چرا حس میکنم همسرم دوستم نداره (2)

یک زن زمانی که تغییری در رفتار شوهر خود در زندگی شخصیشان ببیند، ممکن است سوالات زیادی در ذهنش ایجاد شود که مهمترین آن این است که آیا دیگر همسرم مرا دوست ندارد؟ اما به وجود آمدن این تغییر رفتار در مردان می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می توان به مشکلات پیش آمده در زندگی و ناهنجاری های مربوط به کار یا زندگی اشاره نمود. راه های مختلفی برای ایجاد صمیمیت دوباره در بین زوجین وجود دارد که در این مقاله به تفکیک به آنها اشاره شده است.

چند وقتی است که فکر می کنم همسرم با من سرد شده، فکر می کنم رفتارش با من تغییر کرده، به نظرم همسرم دیگه منو دوست نداره، همسرم توجهش به من خیلی کم شده، به نظرم میاد همسرم بهم خیانت می کنه.... هزاران فکر و خیالی است که معمولا گاهی در زندگی زناشویی به سراغ طرفین می آید. این فکرها شدیدا آزار دهنده هستند و حتی ممکن است باعث تخریب بنیان خانواده و ایجاد مشکلات زیادی شود. اما این افکار از کجا به ذهن زوجین می رسد؟ چگونه می شود که همچین احساسی به یکباره فرد را درگیر می کند؟!این افکار معمولا وقتی به سراغ زوجین می آید که رفتار همسر وی با تغییر ناگهانی همراه باشد. بنابراین در صدد بر می آید که علت آن را بیابد و در پی آن سوالات زیادی فکر او را درگیر می کند. اما بهترین روش برای رهایی از این افکار چیست؟ بهترین راهکار چه می باشد؟هنگامی که یک مرد استرس و دل مشغولی داشته باشد اولین واکنش و رفتاری که از وی در برخورد با دیگران و مخصوصا همسر خود مشاهده می شود این است که تا حد قابل توجهی از ابراز احساسات و توجه همیشگی وی به همسرش کاسته می شود. این یک ویژگی ذاتی در مردان است که در بیشتر مواقع باعث ایجاد ناراحتی و شک در همسرشان می شود و رنجش همسر را در پی دارد.

چرا فکر میکنم همسرم بهم توجهی نداره

چرا همسرم به من بی توجه شده؟

همانگونه که گفته شد از آنجایی که عموما مردان بیشتر مسئولیت زندگی و سنگینی مشکلات را بر عهده دارند، گهگاه در برخورد با مشکلات و نا ملایمات زندگی و یا دل مشغولی های روزمره و برای یافتن راه حل موضوع گوشه نشینی و یا خلوت را انتخاب می کنند. اگر بخواهیم به صورت عامیانه بیان نماییم در لاک خودشان فرو می روند که این موضوع بیشتر مواقع باعث ایجاد سوء تفاهم در خانم ها می شود.از آنجایی که زنان ذاتا اهل ارتباط می باشند، از شوهران خود نیز همین انتظار را دارند و زمانی که مردان در مواجهه با مشکلاتی که در بالا گفته شد ابراز احساساتشان کمتر می شود و حتی ممکن است به صورت غیر عادی توجه آنها به محیط اطراف و اعضای خانواده و شاید همسرشان کم شود، جو صمیمی حاکم بر زندگی مخدوش می شود و باعث متشنج شدن زندگی می گردد.در چنین شرایطی است که زن با دیدن عدم توجه همسر به وی و عدم برقراری ارتباطات کلامی مناسب بین زوجین و به علت ارتباط گرایی بالای ذاتی خانم ها که قبلا به آن اشاره شد، او را متهم به خاموشی و گوشه گیری ارادی می کند و چون به نیاز های ارتباطی و توجه از طرف مرد نمی رسد برایش این سوء تفاهم پیش می آید که گوشه گیری مرد به دلیل بی مهری و عدم علاقه به او می باشد و به بیان دیگر فکر می کند که همسرش دیگر او را دوست دارد و اگر این چنین بود باید بیشتر به او نزدیک شده و به وی توجه می نمود.

