تحقیق درباره سوره دخان

تحقیق درباره سوره دخان نشان می دهد این سوره به ترتیب نزول چهل و چهارمین سوره قران کریم بوده و نود و پنج آیه هم دارد. برای سوره دخان فضیلت های متعدد و بیشماری ذکر شده است و افرادی که این سوره را زیاد تلاوت می کنند از فضایل آن هم برخوردار خواهند شد.

تحقیق درباره سوره دخان چه فضایلی در آن را نشان می دهد؟

در مقاله درباره سوره دخان و مطالبی که در خصوص این سوره قران کریم نوشته شده است، فضایلی متعددی برای آن ذکر گردیده که به برخی از این فضایل در ذیل اشاره خواهند شد. از جمله فضایل سوره دخان می توان به آمرزش گناهان، بخشیده شدن اشتباهات اشاره کرد. ضمن آنکه گفته شده افرادی که این سوره را زیاد قرائت می کنند، در بهشت برای آنان خانه های زیبا بنا خواهد شد و در روز قیامت در زمره صالحین خواهند بود و در پناه و سایه الهی قرار می گیرند. در فضیلت سوره دخان همین بس که قرائت آن مایه آرامش و امنیت خاطر خواهد بود.

داستان و محتوی سوره دخان چیست؟

داستان و محتوی سوره دخان به موضعات متعددی اشاره می کند. یکی از موضوعات که به صورت عمومی در آن اشاره شده است، توجه به معاد و روز رستاخیز است. عموما سوره های مکی یعنی سوره هایی که در مکه نازل شده اند به صورت عمومی به موضوع معاد و روز قیامت می پردازند و در کنار آن به موضوعات دیگری هم اشاره می کنند. تحقیق درباره سوره دخان نشان می دهد این سوره با حروف مقطعه شروع شده و بعد به عظمت قران می پردازد. ویژگی خاص این سوره نزول آن در شب قدر است. در قسمت دیگری از این سوره در مورد عظمت خداوند و توحید و یگانگی صحبت شده و به سرنوشت کفار و کیفرهایی که در روز قیامت خواهند دید اشاره گردیده است. یکی از قسمت های مهم این سوره اشاره به سرنوشت قوم بنی اسرائیل بوده و البته پاداش برای مومنان و نیکوکاران هم ذکر گردیده است. یکی دیگر از موضوعاتی که در تحقیق درباره سوره دخان مشخص می شود، بیان هدف از آفرینش در این سوره بوده به طوریکه آفریش انسان و سایر موجودات هدفمند ذکر شده و بیان می گردد. خلقت آسمان و زمین بیهوده نبوده است. بیان این مطلب در واقع نوید دهنده بوده و نشان می دهد انسان ها نباید فکر کنند این دنیا و اتفاقات آن پوچ و بیهوده است.

تحقیق در مورد خواص و فضیلت های خواندن سوره دخان

ویژگی های سوره دخان

تحقیق درباره سوره دخان نشان می دهد این سوره ویژگی های خاصی دارد. از جمله اینکه در آن به کلمه مبین اشاره شده است که به معنی روشنگر و روشن است. علت بیان این کلمه در سوره مذکور این است که ظلم های زیادی به قران شد و برخی از اعراب عنوان می کردند که صدور و نزول قران از سوی خداوند قطعی و یقین است اما دلالت های آن خیلی روشن نیست و برخی معانی و ذکرهای آن در ظن و گمان است. برای همین در این آیه به مبین اشاره شد که یعنی من نور هستم و روشن کننده مسیر و می توان مرز بین حق و باطل را نشان دهم.

پیام های پنهان و آشکار در سوره دخان

از دیگر مواردی که در مقاله درباره سوره دخان ذکر شده است، پیام های سوره مذکور بوده که برخی از آنها عبارتند از: قران کتاب مقدس است، قران برای رسیدن انسان به جایگاه رفیع انسانی نازل شده است، برای عبادت و ذکر و نزدیکی به خداوند شب زمان بهتری می باشد، سنت بر هشدار است و برای هدایت مردم هشدار مفیدتر از نوید و مژده است. البته پیام های این سوره به همین موارد ختم نمی شود و هر آیه و کلمه آن پیام های متعددی دارد و باید برای درک آن تامل و تفکر شود.

مطلب پیشنهادی این قسمت :

تحقیق درباره سوره نمل

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...