آیا عسل برای سلامتی شما خوب است یا بد؟

عسل اغلب به عنوان یک جایگزین سالم شکر به فروش می‌رسد. این به طور عمده به دلیل مزایای سلامتی متعدد و محتوای آنتی اکسیدانی آن است. با این حال، در حالی که برخی ادعا می‌کنند که این ماده‌ی غذایی می‌تواند یک روش خوشمزه و مغذی برای ارضای حس خوردن غذاهای شیرین باشد، اما بعضی ارزش تغذیه‌ای آن را به خاطر داشتن شکر و شیرینی زیاد کمی پایین می‌آورند.

این مقاله به شما می گوید این ماده‌ی غذایی آیا برای سلامتی شما خوب است یا بد.

عسل چیست

عسل چیست؟

عسل یک ماده شیرین و شبیه شربت است که زنبورها آن را از شهد گیاهان گلدار تولید می‌کنند. زنبورها شهد را جمع آوری و هضم می‌کنند و سپس آن را برای تولید عسل به درون کندو دفع می‌کنند. عسل در ساختارهای موم مانندی به نام هانی کامب (شبکه‌ لانه زنبوری) نگهداری می‌شود که سرانجام توسط انسان‌های پرورش دهنده‌ی زنبورها (زنبور داران) جمع آوری می‌شود.

انواع مختلفی از آن که در دسترس هستند، براساس منبع گیاهی، روش استخراج و خام یا پاستوریزه بودن متفاوت است.

انواع متداول آن عبارتند از:

  • عسل شبدر
  • عسل آووکادو
  • عسل گندم سیاه
  • عسل بلوبری
  • عسل مریم گلی
  • عسل اکالیپتوس
  • عسل شکوفه پرتقال
  • عسل یونجه

اگرچه ارزش غذایی آنها بسته به نوع‌شان متفاوت است، یک قاشق غذاخوری یعنی 21 گرم از نوع معمولی آن دارای 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات با کمی چربی، فیبر و پروتئین است. همچنین حاوی مقادیر کمی در حد 1% میزان توصیه شده در رژیم غذایی از مواد مغذی مانند پتاسیم، آهن و روی است.

خلاصه:

عسل یک ماده‌ی شیرین است که توسط زنبورها از شهد گیاهان گلدار ساخته می‌شود. انواع مختلفی از آن وجود دارد اما همه‌ی آنها دارای کالری و کربوهیدرات زیاد با مقدار کمی از مواد مغذی مورد نیاز هستند.

آنتی اکسیدان عسل

عسل حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانها است.

عسل با کیفیت بالا غنی از چندین آنتی اکسیدان مهم مانند اسید فنولیک و فلاونوئیدها است که ممکن است به سلامت بدن افراد کمک کند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مخرب و بیماری زا کمک می‌کنند، در نتیجه خطر ابتلا به آسیب های اکسیداتیو سلولی را کاهش می‌دهد. این ترکیبات نقش مهمی در سلامتی و جلوگیری از بیماری دارند - برخی تحقیقات که نشان می‌دهد که آنها می‌توانند در از انسان در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت محافظت کنند. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده است که خوردن انواع خاصی از آن مانند نوع گندم سیاه ممکن است آنتی اکسیدان‌های خون شما را افزایش دهد.

خلاصه:

عسل حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است - مثل اسید فنولیک و فلاونوئیدها - و خوردن آن می‌تواند آنتی اکسیدان‌های خون شما را افزایش دهد.

تاثیر عسل بر سلامت قلب

عسل میتواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

جایگزینی شکر با عسل با کیفیت بالا در رژیم غذایی ممکن است جنبه های مختلف سلامت قلب را بهبود بخشد، زیرا نشان داده شده است که تعدادی از عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه 30 روزه برای مقایسه‌ی اثرات شکر و عسل در 55 نفر، نشان داد که عسل باعث کاهش کلسترول کل و بد ( LDL ) در حالی که باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL ) شد. همچنین تا 19% سطح تری گلیسرید خون را کاهش داد. علاوه بر این، از مطالعات بر روی انسان یافته‌اند که مکمل حاوی این ماده‌ی غذایی می‌تواند فشار خون سیستولیک، یکی دیگر از عوامل خطرساز و مهم برای ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

خلاصه:

مطالعات بر روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که عسل بر خلاف شکر ممکن است به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک کند.

تاثر عسل بر بهبود زخم ها

عسل باعث بهبود زخم‌ها می‌شود.

در بعضی از انواع طب سنتی، مانند آیورودا، عسل برای درمان زخم به طور مستقیم به پوست اعمال می‌شود. به نظر می رسد این به دلیل خواص ضد باکتری آن و توانایی آن در کاهش رشد میکروارگانیسم‌هایی است که می تواند باعث عفونت شود. در یک مطالعه‌ی کوچک، استفاده از عصاره مانوکا به طور مستقیم به زخم‌های پای افراد دیابتی تا 97٪ در بهبود زخم‌های آنها موثر بود. به همین ترتیب، مطالعه دیگری بر روی 30 نفر نشان داد که مالیدن آن به روی زخم‌های زخم پس از سه ماه در حدود 43٪ به بهبودی آنها کمک کرد. در همین حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این دارو همچنین ممکن است برای درمان بیماری‌های پوستی‌ای چون پسوریازیس، درماتیت و تبخال مفید و موثر باشد.

