تخم مرغ سفید در برابر تخم مرغ قهوه‌ای – آیا تفاوتی با هم دارند؟

تخم مرغ هم به رنگ سفید در بازار وجود دارد و هم رنگی و بسیاری از مردم نوع رنگی آن را ترجیح می‌دهند. برخی افراد معتقدند انواع قهوه‌ای سالمتر یا طبیعی‌تر هستند، در حالی که دیگران احساس می کنند که تخم مرغ سفید طعم بهتری دارند. اما تفاوت بین تخم مرغ قهوه‌ای و سفید بیشتر از فقط رنگ آنها است؟

این مقاله به بررسی اینکه آیا یک نوع از آنها واقعا سالم‌تر یا خوش طعم‌تر از دیگری است یا خیر، می‌پردازد.

تخم مرغها در بسیاری از رنگها وجود دارند

آنها می‌توانند رنگ‌های مختلفی داشته باشند و معمولا هم نوع قهوه‌ای و هم نوع سفید در سوپرمارکت یافت می‌شود. با این حال، بسیاری از مردم نمی‌دانند دلیل اینکه آنها به رنگ‌های مختلف وجود دارند؛ چیست.

پاسخ بسیار ساده است - رنگ آنها به نژاد مرغ بستگی دارد. به عنوان مثال، مرغ سفید لگهورن تخم مرغ سفید می‌گذارد، در حالی که مرغ راکس پلیموث و آیلند رود تخم مرغ  قهوه‌ای می‌گذارند. برخی از نژادهای مرغ مانند آراکانا، آمراکانا، ژانگ دانگ و لاشی حتی تخم مرغ‌های آبی یا سبز آبی می‌گذارند.

رنگ‌های مختلف پوسته تخم مرغ از رنگدانه هایی است که مرغ تولید می‌کنند. رنگدانه اصلی در تخم مرغ قهوه‌ای پروتوپورفیرین IX نامیده می شود. این از heme  که با خون به رنگ قرمز ترکیب می‌شود؛ ساخته شده است.رنگدانه اصلی موجود در پوسته تخم مرغ آبی، biliverdin  نامیده می شود که از heme نیز می آید. این یک رنگدانه است که گاهی اوقات به رنگ سبز آبی درمی‌آید.اما در حالی که ژنتیک عامل اصلی تعیین کننده رنگ آن است، عوامل دیگری نیز می توانند تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال، مرغ هایی که نوع  قهوه ای آن را  می‌گذارند، معمولا بزرگتر و سبک‌تر هستند .محیط مرغ، رژیم غذایی و سطح استرس نیز ممکن است تا حدودی بر رنگ پوسته تاثیر بگذارد. این عوامل می‌توانند رنگ را یک مقدار روشن‌تر یا تیره‌ترکنند، اما لزوما رنگ را به طور کلی تغییر نمی‌دهند. عامل اصلی تعیین رنگ همان ژنتیک است.

تخم مرغ قهوه ای

آیا تخم مرغ قهوه‌ای سالم‌تر از تخم مرغ سفید است؟

اغلب افرادی که تخم مرغهای قهوه‌ای را ترجیح می‌دهند به این دلیل است که اعتقاد دارند که آنها  از نوع سفید طبیعی‌تر و سالم‌تر هستند. با این حال، حقیقت این است که همه‌ی آنها صرف نظر از اندازه، درجه یا رنگ از نظر تغذیه‌ای و سلامت مثل هم هستند. یک تخم مرغ معمولی حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا است که همه آنها با کمتر از 80 کالری بسته بندی شده اند.

با این حال، دانشمندان نوع قهوه ای را با سفید مقایسه کرده اند تا ببینید آیا فرق و تفاوتی بین آنها وجود دارد، یا خیر. به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ پوسته هیچ تاثیری بر کیفیت و سلامت آن ندارد. این به این معنی است که رنگ یک پوسته آن با توجه به اینکه چقدر سالم است، چندان اهمیت ندارد. تنها تفاوت واقعی رنگدانه در پوسته است.

