آیا تغییر رژیم غذایی، خشکی چشم را برطرف می کند؟

رژیم غذایی سالم تمام سیستم ‌های بدن شما را پشتیبانی می‌کند. چشم ‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند، آن‌ها به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند تا مشکلات کمتر و دید بهترداشته باشند. اگر به دنبال افزایش سلامت چشم خود هستید و می خواهید علائم خشکی چشم را کاهش دهید، روی این مواد مغذی کلیدی تمرکز کنید.

اسید چرب امگا 3

استفاده از اسید چرب امگا 3 سوزش و خارش چشم را کاهش می دهد. به خصوص التهاب پلک یا خشکی سطح چشم با امگا 3 تسکین می یابد. همچنین به اشک ها کمک می کند که کار خود را بهتر انجام دهند. یک رژیم غذایی سرشار از امگا 3 به غدد میبومین کمک می کند تا قسمت چرب اشک را بسازند. ماهی منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است. حداقل دو بار در هفته به سراغ یکی از این انواع روغنی ماهی ها بروید:

  • ماهی تن (به صورت تازه، نه کنسرو شده)
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی ساردین
  • شاه ماهی
  • ماهی کولی

شما همچنین می توانید اسید چرب امگا 3 را از مواد غذایی زیر دریافت کنید:

  • آجیل و بذر ها (مانند تخم کتان)
  • روغن های گیاهی
  • سویا
  • سبزیجات برگ دار

ممکن است به مکمل اسید چرب امگا ۳ نیاز داشته باشید. اما حتما پیش از امتحان کردن با پزشکتان دراین باره مشورت کنید.

لوتئین و زیگزانتین

این دو آنتی‌اکسیدان احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن چشم را کاهش می‌دهند. در مقایسه با چیزهای دیگر، آن‌ها به حفظ سلامتی و عملکرد بهتر سلول های چشم کمک می کنند. شما می توانید این دو آنتی اکسیدان را از طریق خوردن تخم‌مرغ، ذرت و سبزیجات برگ دار مثل کلم، بروکلی، اسفناج و کلم برگ تامین کنید، البتّه از مکمل ها هم می‌توان استفاده کرد، فقط قبل از این کار با دکتر خود مشورت کنید.

ویتامین C

این آنتی اکسیدان که آسکوربیک اسید نیز نامیده می شود، برای سلول های خونی چشم ضروری است. ویتامین C به خصوص در پیشگیری از آب مروارید موثر است، البته به سلامتی عمومی چشم نیز کمک می کند. بهترین منابع این ویتامین آب پرتقال، آب گریپ فروت، پرتقال، اسفناج پخته، گوجه فرنگی، موزو سیب هستند. زنان روزانه باید حداقل 75 میلی گرم ویتامین C، که تقریبا معادل یک لیوان آب پرتقال است دریافت کنند. مردان نیز به مقدار 90میلی گرم از آن نیاز دارند.

ویتامین E

قدرت آنتی‌اکسیدانی این ماده مغذی، از سلول‌ها در مقابل آسیب محافظت می‌کند، همچنین سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با خوردن غذا های زیر ویتامین E مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید:

  • جوانه گندم
  • بادام ها
  • تخم آفتابگردان
  • کره ی بادام زمینی
  • فندق
  • سیب زمینی

روی

روی ماده ی معدنی مهمی است که به رسیدن ویتامین A از کبد به شبکیه و درست شدن "ملانین" کمک می کند. ملانین رنگدانه ای است که از چشم های شما محافظت می کند. زمانی که بدن به اندازه ی کافی روی دریافت نکند، چشم ها در معرض ابتلا به عفونت قرار می گیرند. بدن به طور طبیعی روی نمی سازد، بنابراین دریافت آن از طریق رژیم غذایی ضروری است. روی را می توانید از طریق غذاهای زیر دریافت کنید:

  • صدف
  • گوشت گاو
  • گوشت خرچنگ دریایی
  • گوشت خوک
  • ماست
  • ماهی قزل آلا
  • شیر
  • غلات غنی شده
  • تخم مرغ

مطالب مرتبط...


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...