اثرات رفتن به سربازی بر روحیه مردان

سربازی در لغت به معنای جان فشانی و در میدان رزم ایستادن می باشد. در تمامی کشورها به شیوه های مختلفی وجود دارد. در برخی از افراد به صورت اختیاری می باشد و برخی نیز از روی اجبار به این کار تن می دهند. در هنگام خدمت سربازی باید بسیاری از اصول را رعایت نمایند. در ایران سن مخصوص سربازی 18 سالگی می باشد.

سربازی به معنای تا پای جان ایستادگی کردن  و احترام گذاشتن به ارزش وطن می باشد. در برخی از کشورها مردان زمانی که که به سن 18 سالگی می رسند به خدمت وظیفه سربازی اعزام می شوند اما همین قانون در برخی از کشورها برای زنان به صورت اجباری می باشد. زمانی که افراد که می خواهند به سربازی اعزام شوند  مورد نظرسنجی و معاینه قرار می گیرند و در صورتی که دارای نقص و نارسایی های فیزیکی، روانی، اعتقادی و مذهبی و... باشند از خدمت معاف می شوند. بنابر مطالب ذکر شده در بعضی از کشورها خدمت سربازی یک امر اجباری می باشد اما در بعضی از کشورها به صورت اختیاری و داوطلبانه می باشد. سربازی در ایران به خدمت سربازی عمومی گفته می شود که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آن را تصویب کرده است و برای آن شرایط و ضوابطی را نیز تنظیم نموده است. مثلا در ایران تمامی مردان بالای 18 سال به استثنای افرادی که فاقد شرایط اعزام هستند باید به خدمت سربازی بروند. 

اگر بخواهیم به تاریخچه سربازی اشاره کنیم باید بگوییم این دستور توسط رضا شاه با وجود مخالفت افراد و ... تصویب شد. پسران زمانی که به سن 18 سالگی میرسند بر این باورند که سربازی تنها باعث تلف شدن و از بین رفتن دو سال از بهترین سال های عمرشان می باشد و هیچ مزایایی در رفتن به سربازی میبینند در حالی که متقابلا دسته ای از آنها این حرکت را حرکتی جهادی و به نوعی ان را یک دین می دانند که هر فرد باید آن را نسبت به کشور خود ادا کند. اینکه افراد دوره سربازی را سپری کنند برای تمامی مشمولین امری اجباری می باشد و چنانچه افراد سربازی نروند از انجام تمامی کارهای دولتی، خدمات شهروندی و... بازداشته می شوند و تنها در یک صورت است که می توانند به سربازی بروند اما از خدمات دولتی بهره مند شوند آن هم در صورت داشتن مدرک معافیت موقت می باشد.

معافیت خدمت سربازی

چگونگی گرفتن معافیت خدمت سربازی:

در ابتدا باید به سایت مربوط به نیروی انتظامی مراجعه کرد و در قسمت مربوط به نظام وظیفه تمامی ضوابط و آیین نامه معافیت ذکر شده است ان ها را با دقت مطالعه کرد و از تمام جزئیات آن سر درآورد. برای اینکه راه حل مناسبی برای معافیت پیدا کنید باید تمامی سایت ها را موشکافانه بررسی کنید و ترفندها و حیله های مخصوص برای معافیت را پیدا کنید. چنانچه افراد راهی برای معافیت پیدا کنند پیروز می شوند و اگر راهی نباشد باید افراد خدمت سربازی را به اتمام برسانند. اولین مرحله در زمان ثبت نام و فرستادن دفترچه این است که فرد از تحصیل خود فارغ التحصیل شده باشد و پس از اتمام تحصیلات آموزش دانشکده خود نامه ای را به صورت سری و محرمانه به حوزه نظام وظیفه ارائه می دهد که در آن نامه تاریخی در خصوص گرفتن آخرین امضای تسویه حساب و تاریخ  و نمره  آخرین واحد درسی و تمامی اطلاعات مربوطه را دقیق در اختیار آن حوزه قرار می دهند. افراد دقیقا تا شش ماه پس از آن تاریخ مهلت دارند که تمامی مدارک خود را جهت خدمت و ... پست کنند و چنانچه از این زمان بگذرد اضافه خدمت مشمول حال افراد نمی شود. پس باید به این نکته توجه کرد که افراد باید در موعد مقرر تمامی کارهای مربوط به خدمت سربازی را انجام دهند که اضافه خدمت شامل حال آنها نشود که در آن صورت با سختی های بسیار زیادی مواجه هستند.

