آشنایی با بیماری های قلبی و عروقی، علائم و نشانه های آن

درباره بیماری های قلبی و عروقی و انواع آن ها چه می دانید؟ آیا از نشانه ها و علائم مربوط به بیماری های قلبی و عروقی اطلاع دارید؟ اگر یکی از علائم و نشانه های بیماری های قلبی و عروقی در شما یا یکی از بستگانتان نمایان شد چه عکس العملی از خود نشان می دهید؟با ما همراه باشید تا به تمامی سؤالاتتان جامه عمل بپوشانیم

درباره بیماری های قلبی و عروقی لازم است اندکی واقع بین باشیم. زیرا بیماری های قلبی و عروقی از آن دسته بیماری های شایعی است که یک چهارم علت مرگ و میر در جهان را به خود نسبت داده است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، این آمار روز به روز نیز در حال افزایش است. از آنجایی که علت بروز هرکدام از بیماری های قلبی و عروقی متفاوت است لذا علائم و نشانه های هر کدام از آن نیز متفاوت می باشد. اما در بسیاری از مواقع، فشار خون و چربی خون بالا، عامل ایجاد بیماری های قلبی می شود.

قلب یا همان دل، به یک عضو عضلانی در بدن انسان گفته می شود که خون را از طریق رگ های خونی موجود در بدن به گردش در می آورد. همان‌طور که می دانید اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز بدن از طریق خون مهیا می شود و از طرفی دیگر، خون به حذف و از بین بردن مواد زائد ناشی از سوخت و ساز بدن کمک می کند. بنابراین قلب با پمپاژ خون به تمامی رگ های بدن، انرژی و حیات را برای ادامه زندگی در انسان به وجود می آورد. معمولاً قلب یک انسان سالم به طور متوسط حدود 75 بار در دقیقه می زند. این عضو در مرکز قفسه سینه در بدن قرار گرفته است و نحوی قرار گیری آن به گونه ای است رأس قلب متمایل به سمت چپ و پایین است. فاصله میان هر یک از ضربان قلب، چیزی حدود هشت دهم ثانیه طول می کشد. شواهد حاکی از آن است که وزن قلب 300 گرم می باشد.

به طور کلی بیماری قلبی و عروقی به دسته ای از بیماری های شایعی گفته می شود که در قلب و یا رگ های آن اختلال ایجاد می شود. به عبارتی دیگر طیف وسیعی از بیماری هایی که قلب و دستگاه گردش خود را تحت تأثیر قرار می دهند و سلامت جسمی فرد را به خطر می اندازند بیماری های قلبی عروقی گفته می شود. به گفته متخصصین و پزشکان حوزه سلامت، بیماری قلبی و عروقی از آن دسته بیماری های شایع در جهان محسوب می شوند که مهم ترین علل مرگ و میر را به خود نسبت داده اند. این نوع بیماری می تواند در افراد مختلف با گروه سنی متفاوت بروز کرده و به آهستگی پیشرفت کند. از همین رو می توان علت آن را دریافت که چرا مطب های قلب و عروق، همواره شلوغ تر از سایر مطب های پزشکی هستند و تمامی صندلی های آنان از ازدحام مراجعین اشغال شده است. بیماری های قلبی که امروزه بسیاری از مردم از دردهای آن شکایت دارند و به نوعی سلامت جسمی آنان را مورد تهاجم قرار داده است می توانند شامل موارد زیر باشند:

بیماری های مربوط به رگ های خونی

رگ های خونی تنگ شده یا مسدود شده که معمولاً شرایط را برای بیماری هایی مانند حمله قلبی، درد در ناحیه قفسه سینه و یا سکته های قلبی فراهم کند

اختلالات مربوط به ضربان قلب

نقص ها و اختلالات قلبی مادر زادی

در رابطه با این نوع بیماری های قلبی و عروقی لازم است بدانید همواره تمامی آن را می توان با انتخاب شیوه های درست زندگی از بین برد و سلامت جسمی خود را تضمین کرد.

