زندگینامه سپهبد صیاد شیرازی

شهید سعید، سید علی صیاد شیرازی از شهدای بزرگوار ایران زمین بوده که طول خدمات خود به درجات و مقامات والا نظیر فرماندهی نیروی زمینی ارتش اسلامی ایران و همچنین عضو شورای عالی دفاع ملی نائل گردید. وی یکی از نوابغ ارتش ایران بود که علاوه بر پیشه نمودن خلوص اخلاق در زندگی شخصی پله‌های ترقی را در ارتش ایران یکی پس از دیگری طی کرد و به جایگاه عالی دست یافت.

از شهید سپهبد سید علی صیاد شیرازی تعاریف بسیاری شده است. تاکنون برخی کتاب‌ها هم به بررسی شخصیت متعالی وی پرداخته‌اند اما هیچ کدام نمی‌توانند ذره‌ای وجود شریف او را تشریح نمایند. نزدیکی سید علی صیاد شیرازی به امام خمینی (ره) باعث شده بود وی در طول خدمت از خود به عنوان سردار امام یاد کند. گاها می‌توان با نگاهی اجمالی بر روی سیره و زندگی شخصی از او به عنوان روحانی مبارز نیز یاد کرد. اما پایان و سرانجام این شهید ستوده و ترور شخصیت وی از اسفبارترین وقایع تاریخ به شمار رفته است. وی با ضرب چهار گلوله بر سر و توسط گروهک منافقین و در برابر دیدگان فرزندش ترور شد.

دوران کودکی

علی صیاد شیرازی زاده سال 1323 در شهرستان درگز بود. وی اصالت مشهدی داشت. پدر او زیاد خان شیرازی یک ارتشی ِ ترک‌ زبان اهل قشقایی و مادر او حاجیه خانم شهربانو شجاع اهل انارک ِ نائین بود.

دوران کودکی علی صیاد شیرازی به واسطه ماموریت‌های وابسته به شغل ارتشی پدر در شهرهای متفاوت نظیر مشهد، شاهرود، گرگان، آمل و گنبد گذشت. او در طول این دوران با آداب و سنن مختلف گوشه و کنار ایران آشنا شد.

پدر اهل ارتش

زیاد خان شیرازی به دلیل شاغل بودن در ارتش و مشغول بودن در ژاندارمری مردی بزرگوار با روحیه‌ای نظامی بود. داشتن چنین پدر فقیدی با روحیه نظامی قاعدتا بر روی زندگی صیاد شیرازی بی‌تاثیر نبوده است. گفته شده زیاد خان در دوره‌ای از خدمت خود در ژاندارمری کار در نظام ارتش را کنار گذاشت و طی نامه‌ای به فرمانده‌اش گفته: حال حرمت لباس نظامی شکسته شده و این لباس بر تن هر دزد گردنه‌ای که به جان مردم افتاده‌اند، دیده می‌شود. تا وضع اینچنین است از خدمت در این شغل کناره‌گیری می‌کنم.روحیه جسور، کاری و خدمت‌گزار زیاد خان ارثیه‌ای به علی صیاد شیرازی بود. او پس از ازدواج با یکی از دخترهای هم ولایتی خود و به دنیا آمدن علی مجددا در ارتش مشغول به خدمت شد.

دوران تحصیل

صیاد شیرازی از هفده سالگی به تهران عزیمت کرد. وی سال آخر مقطع متوسطه را در تهران گذراند و دیپلم خود را دو سال پس از عازم شدن به این شهر اخذ کرد. سپس در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و به واسطه هوش و نبوغ وافر جزء پذیرفتگان به شمار آمد. 3 سال به فاصله پذیرفته شدن در کنکور در رده توپخانه دانش کسب کرد و با درجه ستوان دوم به ارتش پیوست. او پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در شهرهای اصفهان و شیراز به لشکر تبریز پیوست و پس از آن عازم لشکر زرهی کرمانشاه شد.

دانش آموخته زبان خارجه

علی صیاد شیرازی یکی از انگشت‌شمار افرادی بود که علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی تسلط کامل داشت. وی که در سال 1350 برای آموختن دانش زبان خارجه به تهران منتقل شد، به واسطه تسلط کامل او در این زبان به مقام استادی ارتش برگزیده شد. از این رو، پس از منصوب شدن به این سمت توانست زبان انگلیسی را به ارتشیان بیاموزد.

ازدواج با دخترعمو

اگرچه در برخی منابع سهوا از دخترعموی صیاد شیرازی به عنوان دختردایی یاد شده و حتی فامیل مادر پس از نام عفت همسر وی ذکر شده است. با این حال، به استناد گزارشات و مصاحبه‌ها با خانواده صیاد شیرازی می‌توان گفت وی با دخترعموی خود ازدواج کرد.

ازدواج صیاد شیرازی با دخترعموی خود که عفت نام داشت، به واسطه آشنایی خانوادگی شکل گرفت. وی در کمال نجابت و تقوا با دخترعموی خود ازدواج کرد و این ازدواج تا پایان سال‌های زندگی سپهبد ادامه یافت. حاصل این ازدواج 3 فرزند به نام‌های مهدی، محمد و مریم هستند.

سفر به آمریکا

سید علی صیاد شیرازی به دلیل دوره دیدن در زبان خارجه امتیازی کسب کرد که باعث شد سال 1353 با یکی از همکاران برای مدت کوتاه به آمریکا سفر کند. او در طول این عزیمت توانست دوره هواسنجی بالستیک را بگذارند و پس از آن به عنوان دانشجوی ممتاز از میان 15 نفر شناخته شد.