دفترچه خدمت سربازی

چگونگی گرفتن دفترچه خدمت سربازی:

در ابتدا فرد به اداره پست می رود دفترچه مربوط به خدمت را می گیرد و فرم های مخصوص را پر می کند. در قسمت هایی از آن فرم ها نیاز به امضای فرد بوده از این رو امضا می کند و عکس خود را تحویل می چسباند. چنانچه در ان دفترچه ابهامات و پیچیدگی هایی بود نیاز به آشفتگی نمی باشد با مشورت و پرسش می توان پاسخ آن سوالات را دریافت و فرم های مخصوص را پر کرد. در صورتی که افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشد در ماه های خاصی یعنی ماه های زوج سال به خدمت سربازی اعزام می شوند و پس از ارسال مدارک خود در طی زمان اندک می توانند در صف اعزامی ها قرار بگیرند. اگر افراد می خواهند که زودتر اعزام شوند باید هر چه زودتر برای فرستادن مدارک و انجام کارهای خود اقدام کنند. این نکته که افراد در چه ماهی از سال به خدمت اعزام شوند اهمیت بسیار زیادی دارد مثلا مهم است برای افراد که در فصل گرم سال یا در فصل سرد سال در کدامین استان باید دوره آموزشی خود را بگذراند. زمانی که دفترچه پست می شود از اداره پست بسته ای به درب منزل فرد ارسال می شود که در آن دفترچه ای به نام دفترچه سبز قرار دارد که تاریخ دقیق اعزام و ... در آن ذکر شده است.

دفترچه سبز در واقع یک برگه کاغذ است که  تا شده  که در آن برگه تاریخ دقیق اعزام و یک کد چند رقمی ذکر شده است و بر اساس این تاریخ ذکر شده فرد باید در روز و ساعت مشخص خود را به مکان مشخص شده معرفی کند. رفتن به سربازی خود یک موضوع و داستان وحشتناک برای مردان می باشد و از طرفی مهم تر از آن شهری است که افراد اعزام می شوند و باید مأموریت خود را انجام دهند و آن را به پایان برسانند. زمانی که دسته بندی های مربوط به خدمت صورت می گیرد همه اصول خدمت رعایت می شوند چنانچه پادگان در شهر خود فرد باشد روزی را برای فرد یا نهایتا دو روز بعد تر را برای او مشخص می کنند تا خود را معرفی کند اما یه نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که اگر پادگان فرد شهر دیگری باشد در همان روز و بعد از دسته بندی ها همه آن افراد که مربوط به آن پادگان را با یک اتوبوس به شهر مربوط و پادگان مربوط اعزام می کنند. 

در زمان اعزام باید بار کمی با خود به همراه داشت یعنی از به همراه داشتن تمامی وسایل های اضافی خودداری شود، وسایل شخصی را به صورت کامل به همراه داشته باشد و از همه مهم تر این است که لباس های مخصوص به آن شهر و آن فصل را با خود به همراه داشت. اما برخی از وسایلی که افراد نمی توانند با خود به همراه داشته باشند آن هم تلفن همراه، دوربین عکاسی، وسایل برقی، سیگار، داروهای خواب آور و.. می باشد که در واقع یک عمل غیر عادی و ناخوشایند می باشد. زمانی که فرد به پادگان می رسد ساعت های اول را به استراحت اختصاص می دهد و پس از آن آمار افراد گرفته می شود و توصیه هایی داده می شود که افراد باید به آن ها عمل کنند پس از دسته بندی هایی که توسط خود پادگان صورت می گیرد و.. هر یک از آن سربازان تازه اعزام شده را در گروه هایی قرار می دهند که چندین ارشد نیز در میان ان ها می باشد و معمولا پس از اینکه این مرحله به پایان رسید پادگان به همگی آنها یک برگه مرخصی یک روزه میدهد که آنها برای تهیه کردن تمامی وسایل مورد نیاز خود و تهیه لباس مخصوص آن ارگان اقدام کند و پس از یک روز دوره آموزشی را شروع می کند. 