نشانه های بیماری های قلبی چیست

علائم و نشانه های بیماری های قلبی و عروقی چیست؟

به طور کلی علائم و نشانه های مربوط به بیماری های قلبی بنا به علل به وجود آمدن آن متفاوت می باشند. اما با توجه به نظریه پزشکان و متخصصین قلب و عروق، هرگاه دردهای آزار دهنده قفسه سینه تان رفع نشد و یا نشانه هایی مانند:

دردهای غیر آنژینی

ضعف و خستگی پذیری زودرس

تنگی نفس

درد فک یا گردن

دردهای شدید قلب که به بازوی چپ انتشار پیدا می کنند

سرگیجه و یا حتی سیاهی رفتن چشم ها که به مراتب به غش کردن می انجامد

تپش قلب و تعرق زیاد، گاه و بی گاه به سراغتان آمد زمان آن فرا رسیده که با اورژانس تماس بگیرید. تمامی این علائم و نشانه ها بیانگر آن هستند که ممکن است شما به حمله قلبی و یا یکی از بیماری های قلبی مبتلا شده باشید. در ادامه مقاله به طور مجزا به ذکر علائم و نشانه های هریک از بیماری های قلبی می پردازیم.

از کجا بفهمیم بیماری قلبی داریم

علائم و نشانه های مرتبط با بیماری های قلبی غیر طبیعی

به طور عمده به زمانی که قلب دارای ضربان غیر طبیعی است آریتمی قلب گفته می شود. در چنین شرایطی ممکن است قلب بسیار سریع یا خیلی کند عمل کند. در واقع در زمان آریتمی قلب، ضربان قلب بسیار نامنظم می شود. علائم و نشانه هایی که در ارتباط با آریتمی قلبی بروز می کنند عبارت اند از:

لرزش شدید در قفسه سینه

ضربان قلب مسابقه ای

ضربان قلب آهسته ای

احساس درد شدید یا ناراحتی در قفسه سینه

تنگی نفس شدید

سبکی سر و سرگیجه

احساس دل ضعفه یا غش کردن

علائم و نشانه های بیماری قلبی در ارتباط با رگ های خونی

انواع اختلالات قلبی و عروقی و نشانه های مربوط به آن در زنان و مردان متفاوت است. به عنوان مثال در بیماری قلبی مرتبط با رگ های خونی، ممکن است درد در قفسه سینه در مردان بیشتر از زنان باشد. در حالی که ممکن است زنان مبتلا به این بیماری، از ناراحتی قفسه سینه، حالت تهوع و خستگی شدید شکایت کنند. با این حال علائم و نشانه های بیماری قلبی در ارتباط با رگ های خونی به شرح زیر می باشند:

احساس درد شدید، تنگی و فشار در قفسه سینه

تنگی نفس شدید

احساس درد، بی حسی، ضعف یا سردی در پاها و دست ها

علائم و نشانه‌های بیماری های قلبی عروقی ناشی از نقص قلب

معمولاً اختلالات قلبی ناشی از نقص قلب در همان بدو تولد به سرعت نمایان می شوند. علائمی که می توانند شامل موارد زیر باشند:

رنگ پوست خاکستری پریده یا رنگ پوست آبی

تورم شدید در پاها، شکن یا مناطق اطراف چشم

عدم وزن گیری نوزاد در اثر تنگی نفس در دوران شیرخوارگی

علائم و نشانه های بیماری قلبی ناشی از عفونت قلب

تب شدید

تنگی نفس

احساس ضعف یا خستگی

تورم شدید در شکم و پاها

تغییرات شدید در ریتم قلب

بثورات پوستی یا لکه های غیر معمول و غیر طبیعی

تعریف سکته قلبی و نشانه های سکته

حمله یا سکته قلبی چیست؟

حمله یا سکته قلبی به شرایطی گفته می شود که یکی از رگ های قلبی انسداد پیدا کرده و بسته می شوند. معمولاً این عامل توسط لخته خون انجام می شود. با حمله یا سکته قلبی، کمبود یا فقدان خون در بخشی از قلب به شدت رخ می دهد که این علت می تواند موجبات مرگ در افراد مبتلا را فراهم آورد.

علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل چه مواردی است؟

درد قفسه سینه

درد شدید در ناحیه پشت، دست ها، گردن و یا فک

تنگی نفس شدید

تهوع یا استفراغ شدید

تپش قلب شدید و نامنظم

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...