متن در مورد تبریک شب یلدا + عکس نوشته (2)

آخرین روز پاییز، یعنی 30 آذر ماه شبی به یاد ماندنی است که از دوران کهن و ایران باستان آن را جشن می‌گرفتند. شب یلدا شبی خاطره انگیز برای ایرانیان است و با تشکیل فضای صمیمی طولانی ترین شب سال را جشن می‌گیرند و در آن شب آداب و رسوم مختلفی را سپری می‌کنند و با خوردن خوراکی‌های خوشمزه شب چله‌ای خاطره انگیز برای خود رقم می‌زنند.

تبریک شب یلدا

شب یلدا، طولانی ترین شب سال است که بهانه‌ای خوش برای دورهم جمع شدن، خوشگذرانی کردن، از مشکلات و دغدغه‌های دنیا رها شدن و لذت بردن است. از زمان‌های گذشته تا کنون آخرین روز فصل پاییز را با عنوان شب یلدا یا شب چله ایرانیان سراسر دنیا جشن می‌گیرند و از باهم بودن و باهم گذراندن اوقاتی خوش لذت می‌برند. 30 آذر ماه، شبی خاطره انگیز برای تمام ایرانیان است که از زمان‌های دور مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گرفته و همواره برای آن شب برنامه ریزی دارند تا به بهترین نحو آن شب را سپری کنند و خاطره‌ای نیک از شب 30 آذر ماه برای خود اطرافیان رقم بزنند.

پیشنهاد می کنیم از مطلب جذاب : عکس نوشته های شب یلدا ، دیدن کنید.

در آخرین شب پاییز کوچک‌ترهای فامیل به دیدار بزرگترها می‌روند و بزرگترها با رویی خوش از آن‌ها استقبال می‌کنند. شب چله یا شب یلدا از جمله جشن‌های باستانی و کهن ایرانیان است که همچنان در آیین زندگی ما، ماندگار است. شب چله اگرچه طولانی ترین شب سال است ولی طولانی بودن آن شاید دقایق اندکی بیشتر از شب‌های قبلش باشد ولی تمام این‌ها بهانه‌ای است تا در این شب از استرس‌های روزمره رها شویم و با خوردن خوراکی‌هایی لذیذ و برنامه‌هایی شاد از کنارهم بودن لذت ببریم.

عکس پروفایل یلدا مبارک با متن تبریک

در ایران کهن و باستان شب یلدا را گذشتن از شب‌های بلند و رسیدن به روشنایی طولانی می‌دانند و به همین جهت آخرین شب پاییز را جشن می‌گرفتند، چرا که از شب که نماد اهریمن بود به سمت نور و روشنایی پیش می‌رفتند.یلدا همچنین به معنای تولد و زایش است که از یک واژه سریانی گرفته شده است و این امر نشان‌دهنده تولد فصلی جدید و تولد نور و روشنایی و غلبه آن بر تاریکی است. ایرانیان باستان با جشن گرفتن آخرین شب پاییز به استقبال زمستان می‌رفتند.

برخی آداب و رسوم شب یلدا

مراسم شب یلدا در نقاط مختلف کشور به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود ولی در برخی رسوم آن در تمام خانه‌ها یکسان است و رواج دارد. حضور کتاب شاهنامه فردوسی و فال حضرت حافظ از جمله مهمتر‌ین رسوم شب یلدا است که بسیار مورد استقبال خانواده قرار می‌گیرد. در شب چله داستان‌ها اساطیری شاهنامه فضا و محیط را حماسی می‌کند و غرور و افتخار با خود به همراه دارد. برخی هم در دل آرزو می‌کنند و با نیت خالص، تفألی به حضرت حافظ می‌زنند و از پند و نصایح حضرت استفاده می‌کنند.

همچنین مطلب قشنگ و دیدنی دلنوشته های شب یلدا را نیز مشاهده کنید.

از دیگر رسوم مهم در شب یلدا حضور خوراکی‌ها و تنقلات متنوع و خوشمزه است که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و در نقاط مختلف کشور خوراکی‌های متنوع میل می‌شود، ولی برخی از آن‌ها بسیار مرسوم است. یکی از مهم‌ترین میوه‌های شب یلدا، هندوانه است که مورد استقبال ایرانیان است. هندوانه میوه‌ای تابستانی است ولی ایرانی‌ها از زمان‌های کهن اعتقاد داشتند که اگر در آخرین شب پاییز هندوانه بخورند دیگر تحمل سرمای زمستان برایشان مقدور خواهد بود. انار نیز از دیگر میوه‌های پر طرفدار شب چله است که خوردن آن در هوای سرد آخرین روز پاییز در جمع گرم خانواده و دوستان بسیار لذت بخش است. از جمله سایر خوراکی‌های شب یلدا می‌توان به انواع تنقلات و آجیل مانند تخمه، پسته، بادام و ... اشاره کرد که به دلیل طبع گرم آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

مطلب و تصاویر زیبا در مورد شب یلدا

یکی از لذت بخش ترین آداب شب چله که در زمان‌های گذشته بسیار رایج بود نشستن در زیر کرسی بود که تمام افراد خانواده و دوستان در زیر یک کرسی گرم می‌نشستند و فضایی بسیار صمیمی و لذت بخش را به وجود می‌آوردند. امروزه نیز بسیاری از افراد و مناطق از این قبیل کرسی‌ها دارند و شب یلدای خود را با آن جشن می‌گیرند. برای تمام ایرانی‌های عزیز و هموطن شب یلدایی بدون غصه و همراه با شادی و سلامتی آرزومندیم و این شب را به تمامی شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم اوقات خوشی را در کنار عزیزان و دوستان و خانواده سپری کنید.

شب چله مبارک

"یادمان باشد با آمدن زمستان و پایان پاییز ، اجاق خاطره ها و گرمای آن را روشن بگذاریم
تا به سردی فاصله ها دچار نشویم "

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...