خلاصه:

عسل دارای خواص ضد باکتری است و ممکن است در بهبود زخم‌ها و درمان بیماری‌های پوستی‌ای مانند پسوریازیس، درماتیت و تبخال کمک کند.

مصرف عسل بهتر از شکر تصفیه شده است

مصرف عسل بهتر از شکر تصفیه شده است.

گرچه عسل دارای شکر و کالری زیاد است، هنوز هم انتخاب خوبی نسبت به مصرف شکر تصفیه شده است. در حالی که شکر تصفیه شده دارای کمی از مواد مغذی است اما عسل حاوی  آنتی اکسیدان‌هایی چون اسید‌ فنولیک و فلاونوئیدها است. علاوه بر این، یک مطالعه بر روی 48 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که گرچه عسل سطح قند خون را افزایش می‌دهد، ممکن است به میزان افزایش سطح قند خون با مصرف شکر نباشد. مطالعات همچنین نشان می دهد که استفاده از آن به جای شکر می‌تواند میزان تری گلیسیرید، کلسترول کل و بد را کاهش دهد و از سلامت قلب محافظت کند. با این حال، در حالی که عسل ممکن است گزینه مناسب تری نسبت به شکر تصفیه شده باشد، برای جلوگیری از اثرات نامطلوب بر روی سلامتی، باید از آن استفاده کرد.

خلاصه:

عسل چندین آنتی اکسیدان، مانند اسید فنولیک و فلاونوئیدها را دارد. هنگامی که به جای شکر استفاده می‌شود، ممکن است سطح قند خون خود را به میزان زیاد افزایش ندهد و ممکن است به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند.

تاثیر عسل در افزایش وزن

عسل میتواند به افزایش وزن کمک کند.

عسل حاوی شکر و کالری زیادی است - تقریبا یک قاشق غذاخوری 21 گرم از عسل دارای 64 کالری است. در حالی که این مقدار و میزان ممکن است که زیاد به نظر نرسد اما اگر چند وعده در روز این میزان از آن مصرف می‌تواند شامل کالری زیادی شود. با گذشت زمان، این می تواند منجر به افزایش وزن شود، به ویژه اگر تغییرات در رژیم غذایی برای کاهش دریافت این کالری‌های اضافی صورت نگیرد. عسل نیز دارای مقادیر بالایی از شکر است که به سرعت در حال هضم شدن است و می تواند میزان قند خون شما را افزایش دهد و باعث افزایش گرسنگی و در طولانی مدت افزایش وزن شود. علاوه بر این، تحقیقات به طور پیوسته افزایش مصرف شکر اضافه را با افزایش خطر ابتلا به وزن زیاد و چاقی مفرط مرتبط می‌کند.

خلاصه:

عسل دارای کالری و شکر بالاست و ممکن است در طول زمان به افزایش وزن کمک کند.

میزان شکر موجود در عسل

عسل دارای مقادیر بالایی از شکر است.

علیرغم مزایای سلامتی که ممکن است با عسل همراه باشد، شکر آن زیاد است که می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم های غذایی با شکر زیاد ممکن است به چاقی، التهاب، مقاومت به انسولین، مشکلات و بیماری‌های مربوط به کبد و ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط باشند. همچنین مصرف بیش از حد شکر می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به افسردگی، زوال عقل و حتی ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها مرتبط باشد. بنابراین، بهترین راه برای استفاده از مزایای سلامتی مرتبط با عسل، انتخاب یک برند معتبر و با کیفیت بالا و استفاده از آن برای جایگزینی با نوشیدنی‌های ناسالم مانند شربت ذرت با فروکتوز یا شکر تصفیه شده است. با این حال، مطمئن باشید که مصرف آن را متعادل کنید و به اندازه کافی برای کاهش اثرات و عوارض جانبی آن بر روی سلامتی خود تلاش کنید.

خلاصه:

عسل یک شکل از شکر است که می‌تواند در صورت مصرف زیاد تاثیرات منفی بر روی سلامت شما داشته باشد.

چگونگی خرید عسل اصل و مناسب

چگونه یک عسل اصل و مناسب بخریم

همه‌ی آن‌ها باهم برابر نیستند. در حقیقت، برخی از برندهای با کیفیت پایین اغلب آن را با شربت مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با کاهش قیمت‌ها و سود خود را به حداکثر برسانند. در حالی که ممکن است کمی گرانتر باشد اما انتخاب یک برند با کیفیت و عالی می‌تواند سلامت شما را تضمین کند. بر خلاف عسل‌های معمولی، فرایند پاستوریزه و فراوری کردن بر انواع خام آن انجام نمی‌شود به همین دلیل آنها می‌تواند خواص و فواید خود را حفظ کنند. علاوه بر این، انتخاب یک نوع خام، تضمین می‌کند که در تولید آن از شربت‌های حاوی شکر و مواد مضر استفاده نشده است. در نظر داشته باشید که عسل خام هرگز نباید به کودکان زیر سن یک سال به علت افزایش خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان که یک بیماری جدی ناشی از سموم یک سويه خاص باکتری‌هایی به نام  کلستریدیوم بوتولینوم است؛ داده شود. پس از سن یک سالگی، سیستم گوارش به طور معمول به اندازه کافی برای از بین بردن سموم مضر و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مقاوم می‌شود.

خلاصه:

فرایندهای پاستوریزه و فراوری کردن و اضافه کردن شربت برای پایین آوردن قیمت بر روی عسل معمولی اعمال

مطلب پیشنهادی این بخش :

مصرف آب پرتقال برای سلامتی شما خوب است یا بد؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...