چرا همیشه خواب آلوده هستم ؟

یکی از نیازهای اساسی انسان خواب است که از طریق آن بدن ، انرژی از دست رفته خود را تمدید می کند و سرحال و شاداب می شود ، اهمیت خواب در زندگی انسان هم جنبه جسمی دارد و هم جنبه روانی چرا که به نوعی می توان گفت هنگام خواب همه اعضای بدن به جز ارگان های حیاتی خاموش می شوند و به همین خاطر بعد از بیداری ، آرامشی روحی و جسمی را تجربه می کنیم .اگر خواب دچار اختلال شود می توان گفت تمام جوانب زندگی را تحت الشعاع خود قرار داده و تاثیرات منفی بر فعالیت های روز مره خواهد گذاشت .

* علامت و علت خواب آلودگی زیاد در طی روز :

معمولا میزان خواب استاندارد برای هر فردی 6 تا 8 ساعت در طی شبانه روز می باشد و حد نرمال آن 11 ساعت است که اگر از این مقدار فراتر رود علامت پرخوابی محسوب می گردد .دلایل متعددی برای خواب آلودگی وجود دارند که طبیعی ترین آن ها فعالیت زیاد در طی شبانه روز و نداشتن خواب کافی و مفید می باشد .

علامت و علت خواب آلودگی زیاد

- علائم خواب آلودگی : افراد خواب آلوده در طی روز به دفعات زیاد می خوابند و برای برطرف کردن خستگی و بی حالی خود به چرت های مکرری در طول روز نیاز دارند و این در حالی است که بعد از برخاستن شاداب نمی شوند و همچنان بی حال هستند و به سختی از خواب بر می  خیزند و هنگام بیدار شدن احساس عصبانیت و یا گیجی دارند .

- علت های خواب آلودگی :

کم خونی : افرادی که مبتلا به کمبود گلبول قرمز هستند و یا عملکرد گلبول های آن ها با مشکل مواجه شده دچار کم خونی می شوند و چون وظیفه رساندن اکسیژن از ریه ها به دیگر اندام های بدن را گلبول های قرمز انجام می دهند در نتیجه این افراد به دلیل افت اکسیژن در خون همیشه احساس خواب آلودگی و بی حالی دارند و حتی قادر به انجام فعالیت های معمول روزانه خود نیستند .

- عفونت : بعضی از عفونت ها بدون ایجاد علائم ظاهری در بدن انسان رشد می کنند و چون خاموش هستند فرد از وجود آن بی خبر است و حتی پزشکان نیز قادر به تشخیصش نیستند ، به طور مثال عفونت در سیستم ایمنی بدن ممکن است به صورت خواب آلودگی و خستگی مفرط خود را نشان دهد .

- اختلال هورمون : کاهش میزان هورمون استروژن در بانوان معمولا باعث کاهش یافتن وزن و ایجاد خستگی و خواب آلودگی شود .

درمان خواب آلودگی

- حساسیت : بدن انسان برای مقابله با حساسیت ، هیستامین ترشح می کند که بسیار خواب آور است ، از طرفی عطسه و سرفه که با بوی گل ها و گیاهان اتفاق می افتد که واکنش بدن به حساسیت می باشد و همچنین ملتهب شدن سیستم تنفسی به علت ورود گرده گیاهان به درون بینی باعث بی خوابی می شوند و در نتیجه به خواب آلودگی منجر خواهند شد .

- بیماری : خواب آلودگی مداوم می تواند علامت مشکلات جسمانی و بیماری باشد ، کم کاری تیروئید ، بیماری سلیاک ، دیابت ، مشکلات گوارشی و وقفه ی تنفس در حین خواب و همچنین افسردگی از جمله بیماری هایی هستند که فرد را دچار خواب آلودگی می کنند .

- رژیم غذایی : مواد غذایی مختلف علی رغم هضم یکسانی که در بدن دارند ، تاثیرات متفاوتی بر روی اندام ها می گذارند . به طور مثال غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند مانند انواع گوشت ها ، سویا ، تخم مرغ ، پنیر و همچنین انواع ماهی به علت وجود تریپتوفان که اسید آمینه موجود در آن ها می باشد وقتی وارد بدن می شوند سروتونین بیشتری ترشح می شود که باعث می شود فرد مصرف کننده دچار خواب آلودگی شود . مصرف کربوهیدرات با کاهش دادن ناگهانی قند خون و موز با مواد معدنی که دارد و باعث شل شدن عضلات می شود و همچنین گیلاس با ترشح هورمون ملاتونین در بدن ، می توانند باعث خواب آلودگی شوند .

