کپشن پست چیست | معنی کپشن در اینستاگرام

مفهوم Caption:

نگاره یا کپشن در حقیقت مقاله کوتاهی است که برای توضیح تصویر و یا ویدئو اشتراکی در محیطهایی نظیر اینستاگرام و تلگرام استفاده می­شود. نوشتن توضیح مختصر و جامع در زیر تصاویر اشتراکی می­تواند منجر به افزایش جذابیت موضوع شده و مطمئنا مخاطبین بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. نوشتن کپشن، مشابه نوشتن یک مقاله می­باشد ولی نوع و محتوای کپشن به منظور تاثیر­گذاری بالا؛ بسیار حائز اهمیت است.

Caption زمانی استفاده می­شود که نکات گنگی در تصویر وجود داشته باشد که ذهن مشاهده کننده را مشغول نموده است. مهارت در نوشتن Caption، در راستای شناسایی و پاسخ به سئوالات احتمالی مشاهده کننده متمرکز شده است.محیطهای اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و لینکدین محیطهایی هستند که طی مرحله اشتراک گذاری تصویر، محیطی را برای درج متن در اختیار می­گذارند که این محیط در حقیقت همان Caption می­باشد.

شیوه نگارش Caption:

در نگارش کپشن شاید مشکلاتی برای کاربر به وجود بیاید، که مهمترین آن ایجاد بهم ریختگی در متن نگارش شده است. که مفهوم کپشن را برای مخاطب گنگ و پیچیده می­کند. برای رفع این مشکل بهتر است در نگارش متن از امکان نیم فاصله استفاده شود و از آوردن کلمات لاتین در ابتدای متن جلوگیری شود. چرا که با آوردن کلمات انگلیسی برنامه تصور می­کند کل پاراگراف متن لاتین می­باشد و بطور اتوماتیک جورچین را از سمت چپ تنظیم می­نماید. توصیه می­شود برای جلوگیری از بهم ریختگی ترتیب کلمات در Caption از معادل فارسی آنان استفاده شود. در غیر اینصورت می­توان کلمه انگلیس را به صورت فارسی نیز درج نمود. بطور مثال بجای کلمه MVM؛ از کلمه ام وی ام استفاده نمود.

مقاله کوتاه نهایتا می­تواند شامل 2200 کلمه و 30 هشتک برای هر عکس باشد. بنابراین مهارت تولید محتوا برای کپشن با توجه به محدودیتی که وجود دارد بسیار حائز اهمیت است. نگارنده باید متن محتوایی را برای Caption خلق کند که با کمترین جملات، مفهوم عمیقی از تصویر یا ویدئو را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

متون مناسب برای Caption:

متنی برای کپشن مناسب خواهد بود که بصورت برنامه­ریزی شده و با سناریویی مفهومی خلق گردد. برای این منظور پیشنهاد می­شود موضوع نگارش را به عناوین اصلی، فرعی و نیز درج پی­نوشتها تقسیم­بندی نمایید.

نوع محیط نیز در خلق محتوا برای Caption حائز اهمیت است. بطور مثال محتوای محیطهایی نظیر تلگرام و اینستاگرام بسیار متفاوت تر از محتوای لینکدین می­باشد. چرا که محیطهای تلگرام و اینستاگرام اغلب محیطهایی برای اشتراک موضوعات مهیج و روزمره هستند ولی محیط لینکدین حاوی مطالبی تخصصی و متمرکز در موضوعات شغلی می­باشد. بر این اساس محتوای محیطهای تخصصی باید مطابق با دانش و تخصص مناسب خلق و به اشتراک گذاشته شوند.

نوشتن یک محتوای با ارزش در Caption، می­تواند بازخوردهای بسیار ارزشمندی را نیز در مورد نظر مخاطبین به شما ارائه دهد. هر چقدر Caption ایجاد شده قوی­تر، تخصصی­تر و مهمتر از همه مخاطب پسند باشد. میزان موفقیت در این مقوله نیز بالاتر خواهد بود.