صیاد شیرازی حتی در دوران اقامت کوتاه خود در آمریکا از فعالیت‌های مذهبی خود بازننشست. وی در تمام طول دوران زندگانی خود در تلاش بود تا با فراگیری علوم دینی و شرکت در مراسم‌های مذهبی در این امر مهم فعال باشد. این موضوع را می‌توان در فعالیت نمودن حول برخی امور دینی و مذهبی وی که در تعلیم تعالیم اسلام و تشیع خلاصه شده بود، مشاهده کرد.وی پس از گذراندن این دوره در این منطقه‌ای نظامی واقع در شهر فورت سیل ِ ایالت اوکلاهما با تخصص و امتیاز ویژه به کشور عزیز ما ایران بازگشت.پس از آن، ارتش تصمیم گرفت ستوان صیاد شیرازی را به واسطه داشتن چنین تخصصی به مرکز توپخانه اصفهان منتقل کند.

شخصیت سیاسی

صیاد شیرازی علاوه بر فعالیت در امور ارتش، به عنوان چهره‌ای سیاسی شناخته شده بود. وی که به همراه چند تن از دوستان خود فعالیت‌های مذهبی را سر گرفته بود، طی نامه‌ای به سرگرد محمد مهدی کتیبه در این باره نوشت: درباره برنامه‌های مذهبی بحمدالله پیش می‌رویم. به خصوص در آن قسمت که اطلاع دارید. به نظر می‌رسد شخصیت سیاسی صیاد شیرازی پیش از دوران انقلاب شکل گرفت. این نامه که تعصب و حساسیت ضدانقلابیون را برانگیخته بود، باعث تعقیب و گریز علیه وی شد. نام گذاری ضدانقلابیون بر روی ایشان با عنوان متعصب مذهبی و همچنین مراقبت‌های شدید آن دوران، باعث گردید تا وی را از برخی اختیارات نظیر دسترسی به جنگ افزارها منع کنند.

سرانجام، در تاریخ 19اُم بهمن سروان صیاد شیرازی را به عنوان زندان سیاسی دستگیر کرده و به زندان انتقال دادند. اگرچه زندانی شدن ایشان تا آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و او پس از چندی در بهمن ماه سال 1357 آزاد شد.

برخی ماموریت‌های مهم و کسب درجات

صیاد شیرازی که بیشتر عمر خود را صرف خدمت به انقلاب اسلامی ایران کرده بود، موفق به تخصیص پادگاه نظامی اصفهان شد. پس از آن با عنوان فرمانده عملیات شمال غرب کشور به همراه دوستان سپاهی خود نیروی انقلابی تشکیل داد و تمام مناطق غرب کشور ایران را از وجود اشرار ضدانقلابی پاک سازی کرد. او به منزله پاک سازی بخش اعظم و مهم کشور ایران از ضد انقلابیون به درجه سرهنگی ارتقا یافت.

شرحی بر برخی مقامات

سید علی صیاد شیرازی را می‌توان جزء معدود نوابغ ایران زمین نام برد. وی پس از شرکت در برخی ماموریت‌های مهم که به کسب درجات حائز اهمیت در ارتش انجامید، در سال 1360 از سوی امام خمینی (ره) و به پیشنهاد رئیس شورای عالی دفاع به مقام فرماندهی برگزیده شد. منصوب گشتن به مقام والای فرماندهی نیروی زمینی ارتش اسلامی ایران باعث گردید تا صیاد شیرازی در عملیات‌های مهم کشورمان نظیر ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس حضور جدی و پیروزمندانه خود را به رخ دشمن بکشد. پس از گذشت 5 سال و در سال 1365 به نمایندگی امام خمینی (ره) و در شورای عالی دفاع منصوب شد. وی اختیار کامل بر دخالت مستقیم به میدان جنگ داشت.

با فوت جانگداز امام خمینی (ره) و تشکیل ستاد کل فرماندهی کل قوا به پیشنهاد و درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و همچنین موافقت مقام معظم رهبری مقام معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح را از آن ِ خود کرد.پس از آن در سال 1372 به مقام جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب گشت و سپس با حکم مقام معظم رهبری به کسب درجه سرلشکری مفتخر شد.

ترور صیاد شیرازی

ترور سپهبد سید علی صیاد شیرازی یکی از دلخراش‌ترین وقایع تاریخ ایران محسوب شده است. وی که پیش از ترور، به دیدار والده بیمارشان در مشهد مقدس رفته بودند با حالت معنوی آن دیار به تهران بازگشته بودند. به گفته فرزند ایشان، وی شب شهادت را صرف گذراندن اوقات با خانواده‌شان و همچنین کمک‌های درسی کرده بودند. فردای آن روز در تاریخ 21اُم فروردین 1378 صیاد شیرازی پشت فرمان اتومبیل خود ترور شد. مسئولیت این ترور به عهده زنی از اعضای گروهک منافقین به عقد مسعود رجوی در آمده بود که زهره قائمی نام داشت. این زن خائن بعدها با حمله به اردوگاه اشرف به هلاکت رسید.  مراسم خاکسپاری وی با حضور مقام معظم رهبری و خیل عظیم از یاران و مقامات لشکری و کشوری در نهایت احترام ادا شد.

حمله نظامی سپاه پاسداران پس از ترور

سپاه پاسداران پس از ترور شخصیت فقید و مبارز سپهبد سید علی صیاد شیرازی از پا ننشست و طی حمله‌ای نظامی در همان سال پاسخ مجاهدین خلق را با تلفات سنگین داد. این حمله نظامی که از ساعت 4 تا 8 صبح انجام گرفت با پرتاب و شلیک هزاران موشک و گلوله برد بلند اکثر مقرهای مجاهدین خلق را منهدم کرد.

مطلب پیشنهادی :

زندگی نامه شهید چمران از زبان خودش

1 نظر

  1. خلیل رودخلیل رودsays:

    نمیدونستم سید هستند