علائم و تشخیص بیماریهای رحم

رحم عضو داخلی بدن زنان و گلابی مانند است . بین مثانه و رکتوم قرار دارد و محلی برای پرورش و تغذیه ی جنین و همینطور حرکت اسپرمها به سمت تخمک و تشکیل لقاح میباشد.رحم از سه بخش تنه ی رحم گردن رحم و تخمدانها تشکیل میشود و در ادامه ی آن واژن قرار میگیرد . رحم از ماهیچه های ضخیم و قوی تشکیل شده است که لایه بیرونی ان اندومتر نام دارد.آندومتر تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار میگیرد و برای مثال در زمان عادت ماهانه این بافت اندومتر است که ریزش میکند و البته پس از ان دوباره تشکیل میشود و رحم را ضخیم میکند.رسیدگی به بهداشت و سلامت رحم از چند نظر حائز اهمیت است. اول از همه اینکه سالم بودن رحم و تخمدانها و واژن و مراقبت و چکاپ انها مانع از ایجاد بیماری های کشنده میشود.همینطور بیماریهای رحم دارای علائمی ست که اعتماد به نفس خانمها را تحت تاثیر قرار میدهد علائمی همچون بوی بدو شدید و ترشحات غیر طبیعی از جمله ی آنند.وموضوع دیگر اینکه این عضو اندام تناسلی خانم هاست یعنی محلی برای رشد و پرورش جنین بنابراین رسیدگی و توجه آن از هر نظر بسیار پر اهمیت است.

در ادامه ی این مطلب ما برخی بیماری ها و عارضه های شایع به همراه راه تشخیص آنها را معرفی میکنیم البته مراجعه به پزشک برای بررسی و چکاپ به طور مرتب ضروری ست. برخی بیماری ها علائم ظاهری ندارند.

ویژگیهای رحم سالم:

رحم یکی از اعضای درونی بدن است و برای ما قابل رویت نمیباشد اما برخی علائم ظاهری وجود دارد که میتوان با توجه به آنها به برخی اختلالات پی برد.

رحم و واژن به صورت طبیعی دارای ترشحاتی هستند. این ترشحات باید بدون بو و بدون رنگ یا شیری رنگ باشند که گاهی غلظت و مقدار آنها تغییر میکند.

وجود این ترشحات برای لغزنده کردن رحم و واژن و همچنین فراهم کردن محیط اسیدی برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچها ضروری و طبیعی س.گاهی در هنگام تخمک گذاری یا بعد از رابطه ی جنسی غلظت و مقدار آن بیشتر میشود.

توجه به رنگ و بو و ویژگیهای ظاهری این ترشحات و برخی درد ها و خونریزی ها میتواند نشانه های خوبی برای آگاهی از سلامت عمومی رحم باشد.

بیماری های رحم

بسته شدن لوله های رحم:

لوله های رحم (فالوپ) راه اتصال تخمدانها به رحم میباشند و بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند گاهی ممکن است پاره شوند یا به هم بچسبند.

بسته شدن لوله های رحم یکی از مهمترین علل ناباروری ست.

راه تشخیص پارگی لوله ی فالوپ تنها مراجعه به پزشک است که به وسیله روشهای تصویر برداری نوین یا جراحی به تشخیص یا درمان آن میپردازد.

تومورهای خوش خیم(فیبروم رحمی):

 شدت علائم فیبروم رحمی بسته به بزرگی آن متفاوت است. مهمترین نشانه ی فیبروم خونریزی ها ناگهانی بر اثر فشار یا خونریزی های طولانی و شدید در دوران قائدگی ست.گاهی نیز وجود فیبروم در محفظه ی رحم با درد همراه است. در مواقعی نیز بدون درد و علائم است و امکاندارد در صورت عدم مراجعه به پزشک تا مدتها از وجود ان بی خبر بود. عامل ایجاد فیبروم رحمی اختلال در هورمون استروژن (هورمون زنانه) است.برای درمان فیبروم روش درمان دارویی وجود دارد اما موقتی است و ممکن است پس از قطع مصرف فیبروم دوباره تشکیل شود.راه دیگری که وجود دارد جراحی ست.روش نوین دیگری به نام هییستروسکپ جود دارد که بدون تیغ وجراحی تومور را درمان میکند.

آندومتریت

آندومتریت:

گفتیم که داخلی ترین لایه ی رحم آندومتر نام دارد. بیماری آندومتریت بروز التهاب یا عفونت در آندومتر از ناحیه ی دهانه ی رحم است.این بیماری به علت اینکه میتواند عفونت را به قسمتهای دیگر بدن منتقل کند خطر ناک است.علل متفاوت و زیادی برای ایجاد این بیماری وجود دارد و بسته به علت و منبع بیماری علائم متفاوتی نیزایجاد میکند. اما به طور کلی علائم آندومتریت حاد عبارتند از: تب و افزایش دمای بدن درد ناک شدن شکم ، کمر و پهلو، درد درهنگام ادرار، خونریزی های رحمی و همینطور خارج شدن مایعاتی بدبو و پرحجم از بدن ،ناهنجاری های رحمی و ...

برای درمان بیماری آندومتریت باید به پزشک مراجعه کنید. درمان این بیماری از نوع دارویی و مراقبتی ست.

افتادن رحم:

افتادگی رحم به معنی شلی و پایین آمدن رحم از جایگاه طبیعی خود است که گاهی نیز باعث پایین آمدن اعضای دیگر مانند مثانه و رکتوم میشود. عامل افتادگی رحم اغلب زایمان و در مواردی سرفه های شدید یا چاقی و.. است. افتادن رحم گاهی باعث زخم شدن دهانه ی رحم و به دنبال آن افزایش عفونت میشود و در مواردی درد در ناحیه ی لگنی را به همراه دارد.

شل شدن لایه و دیواره ای که حایل بین مثانه و واژن است باعث افتادن رحم و مثانه میشود.

از دیگر علائم آن: بی اختیاری یا احساس فوریت در ادرار، درد درهنگام نزدیکی، احساس پر بودن واژن و... است.

درمان موارد خفیف افتادگی رحم با انجام ورزشهای کف لگن (ورزش کیگل) انجام میشود که بسیار موثر واقع میگردد. اما در مواردی که ادرار به طور کامل تخلیه نمیشود یا  انجام ورزشها پاسخگو نیست، طبیعتا باید توسط  جراحی ترمیمی انجام شود.

سرطان رحم

سرطان رحم:

سرطان رحم اگر به موقع تشخیص داده شود احتمال زنده ماندن 95 درصد است. در واقع این سرطان بسیار قابل درمان است. این بیماری اغلب بعد از سن یائسگی رخ میدهد. و مهمترین علامت آن خونریزی ست. یعنی خونریزی زیاد پس از عادت ماهانه یا اگر فرد یائسه هم باشد خونریزی غیر طبیعی از علائم آن است. سخت و دردناک شدن و افزایش حجم رحم، ودرد در هنگام رابطه ی جنسی ،درد و سوزش در زمان ادرار  ازدیگر نشانه های آن است ، امکان انتقال سرطان رحم به برخی نواحی دیگر بدن نیز وجود دارد.

پولیپ رحم:

پولیپ رحمی بر اثر اختلالات مربوط به هورمون استروژن بوجود می آید و علائم آن خونریزی بین دوره های عادت ماهانه، خونریزی های بعد از یائسگی و قائدگی نامنظم میباشد.

رحم واژگون :

رحم واژگون بیماری نیست، یک حالت است که علائمی را به همراه ندارد. البته در موارد کمی باعث درد شکم و کمر میشود با اینحال نیازی به درمان ندارد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...