امروزه بسیاری از کاربران از محیطهای اجتماعی برای کسب و کار استفاده می­نمایند. دقت در کیفیت و ارزش تصویر و ویدئو خلق شده به همراه متن Caption انتخابی در توسعه کسب و کار این افراد موثر است. از آنجائیکه اکثر محیطهای اجتماعی خدمات رایگانی را برای مخاطبین مهیا نموده­اند؛ این ابرازهای موثر تبلیغاتی به شکل ویژه­ای مورد توجه مخاطبین قرار گرفته­اند.

در تدوین و خلق محتوای متنی باید به این موضوع بسیار مهم توجه نمود که مخاطبین Caption طیف گسترده­ای را شامل می­شوند. مخاطبین با فرهنگهای مختلف، سطح معلومات و دانش متنوع و نیز افرادی در رده­های سنی متفاوت. با توجه به این تنوع؛ Captionاشتراکی باید الزاما بطور مداوم از لحاظ بازخورد مورد تجزیه و تحلیل و بررسی علمی قرار گیرند تا محتواهای آتی نیز بر اساس انطباق با نیازهای مخاطبین طراحی و به اشتراک گذاشته شوند.

اهمیت برند سازی در خلق Caption باید مورد توجه نگارنده قرار گیرد. تصاویر، ویدئوها و متون کپشنها باید بسیار هوشمندانه و علمی در مسیر برند سازی و تصویرسازی از موضوع Caption عمل نمایند. البته این بدین معنی نیست که الزاما متن شما باید پر از مطالب غنی، علمی و پیچیده باشد. بلکه باید متن Caption در عین سادگی بتواند موضوع تصاویر و ویدئو­ها را به مخاطب به بهترین شکل توضیح دهد.

برای نتیجه ­گیری بهتر، اولین و اصلی­ترین موضوع شناخت مخاطب است. این پلتفرم پایه و اساس تمامی کسب و کارها را تشکیل می­دهد و مطمئنا در محیطهای اجتماعی نیز جایگاه پراهمیتی دارد. بر این اساس مطالعات جمعیت­شناختی و تخصص در روانشناختی مخاطبین محیط اجتماعی می­تواند بر غنای موضوعات ارائه شده بیافزاید تا از این طریق مخاطبین و علاقمندان بیشتری جلب موضوع گردند.

طرح سئوالاتی که گمان می­رود از طرف مخاطبین مطرح شود و پاسخ­گویی به آنها قبل از درج Caption ؛ می­تواند بر اصالت و نیز غنای موضوع بیافزاید. چرا که مخاطبین با مراجعه به تصویر و ویدئو و متعاقب آن دریافت سئوالات ذهنی این اطمینان را خواهند داشت که نگارنده به نیازهای آنان توجه ویژه داشته است. بنابراین از این روش می­توان برای افزایش میزان هواداران و نیز جلب مخاطبین وفادار استفاده نمود. این موضوع برای افرادی که از محیطهای اجتماعی برای کسب درآمد و یا شهرت استفاده می­کنند نکته­ای طلایی و کلیدی محسوب می­گردد.

شناسایی مخاطب می­تواند شامل توجه به سن، شغل، علایق خارج از محیط کار، میزان درآمد و نکاتی از این قبیل را شامل گردد. Caption­ها باید متکی بر استراتژیهای بازاریابی طرحی و اجرا شوند برای طراحی مطمئن استراتژی عنوان این سئوال که: کیفیت و ارزشهای برند چیست؟ می­تواند موثر باشد. چرا که نگارنده کپشن باید علاوه بر شناسایی خصوصیات مخاطبین به ارزشها و کیفیتهای محصول و محتوای خود نیز واقف باشد.

امروزه با گسترش شبکه­های اجتماعی، سطح آگاهی و کاربری مخاطبین افزایش یافته است. بر این اساس محتوای Caption الزاما باید تمامی جوانب را مدنظر قرار داده و بصورت حرفه­ای و علمی طراحی و اجرا شوند.

بسته به محیط؛ نوع نگارش می­تواند متفاوت باشد. شاید استفاده از موضوعات طنز در محتوای متنی محیط اینستاگرام بسیار کارساز باشد. جایی که نگارنده موضوع اصلی کسب و کار را در درجه فرعی قرار داده و با استفاده از جملات فکاهی ذهن مخاطب را به موضوع Caption هدایت می­نماید و یا در محیط لینکدین با قرار دادن آگهی­های استخدام سایر شرکتها، نگارنده سعی در جلب و افزایش مخاطبین خود دارد.