خارج از این نکات ذکر شده خود آن پادگان نیز به صورت رایگان وظیفه دارد وسایلی را به صورت رایگان در اختیار آن افراد قرار دهد وسایلی از جمله لباس، جوراب مخصوص، قند و چای، پوتین مخصوص و... این وسایل ها برای تمامی نیروهای مسلح به صورت رایگان و مشترک در اختیار سربازان قرار می گیرد. در میان این مسائل مورد ذکر شده مسئله لباس دارای جزئیاتی می باشد و اتفاق بسیار مهمی می باشد. لباس هایی که در اختیار سربازان قرار می گیرد در اغلب شرایط اندازه فرد نمی باشد پس از این رو باید پس از اینکه لباس را تحویل گرفت سایز دلخواه خود را در ذهن تداعی کرده و سپس به خیاطی رفته و لباس را برایتان اندازه گیری و دوخته و در اختیار فرد قرار می دهد. یک لیست که 10 تا 15 مورد را در بر می گیرد و فرد به نظامی فروشی می رود و تنها با 15 هزار تومان میتواند نمامی آن وسایل را تهیه کند اما نکته قابل توجه این است که در پادگان آن وسایل را به افراد نشان می دهند و زمانی که به آن نظامی فروشی مراجعه می شود باید عین همان وسایل را خریداری نمود و این کار دشواری نیست.

کفش هایی که پادگان تحویل می دهد بسیار محکم می باشد و باید دو  ماه آن ها را تحمل کرد  ابتدا باید به کفاشی رفت و با چکش پاشنه آن را بکوبید و محکم کنید تا نرم شود بعد از آن واکس بزنید و نکته دیگر که باید در خصوص پوتین رعایت شود این است که بستن بندهای ان ممکن است طول بکشد که این هم به سهم خود یک امر عادی می باشد و به مرور زمان عادی تر می شود و کلیه این موارد اموری هستند که افراد در طی دو یا سه هفته به تمامی آنها عادت می کنند. پس از انجام این کارها دست کی روز اول خدمت آغاز می شود و حدود هشت هفته دوره آموزشی طول می کشد و باید آن را سپری نمود. همانگونه که از نامش پیداست در چند روز اول فرد به طور کامل با اصول اولیه خدمت و تمامی موارد آن آشنا می شود و ممکن است برای فرد در روزهای اول بسیار سخت باشد اما به مرور زمان این روزهای دشوار نیز عادی تر می شوند. 

به برنامه های جاری در قسمت های مختلف نظام برنامه سین می گویند که مخفف ساعت یگان نظامی می باشد و برنامه تمام نیروهای مسلح نیز کاملا یکسان و شبیه هم می باشد. این برنامه از ساعت پنج صبح تا چهار بعدظهر برنامه ریزی شده است و تحت هیچ شرایطی فرد نمی تواند غیر آن را عمل کند و قانون شکنی کند. در طی این ساعات خاص کارهای مخصوص و مشخص انجام می شود و در آخر ساعت خاموشی 9 شب می باشد و مطمئنا به دلیل سختی و سنگینی فعالیت ها در طول روز در همان ساعت  فرد راحت می خوابد.

معاف از رزم در رفتن به سربازی

شرایط معاف از رزم در رفتن به سربازی:

زمانی که افراد می خواهند ورزش ها یا رژه های صبحگاهی را انجام دهند گاهی اوقات بعضی از آن افراد معاف از رزم می باشند. غذاهایی که توسط پادگان در اختیار سربازان قرار می گیرد آنقدر هم که شایع شده بد نیست یعنی به گونه ای می باشد که برای دوماه قابل تحمل می باشد. در ساعت های مشخص تقسیم غذا را انجام می دهند و نکته قبل توجه این است که هر پادگان خود دارای یک بوفه می باشد که در هر زمان که افراد بخواهند می توانند مراجعه کنند و خرید کنند. در پادگان باید نکاتی در نظر گرفته شود مثلا سیگار برای سلامتی بسیار مضر می باشد و چنانچه در پادگان فرد سیگار به همراه داشته باشد جریمه می شود و عواقبی را برای وی به دنبال دارد.

