تحقیق درباره ی زندگی امام زمان (عج)

در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی جامع و همه جانبه با زندگی نامه امام زمان (عج)، دوران کودکی آن امام و سالروز میلاد با سعادت این آخرین امام شیعیان، شما را با یکی دیگر از امامان شیعه و معصوم آشنا نماییم. امام زمان (عج) که اکنون در غیبت به سر می برد و مسلمانان منتظر ظهور ایشان می باشند.

تحقیق درباره ی زندگی امام زمان (عج)

بدون شک تحقیق درباره ی زندگی امام زمان (عج) همواره یکی دیگر از تحقیق های رایج و شایع در میان دانش آموزان مقاطع ابتدایی و دبیران آن ها می باشد. تحقیقی هدفمند که غایت اصلی آن آشنایی بیشتر و کامل تر دانش آموزان با آخرین امام شیعیان می باشد. امامی معصوم که اگر چه اکنون در غیبت به سر می برد، اما یاد آن همواره در دل مسلمین زنده می باشد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی جامع و کامل به زندگی امام زمان (عج)، میلاد با سعادت ایشان، مأموریت این امام معصوم در دین اسلام و شیوه زندگی امام زمان (عج)، نه تنها شما را با اندیشه ها و سبک و سیاق این امام شیعیان بیشتر آشنا نماییم، بلکه شما را در تهیه و گردآوری مقاله ای مفید و ارزیابی شده در مورد زندگی امام زمان (عج) نیز همراهی نماییم.

نگاهی بر زندگی امام زمان (عج)

محمد بن الحسن العسکری، فرزند یازدهمین امام شیعیان، امام هادی (ع) ملقب به حجت بن الحسن و بعد ها شناخته شده تحت عنوان امام زمان (عج)، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان می باشد. امام دوازدهم و حضرت مهدی (عج) که هم کنیه و هم نام رسول اکرم (ص) می باشد. امامی معصوم و شیعه که تحت نظارت شدید وکلا و خلفای عباسی در خانه چشم به جهان گشود. تولدی مخفیانه که بی شباهت به تولد حضرت عیسی علیه السلام و حضرت ابراهیم (ع) نبود.

وی که زاده شده در سحرگاه روز نیمه شعبان، سال 255 هجری قمری در شهر سامرا می باشد، از همان سال های آغازین زندگی خود نه تنها شاهد وقایعی مهم بود، بلکه خود نیز رویداد هایی مهم و تاریخی را در دین اسلام رقم زد. چرا که او زمانی که تنها کودکی 5 ساله بود و دوران طفولیت خود را سپری می نمود، شاهد مرگ پدر گشت. مرگی که نه تنها منجر به ایجاد دگرگونی های بیشماری در زندگی امام زمان (عج) شد، بلکه آغازگر اتفاقاتی دینی و تاریخی نیز گشت.

امام زمان ، مقاله کوتاه در مورد زندگی نامه امام زمان

زیرا با فوت امام حسن عسکری (ع) در سال 260 هجری قمری، محمد بن الحسن العسکری تنها بازمانده و یگانه فرزند امام حسن عسکری (ع)، منصب امامت را عهده دار گشت و مانند حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (ع) در سنین پایین و کودکی عهده دار نبوت شد. جانشینی که سبب گشت تا سالیان سال، پیروان امام هادی (ع) دچار سرگشتگی شوند. زیرا امام حسن عسکری مانند دیگر امامان معصوم و شیعه در دوران امامت خود، به صورت عینی و علنی جانشینی برای خود انتخاب نکرده بود. از این رو وفات امام هادی (ع) و جانشینی امام زمان (عج) به عنوان ایشان و عهده داری امامت مسملین از سوی آن امام، سبب گشت تا یاران و پیروان امام هادی (ع) دچار بحراه هایی فکری، دینی و اسلامی شوند. بحران هایی اعتقادی که سبب گشت تا نه تنها پیروان آن امام راحل، بلکه شمار بسیار زیادی از شیعیان نیز به فرقه هایی گوناگون و متعدد منشعب شوند. زیرا آن ها بر این باور بودند که طفلی از امام حسن عسکری (ع) بر جای نمانده و از این رو تعدادی از آن ها به پیروی از فرمایشات برادر امام حسن عسکری (ع) پرداختند.

دورانی مملو از نا عدالتی ها که سبب گشت تا دوران زندگی امام زمان (عج) و امامت این امام شیعیان به دورانی سخت و طاقت فرسا تبدیل شود. از این رو ما در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی به دوران زندگی امام زمان (عج) شما را با این دوران آشنا نماییم.

نگاهی بر دوران زندگی امام زمان (عج)

اگر بنا باشد به شرح جامع و کاملی از دوران زندگی امام زمان (عج) بپردازیم، می توان چنین بیان نمود که دوران زندگی امام زمان (عج) به 4 مرحله تقسیم می شود. مراحلی که عبارتند از:

از زمان تولد امام زمان تا غیبت این امام

    از جمله اولین مرحله زندگی امام زمان (عج) می توان به دوران تولد این امام تا غیبت ایشان اشاره کرد. زیرا به دلیل فشار های وارد شده از جانب خلفای عباسی، امام هادی (ع) به مدت 5 سال به صورت کاملا مخفیانه از ایشان مراقبت نمود.

    غیبت صغری امام زمان (عج)

      دومین مرحله زندگی امام زمان (عج) به دوران پس از وفات امام حسن عسکری (ع) باز می گردد. دوره ای که آغاز گر غیبت صغری امام زمان (عج) از سال 260 هجری قمری تا 329 هجری قمری بود. غیبتی نه چندان طولانی که در طول آن امام زمان (عج) به واسطه 4 تن از نائبین خود به امور مردم می پرداخت.

      دوره غیبت کبری امام زمان (عج)

        از دیگر دوره های زندگی امام زمان (عج) می توان به دوران غیبت کبری این امام معصوم اشاره کرد. دوره ای که اگر چه از سال 329 هجری قمری آغاز گشت، اما تا کنون نیز ادامه یافته است. زیرا این غیبت تا زمانی که خداوند متعال مصلحت بداند ادامه خواهد داشت.

        دوران حکومت و فرمانروایی امام زمان (عج)

          آخرین و نهایی ترین مرحله از زندگی امام زمان زمان (عج)، دوران حکومت و فرمانروایی این امام شیعیان می باشد. مرحله ای که با اتمام دوران غیبت کبری امام زمان (عج) و ظهور ایشان آغاز می شود و بر اساس روایات بر جای مانده منجر به تأسیس حکومتی واحد و جهانی بر اساس احکام و قوانین اسلام می باشد. حکومتی یکپارچه که هدف و غایت آن گسترش عدل و داد در سراسر هستی می باشد.

          تهیه کننده : توپ تاپ

          مطالب مرتبط...

          هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...