نکته تولیدی در تولید Caption:

موضوعات درج شده در سه خط اول Caption از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چرا که مخاطبین برای دریافت ادامه موضوعات باید از گزینه "بیشتر" استفاده نمایند و صرفا جملات سه خط اول هستند که در معرض دید همیشگی در محیط هستند. بنابراین نگارنده با توجه به این موضوع باید سعی نماید  سه سطر اول Caption را  غنی و حاوی مطالب کلیدی طراحی نماید.

یکی از عواملی که ارزش Caption را کاهش می­دهد، وجود غلط­های املایی و انشایی در متن Caption می­باشد. در برخی اوقات نگارنده برای پاسخ سریع به مخاطبین خود عجله بخرج می­دهد که باعث به وجود آمدن غلطهای املایی و انشایی  می­گردد. که می­تواند اثر تخریبی زیادی در ذهن  مشتری  ایجاد نماید . بنابراین لازم است نگارنده بدون عجله و با دقت بالا با بازخوانی و ویرایش مجدد متن آنرا اصلاح نماید. شاید بهتر باشد متن در محیط­های مثل ورد ابتدا نوشته شده و با کپی برداری در Caption مورد نظر الصاق گردند.

رسالت اصلی Caption اینست که آگاهی بیشتری به مخاطب خود ارائه دهد و این انتقال آگاهی باید تا حدی حرفه­ای طراحی و اجرا شود که ذهن بیننده را به خود مشغول کند و او را علاقمند نماید که در مورد موضوع خود راسا اقدام به تحقیق و جستجو بیشتر نماید. در حقیقت موفقیت موضوع Caption زمانی است که مخاطب را وادار به کنجکاوی بیشتر در زمینه موضوع نماید. بطور مثال نگارنده متنی را در Caption مربوط به تصویر یک مکان گردشگری ثبت می­نماید و اطلاعات آن آنقدر غنی و جذاب است که بیننده را برای کسب اطلاعات بیشتر به جستجو در مورد آن مکان ترغیب می­نماید. از ایجاد این انگیزه در محیطهای کسب و کار می­توان به بهترین وجه، جهت هدایت مخاطب به اهداف مورد نظر استفاده نمود.

معمولا مخاطب ابتدا به تصویر توجه می­کند یا موضوع ویدئو اشتراکی را نگاه می­کند، سپس به Caption مراجعه می­کند و چنانچه متن Caption حاوی مطالب جدیدی باشد که در مشاهد عکس یا ویدئو وجود نداشته است. مخاطب مجدد به تصویر و یا ویدئو رجوع می­کند که این موضوع نیز حرفه­ای و جذاب بودن Caption را تایید می­کند. Caption و تصویر و ویدئو در حقیقت مکمل هم هستند،تصویر و ویدئو در بسیاری از موارد نیازمند ارائه توضیحاتی هستند و برعکس.

چرا Caption می­نویسیم؟

اولین هدف توضیح مناسب برای درک تصویر و ویدئو اشتراکی است ولی در کسب و کارهای امروزی از نوشتن Caption برای مقاصد تجاری و درآمد­زا استفاده می­شود. با استفاده از Caption با ایجاد شور و نشاط و ایجاد انگیزه و علاقه در مخاطب می­توان با ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب او را برای جستجو و ورود به اهداف بازاریابی از پیش تعیین شده هدایت کرد و مخاطب را به یک مشتری علاقمند تبدیل نمود. با تداوم حرفه­ای در خلق محتوای متنی می­تواند مشتریان فعلی را به مشتریان وفادار دائمی تبدیل نمود.

عوامل موثر در نوشتن Caption:

در نوشتن Caption موضوعاتی مانند: برای چه کسانی؟ برای چه؟ برای چه زمانی؟ کجا؟ چطور؟ و چرا؟ باید مدنظر نگارنده قرار گیرد. اینکه مخاطب عکس یا ویدئو برای چه رده سنی و شغلی از مخاطبین مناسبت است و توضیح اینکه Caption سعی دارد چه موضوعی از تصویر یا ویدئو را شرح دهد و نیز زمان و محل رویداد باید مورد توجه قرار گیرد.