اگر سرباز هر یک از این موارد را رعایت نکند دژبان مرکزی نام فرد را یادداشت می کند و آن را در پرونده ثبت می کنند و تنبیهاتی را به دنبال دارد. افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالایی می باشند هر روز پست اسان تری به آنها ابلاغ می شود مثلا برای نگهبانی که به نسبت از سایر امور راحت تر می باشد. یکی از دیگر اصول که در زمان سربازی باید رعایت شود این است که گفتار رعایت شود مثلا باید طرز و لحن حرف زدن سرباز با هر یک از افراد ویژه آن ها باشد مثلا با سرهنگ و .. باید در نهایت ادب و احترام رفتار کرد. نکته دیگر همان نهست می باشد که همان غیبت است و نیز تنبیه نظام و ارتش به صورت اضافه خدمت و ... می باشد و انجام کارهایی در پادگان که راه بخششی ندارد تنها با اضافه کردن و نهست می تواند جبران شود.

یکی از مشکلاتی که در سربازی ممکن است اتفاق بیفتد  این است که فرد به هر دیلی در پادگان مریض شود از این رو با دفترچه بهداری به بهداری پادگان می روید و این یکی از امکانات خیلی خوب و موثر در دوره سربازی برای سربازان می باشد نحوه رسیدگی این ارگان ها به سربازان در دوره سربازی به گونه ای نسبتا خوب می باشد اما یکی از مشکلاتی که ممکن است در این شرایط به دلیل بدشانسی برای سربازان به وجود بیاید آن هم این است که اگر در دوره آموزشی بیشتر از نه روز مریض شوند باید ان دوره را مجددا از سر بگیرند و شروع کنند بنابراین باید در دوره سربازی به صورت جدی از خود مراقبت کرد تا با مشکلات و عواقب آن مواجه نشود.

نکته قابل توجه این است که در این دوره برای افرادی که متکی به خانواده خود بودند بسیار سخت و دشوار روزها سپری می شوند اما اگر افراد در همان ابتدای زندگی به خود متکی بودند در دوره خدمت سربازی فشار زیادی را متحمل نمی شوند. بنابراین نکته قابل توجه این است که دشواری خدمت سربازی تنها در حدود 4-5 هفته اول آموزشی می باشد و افراد پس از آن مدت دیگر با روزهای کاملا عادی مواجه هستند و شمارش معکوس خود را در همان روزها شروع می کنند و چنانچه به خود در دوره سربازی سخت نگیرند آسان می گذرد.

بنابراین این ها تمامی نکاتی بود که افراد باید از همان ابتدای خدمت سربازی خود تا پایان سربازی رعایت کنند. حال آنکه اگر بخواهیم سربازی را به زبان دیگر مورد نقد و بررسی قرار دهیم این است که با وجود تمام پیشرفت های علمی و فناوری و... یکی از مهم ترین ارکان نیروهای مسلح  را نیروی انسانی تشکیل می دهد و اینکه ان نیروی انسانی از اقتدار بیشتری برخوردار باشد کارآمد بیشتری برای تمامی ارگان ها به دنبال دارد. خدمت سربازی در واقع منشا و آغاز ورود افراد به جامعه خویش می باشد و شایسته است که انگیزه خدمت به نظام اسلامی را در افراد ایجاد نمایند. 

گاهی افراد به دلخواه خود این راه را بر می گزینند و گاه نیز افراد از روی اجبار تن به این کار می دهند و تنها هدف انها گرفتن کارت پایان خدمت است تا در زندگی با مشکلاتی مواجه نشوند چرا که شرط انجام برخی از کارها در نظام اسلامی داشتن کارت پایان خدمت می باشد و این خود باعث شده است که افراد به چشم ابزاری که ان ها را در معرض اجبار و زور قرار داده است نگاه کنند.

