تحقیق درباره سوره حدید

تحقیق درباره سوره حدید نشان می دهد این سوره قران کریم در مدینه منوره نازل شده و بیست و نه آیه دارد. سوره حدید به معنی آهن است و البته در این اسم و مفهوم رازهایی برای اهل تفکر و تعقل نهفته است. سوره حدید برای اهل ایمان داستان های شگفت انگیزی بیان می کند و مانند همه سوره های دیگر می تواند در همه زمانه ها برای انسان راه گشا باشد. مقاله درباره سوره حدید زیاد به نگارش درامده است.

ویژگی های سوره حدید

تحقیق درباره سوره حدید نشان می دهد این سوره هم مانند همه سوره های قران کریم حول موضوعات و ویژگی های خاصی گردش دارد. از جمله ویژگی های واضح آن که با نام سوره هم کاملا سازگاری دارد، صحبت در خصوص خصوصیات آهن است. آهن به دلیل سختی و استحکامی که دارد در صنایع نظامی و رزمی استفاده شده و کاربرد زیادی دارد و در این سوره در مورد این کاربرد سخن به میان آمده است. بعد از بیان ویژگی های سوره حدید نوبت به موضوعات مطرح شده در آن می رسد. تحقیق درباره سوره حدید و مقاله هایی که در این خصوص نوشته شده نشان می دهد، از جمله موضوعاتی که در این سوره به آنها اشاره شده است، تسبیح و تقدیس خداوند است، بیان داستان آفرینش زمین در شش روز،  بیان آیات و روایتی در خصوص انفاق و کمک به همنوع، قرض دادن در راه خدا و منزلت و ثواب این کار، بیان اینکه دنیا پوچ است و نباید به آن دل بست، نزول کتب الهی و پیامبران بشارت دهنده و در نهایت موضوعاتی به عنوان نفی و رهبانیت در سوره حدید مطرح می شود. هر کدام از این موضوعات انسان اهل تفکر و تعقل را به فکر وا داشته و البته راه گشای او در زندگی خواهد بود.

خواندن سوره حدید چه فضایلی دارد؟

خواندن سوره های قران بدون استثنا فضایلی زیادی دارد و در مورد سوره حدید هم همینطور است. همانطور که اشاره شد سوره حدید در مدینه منوره نازل شده و بیست و نه آیه دارد. پیامبر اسلام در خصوص فضیلت قرائت این سوره می فرمایند: هر کس سوره حدید را زیاد بخواند از ایمان آورندگان به خدا و رسول خدا خواهد بود. سوره حدید از جمله سوره هایی است که اسامی اعظم در آن وجود دارد و توصیه شده است افرادی که تمایل دارند ذکر اسامی اعظم را بگویند ده آیه اول این سوره را زیاد بخوانند تا از فضیلت آن بهره مند شوند. امام صادق هم در روایتی فرموده اند افرادی که در نمازهای واجب خود این سوره را بخوانند تا زمان مرگ هرگز عذابی نخواهند داشت و خود و خانواده اش در دنیا هیچ بدی نخواهند دید.

شان نزول و داستان سوره حدید

تحقیق درباره سوره حدید و مقاله هایی که در مورد آن نوشته شده است، نشان می دهد، این سوره دستوراتی در مورد زندگی اجتماعی و حکومت داری دارد. در آیات ابتدایی در مورد توحید و یگانگی خداوند صحبت می شود و حدود بیست صفت و اسم اعظم برای خداوند گفته شده که برای اهل ایمان و تفکر بسیار تامل برانگیز است. در قسمت دیگری از این سوره در مورد وضعیت و عاقبت ایمان آورندگان و کافران صحبت شده و وضعیت آنها را در روز قیامت تشریح می کند. یکی دیگر از مواردی که در سوره حدید به آن اشاره شده است دعوت به ایمان و نفی شرک است و البته انفاق و عدالت اجتماعی هم از محورهای مهم این سوره محسوب می شود.


تحقیق درباره سوره حدید 

سوره حدید ، سوره ۵۷ از قرآن کریم است که ۲۹ آیه دارد. این سوره ، در ترتیب نزول، نود و چهارمین سوره قرآن است و پس از سوره زلزال و پیش از سوره محمد نازل شده است.

نامگذاری سوره

نام این سوره ، برگرفته از آیه ۲۵ آن است که در آن ، از آهن (حدید) یاد شده است.

موضوعات سوره

سوره حدید ، به موضوعات مختلفی ، از جمله توحید ، صفات الهی، عظمت قرآن ، وضع مؤمنان و منافقان در قیامت، انفاق در راه خدا ، عدالت اجتماعی ، و نفی رهبانیت پرداخته است.

آیات مهم سوره

برخی از آیات مهم سوره حدید عبارتند از:

آیه ۱: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ»

آیه ۲: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»

آیه ۵: «لَیْسَ بِأَمْثَالِهِمْ أَحَدٌ»

آیه ۱۱: «وَأَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ»

آیه ۱۶: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ»

فضیلت سوره

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر کس سوره حدید را بخواند، خداوند در روز قیامت، او را با خشنودی و امن وارد بهشت می‌ کند.»

تفسیر سوره

سوره حدید ، با حمد و ستایش خداوند آغاز می‌ شود. سپس ، به توحید و صفات الهی پرداخته و می‌ فرماید: خداوند، خالق آسمان‌ ها و زمین است و تاریکی و نور را آفریده است. کافران، خدا را با مخلوقاتش برابر می‌دانند، در حالی که او برتر از هر چیزی است.

در آیات بعدی ، به رسالت پیامبر اسلام (ص) اشاره شده و می‌ فرماید: او پیامبری است که با هدایت و دین حق آمده است تا آن را بر همه ادیان دیگر غالب کند.

سوره حدید ، با دعوت به انفاق در راه خدا و بیان حکمت‌ های آن ، پایان می‌ یابد.

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. حیوتتحیوتتsays:

    بعبعفبخراهلهبعب۵ع