سخنان مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم

هرسال در ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی، مقام معظم رهبری سخنرانی‌هایی مرتبط با شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه کنونی درباره مسائل گوناگون برای دانشجویان قرائت می‌کنند. یکی‌از موضوعات مهم سخترانی‌های ایشان در ارتباط با جنگ نرم است. رویکردی که می‌بایست نظام، مردم و جامعه نگاهی هوشمندانه به آن داشته باشند.باوجود گسترش فناوری و پیشرفت روز افزون فناوری، نبایستی از آسیب‌های سایبری و رسانه‌های اجتماعی که می‌تواند در افکار عمومی سردرگمی و فتنه ایجاد کند، چشم پوشی کنیم.دراینجا ما با دو مقوله سر و کار داریم یکی تمدن و دیگری فرهنگ. تمدن یا همان توسعه علم نوین و یا دستاوردهای علمی و رسیدن به تکنولوژی‌های عظیم بشری است.

 فرهنگ نیز مجموعه عناصری نظیر سنت، اعتقادات، ارزشها و باورهای توده جامعه است که براساس همان باورها عمل می‌کنند. گاهی کلمه فرهنگ و تمدن را مترادف با رشد روحی و معنوی انسان و یا در مواردی دیگر به معنای تسلط انسان بر طبیعت و یا بر روابط اجتماعی دانسته‌اند. غالبا این تمایل به چشم خورده است که تکامل اخلاقی انسان و پیشرفت شرایط حیات مادی و شیوه زندگی اجتماعی نه به عنوان تمایلاتی مکمل بلکه حتی متضاد با یکدیگر تلقی شوند. همچنین در مواردی، با فرهنگ نیز مرحله‌ای از تمدن برخورد شده است. یکی دیگر از تمایز این دو این است که تمدن، مترادف با مجموعه فنون تعریف می‌شود حال آنکه فرهنگ، مترادف با خلاقیت تعریف شده است. از سوی دیگر نظام ارزشی، در هر جامعه ای به مجموعه‌ای از فرایندهای رفتاری و ذهنی، الگوها و روش‌ها، شیوه‌های گفتاری و فنون گفته می‌شود که در چارچوب‌ها و موقعیت‌هایی از پیش تعریف شده، پذیرفته می‌شوند. نظام ارزشی درهر جامعه ، بیش‌تر زنجیره‌ای قابل انعطاف از رفتارها، اندیشه‌ها، واژگان‌ها است که کنشگران اجتماعی دائما بر روی آن در حرکتند. رسانه ابزاری ملموس و درعین حال پیچیده برای بیان و اشاعه ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است 

مقام معظم رهبری

ساختار فرهنگی درحقیقت شبکه‌ای از روابط فرهنگی است که با اجزایی چون فرهنگ، رسانه‌ها، و دولت ساختار کلی را تشکیل می‌دهد و همه اجزاء آن بطور موثر در حیات و بقای آن سهیمند. به‌همین دلیل بایستی به فرهنگ نگاهی هدف‌گرایانه و توسعه مدارانه داشت و نه ابزاری. براساس مبانی نظری اندیشه حضرت امام و اصوال قانون اساسی، فرهنگ خود هدف توسعه می‌باشد و سیاست ابزار است. باتوجه به مقدمه‌ای کوتاه پیرامون فرهنگ، تمدن و رسانه، دراین مقاله به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم که درواقع موضوعی فرهنگی اما در بطن موضوعات سیاسی و نظامی است و ریشه در تمدن دارد بحث خواهیم نمود.

فرمایشات مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ در حسینیه امام خمینی، بر فکر انقلابی، انگیزه‌های انقلابی، فکر روشن و استدلال‌های خردمندانه جوانان تاکید کردند و فرمودند بیش از پیش شاهد چنین تفکرات روشنگرانه در میان جوانان و قشر دانشجو هستند. ایشان معنویت را اساس زندگی اجتماعی دانسته و فرمودند جوانان بایستی فکری خردمندانه نسبت به مسائل دانشگاهی و مسائل کل کشور داشته باشند. شناخت محیط خود ، پیرامون و منطقه جزء آگاهی‌های ضروری یکایک دانشجویان و افراد است. بیان نظریات فرضا درباره حزب الله لبنان و یا موضوعاتی از این دست بایستی بر اساس آگاهی ودانش منطقه‌ای باشد و نه صرفا نظراتی کورکورانه.

