چگونه تلفن همراه باعث نابودی روابط زناشویی می شود؟

«یک لحظه صبر کن؛ اجازه بده این متن را بفرستم». این جمله بسیار آشناست و احتمالاً همه ما آن را در موقعیت های مختلف زندگی از همسرمان شنیده ایم. خداوند در کتاب های مقدسش فرموده است که زن و شوهر، مسئولیت دارند تا به یکدیگر عشق بورزند و در هر شرایطی مراقب یکدیگر باشند. بنابراین، ما چگونه می توانیم از فرمان پروردگارمان اطاعت کنیم؟

تلفن همراه یا موبایل، در جامعه مدرن امروز، یکی از محبوب ترین دستگاه ها برای برقراری ارتباط با دیگران است. مردم با استفاده از موبایل و اینترنت، می توانند از مسافت های دور، ارتباط معناداری با یکدیگر داشته باشند. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که استفاده از تلفن همراه، باعث قطع یا کمرنگ تر شدن روابط رو در رو می گردد و همینطور، باعث می شود گفتگوهای معنادار میان زوجین کمتر اتفاق بیفتد. اعتیاد به تکنولوژی،  یک مشکل بزرگ میان جوانانی است که به گوشی های هوشمند خود وابستگی شدیدی دارند. در یک مطالعه که اخیراً روی 150 زن، صورت گرفته است؛ سه چهارم آن ها اذعان داشته اند که گوشی های هوشمند و کامپیوتر، در نهایت باعث نابودی روابطشان گشته است. علاوه بر این، زنانی که بیشتر از طریق تلفن همراه با همسرانشان در ارتباط هستند؛ احساس رضایت کمتری از زندگیشان دارند. معمولا علائم افسردگی در آن ها بیشتر است و اختلاف های بیشتری با همسرانشان را تجربه می کنند. در مطالعه دیگری، افرادی را در تحقیقات شرکت دادند که به علت مشغول بودن همسرانشان با تلفن همراه، دائماً با آن ها در حال نزاع بودند؛ نتیجه این بود که گرایش به تلفن همراه و در اولویت قرار دادن آن، باعث درگیری و تعارضات زیادی در خانواده و میان زوجین می گردد.

نتایج یک تحقیق دیگر، دانشمندان را شگفت زده کرد. محققان به این نتیجه رسیده اند که وجود حتی یک گوشی هوشمند، باعث می شود تا افراد کمتر نسبت به همدیگر احساس نزدیکی داشته باشند. در این تحقیق از افرادی که یکدیگر را نمی شناختند خواسته شد تا در مورد یک موضوع، گفتگوی عمیقی داشته باشند. در بعضی اتاق ها روی میز یک دفترچه با خودکار قرار داده شد و در برخی دیگر، یک تلفن همراه خاموش قرار دادند. با کمال تعجب، دانشمندان متوجه شدند که وجود تلفن همراه خاموش در اتاق، باعث می شود تا مکالمات به خوبی پیش نروند و گفتگوهای معناداری میان افراد اتفاق نیفتد. حال شما به رابطه خود با همسرتان فکر کنید و ببینید تلفن های همراه در زندگی شما چه تأثیری دارند؟ شما باید سعی کنید نقش تلفن های همراه را در زندگیتان کمتر کنید و به همسرتان نشان دهید که همیشه به او توجه دارید.

مشکل چیست؟

باید به این نکته فکر کنیم که چه چیزی در تکنولوژی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در روابطمان می گردد؟ در پاسخ این سوال می توان گفت زمانی که شما به صفحه تلفن همراه خود چشم می دوزید؛ همان اندازه تمرکز می کنید که هنگام نگاه کردن به شریک زندگیتان متمرکز هستید؛ در واقع، شما توجه خود را میان آن ها تقسیم می کنید. همچنین، شما در زمان استفاده از گوشی هوشمندتان نمی توانید از زبان بدن خود به خوبی استفاده کنید. با گذشت زمان، احساسات همسرتان در نتیجه برخوردهای شما، جریحه دار می شود و ممکن است احساس کند که دیگر برایتان مهم نیست و همین موضوع، باعث تضعیف روابطتان گردد.

استفاده درست از فناوری، برای بهبود روابط زوجین بسیار مفید است. در این مقاله از سه روش مضر استفاده از موبایل صحبت خواهد شد و راه های اجتناب از این مسائل توضیح داده خواهد شد.

