9 مزیت سلامتی فوق العاده‌ی پیاز

پیاز یکی از سبزیجاتی است که دارای مزایای سلامتی فوق العاده است. پیاز از انواع گیاهان گلدار است. این سبزیجات حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قوی‌ای است که نشان می‌دهد از بسیاری از جهات به سلامتی بدن کمک می‌کند. در واقع، خواص دارویی پیاز از زمان‌های قدیم شناخته شده است، زمانی که از آنها برای درمان بیماری‌هایی مانند سردرد، بیماری‌های قلبی و زخم دهان استفاده می‌شد. در ادامه‌ی مقاله 9 مزیت سلامتی فوق العاده‌ی پیاز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.


مواد مغذی موجود در پیاز

1-پیاز حاوی مواد مغذی بسیاری است.  

پیاز حاوی مواد مغذی بسیاری است،  آنها کم کالری اما دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید هستند. یک پیاز متوسط ​​فقط 44 کالری دارد اما میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها را در خود جای داده است.  این سبزی مخصوصا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین  C، یک ماده غذایی مهم در تقویت سیستم  ایمنی، تولید کلاژن، ترمیم بافت و جذب آهن است. ویتامین C نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کرده و از سلول‌ها محافظت می‌کند تا از آسیب‌های ناشی از فعالیت مولکول‌های مخربی به نام رادیکال‌های آزاد  محافظت شود. پیاز همچنین غنی از ویتامین های  B، از جمله فولات (B9) و پیریدوکسین (B6) است که نقش کلیدی در تنظیم متابولیسم، افزایش تولید گلبول قرمز و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن دارند. در نهایت، آنها یک منبع خوب از پتاسیم هستند، مواد معدنی مهمی که بسیاری از مردم از کمبود آن رنج می‌برند. برای عملکرد متعادل و نرمال سلول‌ها، تعادل میزان مایعات، بهبود عملکرد سیستم عصبی و کلیه و انقباض ماهیچه‌ها بدن ما نیاز به پتاسیم دارد.

تاثیر پیاز بر سلامت قلب

2-پیاز می تواند سلامت قلب را تضمین کند.

پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که با التهابات مبارزه می‌کنند و تری گلیسیرید و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد که همه‌ی این عوامل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. خواص ضد التهابی قوی آنها همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و محافظت از قلب در برابر لخته‌های خون کمک کند. کوئرستین یک آنتی اکسیدان سرشار از فلاونوئیدها است که در پیاز بسیار وجود دارد. از آنجا که این ماده و ترکیب یک ضد التهاب قوی است، ممکن است به کاهش عوارض بیماری‌های قلبی، مانند فشار خون بالا کمک کند. مطالعه بر روی 70 نفر دارای اضافه وزن با فشار خون بالا نشان داد که مصرف 162 میلی گرم از عصاره‌ی پیاز غنی از کوئرستین در روز به میزان قابل توجهی فشار خون سیستولیک را 3-6 میلی متر جیوه نسبت به مصرف دارونماها کاهش می‌دهد. پیاز همچنین نشان داده شده است که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای بر روی 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد که مصرف مقادیر زیاد پیاز خام (40-50 گرم در روز در صورت نداشتن اضافه وزن و 50-60 گرم در روز در صورت داشتن اضافه وزن) در هشت هفته با کاهش کلسترول بد همراه بود. علاوه بر این، شواهد از مطالعات بر روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف پیاز ممکن است عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، از جمله التهاب، سطوح بالای تری گلیسیرید و تشکیل لخته‌های خون را کاهش دهد.

میزان آنتی اکسیدان موجود در پیاز

3-پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که مانع اکسیداسیون می‌شوند، فرایندی که منجر به آسیب سلولی می‌شود و به ابتلای افراد به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. پیاز منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است. در واقع، آنها حاوی بیش از 25 گونه‌ی مختلف آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدها هستند. پیاز قرمز، به ویژه، حاوی آنتوسیانین‌ها – رنگدانه‌های گیاهی مخصوص در خانواده فلاونوئید است که باعث قرمز شدن رنگ پیاز می‌شود.  مطالعات جمعیتی متعدد نشان داده است افرادی که بیشتر غذاهای غنی از آنتوسیانین مصرف می‌کنند؛ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای بر روی 43.880 مرد نشان داد که مصرف میزان 613 میلی گرم در روز از آنتوسیانین‌ها تا 14 درصد خطر وقوع حملات قلبی را کاهش می‌دهد. به طور مشابه، مطالعه‌ای بر روی 93.600 زن نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین را داشتند؛ خطر وقوع حملات قلبی در آنها نسبت به دیگران تا  32٪ کاهش یافته بود. علاوه  بر این، آنتوسیانین‌ها انسان را در برابر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها و دیابت محافظت می‌کند.

رابطه ی پیاز با سرطان

4-ترکیبات موجود در پیاز با سرطان مبارزه می‌کند.