برای تاثیر­گذاری Caption بهتر است در تصویر یا ویدئو دنبال وجوه تمایز باشیم و با مطرح کردن آن در Caption آنرا از موضوعات مشابه متمایز نماییم. برای این منظور ضروری است نگارنده به جزئیات تصویر و فیلم توجه داشته باشد و با چندین بار مشاهده به تمایز مورد نظر دسترسی پیدا نماید. شاید اشاره به استفاده از تکنیکی بخصوص در عکاسی یا تولید محتوای فیلم بتواند، تمایز مورد نظر را ایجاد نماید.

کپش باید حاوی جملات کامل باشد. در بسیاری از موارد نگارنده برای صرفه­جویی در وقت و رعایت تعداد کاراکتر مجاز از جملات ناقص استفاده می­کند که باعث کاهش کیفیت Caption از طریق ایجاد نامفهومی در معنی جمله می­گردد.

نکته استفاده از Caption در موضوعات متوالی:

در مورد Caption عکسهای متوالی از یک موضوع یکسان باید به این نکته توجه کرد که از درج مطالب تکراری در تصاویر و یا فیلمهای اشتراکی خودداری کرد. بهتر است هر تصویر و فیلم با وجود حکایت از یک موضوع یکسان از محتوای متنوع و متمایزی برخوردار باشند. تا موجبات جذب حداکثری مخاطب فراهم شود.

در محتوای متنی باید به واقعیات موضوع پرداخت و سلیقه­ها و نظرات شخصی را در خلق آن دخالت نداد. برای این منظور مطالعات علمی و جمع­آوری موضوعات تجربی از محل می­تواند کارساز باشد. Caption باید مستند بوده و بر پایه واقعیت نوشته شود و صداقت در نگارش باید حتما رعایت شود. شاید با اشتراک یک موضوع و ذکر مطالب خلاف واقع مخاطب با صرف وقت و هزینه به غیر واقعی بودن آن پی ببرد و با اعلام اعتراض خود، تمامی استراتژیها و برنامه ریزهای نگارنده را زیر سوال ببرد.  ایجاد نارضایتی و عدم اطمینان، موردی است که شاید در کوتاه مدت نتوان آنرا جبران کرد.

رعایت مسائل اخلاقی و عرفی فرهنگ هر جامعه نیز از موضوعات بسیار مهم در خلق Caption هستند. رعایت اصل احترام به مخاطبین و ارزش­گذاری به مخاطب از رموز موفقیت در نتیجه­گیری می­باشند.

طنز پردازی شاید بصورت هوشمندانه بتواند در جذب مخاطب موثر باشد، لیکن اغراق در آن و پرداختن به موضوعات سطح پایین و خارج از عرف جامعه و مخاطب می­تواند ضربه جبران ناپذیری در ادامه فعالیت نگارنده متن داشته باشد.

متن Caption باید حاوی مطالب به روز باشد و اطلاعات مربوط به زمان حال موضوع عکس یا فیلم را به مخاطب انتقال دهد. شاید انتشار تصویریک منطقه توریستی با ذکر راه دسترسی صعب­العبوردر Caption برای مخاطب با آنچه که در زمان حال با احداث راههای دسترسی مناسب وجود دارد مغایرت داشته باشد و موجبات گمراهی مخاطب را فراهم آورد.

ادبیات Caption نیز باید غنی باشد و از کلمات مناسب برای ارائه موضوع استفاده شود. شاید خلاصه نوشتن کلمات با علامتهای اختصاری و یا استفاده از کلمات بالا و پایین و چپ و راست و غیره باعث گنگ شدن بیشتر موضوع شوند. درجه اهمیت Caption شاید بیش از خود عکس و فیلم انتشاری باشد. بنابر این در تولید آن باید بسیار دقت داشت و تمامی موارد و جوانب را در برنامه­ریزی قبل از اجرا مدنظر قرار داد.

متن باید حاوی مطالبی مختصر و غنی باشد. کلی­گویی در کپشن می­تواند باعث بی­حوصلگی و عدم علاقه مخاطب برای دنبال کردن موضوع گردد. مختصر گویی و گزیده گویی از شروط انگار ناپذیر موفقیت در خلق Caption غنی و اصیل می­باشد.