چرا شوهرم دیگه مثل قبل دوستم نداره

یکی دیگر از عللی که زن توقع توجه دائم از طرف شوهرش را دارد این است که وقتی خانمی دچار یک استرس یا یک مشکلی می شود بیشتر از آنکه توجهش به خودش باشد سعی دارد بیشتر به اطرافیان خود توجه کند و نیاز های آنها را برطرف نماید. ولی مردان به علت اینکه نگرش یک بعدی دارند بر خلاف زنان نمی توانند کلی بین باشند و همه جوانب را در نظر بگیرند.یک نکته مهم دیگر که وجود دارد این است که عدم تمایل به برقراری ارتباط از سوی مردان مربوط به وجود مشکل در خانه یا همسرش نیست بلکه اینکار به صورت نا خودآگاه و برای حفظ آرامش درونی مرد توسط وی انجام می پذیرد و چون مرد برای حل مشکلات نیازمند تفکر و واقع بینی است، بنابراین خود به خود از عملکرد احساسی مردان کاسته می شود. مردان معمولا هنگامی به تعادل روحی مناسب می رسند که بتوانند مشکلات موجود در زندگی را حل نمایند و در این صورت است که به آرامش واقعی می رسند و می توانند دوباره به همان مرد ایده آل از نظر همسر خود باز گردند. پس زنان باید بدانند که در بیشتر مواقع این رفتار های شوهرشان مربوط به مسائل زناشویی یا کیفیت آن و زندگی مشترکشان نیست و اگر به این موضوع آگاهی نداشته باشند ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم و به وجود آمدن واکنش های منفی بعدی شود.هرچند گفته شد آرامش کامل مرد زمانی برقرار می شود که بتواند مشکل به وجود آمده را حل نماید، اما نباید این نکته مهم فراموش شود که این زنان هستند که مسئول برقراری آرامش در محیط خانه می باشند.با خود بیاندیشید و ببینید دقیقا در چه حالت ها و موقعیت هایی احساس خوبی به شما دست نمی دهد. همچنین باید از خودتان بپرسید که آیا واقعا مشکل از رابطه مشترک تان است که باعث ایجاد این مشکلات شده است یا مسائل حاشیه ای.

سرد شدن زن و مرد

متخصصان اعتقاد دارند که در زندگی امروزی انتظارات زوجین از رابطه با همسرشان، بسیار بیشتر و گسترده تر از این انتظارات در نسل های گذشته است. درواقع، انسان های امروزی می خواهند در کنار این که همسرشان شدیدا عاشق شان است، بهترین دوست و رفیقشان نیز باشد. یعنی هم بتوانند با او صحبت کنند، وقت بگذرانند، شوخی کنند و هم زندگی عاشقانه ای را در کنار همدیگر تجربه کنند.
در چنین شرایطی است که انتظارات بالا می رود و با کوچکترین موردی که پیش می آید آرامش خانواده از بین می رود و زن و مرد از رفتار همسر خود نگران می شوند و این دل مشغولی همیشه با آنها همراه خواهد بود.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که بهتر است کاملا با همسرتان صداقت داشته باشید. بیشتر زنان انتظار دارند که همسرشان بتواند آنچه که در ذهنشان میگذرد را بفهمند و در هر شرایطی و در هر موقعیتی، کاملا از خواسته ها و نیاز های آنان آگاه باشد. در چنین وضعیتی، اگر آنچه که در نظر دارند و به آن فکر می کنند دقیقا اتفاق نیفتد، یا همه چیز طبق خواسته آنها پیش نرود و یا این احساس به آن ها دست بدهد که نیازشان برطرف نشده است، احساس شکست و کم توجهی از شوهرشان به آنها دست می دهد و احساس سرخوردگی خواهند نمود.بنابراین بهتر است هر فردی تلاش کند تا همسرش را متوجه خواسته ها و نیازهایش بکند و از او انتظار نداشته باشد که او بفهمد در ذهنش چه می گذرد. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که این انتقال خواسته باید به گونه ای انجام شود که اثرات مثبتی را در همسرتان به وجود بیاورد و او را به حالت دفاعی فرو نبرد.

راه های بهبود روابط بین زوجین

راه های بهبود روابط بین زوجین

اگر بعد از خواندن مطالب بالا همچنان معتقد هستید که شوهرتان نسبت به شما بی تفاوت شده است و شما را دوست ندارد و یا اینکه از شما خسته شده است و به جای گذراندن وقت آزاد خود با شما، وقت خود را با دوستانش در بیرون از خانه می گذراند و یا به شما کم محلی می کند، بهتر است که به جای اندیشیدن به افکار، به این فکر کنید که چه کار هایی می توانند به حل مشکل و برطرف کردن این احساس کمک کنند. توجه به این نکته که در یک زندگی مشترک هر دو طرف در شکل گیری مشکلات و نا ملایمات در زندگی زناشویی نقش اساسی دارند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. بنابراین، هیچ چیزی به اندازه همکاری دونفره نمی تواند در حل مشکلات به شما کمک کند. روش های زیر برای بهبود روابط بین زوجین موثر می باشند.