خوردن سبزیجاتی مانند سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌های خاص، از جمله معده و کولورکتال مرتبط است. بررسی بر 26 پژوهش نشان داد که افرادی که بیشترین میزان سبزیجات آلیوم را مصرف می‌کردند تا 22 درصد احتمال ابتلا به سرطان معده کمتر از دیگر افراد بود. علاوه بر این، بررسی بر 16 پژوهش بر روی 13333 نفر نشان داد که شرکت کنندگانی که بیشترین میزان مصرف پیاز را داشتند تا 15 درصد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در آنها نسبت به افراد دیگر کاهش پیدا کرده بود.  این خواص ضد سرطانی به دلیل وجود ترکیبات گوگرد و آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید موجود در سبزیجات آلیوم ارتباط دارد. پیاز همچنین حاوی فیستین و کوئرستین، آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید است که می‌تواند رشد تومورهای سرطانی را مهار کند.

تاثیر پیاز در کنترل قند خون

5-پیاز می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند.

خوردن پیاز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت بسیار مهم است. مطالعات بر روی 42 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن 100 گرم پیاز قرمز تازه باعث کاهش سطح قند خون ناشتا پس از چهار ساعت (حدود 40 میلی گرم در دسی لیتر) می‌شود. علاوه بر این، مطالعات متعدد بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف پیاز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. یک مطالعه نشان داد که موش‌های مبتلا به دیابت با خوردن غذای حاوی 5٪ عصاره‌ی پیاز به مدت 28 روز قند خون ناشتای و میزان چربی کل بدن خود را کاهش دادند. ترکیبات خاص موجود در پیاز، مانند کوئرستین و گوگرد، دارای اثرات ضد دیابتی هستند. به عنوان مثال، کوئرستین نشان داده شده است که با سلول‌های روده کوچک، پانکراس، ماهیچه اسکلتی، بافت چربی و کبد برای کنترل قند خون بدن ارتباط برقرار می‌کند.

تاثیر پیاز بر تراکم استخوان

6-پیاز میتواند تراکم استخوان را افزایش دهد.

اگرچه بیشتر از لبنیات برای ارتقای سلامت استخوان‌ها و استحکام بخشیدن به آنها یاد می‌شود اما در بسیاری از مواد غذایی دیگر، از جمله پیاز هم ترکیباتی برای ارتقای سلامت‌ استخوان‌ها وجود دارد. مطالعه‌ای بر روی 24 زن میانسال و یائسه نشان داد، در افرادی که هر روز برای هشت هفته 100 میلی لیتر آب پیاز  خوردند؛ تراکم مواد معدنی موجود در استخوان‌های‌شان و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی بدن‌شان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد.  مطالعه دیگری بر روی 507 خانم میانسال و یائسه نشان داد که کسانی که حداقل یک بار در روز پیاز خوردند، تا 5 درصد از تراکم کلی استخوان بیشتری نسبت به افرادی که تنها یکبار در ماه یا کمتر آن خوردند؛ داشتند. علاوه بر این، مطالعه‌ای نشان داد که خطر شکستگی‌های لگن را تا بیش از 20 درصد برای زنان مسن‌تری که اغلب در ماه پیاز می‌خورند، کاهش یافت. اعتقاد بر این است که پیاز باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنتی اکسیدانی می‌شود که ممکن است با بالا بردن تراکم استخوان خطر پوکی استخوان در سنین میانسالی و پیری را کاهش دهد.

خواص آنتی باکتریایی پیاز

7-پیاز دارای خواص آنتی باکتریایی است.

پیاز می‌تواند باکتری‌های خطرناک را از بین ببرد. کوئرستین یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز است که ماده‌ای ضد باکتریایی است. یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی نشان داد که کوئرستین استخراج شده از پوست پیاز زرد به طور موفقیت آمیز از رشد هلیکوباکتر پیلوری  و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین  جلوگیری می‌کند. هلیکوباکتر پیلوری  یک باکتری‌ای است که با زخم معده و برخی از سرطان‌های گوارشی مرتبط است، در حالی که استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین  یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک است که باعث ایجاد عفونت در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که کوئرستین به دیواره سلولی و غشای هلیکوباکتر پیلوری  و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین  آسیب می‌رساند.

تاثیر پیاز بر سلامت دستگاه گوارش

8-پیاز میتواند سلامت سیستم گوارشی را بهبود بخشد.

پیاز یک منبع غنی از فیبر و پری بیوتیک است که برای سلامت روده مطلوب لازم است. پری بیوتیک‌ها انواع فیبر ناسازگار هستند که توسط باکتری‌های مفید روده جدا شده اند. پری بیوتیک‌ها باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و شامل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه از جمله استات، پروپیونات و بوتیرات می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه باعث تقویت سلامت روده، افزایش سلامت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و بهبود هضم غذاها می‌شود. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از پری بیوتیک‌ها باعث افزایش گونه‌هایی از پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا می‌شود که به سلامت جسمی کمک می‌کند. رژیم غذایی حاوی پری بیوتیک ممکن است به بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم کمک کند که می‌تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد. پیاز مخصوصا از پروبیوتیک‌های انولین و فروکتولوگوساکاریدها غنی است. این کمک به افزایش تعداد باکتری‌های مفید در روده و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

اضافه شدن آسان پیاز به رژیم غذایی تان

9. پیاز به آسانی و راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود.

پیاز در اکثر غذاهای جهان وجود دارد. آنها به غذاها طعم خوبی می‌دهند و خواص و فواید آنها را بالا می‌برند. با ذکر این نکته که آنها می‌توانند میزان فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را افزایش دهند.

مطلب پیشنهادی این بخش :

مصرف آب پرتقال برای سلامتی شما خوب است یا بد؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...