پیامدهای اخلاق در زندگی مشترک

امروزه آنچه نقش مهمی در انتخاب زوج دارد، ظاهر و آراستگی آنها می باشد و متأسفانه مقوله اخلاق کمتر مورد توجه قرار می گیرد. اما واقعیت مطلب این است که آنچه که درحفظ زندگی زناشویی و موفقیت در آن نقشی اساسی و بی بدیل دارد، اخلاق می باشد. در حقیقت وجود اخلاق حسنه در روابط بین زوجین آنچنان محتمل می باشد که عدم وجود آن بالاترین ضربه را بر پیکره زندگی زناشویی و بنیان خانواده وارد می سازد؛ لذا برای گذراندن اوقاتی شاد و در کنار هم بودن، لازم است به اخلاق و مسائل مربوط به اخلاقیات در زندگی مشترک و روابط زناشویی، توجه ویژه ای نمود.

اعمال و رفتارهایی که در زندگی مشترک موجب ناخوشایندی یکی از زوجین گردد، در مسیر ارتباط زناشویی و تفاهم، مشکل و خلل ایجاد می کند و در صورت ادامه یافتن، ابتدا به شکل یک معضل، و در نهایت سبب از هم گسیختن بنیان ها و بنیادهای نهاد مقدس خانواده می گردد.  

آنچه در باب این موضوع مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر فرد را اساساً باید براساس توانایی های جسمی– مادی و روحی– معنوی او سنجید و به همان میزان هم از او انتظار داشت چرا که هر فرد براساس چنین ظرفیت و توانایی، قادر به انجام برخی از اعمال و رفتارها و در برخی امور دیگر می باشد و باید با طرف مقابل در زندگی هماهنگ و همراه باشد؛ بنابراین، چنانچه زوجین به دنبال زندگی توأم با آرامش در کنار هم هستند باید به ظرفیت ها و توانایی های طرف مقابل توجه نموده و در تمام پستی و بلندی های زندگی همدیگر را درک کنند.

این نوشتار نیز به دنبال بیان نقش و تأثیر اخلاق در زندگی مشترک و پیامدهای آن می باشد تا شاید بتواند نقشی هر چند جزیی، در پایداری زندگی زناشویی زوجین داشته باشد.

زندگی مشترک


اخلاق در زندگی مشترک

زوجین در زندگی مشترک زمانی به آرامش و رضایت خواهند رسید که هرکدام در جایگاه خود به وظایفش واقف باشند و اخلاق مداری را سر لوحه زندگی زناشویی خود قرار دهند. مطمئناً خصوصیات اخلاقی، تأثیر مهمی در پیشامدهای خوشایند یا ناخوشایند زندگی مشترک دارد. با رعایت اصول اخلاق در روابط زناشویی، ثبات هرچه بیشتر زندگی مشترک تأمین می گردد.

آنچه که در مباحث اصولی و اساسی اخلاق در زندگی مشترک، مهم و کلیدی می باشد، عواملی می باشند که به اختصار در زیر به آن اشاره شده است.

  • وفادار بودن در زندگی مشترک
  • صداقت در زندگی مشترک
  • گذشت و بخشش در زندگی مشترک
  • صبر و بردباری در زندگی مشترک
  • احترام متقابل در زندگی مشترک
  • همکاری و تعاون در زندگی مشترک
  • انظباط در زندگی مشترک
  • پاکدامنی و پایبندی به زندگی مشترک
  •  همدردی و همرایی در زندگی مشترک
  • مسئول بودن در زندگی مشترک
  • منعطف بودن در زندگی مشترک
  • تفاهم در زندگی مشترک
  • فداکار بودن در زندگی مشترک
  • قناعت در زندگی مشترک
  • قدردان بودن در زندگی مشترک
  • انصاف توأم با عدالت در زندگی مشترک
  • عمل به وظایف زناشویی زوجین در زندگی مشترک
  • اعتماد در زندگی مشترک
  • سازش و سازگاری در زندگی مشترک
  • ابراز احساسات در زندگی مشترک
  • رعایت حقوق زناشویی در زندگی مشترک

پیامدهای اخلاق در زندگی مشترک

برخی از مشکلات زناشویی، ناشی از سهل انگاری و عدم اخلاق مداری در زندگی مشترک است که با تداوم یافتن آنها زندگی مشترک دچار خدشه شده و پیامدهای آن بنیاد خانواده را متلاشی می سازد. اما اگر اخلاق در زندگی مشترک از طرف هر یک از زوجین رعایت گردد به طور یقین پیامدها و اثرات مطلوب آن در لحظه لحظه زندگی مشترک به چشم می خورد و احساس می شود. این عامل امید به آینده روشن در زندگی مشترک را موجب خواهد شد.

