آیا زنجبیل برای رفلاکس معده به مری مفید است؟

زنجبیل در میان داروهای گیاهی و به خصوص برای درمان سوء هاضمه جایگاه ویژه ای داراست، تحقیقات دانشمندان از اثربخشی زنجبیل برای برخی از مشکلات هاضمه، از جمله ویار دوران بارداری، حالت تهوع و استفراغ خبر می دهد. اما اینکه آیا زنجبیل برای رفلاکس معده به مری، که یک مشکل گوارشی رایج است مفید است یا نه، هنوز کاملا آشکار نشده است. اگر چه زنجبیل به طور گسترده به عنوان درمان رفلاکس مورد مطالعه قرار نگرفته است، دارای خواصی است که تاثیر گذاری آن را در زمینه ی رفلاکس معده توجیه می کند. چه زنجبیل در درمان رفلاکس معده موثر باشد و چه نباشد دارای فوایدی برای گوارش انسان است که می تواند نقشی در تسکین علائم داشته باشد.

ارتباط ملاتونین و رفلاکس معده به مری

زنجبیل حاوی مقدار زیادی ملاتونین است، هورمون ملاتونین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است و به طور طبیعی در بدن ترشح می شود، از ملاتونین سنتزی نیز به عنوان قرص خواب استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که بین سطح ملاتونین در بدن و رفلاکس معده ارتباط وجود دارد. سطح پایین ملاتونین منجر رفلاکس اسیدی معده می شود که به عنوان گاستروازوفاژیال یا ترش کردن شناخته شده است. ملاتونین اسید معده را کاهش می دهد و از شل شدن اسفنکتر تحتانی مریLES) (، جلوگیری می کند، اسفنکتر تحتانی مری مانع از ورود محتویات معده به مری می‌شود. شل شدن LES از این نظر مورد توجه است که عامل اصلی رفلاکس معده به مری است. برخلاف وجود این مزایای هیجان انگیز، کمبود تحقیقات کافی درمورد رابطه ی زنجبیل و رفلاکس معده به مری باعث می شود نتوانیم به قطعیت بگوییم که آیا مکمل زنجبیل دارای همین مزایا هستند یا خیر؟

خواص ضد تهوع

زنجبیل به عنوان بهبود دهنده ی ویار بارداری و حالت تهوع بعد از شیمی درمانی یا جراحی شناخته شده است. از آنجایی که ممکن است حالت تهوع به دلیل رفلاکس معده به مری باشد، استفاده از زنجبیل علائم هر دو بیماری را تسکین خواهد داد. توانایی زنجبیل برای تسریع خالی کردن شکم و به حداقل رساندن گاز معده نه تنها باعث کاهش حالت تهوع می گردد بلکه علائم رفلاکس معده به مری را نیز بهبود می بخشد (باد معده باعث تحریک ورود محتویات معده به مری میشود). ترکیبات دیگر زنجبیل با تاثیر بر سطح سروتونین، باعث افزایش سرعت تخلیه معده می شوند که امر مهمی در زمینه ی گوارش است.

دیگر فواید زنجبیل

زنجبیل در فرهنگ آسیایی از قبیل عربستان و هندوستان، برای درمان بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گرفته است. از مزایای زنجبیل می توان به کاهش درد و التهاب اشاره کرد که باعث تسکین التهاب مری نیز می گردد. جینجرول و شوگاول موجود در زنجبیل از ترشح پروستاگلاندین ها توسط بافت های زخمی که منجر به التهاب میگردند، جلوگیری می کنند. قابل ذکر است که زنجبیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد، که می تواند آسیب مری در اثر رفلاکس اسیدی را کم کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل این که چگونه ترکیبات زنجبیل بر رفلاکس معده به مری تاثیر می‌گذارند، مورد نیاز است.

هشدارها

دانشمندان علاقه ی رو به رشدی به گیاهان داروئی و درمان های جایگزین دارند ولی کمبود استانداردسازی درباره ی گیاهان داروئی و ترکیبات آن ها شدیداً تحقیقات در این زمینه را محدود کرده است. بنابراین مستندات اثربخشی زنجبیل در درمان رفلاکس معده به مری، بیشتر براساس شواهد تاریخی، فرضیات و مشاهدات است و نه بر پایه تحقیقات دقیق علمی. درست است که زنجبیل یک گیاه بی خطر است ولی اشخاصی که از آن برای درمان مشکلی استفاده می کنند باید با پزشک خود مشورت کنند مخصوصا در دوران شیردهی و بارداری نظر پزشک بسیار مهم است. در ادامه ما به شما پیشنهاد می کنیم در صورت سوزش معده به دفعات، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که اگر مبتلا به رفلاکس معده به روده باشید عدم درمان باعث ایجاد مشکلات بسیاری خواهد شد.

مطلب مرتبط:  آیا زنان باردار می توانند از زنجبیل تازه استفاده کنند؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...