آشنایی با زندگی نامه امام علی النقی(ع)

امام دهم شیعیان علی بن محمد (ع) می باشد. این امام بزرگوار به امام هادی (ع) و امام علی النقی (ع) مشهور می باشد. پدر ایشان امام محمد تقی (ع) که امام نهم شیعیان اسلام بوده است می باشد. امروزه یکی از مهمترین وظایف دانش آموزان در طول مدرسه نوشتن تحقیق در رابطه با زندگی نامه امامان معصوم می باشد.

 در این مقاله مختصری از زندگی نامه امام علی النقی (ع) از زمان ولادت تا شهادت ایشان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. امیدوارم این مقاله در این زمینه به شما کمک هرچند اندکی بکند.

مختصری از زندگی نامه امام علی النقی (ع)

امام علی النقی (ع) در سال 212 هجری در شهر صریا که یکی از شهرهای نزدیک به مدینه می باشد چشم به جهان گشوده است. پدر امام علی النقی (ع) امام محمد تقی (ع) می باشد که به امام جوادالائمه نیز مشهور می باشد. مادر این امام بزرگوار یکی از زنان فاضله و عفیفه دین اسلام به نام سمانه بود. لقب های این امام بزرگوار نقی و هادی می باشد و کنیه ایشان ابولحسن بوده است.

آشنایی با زندگی نامه امام علی النقی (ع) و همسر و فرزندان ایشان

نام همسر امام علی النقی (ع) سلیل یا حدیث می باشد. همسر ایشان یکی از کنیزان اهل نوبه بود، این بانوی عفیفه و فاضله مادر امام یازدهم شیعیان امام حسن عسکری می باشد. در رابطه با تعداد فرزندان امام علی النقی (ع) اختلافات بسیار زیادی وجود دارد. البته تعداد فرزندان پسر ایشان به طور قطع چهار عدد ذکر شده است اما در رابطه با فرزندان دختر شبهات زیادی وجود دارد. نام فرزندان امام علی النقی (ع) امام حسن عسکری (ع)، محمد، حسین و جعفر هستند. در زندگی نامه این امام معصوم ذکر شده است که جانشین ایشان حضرت ابامحمد حسن (ع) می باشد که امام بعدی شیعیان می باشد. بر اساس برخی از روایات امام علی النقی (ع) تنها یک دختر داشته که نام های مختلفی داشته است.

زندگی نامه امام علی النقی (ع) و دوران امامت

امام علی النقی (ع) نیز همانند پدر خود در سن کم و در هشت سالگی در سال 220 هجری قمری به امامت رسید. پس از به شهادت رسیدن امام نهم شیعیان تنها عده کمی امامت امام علی النقی (ع) را پذیرفتند. به گفته سعد بن عبدالله اشعری، امامت امام علی النقی (ع) باعث شد موسی برقع از دین اسلام و پیروان آن بیزار شود. در دوران امامت امام علی النقی (ع) معتصم و واثق خلافت مردم را بر عهده داشتند، در این دوران امام در مدینه اقامت داشتند اما پس از اینکه متوکل زمام امور را در دست گرفت امام علی النقی (ع) را به شهر سامرا فراخواند تا بتواند ایشان را از نزدیک تحت نظر داشته باشد و از قیام و شورش ایشان جلوگیری کند.

زندگی نامه امام علی النقی (ع) و اوضاع سیاسی دوران امامت ایشان

در زندگی نامه امام علی النقی (ع) نقل شده است که ایشان 13 سال از دوران امامت خود را در مدینه سپری کردند و علاوه بر رسیدگی به امور مسلمین از لحاظ علمی و معنوی به آن ها بهره می رساندند. با روی کار آمدن متوکل امام به سامرا آمدند و کار خود را در این شهر آغاز نمودند. خانه ایشان تحت کنترل متوکل بود و به طور پیوسته تحت مورد بازرسی قرار می گرفت و تمام رفت و آمدهای ایشان تحت کنترل نیروهای حکومتی بود.

زندگی نامه امام علی النقی

متوکل بر شیعیان بسیار سخت می گرفت و فشار زیادی را بر آن ها تحمیل می کرد و به همین دلیل جو سیاسی بسیار بدی بر جامعه حاکم بود. در این دوران علویان در محاصره اقتصادی قرار داشتند به شاعران پول های گزاف داده می شد تا به ائمه اطهار بی احترامی کنند، سادات در آن دوران در زندان ها به سر می بردند. یکی از بدترین اقدامات متوکل در دوران امامت امام علی النقی (ع) تخریب کردن آرامگاه امام حسین (ع) بود. اوضاع معیشت مردم بسیار دشوار و سخت بود. متوکل و یارانش پول های بیت المال را صرف خوشگذرانی های خود می کردند.

زندگی نامه امام علی النقی (ع) و فعالیت های ایشان

هر چند امام علی النقی (ع) در دوران امامت شان تحت نظر بودند اما فعالیت های خود را مطابق اوضاع زمان پیش برد. یکی از مهمترین فعالیت های امام علی النقی (ع) آگاه ساختن مردم به روش های مختلف و برگزاری مناظره های مختلف از مقام علمی و امامت خویش بود. ایشان حکومت بنی عباس را قبول نداشتند. یکی دیگر از فعالیت های امام علی النقی (ع) در طول دوران امامت ایشان آماده کردن مردم برای غیبت امام زمان (عج) بود. البته ایشان این موضوع را سربسته و هنگام سخنرانی های خود اعلام می نمودند.

زندگی نامه امام علی النقی (ع) و جایگاه علمی ایشان

خلیفه های دوران حکومت بنی عباس به مسائل علمی و فرهنگی علاقه نشان می دادند. در این دوران بسیاری از کتاب های سیر ملل به زبان عربی ترجمه شدند و همین موضوع باعث متحول شدن اوضاع علمی جامعه شد. در این دوران مکتب های کلامی شاعره و معتزله شکل گرفته بودند و در رابطه با جسمیت خدا، جبر گرایی یا اختیار گرایی مطلق و قدیمی بودن قرآن شبهاتی ایجاد شده بود، امام علی النقی (ع) در مقابل این شبهات جبهه گرفتند و همین امر باعث اثبات حقانیت و اصالت مواضع شیعه شده بود و از گرفتار شدن مسلمانان در دام این شبهات جلوگیری شد.

زندگی نامه امام علی النقی (ع) و شهادت ایشان

با مطالعه زندگی نامه امام علی النقی (ع) متوجه خواهیم شد که ایشان در زمان حکومت معتز عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. ایشان در ماه رجب سال 254 هجری قمری پس از اینکه به مدت بیست سال و نه ماه در سامرا اقامت داشتند در سن 41 سالگی شهید شدند. امام حسن عسکری در تشییع جنازه پدر خود امام علی النقی (ع) حضور داشتند. جنازه وی در جاده روبروی خانه موسی بن بغا قرار داده شد و قبل از شرکت خلیفه عباسی در تشییع جنازه ایشان امام عسکری برای جنازه نماز خواندند و سپس در یکی از خانه هایی که ایشان در آن زندانی بود به خاک سپرده شدند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...