پیامدهای اخلاق

در ادامه پیامدهای رعایت شئونات اخلاق در زندگی مشترک به زبانی ساده بیان می شود. انشاالله که بتواند راهگشا و راهنمایی مؤثر بر روابط زناشویی باشد.

اخلاقیات در دو دسته کلی فرض می شوند: دسته اول معاشرت حسنه و دسته دوم پایبندی حسنه.

-دسته اول معاشرت حسنه می باشد که در بر گیرنده ویژگیهای اخلاقی نظیر: مهربانی، گذشت، قدردانی، قناعت، همدردی، همراهی، انصاف، عدالت و فداکاری در زندگی مشترک می باشد.

در زندگی شخصی هر فردی رعایت این اصول اخلاقی اساس زندگی او را تشکیل می دهد و رعایت و پایبندی به همین اصول در زندگی مشترک نیز پیامدهایی چشمگیر را به دنبال دارد.

نمودهای برجسته هر کدام از این خصوصیات اخلاقی کاملاً روشن و مبرهن می باشد. در ادامه به دو مورد آن به اختصار اشاره می شود:

* مهربانی می تواند بی رحمی، قساوت قلب، بی احساس بودن، بی تفاوت بودن و..... را ریشه کن سازد.

*گذشت و بخشش می تواند دشمنی، کینه توزی، حس انتقام و.... را ریشه کن سازد.

*قناعت نیز می تواند توقعات بیجا، زیادی خواهی، تقلی و چشم و هم چشمی و.... را ریشه کن سازد.

-دسته دوم پایبندی حسنه می باشد که در برگیرنده اعتماد، وفاداری، پاکدامنی، سازگاری، رعایت حقوق زناشویی، عفاف و پاکدامنی، عمل به وظایف هر یک از زوجین در زندگی مشترک و ابراز احساسات زوجین است.

آثار رعایت پاکدامنی در زندگی زناشویی منجر به عزت و سربلندی زوجین، پاکی اعمال، وجدانی آسوده، منزلت و جایگاه زوجین، فرونشاندن آتش شهوت، استحکام خانواده، آرامش روحی –روانی و نهایتاً، سلامت و پیشرفت جامعه می شود.

نمودهای برجسته این دسته نیز کاملاً روشن و مبرهن بوده که در ادامه به مواردی از آنها   اشاره می شود:

*  اعتماد می تواند ریشه دروغ، ریا، پنهان کاری، ترس از بیان حقیقت، اضطراب، بی خوابی، سوء ظن و..... را بخشکاند.

*ابراز احساسات نباید فقط به صورت عملی و با انجام اموری سرسری گرفته شود بلکه هم مرد و هم زن موظف هستند که عشق و محبت خود را کلامی نیز بیان کنند. حتی با بیان جمله کوتاهی، ابراز احساسات خود را به طرف مقابل بیان نمایند و این می تواند ریشه طرد شدن، سرد مزاجی زوجین، احساس نادیده انگاری، افسردگی و.... را بخشکاند.

*عمل به وظایف زناشویی باید به اینگونه انجام شود که همواره زوجین ظاهری آراسته و مناسب را داشته باشند به ویژه در خانه بیش از محیط بیرون به خود برسند و در امور جنسی نیز احساساتی هماهنگ و عاشقانه را با همراهی هم تجربه کنند و لازم است احتیاجات هر یک از طرفین به شیوه ای مناسب اجابت گردد و این می تواند زمینه، خیانت، روابط پنهانی پر خطر، عدم سلامت جسمی و روحی، تنش و درگیری، توهین و نهایتاً، طلاق را ریشه کن سازد.

پر واضح است که رعایت نکات اخلاقی و حقوقی همسران در زندگی زناشویی، بستری برای تربیت نسلی کارآمد و سازنده در جامعه می باشد. با ریشه یابی بحث طلاق و اختلافات خانوادگی که متأسفانه امروزه شاهد رشد بسیار سریع آن در جوامع می باشیم، در نهایت به موضوع و مباحث اخلاقی منتهی می گردد و بیانگر این مسأله می باشد که اخلاق و پیامدهای آن چقدر در زندگی مشترک مهم بوده و عدم توجه به آن می تواند عواقبی ناگوار را به همراه داشته باشد تا آنجا که چرخه تولید یک کشور را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...