بهترین و بدترین غذاها برای پوست های آکنه دار

غذاها به تنهایی باعث ایجاد آکنه نمی شوند. بلکه ژنتیک، سبک زندگی و آنچه می خورید مجموعاً نقش مهمی در ایجاد شرایط ایفاق می کنند. امّا برخی غذاها وجود دارند که آکنه را تشدید می کنند و برخی سلامت آن را بهبود می بخشند.

شیر

هر چقدر شیر بیشتری بنوشید بیشتر در معرض آکنه قرار می گیرید. محققان همچنان در حالت تلاش برای یافتن علت آن هستند، البته علّت آن می تواند هورمون های گاو باشد که در بارداری به شیرش منتقل می کند. افرادی که سطح بالاتری از این هورمون در بدنشان دارند بیش در معرض آکنه هستند.

شکر و برخی از کربوهیدرات ها

در صورتی که رژیم غذاییتان سرشار از نوشابه، نان سفید، برنج سفید و کیک باشد بیشتر مستعد آکنه خواهید بود. شکر و کربوهیدرات موجود در این غذاها به راحتی می توانند جذب خون شوند. آن ها شاخص گلوکز بالایی دارند، شاخص گلوکز معیاری ازتأثیر غذاها روی قند خون است. زمانی که بدن برای پایین آوردن قند خون انسولین بیشتری تولید می کند، روی هورمون های دیگری که افزاینده چربی پوست هستند تأثیر می گذارد.

شکلات

یک مطالعه کوچک نشان می دهد که هر چقدر بیشتر شکلات بخورید بیشتر در معرض جوش هستید. امّا علّت آن کاملاً مشخص نیست. ماده ی اصلی تشکیل دهنده شکلات که کاکائو هست عامل ایجاد جوش نیست. در یک تحقیق، افرادی که شکلات هایی با 10 برابر کاکائو بیشتر خوردند، نسبت به اشخاصی که شکلات معمولی خورده بودند بررسی شدند و مشخص شد شکلاتهایی که کاکائوی بیشتری دارند باعث ایجاد جوش در پوست نمی شوند. شکلات تلخ، با شکر و شیر کمتر برای افرادی که سعی در کنترل آکنه دارند گزینه بهتریست.

غذاهایی با فیبر بالا

افرادی که فیبر بیشتری می خورند احتمالاً متوجه بهبود آکنه هایشان خواهند شد. پزشکان علّت دقیق این موضوع را نمی دانند. غذاهایی با فیبر بالا می توانند قند خون را کنترل کنند، که می تواند آکنه را هم کمی برطرف کند. بلغور، لوبیا، سیب و هویج روش‌های ساده‌ای برای اضافه کردن کمی فیبر به رژیم غذایی شما هستند.

ماهی قزل آلا

این ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است. آن ها التهاب بدن را کاهش می دهند. همچنین تولید پروتئینی به نام IGF-1 را در بدن کاهش می دهند، این پروتئین با ایجاد آکنه مرتبط است.

آجیل

افرادی که آکنه دارند، دارای سطوح پایینی از آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین E و سلنیوم هستند و بادام، بادام زمینی و آجیل برزیلی سرشار از آن هاست. این مواد مغذی مانع از آسیب سلول ها می گردد. هنوز دلیل محکمی برای تأثیر آنتی اکسیدان ها روی آکنه وجود ندارد، ولی آن ها از جهات دیگری هم برای بدن شما مفیدند. پس اضافه کردن آن ها به رژیم غذاییتان هیچ ضرری ندارد. فقط زیاده روی نکنید 24 عدد مغز بادام یا 3 تا 4 عدد آجیل برزیلی برای رفع نیازتان کافیست.

صدف

صدف ها سرشار از روی هستند، که یک ماده مغذی برای پوست است. در میان سایر مواد غذایی روی، توانایی کشتن باکتری هایی که عامل ایجاد نوع خاصی از آکنه هستند را دارد. همچنین به نظر می رسد روی توانایی توقف تولید موادی را که در بدن منجر به التهاب می شود را دارد. البته مصرف بیش از اندازه از روی می تواند مشکلاتی را هم به وجود بیاورد. بزرگسالان نباید روزانه بیش از 40 میلی گرم از آن را مصرف کنند.

غذاهای چرب چه تأثیری روی پوست می گذارند؟

اینکه غذاهای چرب منجر به ایجاد آکنه می شوند، یک افسانه قدیمی است. خوردن غذای چرب نه باعث ایجاد آکنه می شود نه آن را تشدید می کند. امّا اگر زمان زیادی را صرف پختن این غذاها بکنید ممکن است متوجه مشکلات پوستی در صورت خود شوید و علت آن می تواند چسبیدن روغن و مسدود کردن فولیکول موی شما باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

معمولا کنترل آکنه در منزل کار راحتی است. امّا در برخی مواقع که مشکل حاد است، اگر با انجام مراقبت های پوستی، تغییر رژیم غذایی و درمان های دارویی تغییری در روند درمان مشاهده نمی کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص می تواند با درمان زود هنگام اعتماد به نفس شما را بازگرداند و همچنین مانع از ایجاد زخم شود.

منبع : webmd

ترجمه و تهیه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...