شروع خدمت سربازی

خدمت سربازی از چه زمانی شروع می شود؟

خدمت سربازی از زمانی آغاز می شود که افراد در سن نوجوانی می باشند و این مقطع برای انها همچون طوفانی می باشد و به دلیل اینکه در این دوره بحران هویت یابی و شخصیت یابی نوجوانان شعله ور می باشد از این رو سربازی احساسات و عواطف آنها را کنترل می کند. در این دوره چنانچه افراد با در هم شکستن ارزش ها و به هم ریختن تفکرات و... روبه رو شوند امری غیر عادی نمی باشد و از این روست که در دوره سربازی افراد اغلب کم حوصله، حساس، استقلال طلب، ناآرام و...می باشند که این نه تنها بیماری نمی باشد بلکه در آن دوره امری کاملا عادی تلقی می شود و با گذشت زمان افراد به حالت عادی خود باز می گردند. یکی از نکات مهم این است که در ای دوره افراد باید نظم و ترتیب را به شدت رعایت کنند و این خود یکی از نکات مثبت سربازی میباشد که آثار آن در تمامی دوره های بعد بر روی زندگی فرد باقی می ماند و از این رو فرد میل به استقلال و میل به کسب شخصیت پیدا می کند.

سازمان ها و ارگان های نظامی خود به دنبال سیاست گذاری علمی و کاربردی می باشند که باعث شود این دوره بسیار کارآمد باشد و نتایج خوب و موثر به بار آورد از این رو پیشنهادهایی برای این ارگان ها جهت ایجاد تحول در نحوه سربازی وجود دارد که عبارتند از:

1-تعریف دقیق موقعیت های خدمت و توزیع ساختن سربازان بر اساس تناسب و سنخیت داشتن موقعیت ها، شخصیت توان و تخصص و تحصیلات و....

2-ارائه تسهیلات و امکانات مناسب در نیروهای مسلح و در جهت بالا رفتن سطح بهداشت و امکانات و مطلوب ساختن محیطی که افراد در آن خدمت می کنند.

3-آموزش های لازم و مناسب به فرماندهان یگان هایی که با سربازان به طور مستقیم در ارتباط هستند و وظیفه اموزش انها را بر عهده دارند... تا تبحر و دانش لازم را برای برخورد با سربازان و .. به دست آورند.

4-به وجود آوردن و آسان کردن شرایطی که سربازان بتوانند به تحصیلات خود حدالامکان ادامه دهند و محدودیتی برای تحصیل آنها به وجود نیاید.

5-ایجاد ارتباط بین سربازان و خانواده های آنها که این امر خود موجب تقویت روحیه سربازان در دوره سربازی می شود چرا که آنها در این دوره از زندگی به این مسئله نیاز بسیار دارند.

6-آموزش های کارآفرینی را به بهترین شکل به سربازان ارائه دهند.

7-تعمیق و تقویت باورهای دینی در دوران خدمت سربازی که در واقع یکی دیگر از آثار خدمت سربازی بر روی افراد گسترش معنویت می باشد.

8-مورد توجه قرار دادن و برآورده کردن نیازهای به موقع و مشروع و قانونی سربازان چرا که این مسئله روحیه آنها را دگرگون می سازد.

9-تجلیل و بزرگداشت از سربازانی که در دوره خدمت سربازی خود خدمات برجسته ای داشته اند و یا دارای یکی از خصوصیات و ویژگی های برجسته و بارز اخلاقی  و.. می باشند.

یکی دیگر از مسائلی که مربوط به خدمت سربازی می باشد و آنهم خرید خدمت سربازی می باشد  که این امر خود می تواند در برگیرنده مزایا و معایبی باشد و این عوامل نیز بستگی به شرایط مختلف فرد دارد و می تواند در موقعیت های مختلف متفاوت باشد. افرادی که نمی توانند از معافیت سربازی بهره مند شوند و به عبارتی نمی توانند به دلایل مختلف به سربازی هم بروند از این رو باید به اجبار اقدام به خریدن خدمت سربازی کنند و کارت پایان خدمت را به دست آورند. از این رو باید به صورت کلی بیان کرد سربازی بهترین موقعیت برای کسب استقلال و .. برای نوجوانان می باشد و لازم است که همه افراد به گرفتن کارت پایان خدمت اقدام کنند و دشواری هایی که بعدها ممکن است بر سر راه انها ایجاد شود را رفع نمایند.

مطلب های پیشنهادی :

شعر زیبا درباره خدمت سربازی

عکس پروفایل سربازی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...