  1. 1. توجه نمودن به ظاهر خود

زنان معمولا چند سال پس از ازدواج دیگر نسبت به ظاهر خود بی اهمیت می شوند و از آرایش یا پوشیدن لباس های زیبا، رنگ کردن موهای خود و ... پرهیز می کنند. در حالیکه این عوامل می تواند تاثیر زیادی روی تحکیم روابط بین زوجین و صمیمیت آنها داشته باشد.

  1. 2. تغییر در نحوه برخورد و صمیمیت بیشتر

روزهای اول آشنایی خود با همسرتان را به یاد بیاورید و آن دوران را با حال مقایسه نمایید. شاید ممکن است مسئولیت های خانه و یا حتی کارهای خارج از خانه و یا رسیدگی به فرزندان باعث شود که تمام وقت شما پر شود و این موضوع می تواند روابط زناشویی شما با همسرتان را تحت الشعاع قرار دهد و در نتیجه منجر به دوری و خستگی طرفین شود. سعی کنید آن نشاط و شور و اشتیاقی که در ابتدای آشنایی وجود داشت را دوباره به زندگی خود باز گردانید.

  1. 3. توجه به علایق مشترک

در چنین شرایطی به یاد آوری فعالیت هایی که انجام آن باعث لذت بردن طرفین می شود اهمیت زیادی دارد. زنان باید سعی کنند وقت بیشتری را با همسر خود بگذرانند و به انجام فعالیت هایی بپردازند که موجب رضایت طرفین شود.

  1. 4. شنیدن حرف یکدیگر

گوش دادن به حرف های همدیگر یکی از راه هایی است که می توان به وسیله آن نشان داد که همسر شما برای شما حائز اهمیت است. هرچند طرف مقابل تمایل زیادی برای گفت و گو نداشته باشد ولی می توانید هنگام صرف غذا یا موقع خوابیدن با او به گفتگو بپردازید.

  1. 5. غافلگیر کردن همسر

خود را به جای همسرتان قرار دهید و از خود بپرسید اگر جای او بودم چه چیزی می توانست مرا غافلگیر کند؟ سپس سعی کنید آن هدیه هرچند اگر کوچک باشد را برای همسر خود تهیه کنید. غافلگیر کردن می تواند یک مسافرت آخر هفته بدون برنامه ریزی قبلی نیز باشد. این اعمال می تواند خاطرات زیبای گذشته را به یاد او بیاورد و شوق و اشتیاق او را برای با شما بودن افزایش دهد.

  1. 6. وقت گذاشتن برای علایق خود

هر کس در زندگی علایقی دارد و تمایل دارد کارهایی خاصی را دنبال کند. این حق هر کسی است که زمانی را صرف علایق شخصی خود، سرگرمی ها و یا دوستان خود بکند. اختصاص مدت زمانی برای این کارها باعث می شود در پایان روز حرف های بیشتری برای گفتن با همسر خود داشته باشید و این خود باعث می شود روابط بین زوجین بهبود یابد.

  1. 7. انجام کار های غیر معمول

برای جلوگیری از خستگی و تکراری شدن رابطه لازم است هر از گاهی کارهایی که برای شما معمول نیز انجام دهید. مثلا می توانید آخر هفته ها مدتی را در فضای بیرون از خانه و در طبیعت بگذرانید و مشغول نوشتن خاطرات و اتفاقات هفته نمایید.

  1. 8. جویا شدن دلایل سردی همسرم

اگر برخلاف تلاش های شما که برای بهبود روابط بین خود انجام داده اید همسرتان همچنان از شما فاصله می گیرد و از بودن با شما رضایت ندارد، بهترین کار این است که به صورت رو در رو و مستقیم با او صحبت کنید و به گفت و گو بپردازید و از او دلایل رفتار های اخیرش را سوال کنید و از او بخواهید که با تلاش همدیگر شرایط حاکم را تغییر دهید و وضعیت را دوباره به حالت سابق باز گردانید. اگر وی از پاسخ دادن به سوالات شما امتناء نمود در اینصورت به نظر می رسد وضع از آنچه که انتظارش را داشتید بدتر است. پس بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید. البته نگذارید این مکالمه روی شما تاثیر بگذارد و شما به فعالیت های خود ادامه دهید. شاید ممکن است که مشکلات شوهرتان بیشتر از حد تصور شما باشد و وی روزهای سختی در کار و زندگی خود می گذراند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...