تعارض و تضاد در روابط زناشویی

مکالمه تلفنی زیاد، میان زوجینی که به یکدیگر دسترسی دارند و می توانند یکدیگر را ملاقات کنند، تأثیر مخرب زیادی در رابطه می گذارد و ممکن است که درگیری و تعارض در رابطه را افزایش دهد. زمانی که زوج ها به جای تمرکز بر یکدیگر و رابطه شان، به مطالب موجود در گوشی های هوشمندشان توجه می کنند؛ استرس و تنش در رابطه زناشویی فزونی می گیرد. و با واکنش های شدیدی همراه می گردد. زوجین احساس می کنند که همسرشان آن ها را درک نمی کند و اعتماد به نفسشان کاهش می یابد. چرا موبایل باعث نابودی روابط زناشویی می شود؟ زمانی که استفاده از تلفن همراه به گونه ای باشد که مانع نزدیکی زوجین به یکدیگر گردد؛ تاثیرات منفی آن در رابطه مشاهده می شود. استفاده مداوم از گوشی های هوشمند، باعث بروز مشکلات زیادی می گردد و نگرش افراد را به زندگی تا حدود زیادی تغییر می دهد و همین امر، موجب تعارض و تضاد در روابط زوج ها می شود. تعارض در رابطه، به طور بالقوه ناسالم است و موجب نابودی روابط می گردد.

گفتگوی بی پرده و سالم، با تعارضارتی که استفاده از تلفن همراه در زندگی زوجین ایجاد کرده است؛ مقابله می کند. مطالعات نشان می دهند زوجینی که ارتباطات بی پرده و صادقانه ای با هم دارند؛ کمتر پریشان می شوند و ذهن انعطاف پذیری دارند. زوجین می توانند کاملاً شفاف به یکدیگر بگویند که استفاده از تلفن همراه توسط دیگری، مشکلاتی را در رابطه ایجاد می کند. برای مثال، می توانید این جمله را به کار ببرید: «عزیزم، زمانی که ساعات متوالی از گوشی موبایلت استفاده می کنی، احساس ناراحتی می کنم. آیا می توانی زمانی را تنظیم کنی که به گوشی احتیاجی نداشته باشی تا بتوانیم با یکدیگر صحبت کنیم»؟ این جملات برای بیان احساستان، یک پیشنهاد فوق العاده است که توصیه می کنیم امتحان کنید.

با هم ولی تنها بودن

این شرایط باعث نارضایتی زوج ها از روابطشان می گردد. «با هم ولی تنها بودن،»، به شرایطی اطلاق می گردد که زوج ها در یک اتاق به سر می برند ولی حواسشان به گوشی هایشان پرت است. این موقعیت، سطح های متفاوتی دارد و افراد ممکن است به صورت ملایم و یا به شدت، این شرایط را تجربه کنند. یک شرایط ملایم از «با هم ولی تنها بودن»، که به احتمال زیاد بیشتر زوج ها تجربه کرده باشند این است که شخصی با همسرش در حال مکالمه است و همسرش به جای اینکه حواسش جمع باشد؛ مشغول پاسخ دادن به پیامکی در گوشی اش است. یک مثال متوسط از «با هم ولی تنها بودن»، این است که افراد بارها و بارها به خاطر مشغول بودن با گوشی های هوشمند، به همسرشان توجه کافی ندارند. و یک مورد شدید از این شرایط، زمانی است که فرد به هیچ وجه قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست؛ زیرا احساس می کند که تنها نیازش داشتن تلفن همراه است.

همانطور که اشاره شد؛ سطوح متفاوتی از تنهایی در کنار هم، وجود دارد. شصت و دو درصد از زوج ها، هنگام سپری کردن زمان همراه شریک زندگیشان، در حال استفاده از گوشی های هوشمندشان هستند. طبیعی است که تداوم این شرایط، باعث ناراحتی و نارضایتی زوج ها از یکدیگر می شود و همچنین، مکالمات معنادار در رابطه کاهش می یابد. در حالت کلی، شما بیشتر از اینکه با همسرتان در ارتباط باشید؛ با تلفن همراه خود مشغول هستید.

مطالعات نشان می دهند که اعتماد، صمیمیت و صداقت باید به منظور داشتن زمان معنی دار با شریک زندگی وجود داشته باشد. برای ساده کردن وضعیت و ایجاد یک مکان امن برای روابط، زوجین می توانند روزانه زمانی را در کنار هم بگذرانند و رابطه شان را بهبود بخشند. زوجین می توانند در هنگام سپری کردن زمان با یکدیگر، گوشی های خود را روی حالت پرواز قرار دهند یا آن را در اتاق دیگری قرار دهند تا حواسشان را پرت نکند. برای بازساز اعتماد و صمیمیت در رابطه، زوجین باید همسرانشان را در اولویت قرار دهند و سپس به گوشی های همراه خود توجه داشته باشند.