دلایل خواب آلودگی

* روش های درمان برای خواب آلودگی :

روش های درمانی در این زمینه متفاوت هستند و بیشتر به شکل اصلاح رفتارهای غلط و جایگزین نمودن شیوه صحیح خوابیدن تعریف می شوند ، برای مقابله با خواب آلودگی همچنین می توان از روغن های گیاهی و مواد غذایی مخصوص نیز بهره برد .

- ایجاد تغییرات مثبت در شیوه ی زندگی :

  1. 1. ساعت زیستی بدن خود را دوباره تنظیم نمایید .
  2. 2. برای اینکه سر ساعت معینی از خواب بیدار شوید دلیل مهمی برای آن مشخص کنید .
  3. 3. قبل خواب از تلقین و تکرار جملات تاکیدی استفاده نمایید تا بتوانید سر زمان معین از خواب برخیزید .
  4. 4. به تدریج و کم کم ساعت خواب خود را کاهش دهید تا بدن به راحتی با این مقدار خواب کنار بیاید .
  5. 5. در طول روز از انجام فعالیت های زیاد که بیشتر از حد توان شما هستند خودداری نمایید .
  6. 6. روزانه بین فعالیت های خود حتما زمانی را برای استراحت تان اختصاص دهید .
  7. 7. سعی کنید برای تنظیم ساعت زیستی بدن خود روزانه حمام آفتاب بگیرید .
  8. 8. فعالیت های ورزشی و پیاده روی نیز با رساندن اکسیژن کافی به بدن در سلامت جسم و روح و داشتن خواب مفید مؤثر هستند ، در این زمینه یوگا ورزشی مؤثر برای ذهن و جسم است چرا که هدف این ورزش ایجاد هماهنگی میان احساسات و فعالیت ها می باشد .
  9. 9. هر روز صبح بعد از بیدار شدن با آب سرد حمام کنید و یا حداقل به صورت خود آب سرد بپاشید تا سر حال و شاداب شوید ، همچنین با استفاده از روغن اکالیپتوس ، و یا نعناع و وانیل در وان حمام و یا ماساژ با این روغن ها می توانید بی حالی خود را رفع نموده و با افزایش جذب اکسیژن ، بدن و ذهن خود را شاداب کنید .
  10. 10.  سعی کنید در وعده صبحانه از مواد غذایی پر انرژی و درعین حال سبک استفاده نمایید تا هضم راحت تری داشته باشند و باعث خواب آلودگی نشوند .

- مواد غذایی برای رفع خواب آلودگی :

رژیم غذایی سالم : استفاده از مواد غذایی مانند : غلات کامل ، سبزیجات و چربی های غیر اشباع باعث می شود که سطح انرژی در بدن انسان ثابت بماند . همچنین نوشیدن مقدار کافی آب و خودداری از مصرف بیش از حد شکر و داشتن وعده های غذایی زیاد با مصرف حجم کم مقدار مواد غذایی در هر وعده می تواند به طور مؤثری از خواب آلودگی جلوگیری نماید .

درمان خواب آلودگی های شدید

قهوه : افرادی که شیفت های کاری طولانی دارند می توانند از یک فنجان قهوه استفاده نمایند چرا که قهوه کافئین دارد و مغز را تحریک می کند و باعث سرحالی و رفع خواب آلودگی می شود.

دمنوش و چای : مصرف یک فنجان چای به خوبی سر درد و خواب آلودگی را برطرف می کند چون دارای فلاونوئید است که نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود ، انواع چای سبز و سیاه و دمنوش لیمو نیز برای رفع بی حالی مفید می باشند و خواب آلودگی را برطرف می کنند .در این مقاله علائم خواب آلودگی مورد بررسی قرار گرفت و دلایل شایعی که باعث بروز آن می شوند نیز بیان شد ، در پایان روش های درمانی برای مقابله با خواب آلودگی ارائه گردید . شما می توانید با خواندن این مطلب علت خستگی و بی حالی خود را بیابید و برای رفع آن راهی پیدا نمایید .

مدت زمان لازم برای مطالعه این مطلب حدود 5 دقیقه می باشد .    

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...