اتمام دوران کارشناسی الهیات در سال 1337 هجری شمسی گشت. اتمام یکی از مهم ترین دوران زندگی که نتیجه آن اعزام او به شهر نجف گشت. زیرا پس از اتمام دوران کارشناسی عازم نجف شد و به مدت 1 سال به تحصیل در نجف پرداخت و در نهایت، پس از یک سال به قم بازگشت.

وقوع اتفاقاتی متعدد، دستیابی به موفقیت هایی جدید و از همه مهم تر آشنایی با انسان هایی آزاده و والا مقام، سبب گشت تا شهید باهنر در سال 1357 هجری شمسی و به فرمان و دستور امام خمینی (ره) به عضویت در شورای انقلاب اسلامی در آید و پس از پیروزی انقلاب، مسئولیت نهضت سوادآموزی را بر عهده گیرد. همچنین وی با  عنوان نمایندگی مردم استان کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران و نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش بار دیگر به ایفای نقش و خدمت گذاری به آرمان های امام راحل و جمهوری اسلامی پرداخت.

اما لازم است بدانید که نقش سیاسی شهید باهنر در جمهوری اسلامی تنها به موارد ذکر شده در بالا خلاصه نشد. چرا که او در سال 1359 با حکمی از جانب روح الله خمینی به عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی درآمد. عضویتی که سبب گشت تا بعد ها وارد کابینه شهید رجایی شود و در نهایت به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شود. مقامی که هم زمان با برکناری بنی صدر از مقام ریاست جمهوری گشت و از این رو سبب گشت تا وی به عنوان نخست وزیر ایران دست یابد. عنوانی که حاصل از منصوب شدن شهید رجایی به مقام ریاست جمهوری، بود. دوران ریاستی که چندان به طول نینجامید. زیرا محمد جواد باهنر، دومین نخست وزیر ایران پس از انقلاب اسلامی، در 6 اُم شهریور ماه سال 1360، در واقعه ای تروریستی، با بمب گذاری و در نتیجه انفجار در دفتر نخست وزیری به قتل رسید و به مقام شهادت دست یافت.

نگاهی گذرا بر دست آورد های شهید با هنر در دوران انقلاب!

از جمله مهم ترین و تاثیر گذار ترین دست آورد های شهید باهنر در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب عنوان نخست وزیری

دستیابی و منصوب شدن به عنوان سومین وزیر آموزش و پرورش

تدوین گر و مؤلف کتاب های دینی و مذهبی برای دانش آموزان و مدارس

نماینده و منتخب مردمی در مجلس خبرگان

نمایند و منتخب مردمی در مجلس شورای اسلامی

نخست وزیری

    مطالب مرتبط...

    1 نظر

    1. سلدا علی پورسلدا علی پورsays:

      من که از این متن خیلی خوشم نیومد😐