چرا حیوانات خانگی سلامتیتان را ارتقاء می دهند؟

شکی در این نیست که حیوانات حس خوبی به شما می دهند، امّا از اینکه حیوانات چه تاثیرات جالبی روی سلامتیتان دارند، شگفت زده خواهید شد.

خلق و خوی بهتر

تنها با چند دقیقه نگاه کردن به سگ و گربه و یا ماهی در حال شنا کردن احساس آرامش خواهید کرد. در واقع در این زمان کوتاه تغییرات فیزیکی در بدن شما اتفاق می افتد که باعث تغییر خلق و خوی شما می شود. سطح کورتیزول و هورمون استرس کاهش می‌یابد و سروتونین، که یک ماده شیمیایی جاری کننده ی " احساس خوب" است افزایش می‌یابد.

فشار خون بهتر

اشخاصی که فشار خون دارند باید وزن خود را کنترل کرده و تمرینات ورزشی انجام دهند. اما داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند به شما در مدیریت فشار خون کمک کند. در یک مطالعه از ۲۴۰ زوج، صاحبان حیوان خانگی نسبت به افرادی که حیوان خانگی نداشتند، فشار خون و میزان ضربان قلب کمتری داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که زمانی که کودکان با فشار خون بالا سگ خود را نوازش می‌کنند، شرایطشان بهبود می یابد.

کلسترول کمتر

داشتن حیوان خانگی، برای کلسترول شما یک مزیت محسوب می شود. صاحبان حیوانات خانگی نسبت به افرادی که حیوان خانگی ندارند، سطح کلسترول و تری گلیسیرید بهتری دارند. با این که دلیل آن کاملا مشخص نیست ولی می تواند به خاطر فعالیت بیشتر و سبک زندگی آن ها باشد.

کمک به قلب

داشتن سگ و گربه برای قلب نیز یک مزیت محسوب می شود، در یک مطالعه ی 20 ساله مشخص شد که احتمال مرگ با سکته ی قلبی، در افرادی که حیوان خانگی نداشته اند 40% بیشتر است. به طور کلی، صاحبان حیوانات خانگی کم‌تر به دلیل بیماری قلبی و نارسایی قلبی می‌میرند.

کاهش افسردگی

هیچ کس مانند سگ خانگیتان شما را بی قید و شرط دوست ندارد. او حتی می تواند در رهایی از افسردگی به شما کمک کند. او تا هر وقت که شما بخواهید به سخنانتان گوش می دهد. به احتمال زیاد با نوازش سگ یا گربه ی خود احساس آرامش بیشتری می کنید، مراقبت از یک حیوان خانگی، پیاده‌روی با او، حمام کردنش، بازی کردن با او حواستان را پرت کرده و به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

تناسب اندام

اگر یک سگ داشته باشید، احتمالاً فعال‌تر از بقیه ی افراد هستید. روزانه ۳۰ دقیقه‌ای پیاده‌روی با سگتان باعث تحرک شما می شود. دو پیاد ه‌روی ۱۵ دقیقه‌ای، یکی در صبح و یک بعد از ظهر همان کار را انجام می دهد و به تناسب اندام شما کمک می کند.

سکته ی مغزی کمتر در میان صاحبان گربه

پزشکتان علت این پدیده را نمی دانند. ممکن است به دلیل تأثیری باشد که گربه ها روی گردش خون دارند. امّا محققان معتقدند که گربه ها در مقایسه با دیگر حیوانات خانگی، آرامش بیشتری به صاحبانشان می دهند.گربه ها معمولا در مرکز توجه صاحبانشان هستند، که باعث می شود فکرشان از نگرانی ها و استرس منحرف شود.

حساسیت کمتر و مصونیت بیشتر

وقتی کودکان در خانه‌ای با سگ یا گربه بزرگ می‌شوند احتمال ابتلا به آلرژی در آن ها کم‌تر است. همین امر برای بچه‌هایی که در مزرعه‌ و با حیوانات زندگی می‌کنند نیز صادق است. همچنین سطوح بالاتری از مواد شیمیایی سیستم ایمنی به آن‌ها کمک خواهد کرد تا سالم بمانند.

گربه ها و پیشگیری از آسم

معقول به نظر نمی رسد، چرا که حساسیت به حیوانات از شایعترین علل آسم است. امّا محققان تأثیرات داشتن گربه را روی کودکان در معرض آسم بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که احتمال پیشرفت بیماری در آن ها کاهش یافته است. فقط یک استثنا در این زمینه وجود دارد، کودکانی که مادرانشان به گربه حساسیت دارند، با بودن در کنار گربه ها سه برابر بیشتر از دیگران در معرض آسم قرار می گیرند.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...