از دست دادن فرصت ها

استفاده مداوم از تلفن همراه، در هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر، در طول زمان باعث کاهش ارتباطات معنادار میان زوجین می گردد. به عنوان مثال، اگر زوج ها در هنگام مکالماتشان حواسشان به گوشی های موبایل خود باشد و نتوانند ارتباط چشمی موثری با یکدیگر داشته باشند؛ به مرور زمان، برقراری روابط عاطفی میان آن ها سخت تر خواهد شد. تحقیقات جدید، نشان داده اند افرادی که بیش از حد بر روی گوشی های همراه خود تمرکز می کنند؛ نمی توانند احساسات افراد را درک کنند. یعنی، ارتباطات اجتماعی آن ها به شدّت تضعیف می شود و گفتگو با همسر کاهش می یابد و روابط معنادار و موثر جایی در رابطه نخواهند داشت.

همچنین، از دست دادن فرصت ها زمانی رخ می دهد که زوجین با اینکه می توانند با یکدیگر تلفنی صحبت کنند؛ ترجیح می دهند که از طریق پیامک، ایمیل و ... در ارتباط باشند. تحقیقات نشان می دهند افراد زیادی تمایل به برقراری ارتباط با همسر خود از طریق پیامک، ایمیل و ... را دارند. افرادی که صحبت کردن با تلفن را برای برقراری ارتباط با شریکشان انتخاب می کنند؛ دوست دارند زمان زیادی را برای شریکشان بگذارند و ارتباط مستقیم تری با همدیگر داشته باشند. در حالت کلی، این انواع برقراری ارتباط، احتمال مکالمات رو در رو را کاهش می دهد. همانطور که می دانید مکالمات و گفتگوهای صادقانه زوجین با یکدیگر، کلید داشتن روابط سالم است و راه حل تمامی مشکلات موجود میان آن ها است.

در این مقاله، دو روش عملی برای مقابله با از دست دادن فرصت ها آورده شده است:

ـ همیشه در برابر همسرتان یک شنونده فعال باشید: زمانی که همسرتان با شما صحبت می کند؛ تلفن همراهتان را در گوشه ای بگذارید و پای صحبت های شریک زندگیتان بنشینید. با همسرتان ارتباط چشمی داشته باشید تا او بداند که به حرف هایش گوش می دهید. سوالاتی از او بپرسید تا شریک زندگیتان احساس کند به صحبت هایش اهمیت می دهید. مطالعات نشان داده اند که وقتی زوج ها مکالمات معناداری با هم داشته باشند؛ صمیمیت و اعتماد بیشتری را در روابطشان تجربه خواهند کرد. توجه تمام و کمال به همسر، نشان می دهد که شما روی او تمرکز دارید و به گفته هایش دقت کافی می کنید.

ـ مکالمه تلفنی یا شفاهی را به جای ایمیل و پیامک انتخاب کنید. اگرچه استفاده از تلفن همراه کمک می کند تا گاهی اوقات از گفتگوهای دشوار با همسرتان فرار کنید؛ امّا، باید سعی کنید در مورد مشکلاتتان با همسر خود صحبت کنید تا اعتماد بیشتری در رابطه ایجاد کنید و به یکدیگر از لحاظ عاطفی نزدیک تر شوید.

چه زمانی تکنولوژی برای نزدیک شدن افراد به یکدیگر خوب است؟

تمام نکاتی که در این مقاله آورده شده است به این معنا نیستند که استفاده از گوشی های هوشمند و یا سایر ابزارهای ارتباطی برای روابط مضر هستند. برای مثال، مطالعات نشان می دهند که تماشای تلویزیون با شریک زندگی به بهبود روابط زناشویی کمک شایانی می کنند. همچنین برخی محققان به والدین توصیه می کنند تا همراه فرزندان خود به سینما بروند یا همراهشان در منزل به تماشای یک فیلم خوب بنشینند.

همانطور که می دانید استفاده از تکنولوژی برای زوج هایی که در روابط راه دور هستند بسیار کارآمد و مفید است. با این حال، قطعا مواردی وجود دارد که باید استفاده از تلفن همراه در آن مواقع محدود شود. برای مثال باید خانواده ها قوانینی وضع کنند تا استفاده از تلفن همراه سر بر میز غذا، هنگام مکالمه زوجین، زمان استراحت، قبل از خواب و ... ممنوع باشد. اگر شما اجازه ندهید که تلفن همراهتان مانعی میان عشق شما و همسرتان پدید بیاورد؛ یک زندگی فوق العاده را در دنیای مدرن امروز تجربه خواهید کرد.

تهیه و ترجمه : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...