با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند از نظر تغذیه‌ای یک تخم مرغ را تحت تاثیر قرار دهند. محیط مرغ می تواند تاثیر مهمی داشته باشد. به عنوان مثال، تخم مرغ مرغی که روزانه چند ساعت را در زیر نور خورشید حضور دارد، حاوی 3-4 برابر مقدار ویتامین D بیشتر از تخم مرغ‌های دیگر است. نوع خوراک یک مرغ نیز می‌تواند بر محتوای مواد مغذی تخم مرغ تاثیر بگذارد. مرغ‌های دارای رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 دارای آنهایی می‌شوند که حاوی مقادیر بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

تاثیر رنگ تخم مرغ در مزه اش

آیا رنگ تخم مرغ تاثیری در طعم آن دارد؟

بعضی از مردم اعتقاد دارند که طعم تخم مرغ‌های قهوه ای بهتر از سفید است و بعضی دیگر نظر متفاوتی دارند. اما همانطور که گفته شد  طعم نوع قهوه‌ای و سفید هیچ تفاوتی باهم ندارند. با این حال، این لزوما به این معنی نیست که همه آنها طعم یکسانی دارند.

حتی اگر رنگ پوسته تفاوت ایجاد نکند، عوامل دیگری مانند نوع خوراک، تازگی و چگونگی پختن آن ممکن است بر روی طعم آن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، مرغ های تغذیه شده با رژیم غذایی غنی از چربی تخم مرغ  تازه‌تری نسبت به مرغ هایی که با رژیم غذایی کم چرب تغذیه می‌شوند؛ می‌گذارند.

رژیم غذایی مرغ‌های محلی و خانگی ممکن است بر طعم آنها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، مدت زمان نگهداری تخم مرغ در طعم آن تاثیر دارد. با نگهداری آنها در یک دمای پایدار و کم، مانند یخچال و فریزر، می توانید طعم‌شان را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید. این مسئله به این دلیل است که برخی معتقدند که تخم مرغ مرغ‌های محلی و خانگی خوشمزه‌تر از نوع صنعتی است.

علت گرانی تخم مرغ قهوه ای

چرا تخم مرغهای قهوه‌ای گرانتر هستند؟

اگرچه  به نظر می‌رسد از همه‌ی زمینه‌ها طعم و محتوای مواد مغذی تخم مرغ‌های قهوه‌ای و سفید یکسان باشند ولی باز هم گرانتر هستند. این واقعیت موجب شده بسیاری از مردم به این باور برسند که نوع قهوه‌ای آنها سالم‌تر و با کیفیت‌تر از نوع سفید آنها است. با این حال، علت این اختلاف قیمت کاملا متفاوت است. در واقع دلایل دیگری برای تفاوت قیمت آنها وجود دارد دلایلی که می‌تواند برای هر فردی جالب و مهم باشد.

در حقیقت، تخم مرغ‌های قهوه‌ای گرانتر هستند، زیرا در گذشته، آنها بزرگتر از نوع سفید بودند. بنابراین، آنها باید به قیمت بالاتر فروخته شوند تا هزینه‌های اضافی تولیدشان پرداخت شود. امروزه مرغ هایی که تخم مرغ قهوه‌ای می‌گذراند با همان هزینه‌ای بزرگ می‌شوند که مانند دیگر مرغ‌ها ولی هنوز هم قیمتشان گرانتر است. این ممکن است به این دلیل باشد که تخم مرغهای خاص مانند محدوده آزاد یا ارگانیک، معمولا قهوه‌ای هستند.

آیا رنگ تخم مرغ مهم هست؟

اگر رنگ تخم مرغ مهم نیست، پس چه چیزی مهم است؟

واضح است که رنگ یک عامل مهم نیست. بنابراین هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در اینجا یک نگاه سریع به انواع مختلف نوشته‌ها و برچسب‌های موجود بر روی بسته بندی‌های مختلف تخم مرغ‌ها می‌اندازیم.

کاملا طبیعی

اصطلاح "طبیعی" در ایالات متحده تنظیم نشده است، زیرا طبیعی نمی تواند تعریف شود. تخم مرغ با برچسب "به طور طبیعی تولید شده" یا "کاملا طبیعی" متفاوت از هر نوع دیگری نیست.

