صبحانه در حقیقت کلید کاهش وزن شما نیست

احتمالاً همیشه این جمله را شنیده اید که " برای داشتن وزن متناسب، صبحانه مهّم ترین وعده ی غذایی است". امّا تحقیق اخیری که در سال 2019 انجام شده، این نظریه را رد می کند. خوردن صبحانه باعث نمی شود که در طول روز کمتر غذا بخورید، و افرادی که صبحانه ی کاملتری دارند، در طول روز غذای بیشتری می خورند.

فلاویا سیکوتینی (Flavia Cicuttini)، رئیس واحد بیماریهای اسکلتی-عضلانی دانشگاه ملبورن، استرالیا، می گوید: " برای کاهش وزن، وجود صبحانه در رژیم غذاییتان الزام نیست. رژیمی را انتخاب کنید که بهترین کارایی را برای شما داشته باشد" او اضافه می کند که خوردن صبحانه میزان کاری دریافتی افراد را بیشتر کرده و به طور کلی باعث بالا رفتن وزنشان هم می شود.

نتایج این تحقیق در 30 ژانویه، به صورت آنلاین در  BMJ منتشر شد. تیم اسپکتور(Tim Spector) در این زمینه می گوید:" خوردن یا نخوردن صبحانه یک انتخاب شخصی است. هر کسی متابولیسم خاصّی دارد، ژن، باکتری روده و عکس العمل آن به غذاهای مختلف در افراد، متفاوت است. پس در این زمینه دستورالعمل استانداردی وجود ندارد. خودتان را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای بدن شما بهتر جواب می دهد."

قبلاً محققان براین عقیده بودند که خوردن صبحانه منجر به دست یافتن به وزنی ایده آل می شود. امّا اسپکتور و سیکوتینی نشان دادند که تحقیقات قبلی به صورت شهودی بوده است. اسپکتور معتقد است آن تحقیقات گاهاً متعصبانه و ناقص بوده اند.

در مطالعه ی اخیر، محققان 13 نمونه ی آزمایشی تصادفی را ، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بیشتر از آمریکا و انگلیس بودند. آن ها وزن های متفاوتی داشتند و برخی هر روز صبحانه منظمی داشتند و برخی نه. نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که صبحانه ی کامل می خورند، روزانه حدوداً 260 کالری، بیشتر دریافت می کنند. و افرادی که از صبحانه صرف نظر می کنند تقریباً یک پوند از آن هایی که صبحانه می خورند، وزن کمتری دارند.

در ضمن در این تحقیق تفاوت چندانی بین سوخت و ساز افرادی که صبحانه می خورند و کسانی که نمی خورند مشاهده نشد.

نکته ی کلیدی این تحقیق این است که، اگر کسی صبحانه خوردن را دوست دارد، خوب است. امّا برای جلوگیری از افزایش وزن، نباید مردم را به خوردن صبحانه تشویق کنیم؛ چرا که هیچ سندی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

خانم دانا وایت (Dana White) که متخصص تغذیه از دانشگاه گوینی پیاک است می گوید: " این مطالعه، به افرادی که صبحانه نمی خورند قوّت قلب داد تا مطمئن شوند با نخوردن این وعده ی غذایی چاق نخواهند شد." وایت همچنان اضافه می کند: " زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید و در خوردن غذاها اعتدال را رعایت کنید".

منابع:

1. Flavia Cicuttini, Ph.D., head, musculoskeletal unit, department of epidemiology and preventive medicine, School of Public Health and Preventive Medicine, Monash University, Melbourne, Australia; Tim Spector, Ph.D., professor, genetic epidemiology, King's College London; Dana White, M.D., R.D., clinical associate professor, athletic training and sports medicine, Quinnipiac University, Hamden, Conn.; Jan. 30, 2019,BMJ, online

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...