تحقیق درباره شهریار

در این مقاله از توپ تاپ قصد داریم شما را با یکی از نامی ترین و پر آوازه ترین شاعران ایرانی آشنا نماییم. شاعری از خطه آذربایجان، ملقب به شهریار که با اشعاری دلنشین و زیبا نه تنها سبک و سیاقی نوین به ادبیات فارسی بخشید، بلکه دریچه هایی از عشق، زیبایی و معرفت را به روی خوانندگان آثارش باز نمود.

تحقیق درباره شهریار

شهریار، شاعری ایرانی، پر آوازه و نامی می باشد که بدون شک آشنایی با او و آثارش، گامی بزرگ و موثر در آشنایی با ادبیات فارسی می باشد. شاعری که با ایجاد سبکی نوین در اشعار فارسی مورد توجه همگان قرار گرفت. شاعری که بدون شک آشنایی با او، آشنایی با زبان و ادبیات شیرین فارسی می باشد. از این رو امروزه تحقیق درباره ی شهریار یکی دیگر از تحقیق های رایج در میان دانش آموزان می باشد. تحقیقی که هدف و غایت آن آشنایی دانش آموزان با شاعری مشهور و گنجینه اشعار بی مانند او می باشد. اشعاری که دیدی متفاوت به آن ها می بخشد و موجب آگاهی بیش از پیش آن ها می شود.

از این رو ما در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی به زندگی نامه شهریار، آثار آن و فلسفه نهفته شده در اشعار آن، نه تنها شما را در تهیه و گردآوری تحقیقی جامع و هدفمند درباره ی شهریار همراهی نماییم، بلکه با ارائه اطلاعاتی جزئی در مورد شهریار، منجر به افزایش سطح دانش ادبی و آگاهی دانش آموزان نیز شویم.

نگاهی بر زندگی نامه شهریار

سید محمد حسین بهجت تبریزی، ملقب به بهجت تبریزی و بعد ها متخلص به شهریار در سال 1285 هجری شمسی، در روستای خوشکناب، واقع در استان آذربایجان دیده به جهان گشود. تولد در خانواده ای متدین و دین دار که مشوق وی در آشنایی او با فلسفه، عرفان و خوشنویسی بودند، خود مهم ترین گام در ایجاد علاقه و کشف استعداد شهریار در ادبیات و شاعری بود.

وی که از همان سال های آغازین دوران کودکی و طفولیت خود، علاقه ای وافر به ادبیات و شعر سرایی نشان می داد، در سال 1289، زمانی که تنها کودکی 4 ساله بود، اولین شعر خود را به زبان مادری خود، یعنی زبان ترکی سرود. شعری که منبع الهام آن، کوه های زیبا و افسونگر حیدر بابا و مردمان صاف و پاک دل آن ناحیه بود. شعری که اگر چه سراینده آن کودکی 4 ساله بود، اما تنها با نگاهی اجمالی بر آن می توان به نبوغ و غریزه ذاتی او در شعر سرایی و ادبیات پی برد.

شهریار ، مقاله کوتاه در مورد زندگی نامه شهریار ، کودکی ، جوانی ، پیری و مرگ شهریار

کودکی که از همان سال های آغازین و اولیه زندگی خود، راه و روش خود را انتخاب نمود و در عنفوان جوانی شیفته شهری تاریخ پرور و ادیب پرور به نام تبریز گشت و روانه آن جا شد.

وی دوران دانش آموزی و تحصیلات اولیه خود را در مدارس تبریز آغاز نمود و برای اولین بار با قرائت کتب گوناگون با زبان عربی و فارسی بیشتر آشنا شد. شهریار پس از سال ها به تهران رفت و می توان چنین گفت که ورود او به شهر تهران، آغازگر اتفاقاتی مهم و تاثیر گذار در سرنوشت او بود. تحصیل در دارالفنون تهران و شرکت در کلاس های طب و حضور در مریض خانه هایی متعدد که سبب گشت وی به مدارج انترنی دست یابد. پیمودن دوران تحصیلی درخشان و موفقی که در نهایت به دلیل عشقی نافرجام، به نا امیدی و رهایی انجامید. عشقی جانکاه که علیرغم ترغیب دوستان و هم کلاسان شهریار برای ادامه تحصیلات او، وی را نا کام و نا امید نمود. عشقی دلکش که سبب گشت تا شهریار بر خلاف آنچه که انتظار می رفت به خدمت دولت در آید و به عنوان کارمندی در اداره ثبت اسناد نیشابور آغاز به کار نماید و سپس در سال 1315 هجری شمسی به عنوان کارمندی دولتی در بانک کشاورزی تهران، روانه تهران شود.

شاعری آذری زبان که اگر چه عشقی نافرجام را سپری نمود، اما بعد ها به اصرار خانواده به ازدواجی ناخواسته و اجباری تن داد. ازدواجی که حاصل آن 3 فرزند به نام های شهرزاد، مریم و هادی بود. شاعری بی بدیل که با خواندن اشعار آن می توان به عشق ممنوعه آن پی برد. درد و رنجی عظیم که در نهایت سبب گشت تا وی در سال 1367 هجری شمسی، بر اثر بیماری دیده فرو بندد و در مقبره ملک الشعرای بهار، واقع در شهر تبریز آرام گیرد.

اما لازم است بدانید آنچه که سبب شهرت و محبوبیت بیش از پیش شهریار، این شاعر ترک زبان گشت، شعر سرایی او در گونه های گوناگون و متنوع اشعار فارسی مانند مثنوی، غزل، قصیده، رباعی و حتی شعر نیمایی بود. توانایی والا و بی مانند که سبب محبوبیت این شاعر ایرانی گشت. محبوبیتی که در سال 1322 با انتشار منظومه حیدر بابا دو چندان گشت و توجه تمامی شعرا، ادیبان و اهل هنر را به سوی خود جلب نمود.

شاعر و سراینده ای نامی که اشعار بیشماری به زبان های فارسی و ترکی سرود. اشعاری که امروزه به بیش از 80 زبان زنده و رایج در دنیا ترجمه و خوانده می شوند. آثاری که در ادامه به معرفی محبوب ترین و ماندگار ترین آن ها خواهیم پرداخت.

نگاهی بر مجموعه آثار شهریار

از جمله مورد استقبال ترین آثار شهریار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

منظومه حیدر بابا

اشعار ولایی

روح پروانه

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...