جنگ نرم

ایشان در گفته‌هایشان به داشتن بصیرت و حفظ تقوی تاکید کردند و توجه به جریان رسانه‌ای و سوء‌ظن به رسانه دشمن را از عوامل مهمی دانستند. چراکه می‌تواند با پافشاری بر یک سری نقاط تهدیدی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. جریان رسانه‌ای دشمن می‌تواند با سخن پراکنی و گسیخته بر افکار عمومی خدشه وارد کرده و ایجاد ناامیدی و منفی‌نگری کند.دیدگاه ما بایستی نسبت به برنامه های رسانه‌ای دشمن چه برنامه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های مجازی و یا حتی رادیو و تلویزیونش، دیدگاهی سوءظن آمیز باشد 

فضای فتنه و جنگ با گذشته تغییر کرده است. فرضا در دهه شصت کشوری به کشور دیگری حمله می‌کرد و کاملا فضای نزاع و درگیری شفاف بود اما اکنون به دلیل رسانه‌هایی که کوچکترین خبری را با بزرگنمایی منفی‌گرایانه جلوه داده و به مخاطب نشان می‌دهند، دیگر نمیتوان فضای فتنه را بطور عینی و شفاف دید بلکه بایستی این فرایندهای ناملموس را هوشمندانه مهم شمرد و فهمید.بنابراین گروه‌های انقلابی، دانشجویان امروزه وظایف و مسئولیت‌های مهمی به گردنشان است

شما جوانان افسران جنگ نرم هستید و بایستی با مطالعه، روشنگری و بصیرت، قدرت تحلیل و ارزیابی پیام‌های رسانه‌ای دشمن را داشته باشید. تجزیه و تحلیل از موضع گیری‌های دشمن در جنگ نرم از سوی دانشجویان و ایجاد نشریه دانشجویی که در دسترس مردم قرار گرفته شود و بخوانند همین به خودی‌خود می‌تواند در راستای قوای تفکرات انقلابی موثر باشد.

 حضور همه جانبه فکری شما نه صرفا در موضع دفاع بلکه در موضع تهاجم در جنگ نرم نیز تاثیر بسزایی خواهدداشت. بیان عقاید و باورهای انقلابی خود می‌تواند باعث استحکام روحیه انقلابی و به‌نوعی حضور فکری‌تان باشد.

اشاعه سبک زندگی اسلامی- ایرانی و فرهنگ اسلامی بیش از پیش قابل بررسی است.

افزایش آگاهی، اطلاعات و دانش در رابطه با موضوعات سیاسی و دینی را بایستی افزایش داد.

 تدارک تورها و برنامه‌های علمی مانند بازدید از آزمایشگاهای علمی نظیر آزمایشگاه  نانو و یا حتی آشنایی با محصولات علمی می تواند دانش شما را افزایش دهد.

جوانان بایستی در برقراری گردهمایی‌ها ، تجمعات و تشکلات دانشجویی همراه با اساتید ، بحث و گفتمان در ارتباط با مسائل روز سیاسی کوشا باشند.

خلاصه‌ای از نکات مهم بیانات ایشان در حوزه جنگ نرم که به‌صورت سرتیتر می‌توان به انها اشاره داشت؛

حضور فکری

توجه به مسائل فرهنگی

افزایش سطح آگاهی سیاسی، دینی مانند؛ برقراری تورهای علمی و تشکیل گردهمایی‌های آزاداندیشانه

دفاع از نظام اسلامی

توسعه اردوهای جهادی

پیرو سبک زندگی ایرانی- اسلامی

گفتگو پیرامون عدالت، اقتصاد دانش بنیان، یافته‌های علمی

توسعه دانش دیدگاه راهبردی به انقلاب اسلامی

تقویت روحیه انقلابی و اشاعه فرهنگ اسلامی

جهاد سازندگی

تحلیل و ارزیابی آسیب های اجتماعی

رشد و شکوفایی استعداد بالقوه جوانان در مباحث و تجمعات دانشجویی

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، توجه به اصول حفظ ارزش‌های دینی و انقلابی مهمترین رکن در سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. آنچه امروز هویت ایرانی نامیده می‌شود درواقع دارای سه جزء اساسی یعنی؛ هویت اسلامی، هویت ملی و هویت قومی است. ادعای اصلی در سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی، درواقع اتکا بر هویت اسلامی است.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...