ارگانیک

تخم مرغ هایی که در ایالات متحده و اتحادیه اروپا دارای گواهی و مدرک ارگانیک هستند؛ از مرغ هایی تولید شده اند که تنها از مواد غذایی ارگانیک تغذیه شده‌اند و از ارگانیسم‌های اصلاح یافته‌ی ژنتیکی تغذیه نشده‌اند. آنها همچنین باید در تمام طول سال به محیط خارج از منزل دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، به آنها نباید آنتی بیوتیک و هورمون داده شود ، هرچند تزریق هورمون برای مرغ‌های تخمگذار مجاز نیست.

برچسب ارگانیک به این معنی است که آنتی بیوتیک‌ها فقط زمانی که پزشک دستور داده و در صورت لزوم تزریق شده است. در غیر این صورت، دوزهای کم از آنتی بیوتیک‌ها اغلب در خوراک و آب داده می‌شوند که می‌تواند به مقاومت آنتی بیوتیک در برابر باکتری‌ها کمک کند. در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که تخم مرغ‌های ارگانیک نسبت به نوع معمولی آنها مغذی‌تر باشد. با این حال، کیفیت زندگی مرغ‌های ارگانیک بهتر و بالاتر است و به  دسترسی بیشتری به نور خورشید دارند که احتمالا ویتامین D زیادی در تخم مرغ‌های‌شان وجود دارد.

قفس آزاد

هنگامی که اصطلاح "قفس آزاد" به تخم مرغ‌ها تعلق می‌گیرد، ممکن است گمراه کننده باشد. در حالی که مرغ‌های مرغوب در ایالات متحده در داخل قفس های بسیار کوچک و جداگانه قرار می‌گیرند، مرغ‌های بدون قفس در یک ساختمان یا اتاق باز  قرار می‌گیرند. با این حال، شرایط و محیط برای مرغ‌های بدون قفس هنوز بسیار شلوغ بوده و دسترسی به محیط خارج از ساختمان ندارند. زندگی خارج از قفس ممکن است برای مرغ کمی بهتر باشد. با این حال، از نظر تغذیه، تخم مرغ بدون قفس احتمالا سالم‌تر از نوع معمولی نیست.

محدوده آزاد

برچسب "محدوده آزاد" به معنی تخم مرغ هایی است که از مرغ هایی با دسترسی مداوم به خارج از منزل در آمده اند. این به طور ایده آل کیفیت زندگی بهتر را برای مرغ فراهم می‌کند. همچنین ممکن است کیفیت محتوای مواد مغذی تخم مرغ را افزایش ‌دهد، زیرا مرغ هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، تخم مرغ هایی با ویتامین D بالاتری تولید می‌کنند.

غنی شده با امگا3

تخم مرغ‌های غنی شده با امگا 3 از مرغ هایی تهیه شده که رژیم غذایی‌شان حاوی مواد غذایی غنی شده با امگا 3 است. بنابراین محتوای مواد مغذی امگا 3 آنها بسیار بالاتر از حد نرمال است.تخم مرغ‌های غنی شده با امگا 3 یک منبع جایگزین از چربی های امگا 3 هستند که به طور معمول در رژیم غذایی انسان محدود هستند. انتخاب تخم مرغ غنی شده با امگا 3 ممکن است برخی از مزایای سلامتی را ارائه دهد. پیش از این، یک مطالعه کوچک نشان داد مصرف چهار تخم مرغ غنی شده با امگا 3 هر روز برای چهار هفته تری گلیسیرید خون و فشار خون را در بین شرکت کنندگان کاهش داد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف دو نوع غنی شده با امگا 3 هر روز به مدت شش هفته میزان چربی امگا 3 در شیر مادر افزایش داد.به طور کلی، انواع غنی شده با امگا 3 ممکن است مزایای سلامتی بیشتری نسبت به نوع معمولی آنها داشته باشند.

مطالب متنوع دیگر :

چرا من همیشه مریض می‌شوم؟

15 ماده غذایی که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند

با بالا رفتن سن به چه ویتامین هایی نیاز خواهید داشت؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...