خصوصیت یک متن خوب و حرفه­ای ایجاد علاقه و شور در مخاطب برای جستجوی بیشتر است. بر این اساس باید Caption حاوی مطالبی باشد که حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزد و مخاطب را برای دریافت اطلاعات بیشتر راغب نماید. شاید بتوان با یک Caption قوی در زمینه تصویر یک مکان دیدنی مخاطب را برای خرید بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار و یا کشتی راغب کرد. بر همین اساس می­توان کسب و کارهایی نظیر رزرو آن لاین مکان اقامت در منطقه را نیز پایه­گذاری نمود.

در خلق Caption مربوط به محصولات آرایشی،بهداشتی و درمانی و نیز مواد غذایی باید نهایت دقت را معطوف داشت، چرا که این محصولات مستقیما با سلامت مخاطبین ارتباط دارند. ایجاد Caption صرف تجاری آثار مخربی را در این محصولات به بار خواهد آورد. استفاده از تصاویر و فیلمهای صرف تجاری و جعلی و ذکر موارد جذاب در Caption موارد غیر قانونی و خارج از اخلاق تلقی خواهند شد؛ که مطمئنا عواقب قانونی و حقوقی را به دنبال خواهند داشت.

Caption غنی حاوی موضوعاتی عمدتا کوتاه، عمیق و پر معنی هستند. شاید با ذکر یک بیت شعر زیبا بتوان تصویر و یا فیلم را توصیف نمود. این موضوع می­تواند با ذکر یک ضرب و المثل اصیل ایرانی و یا گفتار و اندرز کوتاهی از یک چهره سرشناس باشد.

در محیطهای اجتماعی نظیر اینستاگرام، توئیت، تلگرام و غیره بهتر است Caption طوری طراحی گردد که مخاطب را به انجام موضوع Caption دعوت نماید. اگر به این موضوع توجه نشود Caption صرفا باعث مشاهده خواهد شد و درصد اقدام را کاهش خواهد داد. ولی استفاده از کلمات دعوت به اقدام می­تواند نتیجه ایجاد Caption را تا حدود زیادی تضمین نماید.

نقش کامنتهای زیر Caption در ارزیابی تاثیر­گذاری آن بسیار موثر است بنابراین متن Caption باید طوری باشد که با ایجاد سوال در ذهن مخاطب، او را وادار به پاسخ و شرکت در بحث مربوط به موضوع تصویر و فیلم نماید. استفاده از ابزارهای فنی موجود در محیطهای اجتماعی نیز می­تواند تاثیر­گذاری Caption را بهبود ببخشد. بطور مثال دعوت از مخاطبین برای Tag نمودن از آنجمله است.

استفاده از موضوعات چالش برانگیز در Caption نیز می­تواند میزان مشارکت مخاطبین را بالا ببرد مواردی نظیر دعوت به یک جمع و برگزاری مسابقه کتابخوانی و یا درج سئوالاتی با اهدای جوایز در Caption می­تواند چالش و جذابیت آنرا افزایش دهد.

ابزارهایی رباتیک برای امکان افزایش میزان کاراکترها و نیز هشتک­های از طرف شرکتهای نرم­افزاری معرفی می­شوند که شاید استفاده از آنها و حجیم شدن متن، اصالت آنرا از بین ببرد. بنابراین توصیه می­شود متن Caption در حد استاندارد محیط اجتماعی باشد.

برای القای برخی مفاهیم می­توان از ایموجی­های استفاده کرد. شاید انتقال احساسات نگارنده با کلمات میسر نباشد؛ در این حالت می­تواند از درج ایموجی­های برای درک بهتر احساس مورد نظر از طرف مخاطب استفاده کرد.

برای پر بار شدن موضوع محتوا میتوان در Caption اکانت و آدرس مراکز و افراد مرتبط با موضوع را نیز درج نمود. بطور مثال در Caption مربوط به یک کفش ورزشی می­توان اکانت یک چهره مشهور ورزشی را که از همان برند استفاده می­کند را به اشتراک گذاشت.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...